Originele accu vs ander merk

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Mijn accu is momenteel 4 jaar oud en aangezien mijn maat met onze vakantie van vorige week een paar uur later pas gereed was voor vertrek vanwege een overleden accu wilde ik dit voor zijn. Zit in een R1200GS (zo'n motor die echt bijna niemand heeft).

De huidige heb ik destijds door de dealer laten plaatsen. Moest toch gebeuren en ging met de beurt mee dus niet echt op de prijs gelet. Maar als ik nu ga rondspelen op het interwebs zie ik wel een heel groot prijsverschil in AGM accu's.

BMW accu €183
Bosch/Varta/Yuasa €65

Nu kan ik me voorstellen dat een merk zich enkel verbind aan kwaliteit, maar BMW maakt zelf geen accus dus dit is van een omgelabelde reguliere accu fabrikant. Waar zit dit zeer grote prijsverschil dan in? Zou dat enkel het stickertje BMW kunnen zijn? Of is de "originele" accuu daadwerkelijk beter dan een van de andere drie gerenomeerde merken als je je netjes aan de specificaties houdt?
 
Motobatt of Dynavolt


Ikzelf prefereer dynavolt


er past een 12 Ah of een 14 Ah accu n, 14 is wat hoger maar wel wat meer uithoudingsvermogen...
 
Het prijsverschil zit hem puur in de naam BMW. Ik ben voorstander van OEM onderdelen maar zoiets universeels als een accu koop ik lekker elders.
Er zit dus geen noemenswaardig verschil in kwaliteit of levensduur tussen deze twee (hoewel een enorm prijsverschil)?

Dan ga ik uiteraard voor de goedkopere variant.

Heb jij toevallig ervaring met beiden?
 
Geen ervaring met BMW maar genoeg met Yuasa, Varta of Bosch. De laatste heeft qua auto's wel altijd de voorkeur. Motor doe ik meestal Yuasa, het gaat er vooral om hoe je hem onderhoud tijdens stilstand. Dus een goede Ctek (druppel)lader kan ook zeker geen kwaad. Met het geld dat je niet uitgeeft aan een BMW accu kan iets nuttigs kopen :)

Doorgaans betaal ik zo'n 70-100 euro voor een 14Ah accu, de goedkope varianten zoals een Fulbatt laat ik wel staan.

Goed rondkijken en online bestellen scheelt ook een hoop geld.
 
IK heb 10 jaar met een Varta accu gedaan, wel bij lange stilstand aan de Optimate.
Maar uiteindelijk was de fut er wel een beetje uit.
Die Varta was toen iets meer dan €100,- en de Yuasa nog veel meer.
Nu voor €90,- weer een Yuasa gekocht.
Had ik toen liever ook gehad , maar was veel duurder. Varta heeft het ook prima gedaan.
Wat mij wel opviel is dat behuizing exact hetzelfde is.
 
Ik heb ervarig met Yuasa, die accu's gaan er misschien mede door mijn tedere toewijding verschrikkelijk hard doorheen, hoe kleiner deste eerder naar de knoppen. Voor mij dus geen Yuasa meer
De Motobatt is een goede vervanger maare de moeilijker te vinder Dynavolt is voor mij een topper. Voor beide uitvoeringen kan je bij Bol.com of 123accu.nl of bij fietsweb.nl terecht, duur zijn ze niet, ik heb goede ervaringen met de twee merken... met een stuk of 20 motorfietsen heb je wel es wat nieuws nodig, ja
 
Hielden die Yuasa's het maar 4 jaar uit, in de RD350 gingen er twee per jaar doorheen

Edit: in de 250 ook, mijn kameraden zijn het zo zat dat die RD's met lco's uitgerust zijn
Is het laadcircuit wel helemaal fris dan, of een bijzonder systeem?

Mijn Honda heeft ook meerdere accu's in redelijk korte tijd versleten voordat ik de spanningsregelaar verving voor een Carmo.
Accu werd gewoon niet helemaal volgeladen, icm weinig rijden en korte ritjes ging het niet lang goed.
Nu alweer een tijdje probleemloos, hopelijk blijft dat zo.
 
Is het laadcircuit wel helemaal fris dan, of een bijzonder systeem?
Motor stond dan gewoon stil. opgeladen weggezet en leeg als jr 'm weer pakt

 
Als ik de accu voor jouw motor google kom ik uit op een YTX14-BS, die is nou niet echt zeldzaam te noemen.
Als er een YTX16 in past, altijd doen, iets meer capaciteit is nooit weg.

Accu staat ook rechtop in jouw motor als ik het goed heb, liggende accu schijnt ook weleens problemen te geven.
Als je een Yuasa kan vinden voor rond de €65 is dat mooi, maar een VFM is zeker niet minder.
Rij nu zelf rond met een BS Battery, is ook echt prima, vraag me af of die wel echt uit een andere fabriek komt als de bekendere merken
 
BS staat voor Bottle Supplied, dat je er 6 flesjes accuzuur bij krijgt. Of ik mis iets in mijn algemene ontwikkeling omdat ik het merk BS niet ken
 
Motor stond dan gewoon stil. opgeladen weggezet en leeg als jr 'm weer pakt


Hoeveel tijd is er verstreken wanneer je hem weer pakt? Ik heb geen yuasa's, dus daar geen ervaring mee.
Maar voertuigen staan bij mij wel ooit een half jaar stil. Altijd accu los/ massaschakelaar.
Nooit problemen met starten.
Ik vermoed dus dat je een lek hebt.
 
Motor stond dan gewoon stil. opgeladen weggezet en leeg als jr 'm weer pakt

Dat was nog een accu met accuwater en zuur, zou tegenwoordig wel altijd voor onderhoudsvrij/gelaccu gaan.

BS staat voor Bottle Supplied, dat je er 6 flesjes accuzuur bij krijgt
BS battery is een merk tegenwoordig, en ze worden geseald geleverd, je hoeft zelf niet te zuren.
bd1326ee6e424228a8564be009eb2704.jpg
 
Hoeveel tijd is er verstreken wanneer je hem weer pakt? Ik heb geen yuasa's, dus daar geen ervaring mee.
Maar voertuigen staan bij mij wel ooit een half jaar stil. Altijd accu los/ massaschakelaar.
Nooit problemen met starten.
Ik vermoed dus dat je een lek hebt.
Nou, die z650 had ik vorig jaar voorzien van een nieuwe Yuasa accu, paar ritjes gereden ermee, en daarna, met de polen los in de garage gezet. Kom ik terug, de lader erop aangesloten, is ie al dood.
Druppellader mocht niets baten, ding was gewoon al overleden, die accu dan. En dat na 12 maanden al..
 
Terug
Bovenaan Onderaan