Ook ik, ongeval

zelfs van rijbaan verwisselen op de snelweg is nog een manouvre waarbij al het andere verkeer niet gehinderd mag worden
 
zelfs van rijbaan verwisselen op de snelweg is nog een manouvre waarbij al het andere verkeer niet gehinderd mag worden

Ja, maar iemand die al een manouvre bezig is heeft voorrang op iemand die zijn manouvre nog moet starten.

Als je op de snelweg rechts rijdt, en je wil een camion(vrachtwagen) inhalen, je zet je pinker op, je spiegelt, en als je een auto in je linkerspiegel ziet, moet je die toch ook eerst doorlaten voordat je zelf naar links uitwijkt om aan je inhaal manouvre te starten?

Tim
 
Zoals ik het lees was TS bezig met een inhaal manoeuvre en als iemand links af kan slaan is het geen slimme zet om daar in te halen, ondanks dat hij zijn richting niet heeft aangegeven is het niet geheel alleen te wijten aan de tractor .... :?

Dat mag wel zo zijn, MAAR: op het moment dat je een aanmerkelijke verandering van richting wilt uitvoeren, MOET je richting aangeven en de regel rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg geldt ook in dit geval....(uitgezonderd voorsorteervakken met verdrijvingsvlakken e.d.)
 
Ja, maar iemand die al een manouvre bezig is heeft voorrang op iemand die zijn manouvre nog moet starten.

Als je op de snelweg rechts rijdt, en je wil een camion(vrachtwagen) inhalen, je zet je pinker op, je spiegelt, en als je een auto in je linkerspiegel ziet, moet je die toch ook eerst doorlaten voordat je zelf naar links uitwijkt om aan je inhaal manouvre te starten?

Tim
Als je werkelijk in die volgorde handelt, dan staat diegene die links rijdt al op de rem voordat jij in de spiegel gekeken hebt. Richtingaanwijzer zet je pas aan op het moment dat je daadwerkelijk van richting verandert..... :W
 
Als je werkelijk in die volgorde handelt, dan staat diegene die links rijdt al op de rem voordat jij in de spiegel gekeken hebt. Richtingaanwijzer zet je pas aan op het moment dat je daadwerkelijk van richting verandert..... :W

Geweldig _O-

Dit is voor mij dagelijkse praktijk.
Belgen spiegelen idd niet voordat ze de pinker aanzetten!
Dit is overigens geen waardeoordeel over wat beter of slechter is, ze leren het daar nou eenmaal zo. Eerst pinken, dan kijken

Geeft hele leuke situaties op mijn woon-werkroute waar ongeveer evenveel Belgen als hollanders rijden (Antwerpen-Breda).
Als een Rood-witte plaat op de snelweg z'n pinker aanzet > Niks aan de hand gewoon gas erop houden. (hij moet nog kijken)
Als een Geel-Zwarte plaat dit doet > Vol in de rem, hij heeft je niet gezien.
En pas echt leuk wordt het als er een belg met een hollander is getrouwd en 1 vd 2 is dus verhuisd. Dan rijd er dus een hollander met een rood-witte plaat of andersom.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was dat geen schouder uit de kom maar een engeltje op je schouder :o

Je hebt echt gelukt gehad dat je niet onder/tegen de traktorwielen ben gekomen :X
 
Geweldig _O-

Dit is voor mij dagelijkse praktijk.
Belgen spiegelen idd niet voordat ze de pinker aanzetten!
Dit is overigens geen waardeoordeel over wat beter of slechter is, ze leren het daar nou eenmaal zo. Eerst pinken, dan kijken

Geeft hele leuke situaties op mijn woon-werkroute waar ongeveer evenveel Belgen als hollanders rijden (Antwerpen-Breda).
Als een Rood-witte plaat op de snelweg z'n pinker aanzet > Niks aan de hand gewoon gas erop houden. (hij moet nog kijken)
Als een Geel-Zwarte plaat dit doet > Vol in de rem, hij heeft je niet gezien.
En pas echt leuk wordt het als er een belg met een hollander is getrouwd en 1 vd 2 is dus verhuisd. Dan rijd er dus een hollander met een rood-witte plaat of andersom.

Haha, dan zit je met brokken :+


Verder is het aanzetten van de pinker is geen start van het manouvre, dat begint pas als je daadwerkelijk start met inhalen.
Het aanzetten van de pinker is gewoon een het kenbaar maken dat je een manouvre gaat uitvoeren, ik ga wisselen van rijstrook, zo weet die voor je & achter je dat je gaat inhalen...
 
Geweldig _O-

Dit is voor mij dagelijkse praktijk.
Belgen spiegelen idd niet voordat ze de pinker aanzetten!
Dit is overigens geen waardeoordeel over wat beter of slechter is, ze leren het daar nou eenmaal zo. Eerst pinken, dan kijken

Geeft hele leuke situaties op mijn woon-werkroute waar ongeveer evenveel Belgen als hollanders rijden (Antwerpen-Breda).
Als een Rood-witte plaat op de snelweg z'n pinker aanzet > Niks aan de hand gewoon gas erop houden. (hij moet nog kijken)
Als een Geel-Zwarte plaat dit doet > Vol in de rem, hij heeft je niet gezien.
En pas echt leuk wordt het als er een belg met een hollander is getrouwd en 1 vd 2 is dus verhuisd. Dan rijd er dus een hollander met een rood-witte plaat of andersom.
Belgen spiegelen helemaal niet, pinker aan en gaan met de banaan... alle verkeer wat achter komt moet maar afremmen.
 
:^ net wat ik dacht ....

Denk trouwens dat jij verzekering technisch toch wel fout zit, jij was bezig met een speciale verrichting (inhalen) en de tractor niet ... die sloeg gewoon af, knipperlicht of niet dat maakt de verzekering niet uit , net zowiets als door rood rijden maar wel van rechts komen ... als de tractor van de tegenovergestelde richting was gekomen dan was het een ander verhaal geweest ...

hmm, daar zou ik niet zo van overtuigd zijn, de tractor is verplicht richting aan te geven.. inhalen op een kruispunt/afslag mag ook niet. De vergelijking met rood licht zou ik niet te snel maken, daarbij is namelijk maar 1 partij fout. Hierbij valt de tractorchauffeur ook het nodige te verwijten.. Maar het verhaal heeft dus meerdere kanten. Kan nog weleens een langlopende zaak gaan worden.


Anyway, erg rot voor je allemaal en veel succes met het herstel en de afhandeling.
 
hmm, daar zou ik niet zo van overtuigd zijn, de tractor is verplicht richting aan te geven.. inhalen op een kruispunt/afslag mag ook niet. De vergelijking met rood licht zou ik niet te snel maken, daarbij is namelijk maar 1 partij fout. Hierbij valt de tractorchauffeur ook het nodige te verwijten.. Maar het verhaal heeft dus meerdere kanten. Kan nog weleens een langlopende zaak gaan worden.


Anyway, erg rot voor je allemaal en veel succes met het herstel en de afhandeling.

Inhalen op een kruispunt mag niet, maar op een baan waar er gewoon een zijweg bij komt, mag dat wel. Tenzei er een doorlopende witte streep staat, of aan bord dat inhaalverbod aangeeft.
 
Klopt, sorry als ik iets verkeerd gelezen heb, maar ook in dat geval kon het nog weleens een lastige discussie worden. Ik verbaas me sowiezo elke keer weer wat verzekeringsmaatschappijen wel en niet uitkeren.

Bij bepaalde ongevallen wordt door de politie proces-verbaal opgemaakt, en zelfs wanneer dat leidt tot een uitspraak die in het nadeel van een van de partijen is, beslist de verzekeringsmaatschappij soms nog het tegenovergestelde..
 
Is er ook niet een wet dat je slechts 1 voertuig per keer inhalen mag? In dat geval ben je in fout, aangezien je én de auto én de tractor inhaalde..

Of is dit enkel een wet geldend in België?

Al bij al, beterschap gewenst, succes met de verdere afhandeling & 't is klote dat de bestuurder niet pinkte én niet keek..

In Nederland bestaat die regel iig niet.
 
Hoezo mag dat niet ??

Veel voorkomende opmerking, maar t mag gewoon hoor !!

Verstandig is t niet... maar t MAG wel.
Als jij het zegt, geloof ik dat, maar ze hebben het mij nota bene op school wijsgemaakt... en dan weet jij genoeg. :P maargoed iedereen heeft weleens een vlaag van verstandsverbijstering, of ik heb het verkeerd begrepen, wat natuurlijk ook mogelijk is.
 
Ik heb het even nagekeken, ik was in de war met een VOP. my mistake *D
 
mja bij rijlessen werd er altijd ingehamerd dat een tractor altijd onverwacht kan afslaan en dat het dan misgaat, ik ben altijd super careful als het op die dingen aankomt, ze gebruiken nooit hun richting aanwijzers.

Maar iig

beterschap en suc6 verder !
 
Mja das balen, maar je leeft nog :)
Zoals al gezegd altijd goed nadenken als een voertuig vaart mindert en er diverse inritten zijn. Vaak wordt er dan wel afgeslagen en dan kan je beter eventjes rustig rijden ipv constant willen vlammen.... en wat als de auto voor je ook het idee had om de tractor in te halen, dan lag je ook in de berm als ie naar links ging op het moment dat je bij z'n achterbumper zou zijn.... een beetje rust in het verkeer is helemaal niet slecht ;) (maar af en toe vlammen ook niet hoor :+ )
 
In Nederland geldt: Recht-doorgaand verkeer heeft altijd voorrang. Onder verkeer wordt al het verkeer bedoeld, zelfs voetgangers. Hoe zit het ook alweer als je links of rechts afslaat, zelfs de voetganger die rechtdoor loopt heeft dan nog voorrang.
De tractor bestuurder had moeten opletten voordat hij afslaat. Is dus een fluitje van een cent voor de verzekering.

Sterkte, gelukkig...............pijn gaat vanzelf over.
 
Laatst bewerkt:
als de tractor richting aan had gegeven was dit niet gebeurt (zo simpel is het).

Ik kan me prima voorstellen dat wanneer je het een hele werkdag heb gereden en niet heb hoeven plinken, en eindelijk weer onderweg bent naar je warme boerderij, je er simpelweg niet meer bij stilstaat dat daar een stukje verkeer bij hoort. Maar voor mijn part zaag/verf je een houten stoplicht uit en zet je die aan het einde van het weiland, gewoon dat je weer wakkergeschud word wanneer je dat ziet.

Hoe het wettelijk zit heb ik geen idee van, maar ik denk dat je de schade wel vergoed zult krijgen.

Ach, in friesland hebben ze nu ook een campagne die tractorrijders erop wijst eerst hun banden van modder e.d. te ontdoen, voordat ze die glibberige poelen achterlaten op de weg... dat vind ik al een héle goede ze (slechte ervaringen met één zo'n poel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan