Op je 17e rijbewijs?

ness_stuart

MF'er
12 jun 2006
158
0
Amersfoort
Hee,

Van een aantal autorijscholen weet ik dat ze ook les geven aan 17-jarigen.
Een aantal van mijn vrienden doen dit ook, en eentje heeft zelfs zijn rijbewijs gehaald op de dag dat 'ie 18 werd!
Nou is mijn vraag;
Weet iemand of dat ook kan voor een motor-rijbewijs.

Ik heb een ruim jaar op een Derbi Senda SM 70cc gereden, wat naar mijn idee al vrij dicht in de buurt komt van een motor. Dus de voertuigbeheersing-oefeningen moeten volgens mij niet een al te groot probleem worden. Vandaar dat ik dus zo snel mogelijk wil beginnen!

En hoe zit het met de theorie? Ik hoor verschillende verhalen over de geldigheidsduur. Is dat nou 1 jaar, of een half jaar?

Goed, even kort:

- geldigheidsduur theorieexamen 1 jaar of half jaar?
- kan je al voor je 18e motorrijlessen nemen?

Groeten,

Robin!
 
toen ik aan het lessen was voor AVB, was er iemand bij die een maand later 18 zou worden. hij mocht niet aan het examen deelnemen.
 
Ik heb een ruim jaar op een Derbi Senda SM 70cc gereden, wat naar mijn idee al vrij dicht in de buurt komt van een motor. Dus de voertuigbeheersing-oefeningen moeten volgens mij niet een al te groot probleem worden. Vandaar dat ik dus zo snel mogelijk wil beginnen!

Let maar op met die bewering, zometeen zul je wel merken dat de meesten hier daar niet mee akkoord gaan. Ik vind zelf dat er wel waarheid inzit, maar stel je er niet teveel bij voor, het is toch wel anders hoor.
 
Hee,

Ik heb een ruim jaar op een Derbi Senda SM 70cc gereden, wat naar mijn idee al vrij dicht in de buurt komt van een motor. Dus de voertuigbeheersing-oefeningen moeten volgens mij niet een al te groot probleem worden. Vandaar dat ik dus zo snel mogelijk wil beginnen!

Officieel rijlessen nemen voor je 18e mag niet, wat je op een afgesloten terrein (geen openbare weg) doet moet je zelf weten. En je theorie certificaat is een jaar geldig en daar moet je ook 18 jaar voor zijn wil je dit examen kunnen volgen.
Ergo lekker wachten tot je 18 bent.

En voor wat betreft je brommer ervaring, allemaal heel erg leuk. Schakelen dat heb je misschien voor, maar het rijden met 120 kilo meer onder je kont en een viertakt motor met echte motorrem (in tegenstelling tot een freewheelende 2-takt) heeft enige oefening nodig, vooral de verichtingen bij langzame snelheid. Dus de eerste paar lessen de vervelende brommerneigingen afleren en dan gaat de lol pas echt beginnen.

Veel succes
;)
 
Wat betreft mijn Derbi Senda periode, ik zal niet zeggen dat ik binnen 2 minuten die voertuigbeheersing onder de knie heb. Maar ik denk dat ik zeker voordeel heb, aangezien ik al gewend ben aan schakelen en koppelen etc.

Verder nog even een aanvulling bij mijn vraag:
Het gaat mij puur om de tijd dat ik mag beginnen met lessen. Het examen mag pas op je 18e gehaald worden, dat weet ik. Maar ik wil vooral weten of ik nu al mag beginnen :p ik kan niet wachten!
 
Wat betreft mijn Derbi Senda periode, ik zal niet zeggen dat ik binnen 2 minuten die voertuigbeheersing onder de knie heb. Maar ik denk dat ik zeker voordeel heb, aangezien ik al gewend ben aan schakelen en koppelen etc.

Verder nog even een aanvulling bij mijn vraag:
Het gaat mij puur om de tijd dat ik mag beginnen met lessen. Het examen mag pas op je 18e gehaald worden, dat weet ik. Maar ik wil vooral weten of ik nu al mag beginnen :p ik kan niet wachten!


Zucht, ga er maar vanuit dat je los van het schakelen en koppelen alles wat je jezelf geleerd hebt over boord kan zetten tijdens les #1 van voortuigbeheersing.

Nog een keer zucht, theorieexamen kun je pas doen ALS je 18 bent, lessen zonder autorijbewijs betekend dat je EERST theorie moet doen. Aangezien je nog GEEN 18 bent kun je EN geen theorie examen doen EN geen rijlessen nemen.
Wat je doet op prive terrein moet jezelf weten, denk niet (hier in Noord Holland weinig) dat er veel rijscholen zijn die les geven aan mensen die nog geen 18 zijn, zal wel een verzekeringstechnisch aspect hebben. Op de openbare weg is rondrijden uit den boze voor je 18e, een parkeerplaats bij het lokale bowlingcentrum is ook openbare weg.

Dus zoals ik al eerder schreef, lekker doorbrommeren op je Senda. Een goed theorieboek aanschaffen en dan maar gaan leren. Natuurlijk wel examen doen op de dag dat je 18 word anders loop je zomaar een week te lummelen. ;)
 
Oeps mijn reactie was iets te snel zo te zien :p

Jaa op het CBR staat inderdaad dat je pas op je 18e mag beginnen, maar dat geldt ook voor het autorijbewijs. Toch worden er lessen gegeven aan 17-jarigen.
Daarom wilde ik het even van jullie weten :P

AAAAAH IK MOET NOG 5 HELE MAANDEN WACHTEN
En dan is het midden winter, shitzooi..
Als mijn ouders nou even wat eerder waren begonnen met kindjes maken ;(

Nog even over mijn brommerperiode :P
Motor heb ik al gereden, op een verlaten terreintje.
De eerste keer reed ik meteen weg en kon ik er goed mee uit de voeten. Voelde nog niet helemaal lekker aan, maar ging wel goed! (was 25 kW cb1 van een vriend van me)
Dat had ik dus nog niet verteld...

Groeten,

Robin
 
Oeps mijn reactie was iets te snel zo te zien :p

Jaa op het CBR staat inderdaad dat je pas op je 18e mag beginnen, maar dat geldt ook voor het autorijbewijs. Toch worden er lessen gegeven aan 17-jarigen.
Daarom wilde ik het even van jullie weten :P

AAAAAH IK MOET NOG 5 HELE MAANDEN WACHTEN
En dan is het midden winter, shitzooi..
Als mijn ouders nou even wat eerder waren begonnen met kindjes maken ;(

Dat lesgeven zal wel in een simulator zijn.
En ach 5 maanden, jij zou je druk moeten maken over je oudedags voorziening en niet dat je in de winter moet lessen. In de winter worden de winterbikkels geboren.
 
Wordt er in de winter wel les gegeven dan????
Diezelfde jongen van die CB1 waar ik het eerder over had, moest 2 maanden wachten met lessen omdat de rijschool weigerde met het koude weer les te geven..
 
Er zijn genoeg rijscholen die in de winter lesgeven. In het geval van sneeuw of gladheid zullen er wel uitzonderingen gemaakt worden. Wie weet zijn er wel rijscholen die een reductie op de uurprijs geven in het geval dat je lest als het echt koud is. Ziehier een winterbikkel is geboren.
 
Ach dan ga ik lekker in de winter lessen.
Gewoon kruik tussen je benen om de meest kostbare organen te sparen.
Komt goed,

Thnx allemaal voor de reacties!

Groeten,

Robin
 
Wordt er in de winter wel les gegeven dan????
Diezelfde jongen van die CB1 waar ik het eerder over had, moest 2 maanden wachten met lessen omdat de rijschool weigerde met het koude weer les te geven..

Huh? Waarom zou er in de winter geen les gegeven worden dan? :?

Koud weer? Koop een goed pak, goede handschoenen en zorg dat je warme tenen houdt.
 
Geen flauw idee waarom er geen les gegeven werd. Misschien had het te maken met de gladheid op de weg ofzo, maar ik ga er niet vanuit dat die gladheid 2 maanden aanhield..

oftewel;

VAGE SHIT
 
hmz er wordt gepraat over enige rijervaring op een Senda SM. Ja je zal vast het schakelen wat voor hebben. maar de oefeningen zijn echt anders dan dat je in het dagelijkse verkeer doet. Ik zie niet zomaar iemand leuk voor het stoplicht wat 8tjes draaien en wat slalommen. ik ben het geheel met die meneer met de geweldige V4 mee eens!!:d

enneh brommer rijden is toch anders dan met de motor. (zeg ik die 5 jaar lang brommer heb gereden en in die tussentijd 44.000 km afgelegd hebt) Motor is wel leuker!!

Dus ga ervoor! :W
 
hmz er wordt gepraat over enige rijervaring op een Senda SM. Ja je zal vast het schakelen wat voor hebben. maar de oefeningen zijn echt anders dan dat je in het dagelijkse verkeer doet. Ik zie niet zomaar iemand leuk voor het stoplicht wat 8tjes draaien en wat slalommen. ik ben het geheel met die meneer met de geweldige V4 mee eens!!:d

enneh brommer rijden is toch anders dan met de motor. (zeg ik die 5 jaar lang brommer heb gereden en in die tussentijd 44.000 km afgelegd hebt) Motor is wel leuker!!

Dus ga ervoor! :W

Ik ben dus ook bezig met me motorrijbewijs, heb ook schakelbrommer gereden. Maar op de weg deed ik alles al perfekt. (op verkeerd over de strepen rijden na), alle kijktechnieken en bullshit had ik al wel gehad met de auto dus daar had ik ook een voordeel aan. Maar net wat er gezegt wordt, snelle avb oefeningen zijn niet zo'n probleem, alleen de 8jes en halve draaien zijn wel kut, tenminste zonder rem niet, maar wel met trekkende motor. Maar ik snap nog steeds niet waarom ik gas moet geven en dan met me voet moet remmen, wat een bullshit. En ik wielren, dan zullen jullie wel zeggen dat je daar niks aan hebt, (bijna) geen van jullie kan me bijhouden bij een afdaling van een berg hooguit terug kunnen op een rechtstuk met gas open :+
 
Laatst bewerkt:
Oeps mijn reactie was iets te snel zo te zien :p

Jaa op het CBR staat inderdaad dat je pas op je 18e mag beginnen, maar dat geldt ook voor het autorijbewijs. Toch worden er lessen gegeven aan 17-jarigen.
Daarom wilde ik het even van jullie weten :P
:N Die link is voor je motorrijbewijs :P
 
Een aantal van mijn vrienden doen dit ook, en eentje heeft zelfs zijn rijbewijs gehaald op de dag dat 'ie 18 werd!
En:
Kijk ff op www.cbr.nl en tadaa!! Je moet tenminste achttien jaar oud zijn om het theorie-examen te mogen afleggen. Dus :N dat gaat niet.
Dus of die vriend van jou lult uit z'n nek, of hij is een master-planner en heeft z'n theorieexamen op dezelfde dag gepland als z'n praktijkexamen... :N I don't think so...

Gewoon even wachten, op je 18e verjaardag theorieexamen doen en drie maandjes later in één keer slagen voor je praktijk :P
 
Ik ben dus ook bezig met me motorrijbewijs, heb ook schakelbrommer gereden. Maar op de weg deed ik alles al perfekt. (op verkeerd over de strepen rijden na), alle kijktechnieken en bullshit had ik al wel gehad met de auto dus daar had ik ook een voordeel aan. Maar net wat er gezegt wordt, snelle avb oefeningen zijn niet zo'n probleem, alleen de 8jes en halve draaien zijn wel kut, tenminste zonder rem niet, maar wel met trekkende motor. Maar ik snap nog steeds niet waarom ik gas moet geven en dan met me voet moet remmen, wat een bullshit. En ik wielren, dan zullen jullie wel zeggen dat je daar niks aan hebt, (bijna) geen van jullie kan me bijhouden bij een afdaling van een berg hooguit terug kunnen op een rechtstuk met gas open :+

Nou met die voetrem kan je alles netjes doseren, tuurlijk zal het ook wel eens goed gaan zonder voetrem, maar met je voetrem kan je echt wat strakker sturen en netter de bochten doseren

:W
 
Oeps mijn reactie was iets te snel zo te zien :p

Jaa op het CBR staat inderdaad dat je pas op je 18e mag beginnen, maar dat geldt ook voor het autorijbewijs. Toch worden er lessen gegeven aan 17-jarigen.
Daarom wilde ik het even van jullie weten :P

AAAAAH IK MOET NOG 5 HELE MAANDEN WACHTEN
En dan is het midden winter, shitzooi..
Als mijn ouders nou even wat eerder waren begonnen met kindjes maken ;(

Nog even over mijn brommerperiode :P
Motor heb ik al gereden, op een verlaten terreintje.
De eerste keer reed ik meteen weg en kon ik er goed mee uit de voeten. Voelde nog niet helemaal lekker aan, maar ging wel goed! (was 25 kW cb1 van een vriend van me)
Dat had ik dus nog niet verteld...

Groeten,

Robin
in de auto is de instructeur de bestuurder, vandaar...
op de motor ben jij dat echter en moet je dus 18 zijn ;)
je mag namelijk wel beginnen met lessen als je 17,5 bent oid, maar das alleen in de auto, omdat de instructeur dan de volledige verantwoordelijkheid draagt voor je...
en je rijbewijs halen op de dag van je 18e verjaardag is tricky, aangezien je dan altijd 's ochtends je theorie halt en 's middags afrijdt... haal je de theorie niet, kan je ook niet afrijden!
(geld alleen voor auto trouwens)

met de motor hangt het van je rijschool af, aangezien je wel op een afgesloten terrein mag lessen zonder theorie of autorijbewijs...
zodra je op een algemene parkeerplaats lest, moet je theorie hebben of een autorijbewjis, waar je dus 18 voor moet zijn :)
 
Geen flauw idee waarom er geen les gegeven werd. Misschien had het te maken met de gladheid op de weg ofzo, maar ik ga er niet vanuit dat die gladheid 2 maanden aanhield..

oftewel;

VAGE SHIT

Mijn eerste les was ongeveer in de sneeuw, dus ja er word les gegeven (Maart was dat nog :? )
 
Het ging me niet erom of het legaal was of niet, ik weet dat je officieel pas mag beginnen op je 18e, daarom hebben alle posts over het CBR geen zin. Want helemaal achterlijk ben ik natuurlijk niet, daar had ik namelijk al gekeken.


in de auto is de instructeur de bestuurder, vandaar...
op de motor ben jij dat echter en moet je dus 18 zijn ;)
je mag namelijk wel beginnen met lessen als je 17,5 bent oid, maar das alleen in de auto, omdat de instructeur dan de volledige verantwoordelijkheid draagt voor je...
en je rijbewijs halen op de dag van je 18e verjaardag is tricky, aangezien je dan altijd 's ochtends je theorie halt en 's middags afrijdt... haal je de theorie niet, kan je ook niet afrijden!
(geld alleen voor auto trouwens)

met de motor hangt het van je rijschool af, aangezien je wel op een afgesloten terrein mag lessen zonder theorie of autorijbewijs...
zodra je op een algemene parkeerplaats lest, moet je theorie hebben of een autorijbewjis, waar je dus 18 voor moet zijn :)


Okee, nou weet ik dus dat ik alleen mn auto lessen kan doen op mn 17e :P
de rest niet

THNX allemaal
 
Het ging me niet erom of het legaal was of niet, ik weet dat je officieel pas mag beginnen op je 18e, daarom hebben alle posts over het CBR geen zin. Want helemaal achterlijk ben ik natuurlijk niet, daar had ik namelijk al gekeken.Okee, nou weet ik dus dat ik alleen mn auto lessen kan doen op mn 17e :P
de rest niet

THNX allemaal
en dan nog zul je een rijschool moeten hebben die dat ook wil...
heb namelijk al eens gehoord dat er rijscholen zijn die dit weigeren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan