Piaggio Carnaby Cruiser 300i

waarschijnlijk een fabrieksfout!
Of was er door de vorige huurder misschien het beest mee uit gehangen. O-)
Dikwijls worden huurspullen afgebeuld....
 
Heb ondertussen 6000 km met de Carnaby gemaakt. Ik heb al sinds enige tijd een tik in het blok zitten als het koud is. Als de motor goed op temperatuur is het weg. Ik heb er vanaf het begin last van en het lijkt erger te worden.
Een van mijn vrienden, een zeer ervaren motorfietsmonteur, zegt dat hij het big-end lager hoort en dat je dit niet mag horen.
De dealer zegt niets ergs te horen, maar volgens mij willen ze het niet horen
Ik ben bang dat ik net buiten de garantie val als de zaak toch kapot loopt.
Wie herkend dit probleem?

Triple
 
Heb ondertussen 6000 km met de Carnaby gemaakt. Ik heb al sinds enige tijd een tik in het blok zitten als het koud is. Als de motor goed op temperatuur is het weg. Ik heb er vanaf het begin last van en het lijkt erger te worden.
Een van mijn vrienden, een zeer ervaren motorfietsmonteur, zegt dat hij het big-end lager hoort en dat je dit niet mag horen.
De dealer zegt niets ergs te horen, maar volgens mij willen ze het niet horen
Ik ben bang dat ik net buiten de garantie val als de zaak toch kapot loopt.
Wie herkend dit probleem?

Triple


De sportcity waar ik vorige week mee heb gereden had ook zo'n tik.
Ik ken ook iemand met een Nexus 500 met 2600 km op de teller met een kapot bigendlager......
Italianen maken de mooiste 2wielers,maar ik ben toch blij dat ik vorige week ipv.de Carnaby weer voor een Jap heb gekozen,daar komen deze problemen dus nooit voor.
 
Stel je dealer voor dat je dit nu al samen op papier zet, als hij gelijk krijgt dan is er niks aan de hand krijg jij gelijk dan alsnog onder garantie afhandelen repareren dus...
 
Heb ondertussen 6000 km met de Carnaby gemaakt. Ik heb al sinds enige tijd een tik in het blok zitten als het koud is. Als de motor goed op temperatuur is het weg. Ik heb er vanaf het begin last van en het lijkt erger te worden.
Een van mijn vrienden, een zeer ervaren motorfietsmonteur, zegt dat hij het big-end lager hoort en dat je dit niet mag horen.
De dealer zegt niets ergs te horen, maar volgens mij willen ze het niet horen
Ik ben bang dat ik net buiten de garantie val als de zaak toch kapot loopt.
Wie herkend dit probleem?

Triple

Ik heb met m'n Carnaby 300cc (ook een witte) inmiddels de 10.000km overschreden *O*
Alles werkt nog prima en geen verontrustende geluiden.
Ik rijd ook motor en gebruik de Carnaby 300cc eigenlijk als funscooter ;) in het drukke stadsverkeer. Telkens als ik van m'n motor op de Carnaby stap voelt tie altijd weer even aan als een compacte legale opgevoerde bromscooter 8-) waar je 50 in de stad en 80 op de buitenwegen mee mag rijden :Y
Hij rijdt super relaxed en een genot om niet te hoeven schakelen en is door zijn compactheid zeer wendbaar en snel :}

Die vriend van je zal dit uiteraard ook weten maar toch....
Het bigend lager kan 2 soorten speling hebben:
Radiale speling. (is een kracht loodrecht op de lengterichting van de as, wat niet mag)
Axiale Speling. (Is de kracht in de lengte richting van de as, trukje: axiaal / X-as)
Dit zou het tikken bij koude motor kunnen veroorzaken en doordat bij warme motor de lagers uitzetten hoor je het tikken niet meer.

Als ik jou was zou ik toch de dealer vriendelijk toch dringend verzoeken om nog binnen de garantieperiode de lager te vervangen want anders kost het jou na de garantie een paar honderd euro :/
 
@Piagioot: ik denk dat het vervangen van de krukas na garantie de 500 euro gaat overschrijden.
Dus het is voor Triplepower echt wel zaak lijkt me om dat tijdig te laten uitzoeken.
 
Hallo Piaggioot,

Wij houden het ook op een radiale speling. De dealer durft het niet aan om het blok te openen. Dat heeft alles met kosten te maken, want als er niets gevonden wordt zijn die voor hem. Wel is afgesproken dat begin september een technische man van Piaggio er naar kijkt/luistert. Zijn oordeel is dan bindend. Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat het allemaal net binnen de specificaties (lees toleranties) van Piaggio gaat vallen. Een combinatie van onderdelen die allemaal net aan de buitengrenzen zitten kan dan een dergelijk probleem veroorzaken. En ja, misschien is het wel zo dat het niet erger wordt. Zelf betwijfel ik dat. Wat dat betreft kun je toch beter Japanner hebben, daar is de kwaliteit toch net wat beter. Ik heb daar ook een beetje spijt van en ik overweeg nog steeds om een SH300 te kopen.

Maar aan de andere kant, dat moet ik toegeven, is het een heerlijke scooter. Hij rijdt heerlijk relaxed, stuurt ontzettend goed. Het is echt een fijn ding.
Alleen die verrekte tik! :(
Even afwachten dus.
 
de voorkoppeling klappert ook nog wel is bij die blokken, heeft de vespa gts250 en 300 ook wel eens last van.

Heb je geen filmpje van het geluid?
 
De Carnaby staat toevallig vandaag weer bij de dealer.
Er is ondertussen een technische man van Piaggio geweest en deze erkende dat er een geluid aanwezig was. Maar ook hij kon het geluid niet echt plaatsen en gaat eerst contact opnemen met de fabriek.

Ik werd al een beetje voor paranoide uitgemaakt omdat ik alles hoor, maar gelukkig blijkt dat nu niet zo te zijn. Da's toch weer een meevaller!
Wordt vervolgd.
 
Ja }) dat zijn altijd van die situaties....in de garantieperiode B|
Uiteraard wordt het "geluid" herkend door "de technische man van Piaggio" O-)
Het valt mij altijd weer op dat garantiereparaties altijd langer duren dan wanneer de rekening door de klant betaald wordt ;)
 
als er een big-end vervangen moet worden, hoef je ook echt niet te verwachten dat je erop kan wachten natuurlijk:P

je bent zo een dag bezig om een nieuwe as in zo'n blok te zetten met alles bij elkaar.
Het kan natuurlijk ook gewoon wat kleins zijn.
 
Hoeveel groter, langer, breder is een carnaby tegenover een runner180? Ik denk erover om namelijk een carnaby aan te schaffen. Een van de kritieke punten is oa dat de scoot wel in de berging moet. Een runner past er nog wel in, na gebruik van een trolley onder de middenbok om de krappe draai en deur voorbij te komen.
 
Als men straks nu zegt ach het is niks dan zou ik zwart op wit willen hebben dat jij je dealer erop gewezen hebt dat er een "tik" in het blok zit welke er niet hoort, wil ie hier niet aan dan eisen dat ie hem openmaakt en repareert...

Krijg je het wel dan heb je altijd iets om op terug te grijpen mocht het nodig zijn...
 
Hoeveel groter, langer, breder is een carnaby tegenover een runner180? Ik denk erover om namelijk een carnaby aan te schaffen. Een van de kritieke punten is oa dat de scoot wel in de berging moet. Een runner past er nog wel in, na gebruik van een trolley onder de middenbok om de krappe draai en deur voorbij te komen.

De maten van de Carnaby 300i zijn:

Lengte: 2.050 mm
Breedte: 780 mm
Wielbasis: 1.400mm
Zithoogte: 780 mm
Leeggewicht: 164 kg

Vergelijk deze met de Runner 180 en je weet het ;)

(Overigens wordt de carnaby 300i in dit topic uitvoerig beschreven 1 t/m 10 pag.)
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de info. Verder nog enige info over het rijgedrag van de carnaby, heb volgende week een proefrit gepland staan. Ben benieuwd over het rijgedrag tov de runner.
 
Eerste posting hier en ook net de eerste 500 kilometers op mijn witte Carnaby Cruiser 300ie achter de rug. Wat rijdt dat lekker...
Het was helemaal niet mijn vooropgezet plan om motorscooter te gaan rijden, laat staan om er een te kopen. Ik had namelijk bij een motorfietsenketen een 'bijna nieuwe' motorfiets gekocht waar achteraf de historie niet van bleek te kloppen. Om een lang verhaal kort te houden, motorfiets weer na veel onaardige emails en telefoontjes weer terug naar de dealer en er iets echt nieuws voor uitgezocht. Dit moest natuurlijk wel binnen het budget vallen...
De keuze bestond in eerste instantie uit een overjarige Scarabeo 250 of een Atlantic 400. De Carnaby had ik pas op min netvlies staan toen ik 'm zag en mijn keuze was toen ook snel gemaakt.

Ik ben 'm nog aan het inrijden (wisselende belastingen, niet te gek doen) maar mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.

De Carnaby stuurt als een scheermes, rijdt zeer stabiel rechtuit (mede door de grote wielen neem ik aan) en ook het bochtengedrag in langere bochten is voorbeeldig. Ik heb voor sologebruik de vering op stand 2 gezet en zo voelt de Canaby goed strak aan.

Ik heb nog nooit zo genoten van het landschap om me heen, door de zithouding is het zicht perfect! Ik ben zeer kritisch als het om afwerking gaan maar de Carnaby Cruiser zit voor zover ik kan beoordelen erg goed in elkaar. Waar dit overigens niet voor geldt is de handleiding, deze is erbarmelijk slecht en heel vreemd vertaald. Van termen als radarwerkendoos (achternaaf), statief (middenstandaard) en voorste optische groep (jaja, de koplamp) wordt ik in ieder geval niet blij. Zo staat het hele boekje vol met de meest vreemde teksten waar vaak geen touw aan vast te knopen valt.

Het enige andere punt van kritiek is de tankontluchting. Voorzichtig voltanken (vooral niet morsen...), afrekenen, terugkomen bij de scooter...en oeps, deze dan in een grote plas benzine zien staan (klein litertje denk ik). Enfin, dit schijnt 'normaal' te zijn en volgende keer gewoon wat minder enthousiast voltanken.

Ik had verder nog een origineel Piaggio E-Power alarm gekocht maar vond het zonde om ergens een gat van 12mm te boren voor de alarmsleutel/LED. Bij de meeste Vespa's heb je 2 kleine paneeltjes die je voor dit soort dingen kunt gebruiken maar bij de Carnaby wordt het gelijk boren in het schutbord. De meeste mensen zullen er niets om geven maar ik vond het niks. Er komt nu een GPS-tracer in van XeXun. Deze heeft -net als het Piaggio alarm- geen waarde voor de verzekering maar deze is in ieder geval onzichtbaar in te bouwen.

Vanavond ga ik ook nog even de standaard H4 lamp verwisselen voor een Philips XP-Moto. Ik hoop dan
van voren beter gezien te worden (in ieder geval valt zo'n lamp mij al van verre meteen op).

In ieder geval ben ik super tevreden met de motorscooter en ik heb zo het vermoeden dat ik nooit meer terug ga naar een 'normale' motorfiets.
 
Goed man,enthousiasme druipt ervan af,veel plezier ermee,
aan het motorblok zal het niet liggen,die hangt er bij mij ook onder.
 
Inmiddels een proefrit gereden op de Carnaby, moet zeggen het rijdt goed! De Carnaby rijdt lekker vlot weg bij een stoplicht. Aangezien er geen demo modellen van zijn, kreeg ik een splinternieuwe scoot mee om uit te proberen.
Vandaag de scoot bestelt, hopelijk hoef ik niet al te lang te wachten voor ik m'n nieuwe tweewieler kan uitproberen!!!
 
Ik heb voor de zwarte gekozen, de demo was een witte. Denk niet dat ik er een scherm op ga zetten, vind ik qua uiterlijk niet zo mooi. Op m'n vorige scoot zat ook geen scherm, denk dat t qua gevoel dan redelijk overeen komt, tijd zal t leren. Zonder die letters en stickers ziet ie er wel strak uit. Zijn die er makkelijk af te halen?

Zag vanmiddag toevallig een zo'n witte met koffer voorbij rijden, in Amsterdam. Was eigenlijk de eerste die ik in het wild voorbij zag komen. Was jij dat misschien?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan