Opknappen motor..

bougie

Rookie
10 jul 2008
28
0
Havert
Hallo,

IK heb van iemand een Honda CB250 uit '93 gekregen. De motor rijd nog perfect alleen heeft hij hier en daar een aantal kleine probleempjes.

1.) Zijn startknop doet het niet meer (of startrelais). Kan ik via de bedrading in de koplamp die van de startknop te pakken krijgen? Ik weet alleen niet welke he moet zijn.
Of is er iemand die weet wat de pinout van het startrelais is, zodat ik die kan proberen te testen?

2.)Op het "dashbord" zit een lampje voor aan te geven dat de versnellingsbak in de vrij zit. Deze doet het alleen niet meer. Het lampje heb ik al nagekeken en die was nog goed. Hoe kan ik dit oplossen?

3.) De versnellingsbak heeft ook een klein probleempje. Als de motor stationair loopt wil hij niet meer in de vrij. Dat kan alleen als de motor uit staat. En heel af en toe pakt hij hem wel bij een hoger toerental of als ik vaak achter elkaar probeer. Kan dit aan de koppeling liggen?

Bij voorbaat dank XD
 
1) Schoef het doosje open en kijken naar de kleuren.

2) misschien is het contactpunt/schakelaar kapot die in he blok zit.

Tip: zoek een wphb op internet.
 
Nauw, kijken naarde kleuren wordt niet gemakkelijk, wan er komen er een hoop bij de schakelaar vandaan ( ik krijg het kastje waar hij in zit ook niet open) en er verzamelen zich er nog veel meer in de koplamp. Misschien kan ik wel vanuit het startrelaisgaan kijken.

Het schakelaartje in het blok voor de vrij is zeker niet makkelijk te vervangen, of wel?
 
Het startrelais zit meestal bij je accu, je kan de bedrading volgen via je startknop die uit moet komen bij je startrelais, let op of je massa verbinding goed is .
Je koppeling goed afstellen kan helpen.
Voor je vrijstandlampje meet of er wel spanning op de bedrading staat als de motor in z`n vrij staat , check ook je massa verbinding hiervan .
 
Het lampje heb ik ook al omgewisseld met een die hetwel deed, maar geen succes. Ik zal de bedrading een gaan volgen en testen. Ik start de motor nu gewoon door het startrelais te omzeilen, ik verbind de startmotor via een schakelaar meteen met de accu.
 
IK heb nog even een vraagje tussendoor. Kan ik een gedeelte van een spruitstuk, niet van deze motor maar van een ander blok, ook vervangen door een stuk slang? Een cm of 10...?
 
Nope, elk spruitstuk en de delen ervoor ( en erachter ) zijn specifiek ontworpen voor dat motorblok ivm de luchtstromingen/wervelingen in het motorblok...

dus veranderen levert meestal problemen op, slecht of niet lopen, vermogensverlies enz enz...

om wat voor motor gaat het dan ?

Grtzzz Simon. 8-)
 
Om een grasmaaier motor die ik wil gaan gebruiken om een minibike van de gaan maken. Ik moet het blok daar een beetje voor draaien, maar dan komt de carburateur scheef te liggen en het is een vlottercarb. Aangezien het spruitstuk van gietijzer is kan ik het niet lassen. Daarom wou ik hem doorflexen en opnieuw verbinden met een slang. De lengte van het spruitstuk blijft dan nog gewoon het zelfde, alleen kan ik hem dan alle richtingen op buigen d.m.v. de slang. Of is dit geen optie?
 
Het lampje heb ik ook al omgewisseld met een die hetwel deed, maar geen succes. Ik zal de bedrading een gaan volgen en testen. Ik start de motor nu gewoon door het startrelais te omzeilen, ik verbind de startmotor via een schakelaar meteen met de accu.

Hey dat doe ik ook met mijn choppertje :P
wat voor kabels heb je daarvoor gebruikt? dikke of dunne? want ben bang dat die kabel doorsmelt alstie te dun is.. anders stuur me maar even een PM (het liefste met een foto!!)... ben benieuwd
 
Om een grasmaaier motor die ik wil gaan gebruiken om een minibike van de gaan maken. Ik moet het blok daar een beetje voor draaien, maar dan komt de carburateur scheef te liggen en het is een vlottercarb. Aangezien het spruitstuk van gietijzer is kan ik het niet lassen. Daarom wou ik hem doorflexen en opnieuw verbinden met een slang. De lengte van het spruitstuk blijft dan nog gewoon het zelfde, alleen kan ik hem dan alle richtingen op buigen d.m.v. de slang. Of is dit geen optie?

Bij zo'n simpel blokje kun je dat wel doen, het is geen hi-performance blokje dus speel er gerust mee, wel ff stevige slangklemmen gebruiken om het spulletje luchtdicht af te klemmen om valse aanzuiging te voorkomen.

Suc6 en veel speel plezier met de mini bike !

Grtzzz Simon. 8-)

PS hoeveel verdraai je het blok ?

hou goed rekening met het feit dat je nog wel olie kunt aanzuigen, anders loopt je project vast.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan