Op een zware motor rijden met een licht rijbewijs?

eerste keer krijg je een boete van de CJIB... tussen de 200-300 euro

en 2de keer heb je een kans dat je je rijbewijs kwijt bent of voor een paar maanden kwijt bent B|


maar blijft altijd een risico, en vergeet niet, je bent niet verzekerd :z
maar dat zal je vaak zat horen
 
Ik heb zelf een zwaar rijbewijs en rij ook zwaar.
Ik heb een keer op een Aprilla 125cc racer gereden en dan zit genoeg lol in ook al is het een lichte motor.
Zoek maar eens naar dergelijke motoren.
Licht betekent niet een lage funfactor.

Mhaw, ik heb dan wel een zwaar rijbewijs, maar mijn brik is denk ik trager dan de gemiddelde 25kw motor :) Ook met minder vermogen kun je inderdaad een hoop lol hebben volgens mij.
 
Heb je een vader of moeder die motor rijdt?

Dan gewoon motor op zijn/haar naam
als ze je pakken zeg je dat je em hebt meegejat zonder toestemming.

Word Joyriding, motor gaat gewoon terug naar de eigenaar. Als je schade rijd (eenzijdig dus geen andere betrokken) betaald de verzekering het ook in geval van joyriding.

Het word een ander probleem als je een ongeval krijgt waar anderen bij zijn betrokken, denk dat er dan een hoop gezeik komt.

Ja het wordt inderdaad gewoon betaald en vervolgens ook nog eens verhaald op de onrechtmatig bestuurder.....jij dus :X
Verkeerde tip dus ben ik bang.
 
Zelf heb ik een SV 650 S, 25 KW. FONKELNIEUW,2 dagen oud, dus nog eventjes héél netjes inrijden. Doorrijden tot de 5.500 r/pm. Meer dan genoeg vermogen. 6e versnelling geeft dan 100-110 km'pu. meer dan genoeg om relaxed te kunnen touren. Terugtunen is wel duur, werkt dmv een kastje wat je er apart bij moet kopen (of als je hem nieuw koopt, er gratis bij krijgt...)

PS: héél verstandig om onverzekerd rond te gaan rijden op je blitse motor B|

Elke keer, elke week is er wel eentje die met een dergelijk verhaal komt, gaan mijn nekharen rijzen op het moment dat ik het lees. Ik hoop dat je een heel rijk figuur bent wat een forse schadeclaim "zomaar eventjes" kan ophoesten.

Denk bijvoorbeeld aan het kleine jongetje wat tussen de geparkeerde auto's vandaan kan rennen naar de overkant. Jongetje raakt invalide en vervolgens keert de verzekering niet uit....

Meneer de motormeneer wilde de stoere puber uithangen op zijn scheurijzer en zit de rest van zijn leven met een schuldgevoel én met een enorme schadeclaim omdat het kleine jongetje nooit meer kan spelen / sporten / kind kan zijn!!!

Héél heldhaftig :}

:X
 
Als je licht hebt en je rijdt zwaar dan staat dat gelijk als rijden zonder rijbewijs. Is een misdrijf van de WVW. Niet doen dus!! Behalve de strafrechtelijke problemen, je moet niet denken aan een ongeval. Koop liever een wat snellere 25 kW fiets. Zit ook heus wel wat verschil tussen.
 
maar hoeveel kost begrenzen dan? en kan het op alle motoren?

Hoeveel het kost verschilt per motor!! :)
Ik heb een Kawa ZXR400 en was 125 euro kwijt (INCL Nieuwe kenteken papieren regelde de dealer allemaal voor mij. Die stuurt ze dan op naar RDW. Je moet alle kenteken papieren afgeven!! OOK JE overschrijvings bewijs!! Eng he? :P )

De 25 kw set van een ZXR400 bestaat uit 4 ringetjes met een kleiner gat erin die de luchttoevoer in de carburateurs knijpen, hierdoor wordt het vermogen terug gebracht tot 25kw (35pk)
Afbeelding1kl_005.jpg


Het verschilt per motor wat je kwijt bent en wat ze aan je motor doen.
Ik meende dat het voor een Suzuki Bandit 600CC (model 2003?? dacht ik) 450 euro ongeveer was?

Kan je dat niet zelf doen dan??
NEE!! dit moet gedaan worden door een officiele dealer (athans dat zeiden ze bij kawasaki) Bij kawasaki heb je minimaal een ZXR400 uit 1999 of jonger nodig!! Anders zeggen ze eeuhh nee officieel bestaat dat niet dus je hebt pech. Daarom rijden veel mensen rond met een uitdraai van de testbank omdat de meeste mensen niet zo jonge motor hebben. Erg kinderachtig dit allemaal. Voordat ik mn motor kocht heb ik hier dus rekening mee gehouden. Ik wil niet her risco lopen dat ik niet verzekerd ben!!!!

SuperKris heeft hier ook nog een topic over geopend.
Hier staat ook welke motors wel en niet kunnen en hij geeft advies ;)
25kW: de veelgestelde vragen
 
Laatst bewerkt:
eerste keer krijg je een boete van de CJIB... tussen de 200-300 euro

en 2de keer heb je een kans dat je je rijbewijs kwijt bent of voor een paar maanden kwijt bent B|


maar blijft altijd een risico, en vergeet niet, je bent niet verzekerd :z
maar dat zal je vaak zat horen

Kon zelfs nog hoger zijn die prijs maar ook lager :P Zie post hierboven ik was € 125,- kwijt (ZXR400)

[edit] tering ik typ langszaam!! pagina 2 is er bij gekomen sinds ik berichtje aan het typen was :P gaat lekker [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Kon zelfs nog hoger zijn die prijs maar ook lager :P Zie post hierboven ik was € 125,- kwijt (ZXR400)

[edit] tering ik typ langszaam!! pagina 2 is er bij gekomen sinds ik berichtje aan het typen was :P gaat lekker [/edit]

tering heb jij nog geluk zeg! zo te horen ben je al een keer gepakt met je licht rijbewijs op een zwaar motor :+
 
Ik acht mij bij deze schuldig aan motormishandeling! ik heb een kawa zx6r wél begrenst naar 25 kW, nu geef ik openlijk toe dat ik nog héééél erg veel kan leren met rijden en dat het helemaal niet erg is om 25 kW te rijden. Waarom zou je jezelf zo verschrikkelijk moeilijk maken terwijl je zo lekker 2 jaartjes ervaring op kunt doen én dus lekker rijd, verzekert en wel. Anders kun je dus zwaar in de problemen komen, en ik weet zeker dat dat het niet waard is. Het feit dat je kunt/mag motorrijden is al heel erg leuk. Geniet er van, die twee jaar zijn zo voorbij hoor. Ik heb er nu een jaar en ruim 16000 km op zitten met heel veel plezier.

:^

had het niet beter kunnen zeggen.

al moet ik toegeven dat ik er wel eens aan denk om de begrenzers uit mijn GS te halen.....(al rijd die op het moment helemaal niet, maar das een ander verhaal)
 
ik weet hoe het voelt, ik heb zelf ook de 25kw periode door moeten zitten,

ik zou als ik jou was niet een vol vermogen machine (+ 25 kw) gaan rijden, je kan je niet verzekeren hiervoor -kan wel maar dan trekt de verzekering zijn handjes van de zaak als er iets gebeurd- en dan zit je met de peren, als het ongeval nu jouw schuld is of t ander zijn schuld.

terugtunen kan wel goed kost ca. tussen de 150 - 500 euro anfankelijk van welke motor het is.

(terugtunen van een suzuki SV650S is met een orgineel terugtunesetje van suzuki nederland 160 euro incl het monteren...) moet die wel nederlands zijn, en niet te oud.
 
ahahah ja maar ik zit bij 50 al in ze 3

hmm ik rij een 600cc
en als ik wil en gewoon ZWAAR rustig rij krijg ik het voor lekaar 50 in de 6de versnelling te rijden
Dus dat zegt NIX
anders gewoon andere Tandwielen monteren
trek je minder snel maar je rijd dan teminste 50 in zun 1 :D :+
 
ik weet nu wat ik wel moet doen mensen... = geen zware motor kopen
maar ik wil dan graag een terug getunede motor....
maar ik belde vanmiddag met de dealer bij ons in de buurt
en het probleem is dat ze oudere modellen niet terug tunen :(
ze zeggen dat ze er geen kits voor hebben.

en een nieuwe is te duur HELPPP ;(
 
Ik heb ook 1,5 jaar gereden op een te zware motor. 1 keer staande gehouden en 1 keer een ongelukje gehad waarbij ook de politie is geweest en ik heb (ff afkloppen) godzijdank geen problemen ermee gehad. Bij het ongeval is ook de verzekering er niet achter gekomen. Mede doordat de motor op de naam van mijn pa stond.

MAAR je rijdt niet relaxt op de motor als je zo rond rijdt. Dat merkte ik pas toen ik wel zwaar mocht rijden. Als je illegaal rond rijdt kijk je steeds achterom en voor je uit om te zien of er geen politie in de buurt is. En geloof me, dat is gewoon kut.

Natuurlijk wist ik ook wat de consequenties waren van het illegaal rondrijden. Maar door 'omstandigheden' kwam het zo dat ik na een half jaar al op een onbegrensd 400-tje rond reed en daarna op een R6. Het was een welbewuste keuze en eigenlijk gewoon een verkeerde. Maarja ik moest wat......
 
ik weet nu wat ik wel moet doen mensen... = geen zware motor kopen
maar ik wil dan graag een terug getunede motor....
maar ik belde vanmiddag met de dealer bij ons in de buurt
en het probleem is dat ze oudere modellen niet terug tunen :(
ze zeggen dat ze er geen kits voor hebben.

en een nieuwe is te duur HELPPP ;(

Je kunt toch ook een gebruikte motor kopen, die al 25kw op kenteken heeft :)
 
Ik zat met een soortgelijk voorval.
Ik kocht een motor die op dat moment 25kw was. Aangezien ik een zwaar rijbewijs heb had ik hem dus terug laten zetten naar vol vermogen.

De motor was al weer op vol vermogen, alleen de kentekenpapieren nog niet.
De dealer gaf mij de motor mee, terwijl ik hem meerdere malen had gevraagd of ik dan wel gewoon zo kon rijden... Het was geen probleem... de nieuwe papieren zouden imdders binnen twee weken bij mij op de duurmat vallen.

Er ging tijd overheen.... maar geen papieren.... dan komt er een brief van het RDW... sorry mevrouw we kunnen het kenteken niet omzetten naar vol vermogen, het bereft een import motorfiets. Of ik moest een of andere verklaring hebben... en die hadden we natuurlijk niet.
Dus dealer bellen.... hun zouden het voor me uitzoeken...
(uiteindelijk rij ik dus weer een andere motor...)

Voor alle zekerheid maar ff de verzekering bellen... en wat blijkt...
Niet verzekerd... als je motor niet overeenkomt met de papieren dan heb je dus dikke shit. ( in jou geval zit het hem dus in de leeftijd)
Voor alle zekerheid nog een telefoontje erachteraan naar oom agent... en die vertelde mij... bij eventuele aanhouding en ze zouden het constateren kan je een klinke boete krijgen en je riskeert een inbeslagname van je motor.

Ik zou dus zeggen.... verzin voordat je begin.
Je kan beter wachten... want stel dat er iets gebeurd.... in het slechtste geval mag je je leven lang betalen....

Hopelijk neem je een wijze beslissing.
 
jupsss ik heb wel een 1 cilinder en nee ik rijd geen 50 in me 5 ahahah

3e of vierde versnelling is dan beter. maar ik rijdt bijna nooit
50 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan