Optimate 4 reparatie

Wolvithe

Rookie
19 sep 2023
3
16
Hallo Hallo,
Ik heb een jaar terug tweedehands een optimate 4 gekocht maar helaas is die overleden nadat hij een zomer niks heeft gedaan. Er gebeurt helemaal niks als de stekker in het stopcontact gaat, geen ledjes, geen output, nada. Ik vind het zonde om meteen weg te gooien dus heeft iemand nog ideeën wat er stuk kan zijn?
Ik heb hem al opengehaald en gemeten of er überhaupt verbinding is tussen de stroomdraad en de PCB en dat lijkt allemaal oke. De fuse werkt ook nog prima.

Hier staan wat fotos van de lader in kwestie:
Optimate 4 broken

Alvast bedankt!
 
Heel ff wat ik heb gezien in 1 van foto's. Moet alleen de foto bewerken en posten.
IMG-20231122-144448.jpg

Staat F1 bij dus moet het een Fuse(zekering). alleen niet zichtbaar of er een ander reden is waarom de zekering gesprongen is.
 
Laatst bewerkt:
Een Optimale is wel beveiligd tegen kortsluiten.
Als de polen elkaar raken dan ziet hij dat zelf.
Een quick test is even kort die zekering overbruggen.
Als het apparaat dan nog niets doet, of erger gaat roken, dan weet je zeker dat die weg kan.
Maar als die gewoon werkt kan je dus daarna de zekering vervangen.
 
Mijne gaf ook de geest na een aantal jaren, kon inwendig ook niets ontdekken. Niet teveel tijd aan besteed. In de vuilnisbak ermee.
Ik heb nu een stuk of 8 van die laders van de Lidl. Doen ook wat ze moeten doen.
 
Mijne gaf ook de geest na een aantal jaren, kon inwendig ook niets ontdekken. Niet teveel tijd aan besteed. In de vuilnisbak ermee.
Ik heb nu een stuk of 8 van die laders van de Lidl. Doen ook wat ze moeten doen.
Geen ervaring mee.
Het Dunlop ladertje van de Action stopt wel veel sneller met laden dan een Optimate.
De drempel spanning is ook hoger om te gaan laden.
Maar het is voldoende. :Y

Momenteel li-ion in beide motoren.
En ook al twaalf jaar in de racer.
Dat scheelt een hoop aandacht. ;)
 
Geen ervaring mee.
Het Dunlop ladertje van de Action stopt wel veel sneller met laden dan een Optimate.
De drempel spanning is ook hoger om te gaan laden.
Maar het is voldoende. :Y

Momenteel li-ion in beide motoren.
En ook al twaalf jaar in de racer.
Dat scheelt een hoop aandacht. ;)
Nadeel van de Dunlop lader is dat je alleen maar een paar lampjes hebt die de status aangeven die van de Lidl hebben een mooi LCD schermpje.
 
Mijn Optimate 4 voor Canbus moet je zelfs kortsluiten om hem in of uit de Canbus modus te krijgen. Ding voor een paar tientjes tweedehands gekocht en als hij kapot gaat dan gaat hij gelijk de Wecycle box in. En dat terwijl ik zo'n 30 jaar geleden voor mijn brood electronische laboratorium instrumenten repareerde. Het is gewoon niet meer de moeite. Componenten zijn ook niet gratis en steeds lastiger te krijgen. De kleine elektronica winkeltjes zijn allang verdwenen. Alleen nog maar online. Kun je een elco bestellen en er later achterkomen dat het toch die niet was...

Even openmaken om te zien of er een soldeerverbinding los is geraakt kan uiteraard geen kwaad.
 
Ze worden geleverd naar mijn idee met 3 jaar garrantie. staat er nog een productie datum op?
kan het altijd even proberen bij optimate zelf.
Top tip! Er wordt een nieuwe gestuurd. Ik dacht dat er 2 jaar garantie op zat maar het blijkt toch 3 te zijn :) Met wat geluk kan ik nog wat aanklooien met de oude en heb ik een extra.
 
Mijn Optimate 4 voor Canbus moet je zelfs kortsluiten om hem in of uit de Canbus modus te krijgen. Ding voor een paar tientjes tweedehands gekocht en als hij kapot gaat dan gaat hij gelijk de Wecycle box in. En dat terwijl ik zo'n 30 jaar geleden voor mijn brood electronische laboratorium instrumenten repareerde. Het is gewoon niet meer de moeite. Componenten zijn ook niet gratis en steeds lastiger te krijgen. De kleine elektronica winkeltjes zijn allang verdwenen. Alleen nog maar online. Kun je een elco bestellen en er later achterkomen dat het toch die niet was...

Even openmaken om te zien of er een soldeerverbinding los is geraakt kan uiteraard geen kwaad.
Een van de laatste der mohikanen electronica winkels: vorige week nog bij Tessatronic geweest… :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan