overtollig kettingvet verwijderen?

Na de rit betekent automagisch voor de volgende rit. Doe je het voor het rijden dan is het in feite ook na de vorige rit.

Komt in feite dus op hetzelfde neer :+

Je hebt inderdaad gelijk. voor/na/voor/na :Y
Maar denk als je het na het rijden erop spuit dat dan wel al het "overtollige" vet misschien wat opgedroogd is of eraf ipv net voor het rijden.
Dan heb je natuurlijk minder last van "vieze wielen".
 
Het advies is om het op een warme ketting (dus na of tijdens een rit) te doen. Kettingspray bevat nl. een oplosmiddel dat het vet vloeibaar houdt als je het spuit. Het oplosmiddel kan dan snel verdampen, zodat het vet z'n werk kan doen.
Spuit je het op een "koude" ketting, dan werkt het minder goed.

Gebruik geen WD40 op een ketting, dat bevat oplosmiddelen en kan het vet in de o-ringen aantasten. Lampolie is prima.
 
Om me velgen schoon te maken gebruik ik Dasty van de Wibra, prima en goedkoop spul ! Ketting maak ik nooit schoon, alleen bij me voortandwielkapje haal ik de smurie weg.

En inderdaad bij thuiskomst invetten, kom je ook niet tot de verassing bij de volgende rit dat je eerst je ketting nog moet invetten, zonder middenbok is dat best frusterend met pak aan :P
 
Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad gelijk. voor/na/voor/na :Y
Maar denk als je het na het rijden erop spuit dat dan wel al het "overtollige" vet misschien wat opgedroogd is of eraf ipv net voor het rijden.
Dan heb je natuurlijk minder last van "vieze wielen".
Ik heb sowieso weinig last van vieze wielen. Ga ik toch er niet op zitten, dus wat boeit het dat ze een beetje smerig zijn :P

Ik smeer trouwens mbv een OSCO. Na de rit gaat de motor op de bok. Gevalletje van de OSCO omhoog trekken, achterwiel een slinger geven, gevalletje loslaten et voila... een gesmeerde ketting *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sowieso weinig last van vieze wielen. Ga ik toch er niet op zitten, dus wat boeit het dat ze een beetje smerig zijn :P

Ik smeer trouwens mbv een OSCO. Na de rit gaat de motor op de bok. Gevalletje van de OSCO omhoog trekken, achterwiel een slinger geven, gevalletje loslaten et voila... een gesmeerde ketting *O*

Of gewoon ff op de middenbok, starten en ff in z'n 1e laten draaien :)
(komt er nog genoeg op de velg ook)

Zelf gebruik ik de Osco regelmatig tijdens het (rustig) rijden...

Fijne jaarwisseling allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Diesel rules!!!!


WD-40 sucks big time!!!!!!!!!!!
WD-40 tast bijv rubber aan, dus een o-ring ketting zal minder lang mee gaan als je regelmatig met deze rommel aan de gang bent gegaan.
Door de WD-40 zal het nieuwe vet ook niet goed meer aan je ketting blijven plakken, ook niet echt de bedoeling!
WD-40 is soms handig spul, maar grotendeels heb je er weinig aan.
 
of je koopt een motor met cardan-/riemaandrijving...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen last van overtollig vet :9 . Ik rij al een tijdje rond met een OSCO smeersysteem. Werkt perfecto onder alle weersomstandigheden :}

osco007-1.jpg


Braking1.jpg
 
diesel!!!! :}

[me="TL tinuz"]heeft ook wel wat aan die tip met de plantenspuit![/me] binnenkort maar eens proberen


Petroleum stinkt niet, diesel krijg je niet meer van je handen af. Daarom hangen er ook van die plastic handschoentjes bij de dieseltank.
 
Beter nog dan die Osco: de Scottoiler......

Probeer in de winter, met dikke handschoenen aan, zo'n Osco trekstangetje maar eens te vinden......
 
Beter nog dan die Osco: de Scottoiler......

Probeer in de winter, met dikke handschoenen aan, zo'n Osco trekstangetje maar eens te vinden......


Dat is miet zo moeilijk hoor. De pro oiler bestaat al een tijdje, en deze is wel beter dan de Osco Oiler. Maar als je nu al klaagt over overtollig vet, dan is een Scott Oiler helemaal dikke bagger... want die blijft maar doordruppelen, ook als je voor het stoplicht staat of als je een tijdje door de stad rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan