Piaggio Beverly 500 2003 kapot

Fiapia

Rookie
29 jun 2022
9
0
Hoi,

Ik heb een Piaggio beverly 500, leuk ding, rijd lekker en vlot.

Update: spanningsregelaar, startrelais vervangen deed niets, beide zekeringsdoosjes na gekeken en is niks mis mee…

Nu was ik laatst aan het rijden net nadat ik hem weer terug had van een (veelste dure) beurt, was wat stuk in dat kabelsysteem voor t zadel en tankklepje etc.

Hij viel onder het rijden zo maar uit, even gewacht en gekeken, niks te zien. De elektra in het dashboard deed dan ook eerst niks maar kwam langzaam terug. Startte weer en daarna weer hetzelfde, viel opnieuw uit. Langer gewacht gestart aan een stuk 80 gereden om daarna weet hetzelfde te hebben.

Hierna startte ie niet meer. Accu en zekeringen gecontroleerd allemaal in orde. Ben bekend met de kwaaltjes van Beverly’s maar dit is erg vreemd, hij doet helemaal niet meer… ik vermoed een spanningsregelaar, benzinemeetunit of een sensor achter de cilinder kop die had namelijk behoorlijk wat corrosie (blauwe) alleen meen ik dat ie dat al had en dat mijn vorige dat ook had (weliswaar wat minder). Lijkt me sterk dat benzinemeter unit dit kan veroorzaken maar ik meld het er maar voor de zekerheid bij.

Verder geen vastloper of warmloper (voor zover dat uberhaupt mogelijk is) olie was nog netjes rook alleen wat naar benzine.

Iemand enig idee? Vervoeren naar monteur is niet mogelijk helaas heb ik geen bus of fatsoenlijke monteur in mijn buurt. Zou graag willen weten waar ik anders goedkoop een diagnosis tool voor deze en dergelijke Piaggio modellen zou kunnen halen, net zoals de obd2 scanners voor auto’s.

Betreft een 2003 model single spark blok
 
Laatst bewerkt:
Wat is je locatie?

JPdiag is garatis software kun je gebruiken voor o.a. Piaggio geeft een indicatie je hebt alleen een kabel nodig en laptop
 
Wat is je locatie?

JPdiag is garatis software kun je gebruiken voor o.a. Piaggio geeft een indicatie je hebt alleen een kabel nodig en laptop


Welke draad moet er bij? Obd2 heb ik laptop ook! Omgv zal ik privé sturen
 
Hoi,

Ik heb een Piaggio beverly 500, leuk ding, rijd lekker en vlot.

Nu was ik laatst aan het rijden net nadat ik hem weer terug had van een (veelste dure) beurt, was wat stuk in dat kabelsysteem voor t zadel en tankklepje etc.

Hij viel onder het rijden zo maar uit, even gewacht en gekeken, niks te zien. De elektra in het dashboard deed dan ook eerst niks maar kwam langzaam terug. Startte weer en daarna weer hetzelfde, viel opnieuw uit. Langer gewacht gestart aan een stuk 80 gereden om daarna weet hetzelfde te hebben.

Hierna startte ie niet meer. Accu en zekeringen gecontroleerd allemaal in orde. Ben bekend met de kwaaltjes van Beverly’s maar dit is erg vreemd, hij doet helemaal niet meer… ik vermoed een spanningsregelaar, benzinemeetunit of een sensor achter de cilinder kop die had namelijk behoorlijk wat corrosie (blauwe) alleen meen ik dat ie dat al had en dat mijn vorige dat ook had (weliswaar wat minder). Lijkt me sterk dat benzinemeter unit dit kan veroorzaken maar ik meld het er maar voor de zekerheid bij.

Verder geen vastloper of warmloper (voor zover dat uberhaupt mogelijk is) olie was nog netjes rook alleen wat naar benzine.

Iemand enig idee? Vervoeren naar monteur is niet mogelijk helaas heb ik geen bus of fatsoenlijke monteur in mijn buurt. Zou graag willen weten waar ik anders goedkoop een diagnosis tool voor deze en dergelijke Piaggio modellen zou kunnen halen, net zoals de obd2 scanners voor auto’s.

Betreft een 2003 model single spark blok
Je hebt hem binnen gedaan voor een beurt, en er was wat stuk in dat kabelsysteem voor het zadel enz.
Was dat de reden waarom je hem hebt binnen gedaan voor een beurt?
Of maw: had je voor de beurt een probleem of niet?

Het klinkt duidelijk als een elektrisch probleem.
 
Je hebt hem binnen gedaan voor een beurt, en er was wat stuk in dat kabelsysteem voor het zadel enz.
Was dat de reden waarom je hem hebt binnen gedaan voor een beurt?
Of maw: had je voor de beurt een probleem of niet?

Het klinkt duidelijk als een elektrisch probleem.
Ja, dat kabelsysteem moest gefixt worden net zoals andere elektronische en mechanische dingetjes (uitlijnen, remmen controleren, knipperlichten en benzinemeter nakijken). Voor de beurt was dit nog nooit voor gekomen.
 
Update: kabel binnen gekregen, kon helaas niets meten want hij kon de Beverly niet eens vinden… Allicht gewoon een nieuwe spanningsregelaar kopen en proberen? Niet de juiste manier maar anders kom ik ook niet verder.

Als iemand nog tips heeft? Elektronische zadel slot en buddyseat lampje werken, de rest niet en ook helemaal geen reactie. 30amp zekering vervangen voor de zekerheid maar heeft niks gedaan
 
Update: nieuwe spanningsregelaar en startrelais deden niets, iemand nog een idee?
 
Even recapituleren:
Je had wel enkele probleempjes met je scooter maar niets ernstigs dat het lopen van de motor hindert.
Je doet hem binnen voor een onderhoud en een reparatie aan het kabelsysteem voor het zadel en het tankklepje.

Je haalt hem op en dan valt de motor na een zeker aantal km uit samen met de elektra van het dashboard. De elektra komt geleidelijk terug tot leven en de scooter doet het weer, maar weer maar voor een zeker aantal km. Dat proces herhaalt zich nog 2 keer en dan is het definitief gedaan.

Je hebt ondertussen de spanningsregelaar en het startrelais vervangen maar zonder resultaat.

Wat doet de elektra van je dashboard? Is die ook dood?
 
Even recapituleren:
Je had wel enkele probleempjes met je scooter maar niets ernstigs dat het lopen van de motor hindert.
Je doet hem binnen voor een onderhoud en een reparatie aan het kabelsysteem voor het zadel en het tankklepje.

Je haalt hem op en dan valt de motor na een zeker aantal km uit samen met de elektra van het dashboard. De elektra komt geleidelijk terug tot leven en de scooter doet het weer, maar weer maar voor een zeker aantal km. Dat proces herhaalt zich nog 2 keer en dan is het definitief gedaan.

Je hebt ondertussen de spanningsregelaar en het startrelais vervangen maar zonder resultaat.

Wat doet de elektra van je dashboard? Is die ook dood?
Precies, dashboard doet niks, alarm en brandstofpomp ook niet. Alleen elektrisch zadel slot en buddyseat lamp werkt op het moment. Verder 0 reactie op het omdraaien van de sleutel, op de accu laat ie ook geen verschil zien in voltage als ik de knop omdraai.

Geprobeerd tot nu toe is:

Nieuwe accu
Startrelais
Spanningsregelaar
Zekeringen
+ en - polen en kabel ervan schoongemaakt

Wat het nog volgends mij nu overblijft is aan mogelijkheden; kabelboom stuk, immobiliser/ecu of het contactslot.
 
Er komt dus geen spanning toe aan je contactslot.
Er zit ergens een slechte verbinding in het elektrische circuit van je scooter. Wellicht een slechte verbinding aan de massa.
Volgens mij zijn het meest verdacht al de onderdelen die ze losgemaakt hebben om het kabelsysteem van het zadel en de tankklep te repareren.
Daarbij moeten ze ergens elektrische kabels losgemaakt hebben en niet correct weer vastgemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan