particulier kopen van een occassion

Japper

Rookie
15 nov 2002
2
0
Wormerveer
Binnenkort wil ik gaan kijken naar een Honda VFR-750 F (model 94-97)
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van deze motorfiets?

Verder hoor ik ook graag overige tips tbv. het kopen van een 2e-hands motor. (voorvork, of ie spoort, op de stuurhelften recht zijn, etc)

Bvd,

Jasper
 
Hier is een lijst die je kan helpen bij het beoordelen van een tweedehands motor. Voor het eerste gedeelte van de lijst hoef je alleen maar om de motor heen te lopen. Komt hij hier doorheen, dan kun je verder met het tweede gedeelte van de checklist: de proefrit. Veel succes!
      
Motorblok
Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van olielekkage? (het beste na een proefrit)
Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Zitten er stukjes roest in het benzine filter?
Uitlaat
Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat? Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen
Laat de dagteller zich \"resetten\"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels
Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen       Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
      
Hendels
Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek       Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek? Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank       Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag       Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers       Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork       Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel       Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband       Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem       Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof       Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard       In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard       Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen       Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten? Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan       Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug       Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering       Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock       Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel       Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Achterrem       Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes aan vervanging toe.
Achterband       Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen       De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit       Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)? Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit       
Koppeling       Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting       Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting, zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruizen       Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen       Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren       Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties       Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
 
Hier is een lijst die je kan helpen bij het beoordelen van een tweedehands motor. Voor het eerste gedeelte van de lijst hoef je alleen maar om de motor heen te lopen. Komt hij hier doorheen, dan kun je verder met het tweede gedeelte van de checklist: de proefrit. Veel succes!
      
Motorblok
Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van olielekkage? (het beste na een proefrit)
Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Zitten er stukjes roest in het benzine filter?
Uitlaat
Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat? Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen
Laat de dagteller zich \"resetten\"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels
Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen       Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
      
Hendels
Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek       Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek? Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank       Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag       Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers       Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork       Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel       Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband       Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem       Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof       Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard       In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard       Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen       Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten? Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan       Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug       Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering       Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock       Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel       Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Achterrem       Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes aan vervanging toe.
Achterband       Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen       De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit       Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)? Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit       
Koppeling       Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting       Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting, zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruizen       Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen       Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren       Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties       Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)

Ik mis de al dan niet aanwezigheid van een stuur :+
Je moet er nog maar zin in hebben....met zo\'n lijstje marktpaats.nl afstruinen......
 
Ik heb dat lijstje ergens eens gekregen en bij een redelijk nieuwe motor met een lage KM stand heb je het nauwelijks nodig, maar als je wat ouder zoekt of hoge tellerstand is het bruikbaar.
Ik ga ook niet alle punten langs, maar als ik een proefrit maak stop ik meestal even onderweg en ga eens op mijn gemak die punten doornemen. Heb je niet gelijk commentaar van de eigenaar.
Ik heb ooit eens een motor door de ANWB laten keuren, kwamen wat kleine gebreken uit waardoor ik de motor voor 1.000 gulden minder heb gekocht.
Tegenwoordig doet de ANWB dat niet meer maar adviseren zij http://www.erikvanlent.nl/
 
Binnenkort wil ik gaan kijken naar een Honda VFR-750 F (model 94-97)
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van deze motorfiets?

Verder hoor ik ook graag overige tips tbv. het kopen van een 2e-hands motor. (voorvork, of ie spoort, op de stuurhelften recht zijn, etc)

Bvd,

Jasper

Bij een VFR750 , de spanningsregelaar
 
spanningsregelaar is inderdaad berucht, effe doormeten dus als je gaat kijken.
Algemene toestand
 Alles origineel?
 Lakschade? Krassen?
 Ooit gevallen?
 Accessoires?

Uitlaat
 Indien niet originele demper: voorzien van een keurmerk ?
 Met de hand tegen de demper slaan, rammelen?
 Zit er roest op het systeem?
 Zijn er sporen van een ongeval?


Armaturen
 Laat de dagteller zich \"resetten\"?
 Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
 Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?

Sleutels
 Zijn alle sleutels voorhanden?
 Functioneert het stuurslot?
 Functioneertest van alle sloten.

Hydraulische leidingen
 Verouderd (ouder dan 4 jaar)? Bros? Week? Zacht?

Buddyovertrek
 Scheuren? Is het een originele overtrek?

Stuuruitslag
 Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op een ongeval.

Balhoofdlagers
 Motor opbokken. Voorwiel vrij maken, stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel gaan.
 Motor met het voorwiel tegen een muur zetten.

Binnenpoten v/d voorvork
 Met een vinger langs de binnenpoten bewegen.

Voorwiel
 Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden.

Voorband
 Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band?

Voorrem
 Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels!
 Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.

Remvloeistof
 Remvloeistof bruingekleurd?

Remblokjes
 versleten? Let op wearlimit!

Bok-standaard
 In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan

Zij-standaard
 Moet automatisch inklappen, of kortsluitschakelaar.

Ketting en tandwielen
 Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten? Vernieuwen!
 De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje doorgedraaid wordt.


Achterbrug
 Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Monoshock
 Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten. Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
 Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.

Achterwiel
 Heeft het wiel speling? Het wiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen.

Achterrem
 Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels!
 Schijf meten met een schroefmaat.

Achterband
 Profieldikte van minimaal 1.6 mm.
 Zitten er scheurtjes in de band?

De stand van de wielen
 De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.

Accu
 Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
 Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
 Hoe is de staat van de stekkerverbinding?


Proefrit

Koppeling
 Slipt de koppeling in de hoogste versnelling?
 Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of de stalen platen zijn versleten.

Motorblok
 Wisselende belasting; wanneer onder belasting blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
 Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
 Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
 Rammelen, ruisen; maakt de transmissie zingende geluiden? Tandwielen en ketting vervangen.
 Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
 Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van olielekkage? (het beste na een proefrit)
 Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
 Zijn de koelslangen bros?
 Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?

Armaturen
 Werkt de kilometerteller?
 Werkt de snelheidsmeter?
 Werkt de toerenteller?

Papieren
 Klopt het framenummer?
 Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?

Reparaties
 Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)




 
Ik heb er een!
Heeft +/- 3jaar geleden klein schuivertje gemaakt, maar is vrij netjes gerepareerd!
Kijk maar ff op mijn website.
 
Terug
Bovenaan Onderaan