Onvermogen tot schakelen

Wutru

Rookie
25 mrt 2021
24
7
Beste mensen van motor forum,


Gister is mij iets geks gebeurd. Ik reed op mijn Honda CBR 125 R uit 2004 naar huis en opeens kwam ik niet meer van de 1 omhoog, heel soms wel naar de neutraal, maar niet daar voorbij. Ik ben toen met 15km/h helemaal naar huis toe gereden. Toen hoorde ik toen ik bijna thuis was iets geks bij het motorblok vandaan komen en kon ik weer normaal schakelen. Ik dacht dat het weer goed was, maar dit bleek niet zo te zijn. In de laatste straat lukte het opeens weer niet om omhoog te schakelen. Thuis even snel gekeken naar verschillingspook en koppeling, maar daar heb ik niks geks aan gevonden. Bij mijn motor is het wel bekend dat de koppelingsplaten plakken. Voordat ik weg rij moet ik hem altijd in de 1 zetten en op en neer gaan zodat hij los springt. Iemand tips/ideeën? Ik heb namelijk echt geen idee hoe ik dit het slimste aan kan pakken.
 
klinkt als interne problemen in de bak. iets van verbogen schakelvorken of een schakelwals die niet meer goed op zijn plek blijft.
met een beetje oefening en gevoel heb je de koppeling alleen nodig bij het wegrijden de rest van de tijd kan je de bak ontlasten door gasgeven of gas minderen.
 
met een beetje oefening en gevoel heb je de koppeling alleen nodig bij het wegrijden de rest van de tijd kan je de bak ontlasten door gasgeven of gas minderen.
Hij schakelt niet. Niet. Ook niet met of zonder koppeling, gewoon niet, dus ook niet met gastrucjes
 
Grote kans dat veer nr. 11 of veer nr. 10 gebroken is.
1648737087575.gif
 
Hij schakelt niet. Niet. Ook niet met of zonder koppeling, gewoon niet, dus ook niet met gastrucjes
Gezien het feit dat TS een motor-Rookie is, gezien het feit zijn zéér recente vage al dan niet opgeloste koppelingsklachten, gezien het feit dattie dan ineens weer wel schakelde en dan toch ineens weer niet, vind ik de link naar evt toch een (ont)koppel-probleem nog niet zo raar.
 
Gezien het feit dat TS een motor-Rookie is, gezien het feit zijn zéér recente vage al dan niet opgeloste koppelingsklachten, gezien het feit dattie dan ineens weer wel schakelde en dan toch ineens weer niet, vind ik de link naar evt toch een (ont)koppel-probleem nog niet zo raar.
maar als de koppeling het probleem was had je ook wel gehoord dat hij bij het stoplicht niet meer op gang kon komen of dat de motor daar afsloeg. als de koppeling het in zijn 1 doet bij wegrijden doet hij het ook goed genoeg bij schakelen want dan is volledig vrijkomen nog onbelangrijker als tijdens stilstaan en wegrijden.
en zeg me nu niet dat dat voor een rookie te moeilijk is (rijden zonder koppeling) want dat heb ik tijdens het rijlessen al noodgedwongen moeten doen vanwege een gebroken koppelingskabel. het wegrijden was een uitdaging maar met wat hulp van een aanmelder (medeleerling) die een stuk vooruit ging bij rode stoplichten om zich aan te melden op de lus en de instructeur als blokker achter me ging het eigenlijk prima van Rijnsburg naar Zoetermeer.
 
ik zal de vragen van hierboven even beantwoorden. Ja dat met de koppeling is opgelost. Ik heb nadat dat is opgelost maar ongeveer 2000 km gereden. En nee ook met gastrucjes kon ik helaas niet schakelen dit heb ik de terugweg op die dag 100 keer geprobeerd maar tevergeefs. Zoals ik hierboven lees zal het blok maar uit elkaar moeten. I will keep you guys posted! Thanks!
 
dat is het verschil tss echte techniekers en pseudo's. een echte weet direct dat er meer adh is, een pseudo denkt niet verder dan "ik heb ooit eens ..."
Meneer Bros lijkt steeds te vergeten dat hij hier op een Forum door en voor motorLIEFHEBBERS zit. Zowel professionals alsook vele 'amateurs', in de goede zin vh woord. Niet iedereen is dus bevoegd technisch onderlegd, maar vrijwel iederen sleutelt wel graag, en wil ook graag meedenken om een ander zijn motorisch probleem op te lossen. Dát is waar het hier om moet gaan imo, en niet om wie het dikste pak diploma's heeft, of zichzelf gewoon geweldig vindt... Zolang een advies oprecht goedbedoeld is, zijn er altijd wel anderen die een evt tekortkoming in dat advies kunnen corrigeren. Ik vind het jammer dat sommige zgn. zelfbenoemde 'kenners' niet de waardering voor minder technisch onderlegden kunnen opbrengen als zijnde goedwillend MF forummer.
Dit wilde ik even kwijt, sorry voor de topicvervuiling.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan