overgangsregeling oud brik

Bedankt voor de uitleg.

Zoals geschreven dacht ik dat vanaf 26jr de overgangsregel gebruikt mocht
worden. Zoals de meeste regeltjes die veranderen, niet in ons voordeel.
 
Ik stof dit topic maar ff af.

Wil mijn brik in overgangsregeling doen, maar die heeft als eerste toelating maart 1988 op het kenteken staan. Op de site van de BD staat dat om in aanmerking te komen een voertuig van voor 1 januari 1988 moet zijn. Ik kan nergens vinden of dit volgend jaar opschuift, dus 1989 wordt, of dat die datum blijft zoals die is, iemand enig id?
 
Ja heb ik.

Wat op de bd site klopt. Is een vaste regeling dus alleen voor motorvoertuigen die nog geen 40 jaar oud zijn en die een det hebben tot en met 31-12-1987
En dan nog wat uitsluitingen op basis van brandstof.
 
Bij mijn weten schuift de datum NIET op.
De overgangsregeling is alleen voor voertuigen van vóór 1 jan 1988 die op moment van invoeren al belastingvrij waren maar nog niet 40 jr oud.
Voorheen was ieder voertuig ouder dan 25 jr vrijgesteld van MRB. Per 1-1-2013 is deze grens verschoven naar 40 jr.
Voor alle voertuigen die bij de wijziging al belastingvrij waren maar nog geen 40 jr is deze overgangsregeling ingevoerd.
Anders zouden zij, na een periode NIET, ineens weer MRB moeten gaan betalen.
Het compromis was betalen van 1 termijn (ca €29) voor hele jaar, met dien verstande 'Niet rijden' in dec-jan-feb.

Dat geldt/ gold ook voor mijn motor(1985). In de winter een extra reden voor niet rijden. Naast kou en jaarlijks groot-onderhoud.
Toch voelt het oneerlijk. Voorheen was ik geheel vrijgesteld. Nu kost het weer €29/jr.....toch weer een tank benzine.'(
Inmiddels is mijn brommerd 33 jr, dus over 7 jr is dat ook weer voorbij. Gaat wel lukken, FZ loopt nu mooier dan ooit!!!!:t

O ja, alle diesels en LPG's zijn uitgesloten van deze deal. Die gaan in alle gevallen de volle mep betalen.
Mijn broer had ook zo'n oude Mercedes op LPG. Van 0 belasting ging die naar de hoofdprijs.
Auto gelijk weg gedaan. Bracht geen drol meer op...............................
 
ok, vermoeden had ik al. Balen want het bouwjaar is 85'.

Het lpg verhaal ken ik, was bij mij hetzelfde. Heb net de lpg installatie weer in mijn chevy gebouwd, moet alleen nog langs de rdw.. waar ik 3 jaar terug was omdat ik het eruit had gesloopt8)7
 
Die regeling geld alleen voor voertuigen op benzine waarvan de datum eerste toelating uiterlijk 31-12-1987 is : diesel en LPG vallen daarbuiten en moet je dus de volle bak MRB betalen.
Alles vanaf 1-1-1988 word inderdaad belastingvrij als ze 40 jaar zijn.

Het zou me niks verbazen dat als die overgangsregeling komt te vervallen op 1-1-2028 alle belastingvrije voertuigen een ophokplicht krijgen zoals die er nu is voor voertuigen in de overgangsregeling.

Edit : je kunt met een auto/motor die in die regeling zit wel het hele jaar doorrijden , als je de rekening te laat betaalt val je daar buiten en moet je het gewone MRB tarief betalen.
 
Die regeling is om de tijd te overbruggen idd. Als je te laat betaald heb je volgens mij een probleem, want halverwege het jaar aanmelden kan nu niet meer. Dat kon ik aan het begin nog wel.
Is de det de Nederlandse eerste toelating of det internationaal?
Ff gekeken wist niet dat daar onderling verschil in kon zitten, maar bij beide staat dezelfde datum

Ga nu mijn andere brik uit 82 in orde maken en kijken of ik ga wisselen volgend jaar
 
Mijn motor is van 1979. Is die dan het hele jaar al belastingvrij? Of moet ik nog een jaar wachten?
 
Je krijgt vanzelf een brief van de belastingdienst dat er vrijstelling verleend wordt en vanaf welke datum.
Meestal vanaf datum eerste toelating dus als hij bv van december 1979 is moet je nog ff wachten
 
Altijd vanaf de eerste datum van toelating ;) en dan mag je ook weer het hele jaar rijden..
 
Ik maak al jaren gebruik van de overgangsregeling. Maar gisteren maakte ik iets geks mee. Ik werd gebeld door de belastingdienst die mij er aan herinnerde dat ik voor 31 december moet betalen omdat de regeling anders vervalt. Beetje onverwachte service. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
 
Ik krijg wel eens sms'jes dat ik meteen moet betalen met een betaallink...

Mijn beide oldtimers zijn ouder dan 40. Dus hier geen telefoontje. Maar vreemd dat ze bellen, hebben ze niks beters te doen?
 
Ik maak al jaren gebruik van de overgangsregeling. Maar gisteren maakte ik iets geks mee. Ik werd gebeld door de belastingdienst die mij er aan herinnerde dat ik voor 31 december moet betalen omdat de regeling anders vervalt. Beetje onverwachte service. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ja, ik werd ook gebeld als service.
Betaald hebben voor 0101 anders vervalt recht op kwart-tarief. Maar dat wist ik al!
 
Ik had een auto in de overgangsregeling , maar nog nooit een telefonische herinnering gehad om te betalen.
Alles stond al duidelijk vermeld in de brief die bij de acceptgiro was bijgevoegd.
 
Het moment dat de overgans regeling inging en nog niet digitaal geregeld was.
8DACDD04-5AD7-4C71-98A1-393EDEC5AE46.jpeg


Waar is die mooie tijd gebleven _O-
 
Belastingdienst belt volgens mij NOOIT om je eraan te herinneren dat je nog moet betalen. dat doen ze schriftelijk met een blauwe envelop, of via een email vanuit mijnOverheid. word je toch gebeld door 'de Belastingdienst', dan is dat in 99 van de 10 gevallen Phishing.

net als emails van Creditkaartmaatschappijen die je vragen een online formulier in te vullen...

over de overgangsregeling: het is geen voortschrijdende vrijstelling, maar een vaste datum (ik meen 1-1-1987). alles vanaf die datum tot 40 jaar, en op benzine kan de overgangsregeling in. vanaf 40 jaar is elke brandstof-auto belastingvrij. vanaf 50 jaar is de auto/motor niet meer APK-plichtig, met de gedachte dat een auto van 50+ goed onderhouden wordt door een liefhebber.
 
Alle benzine voertuigen met een eerste toelating tot 1-1-'88 kunnen in de overgangsregeling..
Op 1-1-'28 vervalt deze en het zou me niks verbazen dat op die datum alle belastingvrije voertuigen een ophokplicht krijgen...
 
Alle benzine voertuigen met een eerste toelating tot 1-1-'88 kunnen in de overgangsregeling..
Op 1-1-'28 vervalt deze en het zou me niks verbazen dat op die datum alle belastingvrije voertuigen een ophokplicht krijgen...
da's nu toch ook al zo? als je gebruik maakt van deze regeling mag je dec-jan-feb niet de weg op.
Of bedoel je dat ze vanaf 1-1-28 überhaubt niet meer de weg op mogen in dec-jan-feb (of je moet weer een bepaalde belasting gaan betalen) maar daar is mij niks van bekend iig
 
Ja dat klopt..maar op 1 januari 2028 dan vervalt de overgangsregeling en word een auto/motor pas belastingvrij als ze 40 jaar zijn ongeacht de brandstof..
Nu mag een belastingvrij voertuig het hele jaar rijden...kan best zijn dat dat dan aan banden word gelegd en dat ze dan net als de auto's/motoren nu de regeling 3 maanden van de weg moeten..
 
Nou, we zien wel. Ze bedenken het ter plekke, heb alleen maar motoren die in de overgang zitten :P of ouder dan 40.
Ben nu wel met een 40jr winterbrik bezig, heb een hekel aan belasting betalen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan