Pa's oude Honda CB750

De reviseer spulletjes binnen gehad en nog wat andere onderdeeltjes van de Honda4shop :t

DSCF3591.JPG


Dit vind ik eigenlijk altijd wel een beetje typisch van die Keyster revisie setjes, vaak is het het 'net niet'

DSCF3592.JPG


Nu zal het natuurlijk best goed gaan met het Keyster setje, maar ik blijf toch de oude gebruiken.

DSCF3593.JPG


Pakkingen vervangen, die kan weer in elkaar !
De vlotterbak pakking heb ik aan de carburateur zijde voorzien van een heeeeel dun laagje vloeibare pakking.

Lekker aan het prutsen zo, 3 carburateurs gedaan, nu de 4e afmaken en dan alles monteren op de 'base-plate' / carburateur-houder-monteer-rek-alle-4-tegelijk-gasgeef-ding.
Daarna denk nog even kijken of ik de carburateurs nog wat kan 'bench' synchroniseren, we gaan het zien !

DSCF3594.JPG
 
Hehe... eindelijk zijn de carburateurtjes af...

Eerst even zo goed mogelijk afgesteldt, alle 4 de stelschroeven op 0.70mm gezet.
Het koperen deeltje/schroefdraad, steekt dus 0.70mm uit boven de borgmoer. Dit heb ik zo bij alle 4 gedaan.

DSCF3596.JPG


Bescherm rubbers erop, ik had alles al gemonteerd, gelukkig kon ik het rubber daarna makkelijk plaatsen.
De gasschuif-deksel losdraaien, en dan kan het geheel zo uit de gasgeef-beugel gehaald worden, waarna dan dus de rubbers eenvoudig kunnen worden geplaatst.

DSCF3598.JPG


Mooi

DSCF3599.JPG


Nadat alles gemonteerd was heb ik gekeken of het een beetje synchroonmnmn met elkaar liep.
Dit was redelijk het geval, alleen de 1e carburateur heb ik nog iets bij moeten stellen.
Dat deed ik als volgt : De carburateurs volgas zetten, en dan de gasschuiven -net niet- helemaal tot bovenaan laten komen.
Als ze volgas staan, kan ik nog net een randje van de gasschuif met me nagel voelen. Dat werkte naar mijn inschatting heel goed.
Alleen de gasschuif van carb. nr. 1 verdween volledig in de carburateur, de rest was allemaal heel mooi gelijk, bij allemaal net een heel klein randje te voelen.
Dus gasschuif nr. 1 iets naar beneden bijgesteld zodat daar ook een heel klein randje voelbaar was. Ik denk dat ze echt voor 99% goed afgesteld staan zo. Dus straks wel benieuwd als de motor loopt en de synchroon-meter eraan gaat. :)

Toen de choke plaatjes ook gelijk gesteld, hier zit alleen wel iets meer speling in, maar dat ligt aan het systeem. Ieder asje/verbindingstuk heeft gewoon iets speling, en hoe verder je van de hendel van carb. nr. 1 afgaat, hoe groter te speling gaat worden.
Maar het is goed gelukt, ze sluiten allemaal mooi, en met openen zitten alle choke plaatjes ook mooi opgeborgen in de carburateur.

DSCF3600.JPG


Zo, en een mooi afsluit plaatje 8-)

DSCF3601.JPG


Alleen de grote veer die het gas weer dicht doet vind ik zelf wel wat zwaar gaan.
Volgens mij had me vader het er ook al eens over dat het na een lange rit gewoon pijn aan je pols ging doen om het gas maar open te houden...
Dit moet ik hem nog even navragen, de veer zelf is kort zat om nog iets opgerekt te worden zonder dat deze eraf zal komen, wellicht dat dat iets zal helpen. Maar dat moet ik nog even navragen, om hem nu zo met de veer erop volgas te draaien met je hand kost serieus veel moeite.
 
Zo'n veer zit er bij mijn Suzuki GS550 ook. Daar merk je, inderdaad, na een langere rit, dat je hand een beetje lam wordt.
Is in ieder geval een stuk zwaarder dan moderne motoren...........

Iets met: the difference between a man and a boy..........
 
Alleen de grote veer die het gas weer dicht doet vind ik zelf wel wat zwaar gaan.
Volgens mij had me vader het er ook al eens over dat het na een lange rit gewoon pijn aan je pols ging doen om het gas maar open te houden...
Dit moet ik hem nog even navragen, de veer zelf is kort zat om nog iets opgerekt te worden zonder dat deze eraf zal komen, wellicht dat dat iets zal helpen. Maar dat moet ik nog even navragen, om hem nu zo met de veer erop volgas te draaien met je hand kost serieus veel moeite.

Kan ik beamen, ook de veer van mijn CB400F is veel te zwaar, en na een tiental km's krijg je idd pijn aan je pols. Vervangen door een lichtere veer is de oplossing. Zorg wel dat de veer sterk genoeg is om de gashendel terug te trekken.
 
Ah, bedankt heren voor deze bevestiging :t

De veer zelf is echt heel kort, zoals te zien is op de foto is de veer met het gas dicht al enorm uitgerekt, met gas open wordt dat dus alleen maar meer.
Ik vraag me af of deze veer nog een restproduct is van de eerdere type's. De vroegere type's hadden nog geen push-pull gaskabel. De K1 wel.
De K1 zou feitelijk zelfs zonder de veer kunnen, maar puur voor de veiligheid zit hij er natuurlijk op.

Hmja, eens kijken of ik het veertje op kan rekken of anders opzoek naar een lichter veertje.
Zou me niets verbazen als dit veertje 15kg trekkracht heeft. Maar daar heb ik verder niet echt verstand van...
 
In de US was/is de regelgeving rond het vanzelf terugdraaien van de gashendel dmv veerkracht vrij streng, vandaar dat de japaners geen risico namen. Zoals je weet zijn veruit de meeste eerste serie's CB750's naar de US gegaan, pas daarna (vanaf de K2) kreeg Europa ook CB750's.
 
Ja, het moet gewoon iets te maken hebben gehad met de 1e serie's.

Ik vraag me ook af of dan de latere modellen niet stiekem een lichter veertje hebben gekregen, kan haast niet anders zou je zeggen...
Uit welk jaar komt jouw 400F ?
 
Ik had een 750 K6 en er staat me weinig van bij dat het gas zo zwaar ging.Bovendien zat er een retourkabel op die als het ware bij gas loslaten de gasschuiven dichttrok dus dan lijkt mij een zware veer al helemaal niet nodig.
 
Ik had een 750 K6 en er staat me weinig van bij dat het gas zo zwaar ging.Bovendien zat er een retourkabel op die als het ware bij gas loslaten de gasschuiven dichttrok dus dan lijkt mij een zware veer al helemaal niet nodig.

Ja, zo'n gaskabel heet een 'push-pull' kabel, met het gas dichtdraaien trek je hem ook echt dicht. De 1e serie's van de cb750 hadden dit nog niet, die hadden maar 1 gaskabel, de veer was echt nodig om het gas dicht te doen.
 
In de US was/is de regelgeving rond het vanzelf terugdraaien van de gashendel dmv veerkracht vrij streng, vandaar dat de japaners geen risico namen. Zoals je weet zijn veruit de meeste eerste serie's CB750's naar de US gegaan, pas daarna (vanaf de K2) kreeg Europa ook CB750's.
Oude Hallies etc hebben geen gaskabel maar een pianosnaar.
Deze kan dus trekken èn drukken..
Dus gas blijft open staan en je moet hem handmatig weer dichtdraaien.
Toegegeven; dat is even wennen, maar werkt wel relaxed want je hoeft nooit gas te geven tegen veerkracht in...en met losse handjes rijden.
Op oudere japse fietsen zag je naast een (lichte) veer meestal twee gaskabels; met de tweede trek je gas dicht.
 
Ik had dus half beloofd om de wielen te gaan doen, maar ik heb toch nog een ander klusje gevonden :)

De knoppen-partij op het stuur, gaskabels, koppeling, etc.
Afijn :

Waarom zit dat rare borgdraadje daar nou toch ?

DSCF3603.JPG


*yughgh* Dat kan wel een opfris beurtje gebruiken.

DSCF3609.JPG


Dat is weer netjes.
Het schuifknopje van het grote en kleine licht was eigenlijk nog best schoon.
Met het startknopje had ik meer moeite, nadat ik hem schoongemaakt had kreeg ik geen echt lekker contact met het indrukken.
Het euvel zat hem in het kleine messing pennetje van de startknop zelf. Het uiteinde daarvan die contact maakt tegen het contactpunt in de houder, was niet goed schoon.
Dus een klein vijltje over het uiteinde van het messing pennetje gehaald, weer in elkaar gezet, en nu maakte deze met 1 druk op de knop weer perfect contact.
DSCF3615.JPG


En oja, dat rare borgdraad ?

DSCF3613.JPG


Het 'gas-vasthou-boutje-en-daar-het-schroefdraad-van-in-de-houder' was dol, het borgdraad diende er puur voor dat het boutje er niet uitviel. Het had geen werkende functie meer.

Dus dat opgelost !

DSCF3614.JPG


Naar M6 getapt, en het boutje voorzien van een M6 draadeind.

Die doet het weer helemaal. :)

DSCF3617.JPG


Nu bezig met de koppelingskabel kant.

DSCF3626.JPG


Aan de binnenkant van het deksel weer van dat rare 'dikke verf' spul.

DSCF3625.JPG


Geen idee wat hier de functie van is. Hittewerend ?
 
Ik heb soortgelijke verf wel eens gezien bij oude motorblokken.( 1930/1950) Ik begreep dat die verflaag er in zit om het blok oliedicht te maken. Zou denken dat zoiets bij een Honda niet nodig is
 
Ik heb soortgelijke verf wel eens gezien bij oude motorblokken.( 1930/1950) Ik begreep dat die verflaag er in zit om het blok oliedicht te maken. Zou denken dat zoiets bij een Honda niet nodig is
Het is om het Geluid te dempen van het Blok er zit ook vaak een Rubber kap achter het deksel voortandwiel om het tand geluid .
 
Hier is dat zeker niet nodig omdat er geen olie achter zit..
Bij het ontstekingsdeksel zat het ook, daar kon je met enige logica nog tot de conclusie komen dat het erop zit om te isoleren tegen vonken die zouden kunnen overslaan op het deksel. (maar ook dat is erg onwaarschijnlijk)
Vreeeeeemmmdddd.
 
Ik kwam bij toeval je topic tegen, wat leuk om het te volgen. zo mooi dat je hem tijdsorriginee meekt!l

Hehe, dankjewel :) Dat is ook de grote uitdaging, om hem eigenlijk op te knappen maar toch zoveel mogelijk te laten zoals hij is.
Het heeft voor mij/familie ook veel meer nostalgische waarde als het lekker zo blijft, zo kent iedereen deze motor. Ik kan hem vrij eenvoudig weer maken zoals hij orgineel de fabriek uit kwam rollen, maar dat vind ik nou niet echt veel bijzonders hebben... Een motor die al zo lang in de familie is moet gewoon lekker zo blijven. Maar een opknapbeurt is wel echt nodig, zoals blijkt uit de foto's... :)

Afijn, progressie !

Een beetje pielwerk gedaan met de andere stuurschakelaar.
Eerst de koppelingskabel wat opgeknapt. De buitenkabel had wat schroeiplekken omdat de tegen de uitlaat heeft gehangen.
Hier een mooie passende krimpkabel omheen gedaan, prima :t
Ook de kabel eerst met dunne olie doorgespoten, en toen met dikkere olie/dun kabelvet gesmeerd. Er kwam wel wat troep uit, maar hij gaat nu weer super soepel.

DSCF3627.JPG


Koppelings-mechanisme-deksel nog gepoetst, zit helaas wel wat pitting op, het chroom is best slecht. Niks aan te doen...

DSCF3628.JPG


Zoals te zien is....
Dit is dan wel weer een onderdeeltje dat later e.v.t. heel makkelijk weer te verchromen is. Dus niet echt een probleem, van een afstandje is er niks aan te zien.... Of als ik volgas voorbij sjees zie je het ook niet :+
DSCF3629.JPG


Toen weer gepiel met de schakelaartjes !

DSCF3630.JPG


Het links-rechts mechanisme was gelukkig nog erg goed, moest alleen wel even een opfrisbeurtje krijgen, maar de contacten waren nog erg mooi.

DSCF3634.JPG


Het is trouwens VERSCHRIKKELIJK om dit weer in elkaar te zetten -O-
Zoals je kunt zien, zit er links en recht een mechanisme met een veertje, recht 1 die het contactplaatje tegen de contacten duwt, en links 1 met een balletje die hem in het midden vasthoud. Het is een verschrikkelijk gepiel om dit weer op zijn plek te krijgen. 1x schoot bij mij het balletje weg, met puur geluk en gehoor kon ik hem weer terug vinden. Ik hoorde waar hij ongeveer terecht kwam, dus ik had hem echt heel snel weer gevonden. Maar 9/10x dat zoiets gebeurd ben je hem dus kwijt.... Wees dus gewaarschuwd voor iedereen die dit ook gaat doen !

Daarna de startknop gedaan, helaas geen foto's van, maar het plaatje met het contactje dat in de behuizing zit, was gebroken.
Ik kon de stukjes vrij goed in elkaar schuiven, en daarna voorzien van lijm. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat blijft zitten.
Ook hier de contacten goed schoongemaakt, en met 1 druk op de knop krijg ik mooi contact, dat werkt dus :)

DSCF3635.JPG


Klaar :)

DSCF3636.JPG


Misschien nu dan door met de wielen ?
 

Bijlagen

  • DSCF3636.JPG
    DSCF3636.JPG
    373,1 KB · Weergaven: 22
Zo, aan het achterwiel etc. begonnen.

DSCF3640.JPG


DSCF3641.JPG


De achteras kwam er makkelijk uit, en ziet er ook nog perfect uit ! Ik heb ze in mindere staat aangetroffen...
Hij was ook lekker vet, hier schoongemaakt.

DSCF3649.JPG


Toen door aan de rem.

DSCF3643.JPG


De remschoenen lijken ook nog in hele prima staat, op de dunste punt meette ik 2.5mm remvoering. Dat lijkt weinig, maar volgens mij is het ruim voldoende, nog even het werkplaatshandboek raadplegen wat de limiet is. Maar vervangen lijkt niet nodig.

DSCF3646.JPG


De remtrommel is ook perfect, niet eens een rand te voelen en ook geen krassen.

DSCF3648.JPG


Toen de remplaat, deze mag wel wat gepoetst worden.
Aan de linkerkant kan je zien dat het wat geelig is geworden, dat is de blanke lak die erover zit. Honda deed dat wel meer (of altijd?) met aluminium onderdelen. Die laag moet er dus eerst af voordat we het aluminium weer een beetje kunnen laten glimmen !

DSCF3650.JPG


Dus hoppa ! in de verfafbijt ermee.

DSCF3651.JPG


Afbijt eraf.

DSCF3652.JPG


Beetje poetsen. (met belgom alu)
Ik ga eigenlijk altijd voor de 'aluminium look' , dus niet opgepoetst tot een spiegel, dat vind ik gewoon zelf echt niet mooi.
Chroom is chroom, en aluminium is aluminium.

DSCF3653.JPG


En hoewel ik eigenlijk altijd wat twijfel hierover, heb ik het toch weer in de blanke lak gezet, dan blijft het wat langer goed en heeft het iets minder onderhoud nodig, het nadeel is natuurlijk dat je het niet meer even snel mooier op kan poetsen. Ach, ik vind het prima. Honda deed het toch ook zo...

DSCF3654.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan