Pech , en dan ?

1406671

en we zijn er nog gekomen ook, er was alleen geen camping te vinden 🤣
 
Ik heb jaren lang met behulp van grote schaal kaarten ( 1:100.000) kleine weggetjes aan elkaar zitten koppelen. Nog steeds levert dat de betere routes op.

Ik ken meer mensen die dat zo kunnen, lijkt me echt heerlijk. Ik ken er zelfs die aan de hand van de stand van de zon, onder het rijden, een route kunnen bepalen. Ik heb echt een groot zwart gat waar richtingsgevoel hoort te zitten, en van kaarten kreeg ik altijd alleen maar stress.
 
Ik ken meer mensen die dat zo kunnen, lijkt me echt heerlijk. Ik ken er zelfs die aan de hand van de stand van de zon, onder het rijden, een route kunnen bepalen. Ik heb echt een groot zwart gat waar richtingsgevoel hoort te zitten, en van kaarten kreeg ik altijd alleen maar stress.
Astronomische navigatie deed ik vroeger beroepsmatig, met een sextant. Als je het goed kunt is de positie verrassend nauwkeurig, met een fout van minder dan 1 zeemijl. En dat midden op de oceaan op een slingerend schip. Sinds begin jaren "90 gebruiken we GPS en is de sextant een backup.
Onder het rijden kun je heel grof naar de zon kijken, maar hoe hoger de zon staat, hoe onmogelijker het wordt. Verder moet je een idee hebben in welke azimutale richting de zon op alle tijdstippen staat. Nog steeds controleer ik aan boord van schepen de kompasafwijkingen door de waarnemingen van hemellichamen te vergelijken met astronomische berekeningen, twee keer per dag als de weersomstandigheden gunstig zijn.
 
Ik heb jaren lang met behulp van grote schaal kaarten ( 1:100.000) kleine weggetjes aan elkaar zitten koppelen. Nog steeds levert dat de betere routes op.
Ik kon uuuren bezig zijn met Stafkaarten en Topografische kaarten :P.
 
Astronomische navigatie deed ik vroeger beroepsmatig, met een sextant. Als je het goed kunt is de positie verrassend nauwkeurig, met een fout van minder dan 1 zeemijl. En dat midden op de oceaan op een slingerend schip. Sinds begin jaren "90 gebruiken we GPS en is de sextant een backup.
Onder het rijden kun je heel grof naar de zon kijken, maar hoe hoger de zon staat, hoe onmogelijker het wordt. Verder moet je een idee hebben in welke azimutale richting de zon op alle tijdstippen staat. Nog steeds controleer ik aan boord van schepen de kompasafwijkingen door de waarnemingen van hemellichamen te vergelijken met astronomische berekeningen, twee keer per dag als de weersomstandigheden gunstig zijn.
OK... echt totale abracadabra.... _O- Sinds ik gps-en bezit (en genoeg ook!) heb ik volledig vrede gesloten met mijn handicap, en zelfs wanneer al die zooi uitvalt kom ik er nog steeds wel. Iets later, en iets gestresster misschien, maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Voor nu heb ik een betrouwbare reisgenoot achter de hand. *D 8-) :t
 
Ik heb jaren lang met behulp van grote schaal kaarten ( 1:100.000) kleine weggetjes aan elkaar zitten koppelen. Nog steeds levert dat de betere routes op.
Routes maken op basis van Michelinkaarten is tijdrovender dan een app die een route voor je maakt. Maar: de voorpret, de voldoening en (mijn mening) de hogere kwaliteit van de route maken het wel de moeite waard.
Maar ook voor mij geldt: ik heb er niet altijd zin in en/of maak er genoeg tijd voor vrij. Dan maar (hersenloos...maar toch ook nog wel leuk) achter een voorgeprogrammeerde route aan rijden.
 
:+ het gaat al niet meer over pech :+

Volgen jullie echt klakkeloos die navi? Ik heb de hele weg ruzie met dat ding omdat ik in de westerse landen tamelijk goed de weg ken en dus mijn eigen route rij. Rond Berlijn, iedere navi stuurt je dwars door de stad terwijl je beter de ring A10 kan nemen om bijvoorbeeld van Velten naar Ludwigsfelden te rijden. Naar het zuiden van Duistland stuurt dat ding me steevast over de A3 (oberhausen), daar wil je niet dood gevonden worden... maar ook in NL, N-wegen bij Nijmegen, terwijl er een lege A-weg zonder verkeerslichten naast loopt
 
:+ het gaat al niet meer over pech :+

Volgen jullie echt klakkeloos die navi? Ik heb de hele weg ruzie met dat ding omdat ik in de westerse landen tamelijk goed de weg ken en dus mijn eigen route rij. Rond Berlijn, iedere navi stuurt je dwars door de stad terwijl je beter de ring A10 kan nemen om bijvoorbeeld van Velten naar Ludwigsfelden te rijden. Naar het zuiden van Duistland stuurt dat ding me steevast over de A3 (oberhausen), daar wil je niet dood gevonden worden... maar ook in NL, N-wegen bij Nijmegen, terwijl er een lege A-weg zonder verkeerslichten naast loopt


NOOIT! Nou ja, alleen wanneer ik mijn camping terug wil vinden dan ... :$ ... Ik rij waar ik wil, de hele dag, en als ik naar huis wil, ja dan kijk ik op mijn navi. En echt dan pas.
 
Astronomische navigatie deed ik vroeger beroepsmatig, met een sextant. Als je het goed kunt is de positie verrassend nauwkeurig, met een fout van minder dan 1 zeemijl. En dat midden op de oceaan op een slingerend schip. Sinds begin jaren "90 gebruiken we GPS en is de sextant een backup.
Onder het rijden kun je heel grof naar de zon kijken, maar hoe hoger de zon staat, hoe onmogelijker het wordt. Verder moet je een idee hebben in welke azimutale richting de zon op alle tijdstippen staat. Nog steeds controleer ik aan boord van schepen de kompasafwijkingen door de waarnemingen van hemellichamen te vergelijken met astronomische berekeningen, twee keer per dag als de weersomstandigheden gunstig zijn.
Wij doen liever gastronomische navigatie.
 
Oh, ik sta niet meer in je negeerlijst :)

Naar huis alleen om op de maximumsnelheid geattendeerd te worden..
Al heel lang niet meer toch.... Soms ben je wel nog steeds een eikel hoor! _O- Mja, dat zeggeze ook vast van mij. O-)


Wij doen liever gastronomische navigatie.

Tell me more ... want als het over eten gaat ben ik er bij. Het ging hier toch al lang niet meer over 'pech hebben' ... sorry topic starter.
 
On topic:
- reservesleutels meenemen vd motor en slot.....(geen steek/ringsleutels bedoel ik hier).
- olie met kleine trechter.
- Michelin kaarten (s-avonds aan de bar de route voor de volgende dag bepalen en dan pas intikken in de TT.
 
Mobiel en een betaalpas/creditcard...is voor mij al voldoende.

Vroeger, wel uitgebreide gereedschap meegenomen maar nooit nodig gehad. Als er gesleuteld moest worden dan naar de plaatselijke garage en de eigenaar lief aankijken. Was wel in de ‘70tiger jaren, dus het nu is weet ik niet, ga toch nooit meer van die verre reizen op de motor maken.
 
Wij maken al meer dan 15 jaar wat langere tochten op de motor, zo’n 4000-5000 km in een paar weken.

Tot nu toe moest ik één keer naar een garage met een lekke kleppendeksel pakking. Dat werd dezelfde dag nog gerepareerd en die mannen maakten ook nog ff graties mijn motor schoon want die zat natuurlijk flink onder de troep.

Top service in Frankrijk
 
Motorbanden zijn in Frankrijk overigens ook niet duurder dan in NL. Ik moest in Frankrijk een nieuwe achterband (groot lek in de band) en bij Dafy Moto (geen reclame, enkel de keten waar ik mijn band heb gekocht) werd ik snel en goedkoop geholpen. Helemaal prima!
 
Ik zag op feestboek een post van een man die een schroef in zijn band had en die moest de motor laten ophalen met een aanhanger.

Wie heeft dat wel eens meegemaakt, een heel eind van huis en dan een spijker of schroef in je band? En if yes, wat heb je toen gedaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan