Over remvloeistof verversen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.171
73.113
Dat doe ik bij mijn automobielen en dat komt omdat die meuk naarmate het ouder wordt steeds meer vocht gaat bevatten omdat het reservoir in contact staat met de buitenlucht.

Maar vanmiddag heb ik het reservoir van mijn Honda opengemaakt om eens te onderzoeken of ik de vloeistof zal gaan verversen, maar tot mijn niet geringe verbazing is dat een gesloten systeem en de vloeistof is nog kraakhelder.

Onder het deksel dat met twee schroefjes vastzit, bevindt zich een rubberen membraan met plooien, zodat de vloeistof helemaal is afgesloten van de buitenlucht en in het deksel zitten boven het membraan twee kleine gleufjes zodat het spul wel lucht in en uit het reservoir kan laten gaan, maar dat gebeurt boven het membraan.

Daar is goed over nagedacht en ik vraag me daarom af of het zin heeft om die vloeistof te gaan vervangen, er kan immers geen vocht bij komen.

Roept U maar.
 
Ik ken die systemen niet anders zoals jij beschrijft… Moet er wel bij zeggen dat ik vroeger nooit remvloeistof ververste. Pas sinds de laatste 3 motoren ben ik erachter gekomen dat het prima zelf te doen is.

Toch wordt er nog steeds voorgeschreven om het te wisselen, iedere 2 jaar meestal. Zou het niet dermate hygroscopisch zijn, dat het toch door de minieme ruimte bij o.a. het membraan vocht binnen krijgt?
 
Remvloeistof is nog altijd hygroscopisch. Onder andere langs de seals in je remklauwen, maar toch ook langs de rubbers in de potjes komt er vocht in het systeem.
Maar als het systeem volkomen lekvrij is kan er geen vloeistof uit en geen lucht in en zoals ik beschreef is het bij mijn Honda's een gesloten systeem en dat geldt ook voor de koppeling.

Niet dat ik het niet ga verversen want Dot 4 kost weinig en ik heb een tool voor het ontluchten dat op perslucht werkt, dus het is een eitje.
Maar ik vraag me af of het zinvol is om dat regelmatig te doen, want volgens mij kan er geen lucht bij de remvloeistof komen.
 
Vroeger ververste ik het jaarlijks, en hoewel de oude vloeistof nooit erg vuil was, voelde het drukpunt toch beter.
Op MF heb ik wel eens foto's gezien van zeer verouderde remvloeistof. Ik denk dat dat voor een motorwerkplaats dagelijkse kost is.
 
als je de historie van de vloeistof niet kent zou ik het zeker verversen zeker als je op vakantie gaat of voor circuit gebruik.
een collega van mij ging eens met een vw golf club rijden op de nurburgring de meeste hadden na een rondje geen
remmen meer.
 
Ga maar eens in de bergen rijden met oude remvloeistof :] En dan op de weg naar beneden last krijgen van 'fading':N
zou dat eerder zoeken in een term als boiling, fading lijkt mij meer het verglazen van de remvoering/blokken.

En fijn dat de vloeistof nog helder is, maar luchtdicht is het alles behalve.
de parmezaanze kaas heb ik tot in de eerder genoemde gleuven in het deksel zien staan, de onderkant van het metalen deksel gecorrodeerd en ook regelmatig gewoon een plas water bovenop het membraan .

Maar fijn dat het bij jou zo netjes is.
 
Ga maar eens in de bergen rijden met oude remvloeistof :] En dan op de weg naar beneden last krijgen van 'fading':N
En dat komt omdat er relaief veel vocht in de vloeistof zit waardoor het kookpunt laag is geworden en dus krijg je stoom.

Maar dat is nou juist het punt, bij motoren is het zo goed als onmogelijk dat er vocht in de vloeistof terechtkomt.
 
Ga maar eens in de bergen rijden met oude remvloeistof :] En dan op de weg naar beneden last krijgen van 'fading':N
Je hoort niet anders, ze staan ook allemaal remolie te verversen voor ze naar boven rijden, aan de andere kant van de berg ligt het dal vol met fadende motoren. Vaak ben je te bang.

edit: het hoort gewoon in orde te zijn... maar waarom in de bergen? lagere luchtdruk? daar zitten we al een jaar of 12 in, lagedrukgebied :+
 
Laatst bewerkt:
Gaat dwarsdoor je rubbers heen....
Zoals al eerder genoem...seals, remslangen etc.
Vooral waar de temperatuur wisselingen en bewegingen gaande zijn. Je klauwen dus.
En als je wilt weten hoeveel..koop zo een tester. Die weer niet kan testen bij je klauwen... 😜
Ik kom uit de installatietechniek en weet van zuurstofdiffusie via slangen, maar het gaat om H2O welke in de lucht zit en bij een gesloten systeem zoals bij mijn motoren zal het minimaal zijn. Bij mijn auto's zit er gewoon een gaatje in het deksel/schroefdop van het reservoir en dus staat het constant in contact met de buitenlucht.

Onlang bij mijn laatste auto aanwinst alle remzuigertjes vervangen, delen van het remleidingssysteem vernieuwd, alls remslangen vernieuwd, remtrommels uitgeslepen en de remvloeistof overal, dus ook in het hele systeem vervangen door vers.

En bij de Honda's ga ik het ook vervangen, maar voor de zekerheid en niet omdat ik het zo broodnodig vind. Maar het is voor mij een eitje om te doen en het kost een drol.
 
Te vroeg met vervangen:?
82783642-E433-40A5-AB6F-B0A1E97826AD.jpeg
 
Vooral waar de temperatuur wisselingen en bewegingen gaande zijn. Je klauwen dus.
En als je wilt weten hoeveel..koop zo een tester. Die weer niet kan testen bij je klauwen... 😜
Vind het wel een goeie.. gewoon testen. Zeker als je zelden hard remt.. en nooit in heuvel of bergachtig gebied komt. Kun je eenmaal iets zuiniger omspringen met remvloeistof.

Door remzuigers terug te duwen kan de remvloeistof in het hele systeem wat mengen. En dan zou de meetwaarde redelijk representatief kunnen zijn.
 
Maar dat is nou juist het punt, bij motoren is het zo goed als onmogelijk dat er vocht in de vloeistof terechtkomt.
Juist bij mij auto is het zeker vijf jaar niet vervangen, zelfs toen ik het vroeg bij de APK vorig jaar nog niet. :?
Bij de motor doe ik het ieder jaar, bij mijn andere motor in de fabrieksgarantie is het elke twee jaar volgens het boekje..

Een vloeistoftester koop ik niet, remvloeistof kost de kop niet. :N
 
Boekje bij mij schrijft voor bij elke onderhoudsbeurt inspecteren en indien nodig vervangen, maar minstens om de twee jaar sowieso vervangen.
Eerlijk gezegd, ik let niet op de tijd of de km standen, maar als de kleur van de vloeistof "vies" wordt, of de remdruk voelt niet goed meer, vervang ik de vloeistof wel.
Ik heb mijn huidige motor nu 3 jaar, en de vloeistof tussendoor reeds 1 keer vervangen. Lijkt mij ook niet onlogisch met ongeveer 35.000km per jaar, en rijden door weer en wind.

Echter kortgeleden, paar maand, bij het 100.000km onderhoud hadden mijn voorste remklauwen een revisie nodig. Had de onderdelen niet, en geen tijd om erop te wachten. De gehele voor remmerij van mijn andere motor er af gehaald, en op mijn huidige gezet. (Zelfde merk/model uiteraard). Geen idee hoelang die vloeistof er al in zit, maar is nog proper en voelt nog zeer goed.

Het lijkt mij vooral niet overbodig om remvloeistof toch regelmatig te vervangen. Het is de kost niet, zeker niet als je het zelf kan.

@Han S , geen idee wat voor auto jij hebt, maar ik ben nu wel nieuwsgierig, en ga bij mijn auto eens nakijken hoe het zit, of dat ook zo een "open" systeem is zoals jij beschrijft. Bij mijn motor is het een "gesloten" systeem zoals je beschrijft. Maar het houdt de remvloeistof echt niet eeuwig vers :N
 
Sinds ik niet meer om het snelst rijd ververs ik het helemaal niet meer. Tenzij ik blokken en of schijven ga wisselen, revisie remklauw.
Kokende vloeistof heb ik vroeger wel eens op het circuit gehad, en dan was de vloeistof nog vers ook. Maar tijdens het rondprutten op de openbare weg nog nooit.
Maar goed, om even bij de vraag te blijven, een aangebroken luchtdicht afgesloten verpakking remvloeistof wordt na verloop van tijd ook slecht. Dus allemaal heel leuk met afgesloten systemen en dergelijke, maar dit voorkomt de hygroscopische werking niet. Het zal het proces hoogstens vertragen.
 
Laatst bewerkt:
Maar als het systeem volkomen lekvrij is kan er geen vloeistof uit en geen lucht in en zoals ik beschreef is het bij mijn Honda's een gesloten systeem en dat geldt ook voor de koppeling.

Niet dat ik het niet ga verversen want Dot 4 kost weinig en ik heb een tool voor het ontluchten dat op perslucht werkt, dus het is een eitje.
Maar ik vraag me af of het zinvol is om dat regelmatig te doen, want volgens mij kan er geen lucht bij de remvloeistof komen.
Het zou je nog verbazen wat weersomstandigheden, zon en temperatuur allemaal voor elkaar kunnen krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan