Pa's oude Honda CB750

Ik had laatst 2k blanke lak uit een spuitbus gebruikt, het enige nadeel is dat je het spuitbusje nadat je hem hebt geactiveerd maar 24 uur kan gebruiken. Het grote voordeel zou moeten zijn dat het harder is.
 
Klopt, 2k lak is harder en kan ook beter benzine e.d.
Het gaat gewoon langer mee.

Nadeel van die busjes is dat je het inderdaad op moet maken nadat je de 2 middelen bij elkaar hebt gemengt.
Ik heb wel 'officiele' 2k lak staan, dus 1 bus blanke lak, en 1 bus verharder die je dan bij elkaar moet mengen ( 1 : 20 dacht ik... ? )
Maar dan moet dat weer apart in een spuitpistool, moet je het spuitpistool daarna weer schoonmaken, etc. , dus meh, daar had ik geen zin in, dus maar gewoon het spuitbusje gepakt. Gaat prima.
Als de motor klaar is zal die toch niet zoveel kilometers maken, en regen zal het fietsje waarschijnlijk niet of nauwelijks zien.
Dus een echte noodzaak om alles super degelijk af te lakken en beschermen is er niet echt...

Al geef ik natuurlijk direct toe dat 2k lak wel beter had geweest, mja, ik ben ook wel eens lui :)
 
Even een snelle update.
Ben bezig met de achterwiel lagers eruit te krijgen....
Ja... dat gaat dus niet vanzelf, wtf !!?!
Ik heb een goede binnenlagertrekker, 1 met hamer functie of een normale die je rustig opdraait zegmaar.
Maar ik ben al flink aan het rammen geweest, zelfs met verhitten erbij, maar niks...
Op youtube te zien ben ik blijkbaar niet de enige, haha.
Morgen even een spulletje halen waar ik lang geleden wel eens mee heb gewerkt, lager freezer.
Dat maakt het lager heel erg koud, is meer bedoelt voor montage, maar wat de heck, ga het gewoon proberen.
Ondanks al het geram voelen de lagers nog wel heel goed aan, zit zelfs een beetje denken om er dan maar niks aan zit doen, maarja... dat 50jaar oude vet he...
 
Ha ! Succes !
Afijn, weer even alles in volgorde :

Eerst de tandwieldrager en de onderdelen daarvan schoongemaakt.

DSCF3657.JPG


Ook voorzien van blanke lak, omdat op sommige punten de lak weg was.
Nu maakt die niet zoveel uit, het komt toch achter het tandwiel, dus je ziet er niks van.
Alleen even schoongemaakt en voorzien van blanke lak, ik heb de oude lak laten zitten.
Hier is duidelijk te zien waar de lak weg is, niet zo spannend allemaal, maarja, als je dan toch bezig bent...

DSCF3660.JPG


Ook het lager helemaal schoongemaakt en uitgevet...
Het oude vet was eigenlijk nog best goed, maarja, 50jaar oud.... dat heeft mij eigenlijk ook wel doen besluiten om de wiellagers eruit te halen.
Liefst heel, omdat ze dus nog gewoon heel erg soepel rond gaan, of gingen, of, weet ik nog niet...

DSCF3658.JPG


En toen dus door naar de wiellagers zoals ik eerder aangaf.
Dat was even beunen, in het begin met de 'hamer binnenlager trekker' geprobeerd, maar dat gaf precies 0 resultaat, ook met warmstoken, niks...
Dus toen...
Vanmiddag naar de automaterialen zaak gereden om een busje lager Freezer te halen, en met succes !

Eerst met wat ijzertjes en de normale lagertrekker de boel flink onder spanning gezet.
Daarna wat sprayer met de freezer op het lager, toen een beetje voorzichtig rondtikken met de hamer, etc. gewoon een beetje de boel plagen.
Toen de trekker weer wat meer onder spanning gezet, en weer een beetje rondsprayen op het lager ,beetje tikken, etc.
Daarna weer wat gesprayed, en ineens een subtiele tik... YES !!! het lager kwam naar buiten !

DSCF3662.JPG


DSCF3663.JPG


Daarna een kwestie van het lager eruit draaien.

DSCF3664.JPG


Het ligt er allemaal nog zo bij, maar dit is wel DE manier om dit te doen !
Het ging allemaal erg subtiel.

Ik hoop dat ik het lager nog kan gebruiken, en anders is het jammer...

Straks het lager schoonmaken en controleren, en dan de andere kant...
 
Je laat een lagertje van een paar euro toch niet zitten?

Weet ik eigenlijk ook wel *schaam smiley*

De reden waarom ik de lagers er toch uit wil hebben is om het vet te vervangen, dat is namelijk minimaal 50jaar oud...
De metalen beschermplaat die voor de lagers zit kan niet verwijderd worden.
De lagers moeten er echt uit om opnieuw gesmeerd te worden.
De achterkant van de lagers is open, dat is normaal, daar kan je dan een flinke klodder vet in smeren.
Bij mijn nog oudere CB77 is het verwijderen en smeren van deze lagers een normaal proces wat in het onderhoudsboek staat.
Bij de 750 schijnbaar niet, terwijl ze dezelfde soort lager constructie gebruiken...

Ik ben trouwens geen fan van de normale, aan beide kanten gesloten lagers.
 
Ik zou zelf op alu geen blanke lak meer doen, alle lak er af halen en dan onderhouden met Belgom.
 
Ik zou zelf op alu geen blanke lak meer doen, alle lak er af halen en dan onderhouden met Belgom.

Ik ben daar zelf ook heel erg lang huiverig of zelf tegen geweest, precies om de reden die jij noemt.
Voor onderdelen waar ik makkelijk bij kan doe ik dat over het algemeen ook niet, of sommige aluminium onderdelen die echt mogen blinken bijna zoals chroom.
Maar de onderdelen waar lastiger bij te komen is, of die niet heel erg hoeven glimmen, doe ik tegenwoordig wel voorzien van een laagje blanke lak.

'vroeger' was het argument om niet te lakken vooral omdat er dan vocht onder de lak kon komen, waardoor je na verloop van tijd allemaal kleine witte oxidatie spoortjes zag lopen die je onmogelijk weg kan poetsen. Ik denk dat iedereen dit wel eens gezien heeft.

Mijn redenatie is nu trouwens wel wat om.. namelijk dat bijna geen 1 motor die ik heb nog aanzienlijke hoeveelheden regen zal zien, waardoor de kans op die witte oxidatie spoortjes onder de lak ook zo goed als uitgesloten is.

Mijn enige motor die wel grote hoeveelheden regen en pekel ziet is mijn xt500, maar daar rij ik iedere dag mee en heeft geen blinkende aluminium onderdelen. De tank is wel van alu, maar voorzien van een witte laklaag, een combinatie die eigenlijk niet hoort, voor de kenners...

In de huiskamer heb ik ook een motorblokje gezet, helemaal van alu.
3jaar geleden netjes gemaakt, gepoetst en in de blanke lak gezet, ziet er nog perfect uit.
 
Nou, het is niet heel hard gegaan, maar het achterwiel is klaar.

Zo zag het er van binnen uit. Gewoon oud vet, ik wil dat gewoon verversen, daarom moesten de lagers eruit.

DSCF3667.JPG


De vermoedelijke verklaring waarom dat lager zo kats vast zat...

DSCF3668.JPG


Bandje eraf.
Dat ging nog verbazingwekkend makkelijk eigenlijk.
Ik heb nog niet gekeken uit welk jaar ze komen.

DSCF3669.JPG


Rene van Manen van de Honda4shop even een belletje gegeven, om te vragen of ik de spaken gewoon door mag slijpen.
En dat mocht :)
Hij zal ze ook voorzien van nieuwe spaken, en wellicht ook de banden als het spul dan toch daar is..

DSCF3674.JPG


Slijpie slijp.

DSCF3675.JPG


Toen de velg bekeken en gepoetst met Belgom Chroom.
Er zitten een paar roest pitjes hier en daar, maar dat is totaal niet erg.
Waar ik meer (nogsteeds) over twijfel, is of ik de velgen opnieuw moet verchromen, het chroom is er af, of op mijn minst heel erg dun.
Het doffe kleurtje is waarschijnlijk een/het laagje nikkel. Ik krijg het echt niet mooier als dit.
Ik twijfel nog heel erg wat ik moet doen.
Opnieuwe verchromen is misschien weer TE (ja...) mooi, voor mijn doel met de fiets.
Ik neig wel meer om het zo te laten.... de fiets zal waarschijnlijk toch geen regen meer zit. Misschien maar wat meer voor lief nemen dat ik ze dan maar na ieder ritje een beetje schoon moet maken.

DSCF3677.JPG


Ook het roest/rubber op het loopvlak nog wat weggehaald, dit heb ik gewoon met de slijptol met staalborstel gedaan, ging heel prima.
Links gedaan, rechts nog niet.

DSCF3681.JPG


En toen het pokke werk :')
De naaf schoonmaken en polijsten enzo...
Links gedaan, rechts nog niet. De buitenkanten waren wel makkelijk, dat was dan weer zo klaar. Dat poetste echt heel makkelijk op.

DSCF3684.JPG


Klaar.
Ik heb trouwens in de kolomboor een polijstborstel gezet, die viel precies mooi tussen de groeven. Ging ook allemaal precies, de borstel was net groot/lang genoeg.

DSCF3685.JPG


Straks denk de lagers voorzien van nieuw vet, erin proppen, en dan denk maar het voorwiel doen :)
 
Erg rustig hier, vakantie ?

Haha, wat is dat ?
Nee, ben weer is bezig met een ander project ( thuisaccu, zelfbouw systeem, etc )
Ik heb dus weer eens teveel hooi op me vork zitten *zucht*
Maar ik beken, er gebeurd weinig met de 750, het voorwiel en naaf moet ik eens uit elkaar gaan halen, oppoetsen, zodat ik ze weg kan brengen op opnieuw te laten spaken....
Maarja... weer eens teveel hooi dus... maar in mijn hoofd ben ik er wel mee bezig :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan