Pa's oude Honda CB750

Weer een kleine 'spoed update' , omdat dingen weer niet helemaal gingen zoals ik wilde...
Afijn, ik denk, laat ik eerst de andere uitlaat doen, voordat ik aan mijn eigen las-fout-uitlaat ga beginnen.

Dat ziet er al verdacht uit, hier is dus ooit iemand geweest...

DSCF3502.JPG


Dus het bekende los-tik-verhaal, tref ik dit aan :

DSCF3503.JPG


Dat ziet er al anders uit, dit is de duidelijk een grote binnendemper, en het uitlaateindstuk is duidelijk anders als de andere, dit zal de lange versie geweest zijn met zo'n binnendempertje eraan.

Nou ja, 'whatever' , het zal wel, vervangen moet ik het toch.

Tot plots :

DSCF3506.JPG


PAST NIET ! :(
Wat nou weer ?

DSCF3507.JPG


DSCF3508.JPG


DSCF3509.JPG


Een verschil van ruim 2mm, getver !
Hoe gaan we dat nou weer aanpakken ?

Bij nadere inspectie is de binnendemper in de uitlaat het probleem... deze neemt logischerwijs de extra ruimte in beslag...
Hmmm.....
Ah ! Uitslijpen met het dremeltje dan maar.

Eerst een rand rondom geslepen, 20mm diep, want zo diep gaat het eindstuk er ook in.

DSCF3510.JPG


Maarja, dan zit het uiteinde nog in de weg, en dat zit lekker lastig vast gepuntlast... vervelend...

Tussen de puntlasjes voorzichtig inslijpen, dat ging eigenlijk heel erg prima.
Was gelukkig allemaal veel minder werk als dat ik dacht.

DSCF3511.JPG


Iedere keer een stukje...
En de stukje waar de puntlasjes zaten heb ik gewoon heel voorzichtig weggeslepen/geschuurd.
Dat viel gelukkig echt heel erg mee !

DSCF3512.JPG


Het plan was eigenlijk om de nu 'loshangende' binnendemper naar buiten tegen de uitlaat te buigen, en voorzien van een klein las-tackje, maar dit vond ik toch niet nodig.
De binnendemper 'hangt' heel erg stevig, bovendien komt het uitlaateindstuk er ook tegenaan, wat ook nog een soort houvast bied.
Dat zit dus wel goed :)

DSCF3513.JPG


Het is weer gelukt :t

Nu de laatste 'blunder' uitlaat nog... *zucht*
 
Nou, de laatste hand is aan de uitlaten gelegd. Wat een project...
Het wordt wel een beetje veel van hetzelfde, maar ik wil jullie toch even meenemen in de werkzaamheden die zijn verricht.

De blunder uitlaat, ik had dus per ongeluk het eindstuk vastgelast, dat moest los, gemaakt, en vervangen.

DSCF3514.JPG


Voorzichtig met het dremeltje de las rondom los geslepen.

DSCF3517.JPG


Great succes !

DSCF3518.JPG


En toen kwam het lastige... het uiteinde van de uitlaat was ovaal. Het nieuwe uitlaateindstuk sloot dus 'totaal' niet mooi aan.
Ik moest het dus weer rond zien te maken, afslijpen vond ik geen optie, materiaal toevoegen dus !
Een vlak plaatje aluminium tegen de uitlaat houden, en dan opvullen met de MIG bakker.
Hier zie je duidelijk het probleem.
Opvullen met de MIG ging verrassend goed !

DSCF3519.JPG


Dat gaat er al op lijken.

DSCF3520.JPG


Onvermijdelijk vul ik dan de binnenkant ook weer op waardoor het eindstuk niet meer past, maar dat was, net als vorige keer, heel makkelijk weer op de ruimen met de dremel.

DSCF3521.JPG


De aansluiting is weer goed !

DSCF3525.JPG


Omdat de lassen natuurlijk nogal grof zijn, heb ik deze nog wat netter gemaakt met het TIG apparaat, dat zou ik vorige keer doen, maar toen was het gas op :)
En ja, ik weet het, het verdient geen schoonheidsprijs :')

DSCF3527.JPG


Nadat ik de lassen zo goed als ik kon netjes heb gemaakt, heb ik het met een kwastje in de zinkspray gezet.

DSCF3530.JPG


Toen zilver.
Het rode dat je ziet is vloeibare pakking, op de oude kon ik daar ook resten van vinden, dat was welliswaar beige.
Het zal vanzelf wel zwart worden :')

DSCF3531.JPG


Met het monteren van het eindstuk nog een klein probleempje, ivm de lassen.
Een busje gemaakt met een inkeping die 'om' de las valt. Het is vrij duidelijk.

DSCF3532.JPG


En het totaal beeld.

DSCF3535.JPG


DSCF3534.JPG


De eindconclusie :

Uiteraard had ik het allemaal ietsjes netter willen hebben, maar ik moet realistisch zijn, ik ben geen doorgewinterde lasser die 50jaar oud vervuild 0.3mm (ofzo :+ ) dik staal netjes kan lassen. Ik doe ook maar wat...
Al om al ben ik er redelijk tevreden mee, ik heb er in ieder geval heel veel van geleerd, wat een werk was dit !
Het was ook stiekem best leuk om te doen, vooral erg spannend of het ging lukken ! Maar wel veel werk, maar ik vond het het meer dan waard !
Nieuwe uitlaatjes zijn immers ook erg prijzig, en och, het is 50jaar oud, een reparatie is geen schande toch ?

Het volgende hoofdstuk gaat denk ook wel aardig spannend worden :

De carburateurs !

Gezien ze vast zaten, er aan de buitenkant al aankoeksel te zien was, wie weet wat we aan de binnenkant aan gaan treffen !?
Ik vrees voor 80% het ergste, dit zal ook wel een lange en saaie klus gaan worden, en misschien nog wel een delicater klusje als de uitlaten...
 
Nou, net even een poging gedaan om de carburateurs eraf te halen, maar het bleef dus bij een poging...
Ze moeten er in zijn geheel, gezellig met zijn 4e, tegelijkertijd af, maar dat lukt dus niet...
Eerst natuurlijk alle klemmen losgedraaid van de inlaat rubbers, en dan zou het geheel er in theorie af moeten komen...
Flink heen en weer gewiebelt, er zit wel wat speling/beweging in, dus het idee was om dan maar flink wat te wiebelen zodat er hopelijk wat meer speling zou ontstaan... maar nee, nog steeds niet los te halen....
Ik wil het allemaal wel heel laten, de rubbers zelf lijken ook nog wel goed, ze zijn niet uitgehard...
Ik ga nu maar ff youtube filmpjes kijken ter informatie, morgen weer een poging...
 
Net ff filmpje bekeken, maar de carbs zouden er gewoon af moeten kunnen, flink naar beneden drukken en dan moet het wel los ploppen.
Gezien het rubber nog best flexibel is, is verwarmen denk niet nodig. Maar bedankt voor de tip, morgen nog een poging :)
 
Nou, poging gedaan. En........... Suc7 !

Er was gewoon wat meer durf voor nodig, beetje heen en weer halen, en daarna eigenlijk gewoon flink omlaag gedrukt, toen kwamen ze los op het inlaat rubber. Ging prima :)
Toen de carbs een beetje zitten te bekijken, maar van buiten ziet het er gewoon serieus goed uit. Een badje in de ultrasoon en het is weer als nieuw.
De binnenkant is natuurlijk meer waar het om gaat, ik durfde het nog niet aan om de vlotterbakjes eraf te klikken.
Dat doen we morgen denk wel.
Ik heb ook nog even de montage bouten van alle afzonderlijke carbs. in de kruipolie gezet, hopelijk komt dat dan ook morgen lekker makkelijk los :)
 
Nou, poging gedaan. En........... Suc7 !

Er was gewoon wat meer durf voor nodig, beetje heen en weer halen, en daarna eigenlijk gewoon flink omlaag gedrukt, toen kwamen ze los op het inlaat rubber. Ging prima :)
Toen de carbs een beetje zitten te bekijken, maar van buiten ziet het er gewoon serieus goed uit. Een badje in de ultrasoon en het is weer als nieuw.
De binnenkant is natuurlijk meer waar het om gaat, ik durfde het nog niet aan om de vlotterbakjes eraf te klikken.
Dat doen we morgen denk wel.
Ik heb ook nog even de montage bouten van alle afzonderlijke carbs. in de kruipolie gezet, hopelijk komt dat dan ook morgen lekker makkelijk los :)
Foto's ?!
Ncaa Football Please GIF by ESPN College Football
 
Ik heb foto's gemaakt, misschien dat ik morgen kan uploaden.
Ik werk nog super ouderwets met een kompjoeter en een digitale camera met 5.1 megapixel uit het jaar kruik :+
De kompjoeter heeft altijd wel even nodig om op te starten, om dat ding nou steeds aan te slingeren voor 2 foto's is ook zo'n gedoe...
Dit type ik dan wel weer met een tablet, met camera, maar hoe dat allemaal werkt met dit ding, geen idee 8)7
 
Via dit pictogram
Cam-01.jpg
op je tablet kan je foto’s maken

en dan via dit pictogram
Cam-02.jpg
je foto‘s aan je bericht toevoegen,

zoals deze 2 pictogram (foto's) dus.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, maar ik blijf het lekker op de ouderwetse manier doen ;)

Eigenlijk niet heel veel gedaan deze week, kwam er gewoon niet van.
Maar toch nog wat foto's.

Zoals ik eerder zei, de carburateurs gingen er wat moeilijk af, maar het kwam neer op wat meer durf, gewoon de carb's met wat meer kracht naar beneden duwen, en toen lieten de inlaat rubbers los.

DSCF3548.JPG


DSCF3549.JPG


DSCF3559.JPG


De carburateurs zien er in ieder geval van buiten nog echt wel schoon uit, het zwartige/vieze dat je ziet is gewoon een beetje vettig.
Met een doekje haal je dat er zo af.
Wat ik ga doen, ff inspuiten met rem-reiniger aan de buitenkant, daarna de carb. in zijn geheel in de ultrasoon zodat de buitenkant alvast lekker schoon is.
Daarna ultrasoon water verversen, en dan de binnenkanten doen.

DSCF3563.JPG


De grote 'montage plaat' waar de carb's aangeschroeft zitten, maak ik ook gewoon schoon. Ik ga die niet uit elkaar halen. Ik ben bang dat ik dan de volledige synchronisatie door de war ga schoppen. Bovendien lijkt het ook niet nodig, gewoon een schoonmaak beurtje en wat olie in de scharnierpuntjes doen, en klaar.

Ik heb nog steeds geen carb. open durven halen :+

Edit :
Weer wat progressie gemaakt :

Links een onbehandelde carb. rechts 1 die ik alleen even schoongemaakt heb met rem-reiniger.

DSCF3564.JPG



Dat gaat dus wel goedkomen in de ultrasoon... Nadat ik de carb. daarna even in zijn geheel in de ultrasoon had gelegd, durfde ik het toch aan...

DSCF3565.JPG


Precies wat ik al dacht... dat gaat nog een klein feestje worden.... :')
De carb. daarna even ingespoten met carb. cleaner, beetje in laten trekken en vervolgens in de ultrasoon... het gaat eraf, maar wel traag.
Hij moet natuurlijk ook nog verder uit elkaar, maar als het alvast een beetje schoon is zal het ongetwijfeld wel iets makkelijker gaan.

Dus maar een beetje geexperimenteerd met alleen het vlotter bakje...

DSCF3566.JPG


Het lost al op, dat gaat wel goedkomen ! *O*
Net een beetje het laatste beetje 'ingekrast' , hij ligt nu in de ultrasoon een beetje te weken, en eigenlijk direct na het typen ga ik de ultrasoon even aanzetten, 3 minuten moet wel voldoende zijn om hem schoon te maken. We gaan het zien :)
Dat wou ik even snel vertellen in deze edit: update
 
Laatst bewerkt:
Nou, officieel is 1 carb. helemaal schoon.
Het heeft eigenlijk wel precies zoveel moeite gekost als ik dat ik had ingeschat, maar, ik ben allang blij dat het gewoon te doen is.
Opzich wel een leuke klus, vooral omdat het eindresultaat ook is zoals ik hoopte. Alles naar wens dus 8-)

Deze heeft zo wel een paar keer in de ultrasoon gelegen, de carb. zelf is al flink opgeknapt als je het vergelijkt met eerdere foto's.
Het doel was om zoveel mogelijk vuil weg te halen zodat de demontage zo makkelijk mogelijk ging.
Voor de sproeiers en sproeierbuis was dat echt geen probleem, die kwamen heel makkelijk los.
Echter, het asje van de vlotter was echt super moeilijk, tikken hielp niet veel.
Het heeft zelfs ook nog een nachtje in de olie gestaan.
Omdat het asje natuurlijk zelf op erg fragiele 'as steunen' van de carb. zelf staan, is het natuurlijk uiterst belangrijk dat dat heel blijf.
Afijn, uiteindelijk met een klein dremel brandertje/gas soldeerbout, de boel om de as langzaam warm gestookt, tijdens het warm stoken zag ik wat olie-belletjes langs het asje komen. Een goed teken dat het in ieder geval iets gebeurd.
Daarna heel voorzichtig met een centerpuntje op het asje getikt, en voila, er kwam beweging in ! Pffeeww.
Nadat er beweging in zat kosste het niet veel moeite om hem er verder uit te tikken. Gelukt. Het vlotter pennetje en de houder daarvan kwamen ook moeiteloos los.
De stationair sproeier zat trouwens ook super verstopt... die heeft ook flink liggen weken in de ultrasoon en de carb. cleaner.
Dat deed allemaal niet veel, uiteindelijk door weten te prikken met een staaldraadje van de staalborstel.
Daarna flink wat keren doorgespoten met rem-reiniger, carb. cleaner, perslucht, ultra-soon, maar nu is die dus weer schoon :)

DSCF3568.JPG


DSCF3570.JPG


Omdat het ongeveer 1miljoen graden is in het schuurtje, heb ik ook niet heel super veel gedaan.

DSCF3571.JPG


Maar, 1 carb. is dus officieel schoon, uiteraard moeten er nog pakkingkjes en rubbertjes vervangen worden. Dat komt later wel :)

DSCF3572.JPG


De linker carb. is de volgende patient, die ligt nu in zijn geheel in de ultrasoon, straks uit elkaar halen en kijken hoe de binnenkant daarvan is...
 
Nou, de 2e carburateur is zo goed als klaar.
Kwa verontreiniging was deze eigenlijk net zo erg als de 1e, maar het grote verschil was nu dat het vlotter asje er een stuk makkelijker uit ging.
Een heel minimaal tikje met de centerpunt en hij schoof al op, dat scheelde een hoop zorgen.
Daarna de carb. lekker in de ultrasoon, gaatjes een beetje doorblazen, hier en daar ff wat carburateur cleaner erin, weer ultrasoon, weer lekker blazen, afspoelen, etc.
Toen de sproeiertjes, de hoofdsproeier en het stationair sproeiertje zaten weer dicht gegomd.
De hoofdsproeier schoonmaken was wederom geen probleem, die is vrij groot dus daar kan je lekker makkelijk bij met een schraap-draadje.
Het stationair sproeiertje (nr. 40 keihin) was wel weer wat lastiger, uiteindelijk deze ook weer door mketen prikken met een draadje van de staalborstel. Daarna kon ik hem goed doorspoelen met carb. cleaner en remreiniger etc. Die is nu weer mooi schoon en open.
Morgen alleen nog even de gasschuif, gasnaald en deksel.
Dit schoot dus echt lekker op *O*
 
Carb. nr. 3 is nog steeds niet klaar... maar dat komt wel.
Nr. 2 was dus klaar, nr. 3 is de vieze.

DSCF3575.JPG


*kots*
Het nattige is gewoon wat water van de ultra-soon, daar had ik hem eerst ff ingepleurd voordat ik hem uit elkaar ging halen. Werkt wat prettiger, en dan kan het vast een beetje 'voorweken'

DSCF3573.JPG


Toen drooggeblazen en lichtjes ingespoten met carb. cleaner.
De carb. cleaner werkt wel goed, alleen niet helemaal super op dit soort extreme koeksel.
Maar, het werkt dus wel grappig, nadat de carb. cleaner er vanaf is 'gedroogd' , droogt het aankoeksel soort 'in' , met als resultaat dat het er daarna vrij makkelijk af komt, het wordt gewoon een soort stof eigenlijk.
Vooral als je het na het 'indrogen' nog een keer inspuit met carb. cleaner komt het er heel makkelijk vanaf. Werkt best goed. Het werkt vooral erg goed aan de buitenkant, voor mensen die geen ultrasoon hebben is dit een een prima middel !

DSCF3574.JPG


Het vlotter-asje ging iets moeilijker los als dan die van carb. nr. 2, het was een beetje 'op het randje' , maar met wat flinke tikjes met de hamer en centerpunt kwam er toch wat beweging in. Gelukkig.

En toen zag ik dit :

DSCF3576.JPG


NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het was in 1e instantie een heel klein scheurtje, ook nog wel te zien aan de rand van het gat.
Ik moest het scheurtje iets groter maken om het water en andere troep eruit te laten lopen, maar ik prikte er iets te hard in :+

DSCF3577.JPG


Gaf allemaal niet, want ik kreeg hem nog dichtgesoldeerd ook 8-)*O*
Omdat er natuurlijk nog wat water druppeltjes inzaten kwam er tijdens het verhitten wat stoom uit, dat maakte het solderen onmogelijk.
Wat ik moest doen, eerst de onderkant van het drijvertje verhitten zodat al het water eruit kon koken en stomen, en nadat het stomen ophield kon ik het eigelijk probleemloos solderen.
Het viel me trouwens wel op hoe makkelijk de warmte wegtrok, ik heb een flink gas-soldeerboutje, maar deze had er eigenlijk nog best moeite mee om hem heet genoeg te krijgen. Dat had ik niet verwacht, het is zo verschrikkelijk dun spul.
Maarja, dicht is dicht. Ik was ook bang dat het andere soldeer los zou laten, maar dat gebeurde gelukkig niet :)

Morgen deze carb. hopelijk af maken (sproeiertjes moet ik ook nog goed schoonmaken, gasnaald ook, en de carb. gaatjes zelf ook nog even extra doorblazen.) , en dan de laatste :)
 
Even een snelle 'alleen tekst update'

Carb. Nr 3 is klaar, net met Nr 4 bezig, is daarvan het vlottertje ook lek...
Echt een heeeeeeeeeeel miniscuul gaatje.

Ik ga nu helaas meteen twijfelen aan nr. 1 en 2....
Even onthouden dat wanneer ik ze afmonteer met nieuwe pakkingen enzo, ik ze toch nog even extra moet controleren...
 
Hoi Ed, daarbij mag je meenemen dat jou soldeer zwaarder is dan dat dunne koper., de vlotter gaat dus dieper liggen. Ik had exact hetzelfde met mijn 450, uiteindelijk heb ik nieuwe vlotters gekocht. Leuk project!!
 
Hoi Eric,

Ja, ik had daar ook al aan gedacht, maar de hoeveelheid die erop zit is zo minimaal, meer als 2gram soldeer is het echt niet.

Ik zou natuurlijk wel een 'drijftest' kunnen doen, 1 onbehandeld vlottertje en dan de gesoldeerde ernaast laten drijven.
Ik betwijfel of het te zien valt.

........ schiet me nu te binnen... ik heb ook nog ergens een heel fijn preciezie weegschaaltje liggen, tot op de tiende of honderdste gram zelfs uit me hoofd... hmm.. misschien wel leuk om die eens op te zoeken, kan ik precies zien hoeveel gram soldeer erop zit.
Ik zeg alvast : 1,8gram soldeer :+
 
Nou, wat een vlotter-perikelen...

Dus ik weer vol goede moed vlotter nr. 4 dicht PROBEREN te solderen...
Dus eerst... stap 1 : Het vlottertje aan de onderkant verhitten zodat het vocht eruit kan koken/stomen...
Hmm.. ik zie nog geen stoom uit het miniscule gaatje/sneetje.... dan maar wat meer verhitten....
En ineens : PANG ! _O-
Knalt dat ding uit elkaar, WTFBBQ!1!!!

DSCF3582.JPG


Ik had hier al een poging gewaagd om het weer dicht te solderen, maarja, verloren zaak. Het materiaal was teveel verbogen om er nog iets fatsoenlijks van te maken..
Dus tjah... wat nu ? Een nieuwe vlotter ? Meh, te makkelijk, ik heb vast nog wel iets waar ik wat mee kan...
Dus even door mijn oude onderdelen gespit, en ik wist dat ik nog wat oude carb's had liggen van de CB77... hm...

DSCF3583.JPG


Schijnt dus van een CB/CL/C 72 te zijn, de 250cc versie, ik heb een 305cc.

DSCF3587.JPG


DSCF3585.JPG


Afijn, hier kunnen we vast wel wat mee ! Let ook op het al ingedeukte drijvertje, typisch, waarom nou toch ? :(
Maargoed, de andere drijver is wel heel.
Overigens waren deze vlotters even groot als die van de CB750, dan is dat maar bekend :)

Maarnu... loshalen.... dat bleek echt super makkelijk te gaan !
Even verhitten, en tsjoep ! Die liet zo los.

DSCF3588.JPG


Daarna goed positioneren voor het weer vast solderen.

DSCF3589.JPG


Dat ging echt makkelijk.

DSCF3590.JPG


Nou ? Goed genoeg dacht ik zo, de vlotter bodemen allebei precies tegelijk uit op de carburateur, die ligt dus mooi recht.
Hij zit er alleen iets zijlings/schuin op, maar er is voldoende speling zodat deze niet tegen de pakking vastloopt. Dat zou dus geen probleem moeten opleveren :)

Ghe, dat was weer een leuke uitdaging.

Inmiddels zijn er pakkingen en div. andere onderdeeltje bestelt, dan hoop ik volgende week de carburateurs helemaal klaar te hebben, en dan naar het volgende :)
( Ik denk dat dat de wielen worden )
 
Terug
Bovenaan Onderaan