Originele accu vs ander merk

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Mijn accu is momenteel 4 jaar oud en aangezien mijn maat met onze vakantie van vorige week een paar uur later pas gereed was voor vertrek vanwege een overleden accu wilde ik dit voor zijn. Zit in een R1200GS (zo'n motor die echt bijna niemand heeft).

De huidige heb ik destijds door de dealer laten plaatsen. Moest toch gebeuren en ging met de beurt mee dus niet echt op de prijs gelet. Maar als ik nu ga rondspelen op het interwebs zie ik wel een heel groot prijsverschil in AGM accu's.

BMW accu €183
Bosch/Varta/Yuasa €65

Nu kan ik me voorstellen dat een merk zich enkel verbind aan kwaliteit, maar BMW maakt zelf geen accus dus dit is van een omgelabelde reguliere accu fabrikant. Waar zit dit zeer grote prijsverschil dan in? Zou dat enkel het stickertje BMW kunnen zijn? Of is de "originele" accuu daadwerkelijk beter dan een van de andere drie gerenomeerde merken als je je netjes aan de specificaties houdt?
 
Nou, die z650 had ik vorig jaar voorzien van een nieuwe Yuasa accu, paar ritjes gereden ermee, en daarna, met de polen los in de garage gezet. Kom ik terug, de lader erop aangesloten, is ie al dood.
Druppellader mocht niets baten, ding was gewoon al overleden, die accu dan. En dat na 12 maanden al..
Ik ook een keer een dure Yuasa gekocht, binnen 2 seizoenen stuk….nu een motobatt en…..reeds 8 jaar al vol gehouden.
 
Mijn accu is momenteel 4 jaar oud en aangezien mijn maat met onze vakantie van vorige week een paar uur later pas gereed was voor vertrek vanwege een overleden accu wilde ik dit voor zijn. Zit in een R1200GS (zo'n motor die echt bijna niemand heeft).

De huidige heb ik destijds door de dealer laten plaatsen. Moest toch gebeuren en ging met de beurt mee dus niet echt op de prijs gelet. Maar als ik nu ga rondspelen op het interwebs zie ik wel een heel groot prijsverschil in AGM accu's.

BMW accu €183
Bosch/Varta/Yuasa €65

Nu kan ik me voorstellen dat een merk zich enkel verbind aan kwaliteit, maar BMW maakt zelf geen accus dus dit is van een omgelabelde reguliere accu fabrikant. Waar zit dit zeer grote prijsverschil dan in? Zou dat enkel het stickertje BMW kunnen zijn? Of is de "originele" accuu daadwerkelijk beter dan een van de andere drie gerenomeerde merken als je je netjes aan de specificaties houdt?
Je kunt gerust een niet BMW accu plaatsen. Juiste type.

Kies dan voor een kwaliteit accu. Ik gooi me niet in de discussie welk merk goed is, daar is al genoeg over gezegd. :)

Ter illustratie; een harley accu, met logo er op, kost ook 2x een vervangende van eender welk top merk. Harley koopt dat zo in, ergens. Overigens wel top kwaliteit. Maar een andere top accu kost de helft, zonder harley er op :)
 
Nou, die z650 had ik vorig jaar voorzien van een nieuwe Yuasa accu, paar ritjes gereden ermee, en daarna, met de polen los in de garage gezet. Kom ik terug, de lader erop aangesloten, is ie al dood.
Druppellader mocht niets baten, ding was gewoon al overleden, die accu dan. En dat na 12 maanden al..
Dat is niet zo verwondelijk. Een accu heeft een bepaalde lading, elke keer starten kost heel veel energie. Daarbij korte stukjes rijden, wat misschien net niet genoeg de accu oplaad, maar net genoeg om nog te kunnen starten, dus is de lading de gehele periode wat aan de lage kant, en dat zorgt weer voor crystal vorming. Crystal vorming is elke keer als de lading te laag is, doe je dat keer naar keer, dan gaat de batterij lading dus elke keer lager en lager worden, totdat de sulfatie zo erg is dat het onder de minimale CCA is, dan kan je motor niet meer starten....

Brontext:
Batteries develop sulfation each time they are used (discharged - recharged). If they are overcharged or undercharged or left discharged, some for even just several days, they will rapidly develop sulfate. Even when a battery is stored fully charged, sulfate will form unless a desulfating battery charger is used.

bron website: Avoid Battery Sulfation with a BatteryMINDer Battery Charger.

In enkele dagen is er al sprake van crystal vorming..... dus paar korte ritjes is al veroordeling van de accu naar de schoothoop.

oplossing: elke korte rit meteen aan de lader.... geen andere manier. Misschien een laad kabel aansluiten zodat men lekekr snel een druppel lader kan gebruiken...

de enigste accu dat diepontlading niet erg vind, zijn de litium accu's niet? Dan kan je diep ontladen zonder problemen, maar
zelfs daar zeggen ze, ongeveer 60% ontladen en weer opladen. Niet in lege stand voor lange tijd laten staan. Dat langr tijd niet ontladen laten staan is ook funest voor lithium....
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet zo verwondelijk. Een accu heeft een bepaalde lading, elke keer starten kost heel veel energie. Daarbij korte stukjes rijden, wat misschien net niet genoeg de accu oplaad, maar net genoeg om nog te kunnen starten, dus is de lading de gehele periode wat aan de lage kant, en dat zorgt weer voor crystal vorming. Crystal vorming is elke keer als de lading te laag is, doe je dat keer naar keer, dan gaat de batterij lading dus elke keer lager en lager worden, totdat de sulfatie zo erg is dat het onder de minimale CCA is, dan kan je motor niet meer starten....

Brontext:
Batteries develop sulfation each time they are used (discharged - recharged). If they are overcharged or undercharged or left discharged, some for even just several days, they will rapidly develop sulfate. Even when a battery is stored fully charged, sulfate will form unless a desulfating battery charger is used.

bron website: Avoid Battery Sulfation with a BatteryMINDer Battery Charger.

In enkele dagen is er al sprake van crystal vorming..... dus paar korte ritjes is al veroordeling van de accu naar de schoothoop.

oplossing: elke korte rit meteen aan de lader.... geen andere manier. Misschien een laad kabel aansluiten zodat men lekekr snel een druppel lader kan gebruiken...

de enigste accu dat diepontlading niet erg vind, zijn de litium accu's niet? Dan kan je diep ontladen zonder problemen, maar
zelfs daar zeggen ze, ongeveer 60% ontladen en weer opladen. Niet in lege stand voor lange tijd laten staan. Dat langr tijd niet ontladen laten staan is ook funest voor lithium....

Wat is een kort ritje bij jou?
Ik zou zeggen dat na 5 km hij wel weer aan peil is bij 1x starten.
 
Dat is niet zo verwondelijk. Een accu heeft een bepaalde lading, elke keer starten kost heel veel energie. Daarbij korte stukjes rijden, wat misschien net niet genoeg de accu oplaad, maar net genoeg om nog te kunnen starten, dus is de lading de gehele periode wat aan de lage kant, en dat zorgt weer voor crystal vorming. Crystal vorming is elke keer als de lading te laag is, doe je dat keer naar keer, dan gaat de batterij lading dus elke keer lager en lager worden, totdat de sulfatie zo erg is dat het onder de minimale CCA is, dan kan je motor niet meer starten....

Brontext:
Batteries develop sulfation each time they are used (discharged - recharged). If they are overcharged or undercharged or left discharged, some for even just several days, they will rapidly develop sulfate. Even when a battery is stored fully charged, sulfate will form unless a desulfating battery charger is used.

bron website: Avoid Battery Sulfation with a BatteryMINDer Battery Charger.

In enkele dagen is er al sprake van crystal vorming..... dus paar korte ritjes is al veroordeling van de accu naar de schoothoop.

oplossing: elke korte rit meteen aan de lader.... geen andere manier. Misschien een laad kabel aansluiten zodat men lekekr snel een druppel lader kan gebruiken...

de enigste accu dat diepontlading niet erg vind, zijn de litium accu's niet? Dan kan je diep ontladen zonder problemen, maar
zelfs daar zeggen ze, ongeveer 60% ontladen en weer opladen. Niet in lege stand voor lange tijd laten staan. Dat langr tijd niet ontladen laten staan is ook funest voor lithium....
Die laadkabel zat er bij mij ook op. En was ook gewoon aangesloten op m'n Optimate. En toch was ie dood. De Motobatt op m'n ZRX heeft nooit aan de lader gehangen, en die doet het gewoon toch. Ook na een paar maanden geen gebruik van de motor maken.
 
,4 jaar is al heel wat.

Dan heb ik geluk denk ik.
In 1 auto zit hij 12 jaar en in de andere 10 jaar.
Ik gebruik ze beide weinig, maar zeker 1x per maand.
Die in een derde auto zit er nu 9 jaar in. (Ook sporadisch gebruik)
Mijn motor rij ik dagelijks, accu is nu 1 jaar oud dus kan ik nog niks van zeggen.
Een vorige motor heb ik 5 jaar met de accu gedaan, die accu heb ik nog staan voor in een andere motor.
De accu van mijn grasmaaier daar rij ik nu 5 jaar mee, maar die kwam uit een sloopauto. Die laad ik wel altijd op voordat het seizoen begint.
 
Nieuwe accus staannklaar voor het nieuwe seizoen

20230519_213534.jpg
 
Ik heb ook het idee dat de kwaliteit van Yuasa aanzienlijk minder is dan vroeger.

Ruim een jaar geleden was de, vermoedelijke originele, accu in mijn TDM overleden. Nieuwe Yuasa besteld.
Binnen een jaar defect.

Opgestuurd naar de leverancier, daar hebben ze hem getest. Reactie: lijkt op een productiefout.

En een nieuwe ontvangen. Qua garantie dus prima, maar qua levensduur… belachelijk slecht.
Ben benieuwd hoelang de nieuwe meegaat.
 
Wat is een kort ritje bij jou?
Ik zou zeggen dat na 5 km hij wel weer aan peil is bij 1x starten.
Geen idee, ik rij in de meeste gevallen ritjes van 30 km+, alleen de tank beurten eens in de 4~5 dagen is zowat lokaal. Dat is 1 rit van ongeveer 5 km. Dat is een tankstation in een andere dorp. Dan hoef ik zo min mogelijk om te rijden en wordt de accu toch redelijk opgeladen. Daarnaast rij ik vaak 5-6 dagen per week dat hele jaar door. Dan is de kans op sulfatie ook kleiner. Heb de accu bijna nooit aan een druppellader daardoor.

Wat ik begrijp: de laatste stuk laden kost tijd. Bij een hoge laadspanning oogt de accu wel de juiste spanning, maar dat is alleen oppervlakte spanning. Na een korte belasting zakt de spanning weer en toont de echt spanning. De laatste stuk opladen kost daarom tijd. Hoeveel tijd , afstand, geen idee. Hangt af van meerdere factoren. Daar heb ik helaas geen brood van gegeten.
Weet alleen wat goed werkt met mijn huidige motoren

Edit: lees hier o.a. dat sulfatie ook optreed als je continue aan een lader hangt. Ow?
Bron: Avoid Battery Sulfation with a BatteryMINDer Battery Charger
 
Laatst bewerkt:
Krijg ook de indruk dat die Mobatt's erg goed zijn.....
GSX heeft twee jaar stilgestaan, de Motobatt heeft niet aan de lader gehangen tussendoor.
Krijgt de startmotor vaak genoeg rond om de GSX aan te slingeren. In de GS zit er ook eentje, en het blauwe loeder krijgt er eentje. Ik zweer bij die gele dingen, zelfs ik krijg ze niet kapot.
 
Bij de auto moet ik de accu inleren bij vervanging. Is dat bij moderne motoren nog niet het geval?
Mag hopen van niet maar als dat wel zo is en niet wordt gedaan, dan is een nieuwe accu ook zomaar kapot omdat deze dan niet volledig geladen wordt. De capaciteit neemt met verloop van tijd af en bij moderne auto's past het laadsysteem zich daarop aan. Zonder inleren blijft het laden dan bij de oude accu capaciteit hangen. Als het alleen de doos is die je bij BMW betaalt dan inderdaad een motobatt erin en klaario.
 
Terug
Bovenaan Onderaan