ontvetten achterbrug en achterwiel ?

knutsel

MF veteraan
29 apr 2004
13.638
4
groene hart
ik hoorde pas dat je heel goed b.v. achterbrug en wiel goed kan onvetten met
wd 40.
heeft iemand hier ervaring mee of is het een fabeltje.
ik gebruik wd 40 al voo het smeren van mijn mountainbike (o.a. ketting)
het is dus ook vet/olie.

:]
 
Ontvet al jaren met motorblok-ontvetter uit de auto-groothandel; 5 liter voor ong. 17 euro, doe je zeker 5 jaar mee. Opbrengen met kwastje, afspoelen met water.
 
Zoals je zelf al zegt, WD40 is een oplosmiddel/smeermiddel.

Je kan je ketting en achterwiel goed mee schoonkrijgen, maar niet mee ontvetten.
De WD40 lost de opgedroogde kettinsmeer op waarna je het met een doek van je ketting en wiel kan verwijderen.

Het grote nadeel van WD40 is dat er altijd een vettige film op je velg blijft zitten, wat wanneer je het laat zitte juist weer extra snel vuil aantrekt.

Het beste is dus na het gebruik van WD40 even met een sopje de velg af te spoelen.
 
Zoals je zelf al zegt, WD40 is een oplosmiddel/smeermiddel.

Je kan je ketting en achterwiel goed mee schoonkrijgen, maar niet mee ontvetten.
De WD40 lost de opgedroogde kettinsmeer op waarna je het met een doek van je ketting en wiel kan verwijderen.

Het grote nadeel van WD40 is dat er altijd een vettige film op je velg blijft zitten, wat wanneer je het laat zitte juist weer extra snel vuil aantrekt.

Het beste is dus na het gebruik van WD40 even met een sopje de velg af te spoelen.
Jep ,zo doe ik het ook, gaat prima :} als sneeuw voor de zon
 
Pledge, dus boenwas voor meubels. Ik weet het klinkt achterlijk, maar na een tip van de motorzaak heb ik het eens geprobeerd. En het werkt echt als een tierelier en laat ook een beschermende laag achter. Vet/olie die ik met velgenreiniger niet weg kreeg, kon je zo verwijderen met Pledge. Tot nu toe werkt het perfect...... eehhhhh en nee, mijn motor krijgt nog geen bruine kleur :)
 
Eventjes er op spuiten dat WD40, met een doek er afvegen .. en klaar :)

Zo simpel kan het leven zijn ;)

PS: Koop WD40 gewoon in de Shell shop ... had laatst een flesje gekocht bij safe en dat was maar liefst 6 euro, tegenover de 4 euro 35 van de shell ;)
 
Ik las de topictitel en dacht "ach, sommige onderwerpen keren jaar, na jaar, na jaar weer terug..." ;) toen had ik opeens toch nog een vraagje hierover: tast WD40 je O-ring ketting niet aan? :?

KiloSjon
 
Eventjes er op spuiten dat WD40, met een doek er afvegen .. en klaar :)

Zo simpel kan het leven zijn ;)

PS: Koop WD40 gewoon in de Shell shop ... had laatst een flesje gekocht bij safe en dat was maar liefst 6 euro, tegenover de 4 euro 35 van de shell ;)

?? Betaal 1,99 voor 240 Ml bij de Action, een soort Kwantum....
 
Zelf gebruik ik lampen olie..
werkt echt als een trein!

iedereen lacht, totdat ze na 2 vegen 20 cm wit hebben op hun zwarte velg :D

kunnen ze aan de poets ;)

het zal vast wat oliefiolm oid achter laten, mar da's niet erg, zo veeg je de troep die erna weer op je wiel komt e rook zo weer af :D
 
Petroleum werkt een fractie sneller dan diesel, ook in het na-drogen/verdampen.
Lampen-olie is nog iets trager dan diesel (meestal opdruk: "paraffine" bestanddeel), er blijft dus ook (nog) langer een bijna-vettig rest-waas aanwezig.

Kijk uit met benzine, werkt naar mijn zin "te" snel, vervliegt ogenblikkelijk en als je er in een overdekte ruimte mee werkt kun je al een ontploffing krijgen als er een stuk gereedschap op tegels of beton valt of je haalt ff vlug een kam door je haar.

Ik ZWEER bij diesel en als er geen risico is van "besmetting" van remmen stop ik dat het liefst in een ouderwets metalen bestrijdingsmiddel-handpompje waarmee je heel fijn gespreid kunt vernevelen over/tegen blok enzo, todat er juist een beetje druip-neiging ontstaat; een uur of een dag met rust laten en dan nog eens doen. ALLES wat niet muurvast zit dondert eraf en zonder wrijven word je niet alleen niet moe maar krijg je ook geen krassen (materiaalverlies!).

Diesel is trouwens ook heel GOEDKOOP.
 
Ik ZWEER bij diesel en als er geen risico is van "besmetting" van remmen stop ik dat het liefst in een ouderwets metalen bestrijdingsmiddel-handpompje waarmee je heel fijn gespreid kunt vernevelen over/tegen blok enzo, todat er juist een beetje druip-neiging ontstaat; een uur of een dag met rust laten en dan nog eens doen. ALLES wat niet muurvast zit dondert eraf en zonder wrijven word je niet alleen niet moe maar krijg je ook geen krassen (materiaalverlies!).

Diesel is trouwens ook heel GOEDKOOP.

begrijp ik dit goed?

kun je gewoon je blok aan de buitenkant in de diesel zetten, laten staan en maakt zichzelf schoon??

ipv met een pompje ook met een kwast op te brengen en dan een schoon blok??

tast geen pakkingen e.d. aan??
 
Ik las de topictitel en dacht "ach, sommige onderwerpen keren jaar, na jaar, na jaar weer terug..." ;) toen had ik opeens toch nog een vraagje hierover: tast WD40 je O-ring ketting niet aan? :?

KiloSjon

Ja WD40 tast je o-ringen van je ketting aan :(

Ik heb laatst een spulletje gebruikt wat op WD40 lijkt om m'n achterbrug en achtervelg te ontvetten :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan