Op het gevaar af van herhaling, maar boete gekregen

Even gegoogled,
JanB had gelijk wat betreft deze overtreding. Kleinere overtredingen "verjaren" dus sneller. Snap alleen de term strafrecht nog niet zo goed in onderstaande stuk. Snelheidsovertredingen vallen toch niet onder het strafrecht?

Verjaring
Als u een bekeuring wordt opgelegd, dan krijgt u in de meeste gevallen een acceptgiro thuisgestuurd waarmee u de boete dient te betalen. Maar wat nu als u lange tijd niets hoort van justitie? Na een bepaalde tijd hoeft u de boete niet meer te betalen. Bij lichte verkeersovertredingen moet de acceptgiro binnen 4 maanden bij u op de mat liggen. Heeft u de overtreding met een huurauto gemaakt, dan geldt een termijn van 8 maanden. Voor de zwaardere verkeersovertredingen die onder het strafrecht vallen, is de termijn langer: 2 jaar. Als u binnen twee jaar niets hoort van justitie, dan is de kans groot dat de geldigheid van de inning van de boete is verjaard.

Verjaring van boetes niet alleen voor het niet-voldoen aan de identificatieplicht maar ook voor overtredingen als:

doorlopen bij een rood verkeerslicht (€ 35)
als fietser geen voorrang verlenen bij een stopbord (€ 35)
een winkelwagentje te ver meenemen (€ 50)
een appel gooien van uit de auto (€ 50)
op de openbare weg lopen met een aangebroken fles of blik alcohol (€ 50)
bumperkleven tot 80 km (€ 75)
wildplassen (€ 75)
zonder toestemming flyeren (€ 75)
met de auto door rood rijden (€ 130)
handheldbellen in de auto (€ 130)
een valse identiteit opgeven (€ 190)
Voordat u een boete betaalt, doet u er dus goed aan te controleren of de inning niet is verjaard. JuroFoon helpt u hier graag bij.

Bron (o.a.) http://www.om.nl/boetebase/
 
Wel degelijk vallen snelheidsovertredingen (de hogere) onder het strafrecht.

Dat was in principe altijd al zo, tot het Muldergebeuren kwam, dat wordt gezien als administratief recht en op die manier een aantal feiten "overnam" uit het strafrecht, waaronder de lagere snelheidsovertredingen.

Hmja, het klopt dat ik de Mulderfeiten over het hoofd heb gezien. Mijn blikveld betreft nu eenmaal alleen strafrecht.
Overigens: als er eenmaal een daad van vervolging is gesteld (de fanmail thuis) dan geldt wel weer de termijn van 2 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Hallo oma,

Goed...we zijn inmiddels een jaar verder zonder post of wat dan ook. Heb begrepen uit bovenstaande reacties dat ik nog een jaar in spanning mag zitten (not) voordat deze overtreding zal verjaren.

Wilde alleen even melden dat er tot op heden nog geen fanmail is aan komen waaien.
 
Nee hoor. Op de snelweg liggen de boetes wat lager als in de bbk, da's alles.

Ik citeer:

Wat is een OM-transactie?
Voor bepaalde, relatief zware verkeersovertredingen biedt het Openbaar Ministerie soms een transactie/schikking aan. OM-transacties worden o.a. uitgereikt voor overschrijding van de maximumsnelheid met meer dan 30 km/u ( 40 km/u op de snelweg ), rijden zonder rijbewijs en voor het niet tonen van een identiteitsbewijs aan een bevoegd ambtenaar.

Door het betalen van de OM-transactie kan de overtreder voorkomen dat hij of zij gedagvaard zal worden om zich voor de rechter te verantwoorden. Beroep of bezwaar is niet mogelijk. Als de transactie niet wordt betaald, zal de zaak voor de rechter komen.

Bron:
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/veelgestelde_vragen/boetes_beschikkingen/
 
Laatst bewerkt:
Hallo oma,

Goed...we zijn inmiddels een jaar verder zonder post of wat dan ook. Heb begrepen uit bovenstaande reacties dat ik nog een jaar in spanning mag zitten (not) voordat deze overtreding zal verjaren.

Wilde alleen even melden dat er tot op heden nog geen fanmail is aan komen waaien.

Nou, dan zal de agent in kwestie het vergeten zijn, of hij zag dat je aan het inhalen was en is niet boetegeil...

O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan