Opknappen ´oldie Suus´

SPeCTRuM

Die hard MF'er
7 mrt 2004
392
0
grave
Beste mede forum rijd(st)ers.

De vorige keer heb ik mijn Kawasaki LTD 454 een andere look gegeven, zie :

kawasaki LTD 454 verbouwing
Foto's-0070a.jpg


Nu is het tijd voor mijn Suzuki GSX 550 es. Deze fiets heb ik speciaal voor woon/werk verkeer gekocht, en er 300 euries aan besteed, met de gedachte, hij kan 2 a 3 jaar mee. Nu heb ik hem dus ruim 3.5 jaar en hij is nog steeds in GOEDE conditie, motorisch gezien.

Nu was het de beurt aan de kappen/tank/frame. De frame was aan de achterkant aan het roesten, de kappen waren allemaal gescheurd, misten ophangingen(nokjes), en de tank was de blanke lak beschadigd, en aan de onderkant (deel net onder zadel) aan het roesten.

Dus... opknappen dacht ik. En dit keer wilde ik het profesioneel doen (zover mogelijk), maar wel zelf. :) ;) :Y

Hier een paar foto's van voor de operatie :

Foto's-0047.jpg

Foto's-0049.jpg

Foto's-0050.jpg


De kappen zijn ondertussen geheel gerepareerd door Tim uit zoetermeer, mijn :} hiervoor Tim ! Dit voor een kleine vergoeding van (geloof ik) 60 euro's... *O*
Dus... Tijd om naar de handel te gaan... Compressor gekocht, spuit erbij gehaald, werkplek geregeld bij mijn vader ,grondlak-filler , SIKKENS autolak en 2k blanke lak gehaald, schuurpapier en anti roest / roeststop menie, velgenspray/lak ... oftewel alles erop en eraan...

Nu kan het beginnen... De werkplek heb ik gemaakt van palletdozen , bekleed met stofzakken (plastic zakken om je meubelen mee in te pakken tegen stoffig worden), 2 grote stalen tafels geregeld uit de broederij van mijn vader, licht erbij en compressor en stroom.

De werkplek :
Foto's-0092a.jpg


Zo. Ik kan beginnen. Ik heb 3 weken vakantie, dus dat moet lukken.. :) Ik begon met demonteren, en alles in bakken te doen. Alle kappen van rubbertjes en stootkussentjes ontdoen, en de tank liet ik nog zitten.

Nu de striping verwijderen, dit was even een erg lastig deel. Ik begon de eerste kap al te schuren, want ik wist dat de striping onder de laklaag zat. Daarna ben ik met een verfbrandertje de striping warm gaan maken, en dit ging goed, en trok het er zo af. De volgende kap begon ik EERST de striping eraf te halen met de verfbrander en dat ging ook goed. Alleen de PLAK kreeg ik niet verwijderd.

Ik heb zelf, benzine, wasbenzine, terpentine, stripingremover, en thinner geprobeerd... Dit niet lukkende heb ik een kap mee genomen naar de spuiter, en die kreeg ook de striping plak er niet af.

Zodoende ben ik maar de striping eraf gaan schuren, wat als nadeel had, dat ik het steeds fijner moest gaan schuren. ( je bent dus VEEL langer bezig).. Maargoed, het was eraf uiteindelijk. :)

Foto's-0103a.jpg


Na de kappen, heb ik de tank gedemonteerd, de striping eraf gehaald, en GOED geschuurd. De roest zoveel mogelijk verwijderd, en daarna de tank GEHEEL in een dubbele laag ANTI-ROEST menie gezet. Deze STOPT het roestproces ook, waardoor ik niet perse AL het roest hoef te verwijderen. )Ik heb het wel zoveel mogelijk verwijderd.

Foto's-0095.jpg


Nu heb ik alles in de primer-filler gezet. Dit goedje stopt de oneffenheden redelijk goed weg, en daarmee kun je erg gladde resultaten krijgen, met minder schuurwerk en-of plamuur. (Lees wel KLEINE oneffenheden)... lol.. Maargoed... deze 2 lagen erop, en per laag goed FIJN geschuurd...

Foto's-0115a.jpg


Foto's-0116a.jpg


Het spuitwerk kan beginnen. na de laag filler 24 uur te hebben laten drogen, schuren en ontvetten. Ik heb voor een donkere kleur gekozen.
Ik wilde in eerste instantie een zwart metallic kleur, met rode gloed erin, maar bij de staaltjes kwam dit er niet mooi uit. We hebben ter plekke een zwart PAARS metallic kleur laten mengen. ;)

Nu deze laag spuiten in 3 lagen.. eerste laag erg vluchtig, 2de laag na 20 min dekkend gespoten, en laatste laag weer na 20 minuten gespoten.

Het resultaat is , een stapel paarse kappen.... :P
Foto's-0112a.jpg


Pppfffff.. Niet geweten dat je´t hier erg heet van kon hebben... LOL... Ik had een wegwerp overal met mondkap en grote beschermbril op... en medische handschoenen om... en dat is best warm, in een grote schuur, tussen het plastic en zo gekleed... Naja.. Na het spuiten komt de AFLAK... De blanke lak...

Deze bestond dus uit een 2k LAK en heb ik in 2 lagen gespoten.

Het resultaat is echt onvoorstelbaar als je alleen spuitbussen gewend bent. ;) :P
De kleur komt beter uit, en de lak glimt erg mooi... !! :9

Sorry voor de kwaliteit van de foto´s daar ik ze met een telefoontje gemaakt heb, onscherp, bewogen, te licht van kleur etc... maargoed... bij deze de afgelakte kappen :

Foto's-0122.jpg


Foto's-0123.jpg


Foto's-0124a.jpg


Foto's-0128.jpg


De realistische kleur is dus wat donkerder, meer zwart dan paars...

Verder wil ik dus diverse onderdelen met een heel realistische carbonfolie beplakken (een van de duurste , deze is het meest realistisch) Zoals op de laatste foto te zien, is een deel zwart, onderaan... zo ook op de voorspartbord en de kettingkap. Dat wordt dan carbon look. Dit zal ook in de print meegenomen worden. (striping/sticker)

Zo, nu alles laten drogen, en ondertussen dus de frame... Ik heb ervoor gekozen deze met een zilveren velgenspray te behandelen... Deze is sterker dan een zinkspray o.i.d.

Ik heb de meeste (makkelijke) onderdelen gedemonteerd, en de grote, moeilijkere en tijdrovende onderdelen, zoals blok, brug banden etc afgeplekt.
Ik wilde eerst wel alles demonteren, maar de tijd is toch te beperkt hiervoor.

Hier het frame, tijdens en na. (van voor de behandeling.. zie eerste foto´s)
Foto's-0100a.jpg


Foto's-0107a.jpg


Zo... Dat zit er allemaal op, dan nu de blanke lak een week laten uitharden, en dan de kappen en tank behandelen met een poets. Hiervoor moet de 2k-BL volledig zijn uitgehard. Je poetst de (alsnog ingekomen,maar onvermijdelijke) stofdeeltjes er weer uit, alsmede de spikkeltjes, die in het blanke lak zitten. Lichtelijk polijsten dus... Dit gebeurt dus volgende week.

Als laatste ga ik dan, na het monteren van het geheel, met de motor naar stickerland in Oss om de kappen en tank te voorzien van bijzondere striping-stickers.

Het zal een beetje in de trend van deze afdeling zijn. Strak, modern, maar wil het voornamelijk zelf ontwerpen. :Y

Ook moet de logo en naam erin verwerkt worden, en ik heb al iets in gedachten, maar of ik er iets mee ga doen weet ik nog niet. Maar dit is wat ik in gedachten had :

SuzukiLogo.jpg


suzukiletters.jpg


Maar dat zien we wel, als we bij de experts in Oss zijn geweest.
Ik dacht er eerst nog aan om het geheel te airbrushen, maar doe dat wel later, als ik wat meer ervaren ben.. Ik ben pas net begonnen met deze techniek... dus... :o ;)

Ik heb wel wat om te laten zien... Als eerste een tekening op papier, eerste in kleur gemaakt, daarna mijn eerste schilderij op doek... meteen mega groot.. lol... *D

bij deze :
air1.jpg


air.jpg


Zo... Tot zover dus mijn werk in deze vakantie, ik heb nu nog anderhalve week, en moet de tuin ook nog verbouwen... Ik ga nu tijdje van het weer genieten, en van mn zoontje... ( is nu bijna 8 mnd oud en wordt al een hele vent !!! )

Onze mini Biker, Mycha
m.jpg


m2.jpg



... en zodra ik nieuws heb, horen jullie het natuurlijk wel !!!

GReeTZ SPeCTRuM !!! HaPPy :] and :} to all !!!


7-1.jpg
 
tnx ! allemaal ... wil het i.d.d. zo goed mogelijk aanpakken .. Van de week nog lekker op mn gele kawa touren... :) staat al buiten om te poetsen... lol... :W
 
goed bezig , doe je het blok ook nog ?


Het blok zit nog goed in de lak, een goede poetsbeurt is voldoende. Verder even met remmenreiniger het vettige weggehaald. (al was het niet eens zoveel), meer stof enzo. Net als de velgen, die heb ik ook eens goed schoongemaakt, en behoeven geen verdere aandacht. Wel zal ik mischien een RIMstriping laten maken, met mn MF naam erin.
 
lol.. :+

Ik ben maandag 21 juli begonnen. Ik zat bij mijn ouders op het erf, in Ede, samen met m'n vrouw en kind.

(Die gingen natuurlijk op stap met mn zusje, zwemmen enzo. En mn opa en oma wonen daar ook, zien ze hun 10de achterkleinkind ook weer.en mijn ouders, Mycha's opa en oma dus, vonden het ook erg leuk, zo een paar dagen met hun eerste kleinkind. En mijn broer woont er, dus ik had aan hun geen kind meer... O-) ;) )

Hier heb ik tot dinsdag 29 juli aan de motor gewerkt (met rust dagen tussen het drogen door... LOL) en ben woensdag 30ste weer met auto naar grave gegaan.. nu week wachten, en woensdag/donderdags weer terug om te polijsten/monteren.
 
ik alleen de begin cursus en nog een doek gedaan samen met m'n zus een paar jaar geleden.
ik kan het best wel maar heb het geduld er niet zo voor
 
Zo, hij is dan zover. Ik heb de kappen en tank gepolijst, naar instructies gegeven door de zaak, waar ik alles vandaan heb. Tevens ook Spuiterij. Ondanks dat het best goed ging met polijsten, ben ik er niet volledig tevreden mee. Je ziet nu juist meer, omdat eerst alles door de glans werd verdoezeld. Maargoed, uiteindelijk is het toch best goed gekomen.

Alleen de tank vindt ik teveel mat geworden. Hier ga ik nog iets aan doen. Ofwel nog een keer polijsten, ofwel opnieuw spuiten, mocht ik er tijd voor vinden. Voor nu vindt ik het zo genoeg. Mijn halve vakantie aan gewerkt, dus.. :)

Maar al met al ben ik best tevreden over het resultaat. Daar dit mijn eerste keer is, en ik ook veel geleerd heb. De volgende keer ( komt die dan ??? Hehe ;) :) *D ) weet ik dus waar ik net wat meer aandacht aan moet besteden, en op moet letten.

De reden waarom ik spettertjes/spikkeltjes in de tank/kappen had, was hoogstwaarschijnlijk de spuit, die ik niet correct instellen kon voor de 2k-BL. Als ik dit de volgende keer oplos, door een betere spuit, hoef ik niet zoveel te polijsten, en is de resultaat beter.

Polijsten heb ik trouwens volgens de instructies gedaan met : Polijstpapier korrel 2500 Met water, en vervolgens uitgepolijst met Commandant4 tot de glans (zover mogelijk dus...) terugwas. Daarna nagepolijst met een witte, fijnere was/polijst middeltje. Deze inwrijven, licht boenend, daarna uitboenen.

Tot zover mijn bevindingen deze keer... Jammer van de blanke lak / polijsten, maar verder ok. De tank is matter, maarja.. er worden ook motoren verkocht met standaard een matte tank ;) .. LOL

Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.

Verder in de planning : Stickers, (Die bovenaan staan zijn al in behandeling), en ik wil de uitlaat bijwerken. Eerst schuren, de roest eraf, dan ontvetten, inspuiten met hitte bestendige verf, inrijden(afbakken... :P ) dan eventueel inbinden met soort swachtel, tegen al dat water en pekel.. (let op.. ik rijd 24-7... ook 's winters ! )..

Dusss.. veel te doen. LOL.. Maar dat is dus allemaal later, in de planning.

Tot zover.. GReeTZ : SPeCTRuM.

P.s. Hier nog foto's natuurlijk ! *D

s7.jpg


s8.jpg


s9.jpg
 
Ohja.. en ik heb mn andere zadel gebruikt... Mijn oude was dus blauwig.. deze zwart. :) wilde ik ook nog ff kwijt.

Ja, chris... we zullen een subtiele lijn proberen te vinden.. :P
En ik wilde eigenlijk een keertje langskomen, om de bevindingen door te nemen.. :)

'k hoor je op msn wel.. :) groetjes..
 
Nu het uitlaatje nog een keer zwart maken met hittebestendige lak en hij ziet er mooi uit.

Het is niet mijn kleur maar dat is niet van belang


De kleur is idd persoonlijk, dat is het altijd..
wat betreft de uitlaat :

Verder in de planning : Stickers, (Die bovenaan staan zijn al in behandeling), en ik wil de uitlaat bijwerken. Eerst schuren, de roest eraf, dan ontvetten, inspuiten met hitte bestendige verf, inrijden(afbakken... ) dan eventueel inbinden met soort swachtel, tegen al dat water en pekel.. (let op.. ik rijd 24-7... ook 's winters ! )..
 
Terug
Bovenaan Onderaan