Pech

rgroen

MF'er
2 aug 2012
52
0
Net een motor, nu (twee weken later) al pech.

Tijdens het rijden ging de motor ineens stotteren. Vervolgens viel ie uit, sloeg ie weer licht aan, toen weer uit etc. totdat ik stil stond.

Toen de motor een paar keer opnieuw geprobeerd te starten. Dit ging uiteindelijk even maar toch viel ie weer uit na een paar tellen. Bij een klein dotje gas viel ie sowieso gelijk uit.

Er zit nog voldoende benzine in de tank, compressie uit beide uitlaten en met de dop van de tank geprobeerd te starten (i.v.m. vacuüm). Deze opties zijn dus al uitgesloten.

Zelf zat ik te denken aan een kapotte bougie o.i.d. maar dat is ook maar een idee, ben zelf niet zo technisch aangelegd. Of misschien is ie verzopen, maar dan zou de motor het toch uiteindelijke moeten doen.

Er zit nog 2,5 maand garantie op de motor maar ben weet nog niet zeker of dit onder de garantie valt, aangezien er vaak garantie op de draaiende delen zit.

Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig wat de mede forummers denken!

Groet!
 
Durf het niet te zeggen. Ik heb het zitje er nog niet af gehaald sinds ik 'm heb. Maar aan de accu zal het niet liggen.

Zit er een nieuwe accu in dan?

Ik kwam ineens op het idee omdat er nogal wat grapjassen hier in de buurt lopen (welke ook m'n hoes er af hebben gejat) die weleens de reserve open hebben gezet. Als ik me niet vergis lopen de liters benzine uit de reserve het normale reservoir in en zijn het geen twee apartje tankjes....

Dus misschien zit ik dan toch zonder brandstof... (Ik ga vanmiddag sowieso nog even een paar litertjes er in gooien)

Je hebt gewoon 1 grote brandstoftank. reserve wordt gecreërd doordat er buisjes van verschillende lengte boven op je kraantje (in je tank) zitten. Als je je kraan op reserve draait, dan tap je door het kortere buisje.

Je kunt toch zo zien oftie op reserve staat?
Doe anders je dop effe open en kijk/hoor of er nog benzine in zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit net te kijken op de aankoopfactuur. Garantietermijn: 3mnd met uitzondering van draaiende delen blok, electra, en slijtageonderdelen.
Met deze formulering heb je feitelijk bijna nergens garantie op. Wellicht alleen maar op de lak en je stuur of zo.
De klachten die jij beschrijft en het feit dat het een Honda is wijzen inderdaad in de richting van een kapotte spanningsregelaar.
 
Okay, klinkt heel stom maar het was toch een kwestie van benzine tanken. Een pompbediende heeft de laatste keer m'n tank volgegooid maar blijk niet 'vol'.

Na aftanken startte de motor direct en liep weer als een zonnetje.

Het blijft wel raar dat de reserve niet werkt want ik kon nog benzine horen klotsen in de tank. Zal de reserve dan verstopt zitten o.i.d.?
 
Okay, klinkt heel stom maar het was toch een kwestie van benzine tanken. Een pompbediende heeft de laatste keer m'n tank volgegooid maar blijk niet 'vol'.

Na aftanken startte de motor direct en liep weer als een zonnetje.

Het blijft wel raar dat de reserve niet werkt want ik kon nog benzine horen klotsen in de tank. Zal de reserve dan verstopt zitten o.i.d.?


Die bediendes van tegenwoordig :N

Ik heb van de week ook al twee kamermeisjes moeten ontslaan, omdat ze weigerden met een spaans accent te praten.

En één van de tuinmannen, zat continu te geilen op het vrouwtje dat mijn was doet, en die vind ik ook zo lekker. Tuinman dus ook exit.

Goede hulp is lastig te vinden :Y


Maar goed, je motor loopt weer *O*


Je hebt trouwens geen reservetank.

Je wordt namelijk een beetje gefopt met die reserve.

Bij gewoon ON, komt de benzine van een 3 centimeter hoger uit de tank. Een omgekeerd rietje, zeg maar.
En als het nivo daalt, komt er opeens geen benzine meer door.
Dan zet je de reserve aan, en pak je brandstof 3 cm lager :)

Zo werkt het :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die bediendes van tegenwoordig :N

Ik heb van de week ook al twee kamermeisjes moeten ontslaan, omdat ze weigerden met een spaans accent te praten.

En één van de tuinmannen, zat continu te geilen op het vrouwtje dat mijn was doet, en die vind ik ook zo lekker. Tuinman dus ook exit.

Goede hulp is lastig te vinden :Y


Maar goed, je motor loopt weer *O*


Je hebt trouwens geen reservetank.

Je wordt namelijk een beetje gefopt met die reserve.

Bij gewoon ON, komt de benzine van een 3 centimeter hoger uit de tank. Een omgekeerd rietje, zeg maar.
En als het nivo daalt, komt er opeens geen benzine meer door.
Dan zet je de reserve aan, en pak je brandstof 3 cm lager :)

Zo werkt het :)

Ja, maar dan zou ik de motor toch moeten hebben kunnen starten als ik het kraantje om had gedraaid naar de RES-stand. Maar blijkbaar pakt ie die brandstof 3cm lager niet...
 
Kijk even of toevoer in de tank wel schoon is.
Bij de Bandit van m'n vrouw was dat namelijk een probleem.. Daar zat blijkbaar de reserve-doorgang helemaal verstopt. Geen idee hoe dat kon..
 
Kijk even of toevoer in de tank wel schoon is.
Bij de Bandit van m'n vrouw was dat namelijk een probleem.. Daar zat blijkbaar de reserve-doorgang helemaal verstopt. Geen idee hoe dat kon..

Misschien echt een domme vraag.... maar hoe kan ik dat checken? Moet de tank er dan af? Eerst benzineslang loshalen en leeg laten lopen in een jerrycan of iets?
 
Kijk even of toevoer in de tank wel schoon is.
Bij de Bandit van m'n vrouw was dat namelijk een probleem.. Daar zat blijkbaar de reserve-doorgang helemaal verstopt. Geen idee hoe dat kon..

ik heb een tijdje een RF 600 gehad, waarvan de reserve het ook niet deed...

Proefondervindelijk ondervonden -O- Alleen jammer dat dat midden op de zeelandbrug was (weerszijden een betonnen 'wand' en ongeveer 5 cm vluchtstrook :( )
ik kan je zeggen dat 2,5 kilometer lopen, met de motor aan de hand, best lang is als auto's je met een noodgang voorbij razen :(


(het pijpje van de 'gewone stand' was afgebroken of los oid, waardoor het reserve-buisje al droog stond toen ik hem reserve zette)
 
Laatst bewerkt:
ik heb een tijdje een RF 600 gehad, waarvan de reserve het ook niet deed...

Proefondervindelijk ondervonden -O- Alleen jammer dat dat midden op de zeelandbrug was (weerszijden een betonnen 'wand' en ongeveer 5 cm vluchtstrook :( )
ik kan je zeggen dat 2,5 kilometer lopen, met de motor aan de hand, best lang is als auto's je met een noodgang voorbij razen :(


(het pijpje van de 'gewone stand' was afgebroken of los oid, waardoor het reserve-buisje al droog stond toen ik hem reserve zette)

En jij denken wat kan ik toch lang doorrijden en straks heb ik de reserve nog _O-

Echt beroerd om daar stil te vallen idd -O-
 
Misschien echt een domme vraag.... maar hoe kan ik dat checken? Moet de tank er dan af? Eerst benzineslang loshalen en leeg laten lopen in een jerrycan of iets?
Jep, dat zal wel moeten.
Als het goed is, kun je dan via de onderkant van de tank de kraan loshalen en het gedeelte uit de tank halen.

ik heb een tijdje een RF 600 gehad, waarvan de reserve het ook niet deed...

Proefondervindelijk ondervonden -O- Alleen jammer dat dat midden op de zeelandbrug was (weerszijden een betonnen 'wand' en ongeveer 5 cm vluchtstrook :( )
ik kan je zeggen dat 2,5 kilometer lopen, met de motor aan de hand, best lang is als auto's je met een noodgang voorbij razen :(


(het pijpje van de 'gewone stand' was afgebroken of los oid, waardoor het reserve-buisje al droog stond toen ik hem reserve zette)
Da's kak.. Dan heb je je reserve al verbruikt...
 
wat het ook nog kan zijn als het geen verstopping in de reserve stand is dat er water onder in je tank zit. geeft het zelde effect er komt geen bezine door dus loopt de motor dan niet.
om te testen of de reseve stand vloeistof doorlaat zou je even de slang kunnen lostrekken en hem dan even op res zetten. komt er dan een nette straal uit zit er water in de tank komt er niks of heel weinig uit zit er vuil of roest in.
 
wat het ook nog kan zijn als het geen verstopping in de reserve stand is dat er water onder in je tank zit. geeft het zelde effect er komt geen bezine door dus loopt de motor dan niet.
om te testen of de reseve stand vloeistof doorlaat zou je even de slang kunnen lostrekken en hem dan even op res zetten. komt er dan een nette straal uit zit er water in de tank komt er niks of heel weinig uit zit er vuil of roest in.

Of de tank te leeg, vandaar niet op reserve gezet.
Of, 9 van de 10 keer, zoals @too aangeeft, water in de tank.
Heb zelf ook eenzelfde motor, bij aanschaf zat er ruim een halve liter water in de tank, en wat aanslag.
Bij lang stilstaan, even de carburateurs ultrasoon reinigen, weet je zeker dat ze schoon zijn.
Een euvel bij de Honda 600 Shadow is, dat de tank op het laagste punt doorrot door de hoeveelheid water onder in de tank.
Dus, wees verstandig, zadel eraf, zit aan weerszijden met inbusbouten vast, beetje verstopt, te midden van de beide zadeldelen.
Tank, is bevestigd met een schroef en een bout, benzineslang loshalen.
Controleer dan ook even of je tankkraan goed afsluit, anders gelijk het membraam in de kraan vernieuwen. Let op hoe je de evt. oude eruit haald.
Plaats gelijk een schoon benzinefilter, let op de pijl, benzinerichting.
Verder is het een oersterke motor, geweldig goed blok, niet kapot te krijgen.
En lekker zuinig in het verbruik.
Succes.
 
Ik heb met de Trabant wel eens gehad dat er vuil in de reserve opening zat. Kraantje even schoongeblazen.
Af en toe een hele tank leegrijden in de reservestant, dan spoelt hele allemaal wat door. Daarna nooit meer last van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan