Kettingvet verkeerd gebruikt, help!

Ingmarvb

Rookie
24 mei 2012
20
6
Ik wilde mijn motor een beetje beschermen tegen corrosie en had bij de lokale motorshop een bus S100 gehaald.
Dat heb ik op alle delen (behalve banden, remschijven etc etc) gespoten. Plakkerig beschermend spul, prima zo leek het. *O* we kunnen deze winter de pekel door!

Maarrrr, nu zet ik de bus s100 op de plank weg in de schuur en valt mijn oog op het kleine stukje tekst als onderschrift onder de s100: "weisses ketten spray".
Kak, zit het hele blok en uitlaat, kabels, etc nu onder het kettingvet ipv s100 korrosieschutz (die ik dus eigenlijk had moeten kopen). -O-

Kan dit kwaad??? Voor al het plastic en elektra etc? En als het blok en de uitlaat heet worden, brand dat in? Of maakt het allemaal niet zoveel uit.
 
Laatst bewerkt:
Tjah.. er valt niet veel te smeren bij de uitlaat/het blok.

Ik zou het even weg halen, evt met lampolie is het makkelijk weg te halen (Wel even uitkijken of je dit zomaar mag gebruiken op plastic/metalen/electra delen)

Als je echt de motor wilt beschermen kun je eens kijken naar ACF50.
 
Ja had in het forum gelezen over zowel s100 als acf50 met ieder zn fans. Hier om de hoek hebben ze s100 (ik heb net de goede gehaald, corrosionschutz). Anders even een stukje verder, daar hebben ze ook acf50.
 
Kwaad kan het niet, maar... ik wil jou motor niet poetsen de komende jaren :N
Dat wordt tandenborstelwerk of even naar de motorwash.
 
Roesten zal die wel niet....maar met je kleding zou ik oppassen nu, dat het niet tegen je ingespoten delen komt
 
Als je het laat zitten zal hij wel gaan stinken en roken volgens mij als hij warm wordt. Schoonmaken zou ik doen.
 
Stinken en roken,.. totaal niet aan gedacht. Ik zal maandag eens kijken wat het gaat doen. Anders toch maar met de tandenborstel aan de slag :(
 
Naar de wasbox ermee, warm water met zeep komt het wel weer los. Eventueel eerst inspuiten met een ontvetter, maar laat die niet te lang inwerken: sommige ontvetters zijn licht bijtend en beschadigen je motor.
 
motorblok ontvetter / reiniger werkt goed, om die weisses ketten spray te verwijderen. maar wees voorzichtig met ontvetters want het ontvet ook daar waar je het niet wilt.
 
Eerst inspuiten met ChainCleaner (bijvoorbeeld die van Motorex), en dan goed wassen met warme zeepsop.
Ga er nu niet mee naar de wasbox want dan is het o.a. op je uitlaat al ingebrand, en gebruik geen hogedrukspuit.
 
Ik gebruik zelf vaak remreiniger om vanalles te poetsen; zelfs de schroeven van kuipdelen waar een idioot koperpasta op gedaan had heb ik daarmee weer schoon gekregen. Of je kettingspray met remreiniger wegkrijgt weet ik niet, volgens mij wel, maar je kan dat spul erg goedkoop krijgen bij Louis.de want ze hebben het nu in de aanbieding
Rij heen, dan weet je meteen of je motor gaat roken en stinken, en probeer het zou ik zeggen.


 
Gebruik Total reiniger van S100 prima spul en is niet agressief op kunststof delen,
vermijd bijtende rommel zoals ontvetters,je kan er je kunststof en alu delen mee verzieken.
Ander zeer goed spul is Bel-Ray motowash.
 
Denk dat als ketting vet warm word dat het makkelijker te verwijderen is dan wanneer het koud is,
dus motor starten en uitlaten warm laten worden en dan proberen het van je uitlaten te halen dan ben je het daar alvast kwijt.
Dan blok warm laten worden en weghalen wat je weg kan halen.
De rest zal je denk toch met een cleaner moeten doen.
 
Denk dat als ketting vet warm word dat het makkelijker te verwijderen is dan wanneer het koud is,
dus motor starten en uitlaten warm laten worden en dan proberen het van je uitlaten te halen dan ben je het daar alvast kwijt.
Dan blok warm laten worden en weghalen wat je weg kan halen.
De rest zal je denk toch met een cleaner moeten doen.
Helemaal verkeerd gedacht.:X
 
Ze verkopen van S100 ook chain cleaner, daar kan je dat vast mooi mee weghalen. :+
 
De rook was er na 10 minuten wel af,. maar het blijft verscrhrikkelijk stinken. De totaalreiniger en kettingcleaner (jawel, van s100 8)7) staan klaar. Donderdag ben ik vrij en ga ik ermee aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan