opgeleid worden tot motoragent


toevallig "ken" ik deze "agent"...

ex collega bij t spoor..
geen idee of hij daar nog werkt..
(bij de plisie)


Ik vrees dat die agent toch met de hielen tegen mekaar bij z'n overste heeft gestaan...

Damn.. zo wil je niet op het wereldwijde web rondgaan...

Eens met Frank.. een wapen laat je niet achter... voor 't zelfde geld ging er een ander klootzakske mee lopen. 🙄
 
Dat heb ik destijds ook gehoord. Voor Benno ging het nooit hard genoeg. Daar vond ik nou weer geen reet aan, die Oranjes begeleiden. Gelukkig hoefden wij als stadsbandieten met gore pakken dat niet zo vaak te doen. Daar was het Houten Klazen Team uit Driebergen voor. 🤣🤣 Wij konden dat ook niet zo goed. Ik herinner me het bezoek van koning Harald van Noorwegen. Wij met de 75's volgas, rokend uit de uitlaten iedere keer de koninklijke stoet voorbij blazen om de kruisingen af te zetten. Bleek later dat dat absoluut tegen het protocol was.
 
Dat heb ik destijds ook gehoord. Voor Benno ging het nooit hard genoeg. Daar vond ik nou weer geen reet aan, die Oranjes begeleiden. Gelukkig hoefden wij als stadsbandieten met gore pakken dat niet zo vaak te doen. Daar was het Houten Klazen Team uit Driebergen voor. 🤣🤣 Wij konden dat ook niet zo goed. Ik herinner me het bezoek van koning Harald van Noorwegen. Wij met de 75's volgas, rokend uit de uitlaten iedere keer de koninklijke stoet voorbij blazen om de kruisingen af te zetten. Bleek later dat dat absoluut tegen het protocol was.

_O-_O- Dat is idd heel erg 'not done'.

De VIP inhalen = koeken voor de hele ploeg halen in de pauze. De VIP krijgt begeleiding voor z'n gemoedsrust, niet om zich iedere keer de pleuris te schrikken, zeker in t donker is t echt not funny als VIP zijnde :+
 
Mooi stukje over VIP begeleiding is trouwens ook te horen in de 'Motor podcast'. (geen reclame, maar ik vond het daadwerkelijk heel interessant en een mooi kijkje in het werk!)

 
Wel opvallend dat het tweede keer in 1,5 jaar tijd is dat er content wordt gemaakt van de politietrainingen

Die had ik ook gezien ja. Kende haar niet, maar ben haar gelijk gaan volgen. Echt een leuk mens, leuke vlog, en wat een reizen!!
@MeanBlueMan mocht je je vervelen, absolute aanrader
 
Ik denk dat de gemiddelde motoragent hier toch minder geïnteresseerd naar kijkt als iemand die het interessant vind maar normaal gesproken er niet mee in aanraking kan komen.
Nou ik bedoelde niet zozeer haar "optreden" bij de Politie, maar eerder haar reisverslagen.
Reis op de motor door Afrika bijvoorbeeld. En momenteel is ze bezig met een reis van Peru naar Alaska.
 
Er zitten zeker nog meer motoragenten op M-F, het is al apart dat je onze moderator Deputy Duc al helemaal vergeet ?

Maar niet iedereen meld zijn beroep hier, det geld voor slagers, notarissen, supermarktmedewerkers en voor politiemotorrijders ;)

Door de loop van de jaren heen is de opleiding natuurlijk wel veranderd, maar de basis is altijd gelijk gebleven. eerst wat elementaire dingen op een afgesloten terrein leren, en daar vallen de eersten al af.
Daarna volgt hetgeen de NL opleidingen tot de beste van de wereld maakt, nl dat de opleiding verder grotendeels op de openbare weg verder gaat.
Daar gaat al je werk ook plaats vinden, dus daar word je opgeleid.
Dit is echter wel uniek in de wereld, al geloof ik dat Duitsland hier ook mee bezig is.

Ik vraag me af of we ook Belgische motorcollega's hier op het forum hebben die daar iets over kunnen zeggen ?


In NL heb je trouwens grof gezegd twee soorten motorrijders bij de politie: De motorrijders in de surveillance dienst en de motorrijders van de verkeershandhavingsdiensten.
De motorrijders in de surveillancedienst zoals Dep, IJzer en ikzelf doen gewoon het normale politiewerk, maar gebruiken daarbij de motor als vervoersmiddel.
De motorrijders van de verkeershandhavingsdienst die zijn in principe gericht op handhaving, waarbij het dan echt niet alleen om simpele verkeersovertredingen gaat maar ook om zware milieucriminaliteit e.d.





Als je het topic zo s bijleest dan neem ik aan dat je inmiddels snapt dat deze opmerking niet helemaal klopt ?





:^

En hoe graag de instructeurs het ook zouden willen.... niet iedereen slaagt voor iedere opleiding.
Hoe verder je komt, hoe meer er per opleiding afvallen.
Zover ik heb meegekregen valt bij de basis opleiding toch ook zo'n 15% al af....die beginnen aan de opleiding maar halen het gewoon niet.
En dan hebben die mensen al behoorlijk rijervaring en een in-test gedaan om überhaupt aan de rijopleiding deel te mogen nemen.
 
Dat heb ik destijds ook gehoord. Voor Benno ging het nooit hard genoeg. Daar vond ik nou weer geen reet aan, die Oranjes begeleiden. Gelukkig hoefden wij als stadsbandieten met gore pakken dat niet zo vaak te doen. Daar was het Houten Klazen Team uit Driebergen voor. 🤣🤣 Wij konden dat ook niet zo goed. Ik herinner me het bezoek van koning Harald van Noorwegen. Wij met de 75's volgas, rokend uit de uitlaten iedere keer de koninklijke stoet voorbij blazen om de kruisingen af te zetten. Bleek later dat dat absoluut tegen het protocol was.
Ik vergat een keer mijn motor stil te zetten en naast de motor te gaan staan.
Ik bleef er gewoon op met het rechter been op de grond. Ik werd er speciaal voor terug gebeld.
 
Het is net als open hart chirurgie.

Maar 2 a 3 van de 10 basis-politiemotorrijders komen uiteindelijk aan het eind van deze opleiding. Daarna ben je echt wel klaar voor dat werk en na 15 operaties 'weet je niet beter' en gaat het vanzelf.

Ja, het is echt een vak. Op zich zijn begeleidingen niet eens zo heel moeilijk, het is een kwestie van een x aantal vaste procedure kennen en gebruiken, wat het moeilijk maakt is het overige verkeer, dat is altijd een rare variabele waar je invloed op moet hebben en waar weinig foutmarge in zit.

Hoge mate van verkeersinzicht, concentratie en snel kunnen 'schakelen' heb je wel nodig ja.
Het lijkt me absoluut niet leuk om dagelijks te doen. Escorteren bedoel ik dan,..
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het inderdaad rete interessant. Dat dit de basis is, oke. Ben heel benieuwd wat je verder nog leert! Het is jammer dat ik stotter anders had ik misschien wel bij de politie gezeten. Op de motor natuurlijk :Y
 
Ik had gewoon ja moeten zeggen tegen de opleiding...maar was die of ME:'). Hoor van meer dat het een enorm gave opleiding is
Ik herinner me een computerspel uit de jaren 90.
Reed je op een motor gewapend met een knuppel of ketting.
Weet niet meer of het de bedoeling was om het parcours uit te rijden, of om zo weinig mogelijk rijders de finish te laten halen 🤣
Dus op zich is het wel te combineren lijkt me😆

Kan je het niet alsnog erbij gaan doen?
Of ben je al te oud?
 
Ik herinner me een computerspel uit de jaren 90.
Reed je op een motor gewapend met een knuppel of ketting.
Weet niet meer of het de bedoeling was om het parcours uit te rijden, of om zo weinig mogelijk rijders de finish te laten halen 🤣
Dus op zich is het wel te combineren lijkt me😆

Kan je het niet alsnog erbij gaan doen?
Of ben je al te oud?
Nee hoor, kan zeker nog wel! Maar ME sloot beter aan bij de neventaken. De opleiding is uiteindelijk ook niet door gegaan wegens medische redenen. Eerst weer even fit worden.

Ik zal eens een voorstel doen...ME op de motor, staand met de lange lat vooruit. Ik zie het al voor me :9

istockphoto-944031002-1024x1024.jpg


Zoiets?
 
Zoals gezegd.... ik kan me voorstellen dat het er ook mee te maken heeft dat men graag iets wil laten zien van DE mooiste opleiding die je maar kan doen bij de politie, al is t maar om aandacht te trekken en misschien mensen over de streep te trekken te solliciteren.

Waarbij je natuurlijk niet moet vergeten dat je eerst volledig gediplomeerd politieagent moet zijn voor je zelfs maar belangstelling kunt aangeven voor een dergelijke interne opleiding !!

Als je echt de ambitie hebt om de motoropleiding te doen, kun je naar mijn mening tegenwoordig beter solliciteren bij een verkeershandhavingsteam. De opleidingen binnen de basisteams zijn erg schaars en de gemiddelde wachttijd in onze regio is ongeveer 5 jaar.

Een tekort aan rijinstructeurs schijnt daar een grote reden voor te zijn. De aandacht gaat nu (terecht) hoofdzakelijk naar de eenheden die hoofdzakelijk op de motor zitten. Eenmaal binnen een verkeersteam kun je binnen één jaar al op de motor zitten :)
 
Nee hoor, kan zeker nog wel! Maar ME sloot beter aan bij de neventaken. De opleiding is uiteindelijk ook niet door gegaan wegens medische redenen. Eerst weer even fit worden.

Ik zal eens een voorstel doen...ME op de motor, staand met de lange lat vooruit. Ik zie het al voor me :9

Bekijk bijlage 1720493

Zoiets?
Zo gek is dat niet, in het Wallengebied van Amsterdam was er sprake van een "noodgebied" later omgedoopt in "veiligheidsrisicogebied". Dienders liepen daar standaard met de lange lat, die had je verplicht mee, op de motor zat een speciale houder voor de lat.
 

Bijlagen

  • DamAlp(1).jpg
    DamAlp(1).jpg
    65,3 KB · Weergaven: 77
Zo gek is dat niet, in het Wallengebied van Amsterdam was er sprake van een "noodgebied" later omgedoopt in "veiligheidsrisicogebied". Dienders liepen daar standaard met de lange lat, die had je verplicht mee, op de motor zat een speciale houder voor de lat.
Om daarvoor nou naar A'dam te gaan :9 Dan houd ik het liever bij een stuk touw om losgebroken koeien weer terug de wei in te krijgen :Y
 
Amsterdam Noord hoort er ook bij, loopt af en toe een schaap de sloot in,..
Doet me hier aan denken.


Hoop dat je hem kan bekijken :9
 
Ik mocht een paar jaar geleden met de toen nieuwe Yamaha laten zien hoe je op je voorwiel kon rijden,...later zijn daar erge ongelukken mee gebeurd en is er zelfs nog (verkeerstechnisch) onderzoek gedaan omdat er collega,s in het land waren die over de kop gevlogen waren met een noodremming,..bleek een beetje aan de lompe ABS te liggen maar vooral een bedieningsfout. Leuk om te ervaren,..
 
Ik vond het inderdaad rete interessant. Dat dit de basis is, oke. Ben heel benieuwd wat je verder nog leert! Het is jammer dat ik stotter anders had ik misschien wel bij de politie gezeten.
Ik ken meerdere collega's die stotteren. Ben je erop afgewezen of heb je dat zelf bedacht en ben je er niet eens aan begonnen ?
Op de motor natuurlijk :Y
Dat valt te bezien.
Dat is dus niet alleen jouw keuze ;) men moet het wel in je zien, niet iedereen die het graag wil word ook motoragent.
Je zelfstandigheid en manier waarop je op dingen reageert moeten wel kloppen, je kunt regelmatig op de momenten dat het er echt te doet niet terugvallen op je collega, je staat er dan toch echt een paar minuten alleen voor. En een paar minuten kunnen heel lang duren en er kan in die tijd heeel veel gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan