Piaggio X10 350cc onderhoudskosten

geertm1969

MF'er
24 okt 2008
30
0
Hallo,

zijn er hier mensen die hun X10 een 10000km onderhoudsbeurt hebben laten geven.
Zo ja wat hebben jullie er voor betaald?

Ik heb de mijne deze week binnen gebracht en kom op inclusief nieuwe remblokken achteraan op 259€. Vind dit echt wel een hoog bedrag voor een één cilinder waar ongeveer 1L olie op gaat en slechts één bougie dient te worden vervangen.
Piaggio voorziet 70 eenheden 70min voor onderhoud 10000km + dan nog onkosten en werk remblokken

Is dit een courante prijs? Of is dit echt wel veel betaald.

Heb dit met mijn motorfietsen 4 cilinder en 3 a 4 L olie nooit betaald. Betaalde voor een kawasaki 1400GTR nieuwe olie en filter 95€.
 
Dat is veel geld maar hangt ervan af wat op de factuur staat meestal kun je je motorscooter beter naar een grotere scooterzaak dan naar een motorzaak brengen.

Maar remblokken olie en oliefilter plus 1 bougie zou geen 259 mogen kosten.
 
Waar de scooter binnen is is een scooterzaak. zij doen onder andere Sym, Piaggio, Vespa en Kymco.
Doen geen motorfietsen.
Ben er geweest omdat dit in de buurt is en ook een paar kleine mankementjes had die onder garantie vallen.
Heb die scooter 2de hands gekocht en was 6 maand oud.

Volgens piaggio zou op 20000km de V-snaar vervangen worden. Deze kost enkel al 90€ vraag mij af waar dit dan gaat eindigen, 500€?
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg doe het gewoon zelf

Ik ben ook geen techneut verre van maar de dingen die je opnoemt kun je redelijkerwijs makkelijk zelf doen.

Ok het duurt wat langer maar goed, de reden om een MS te rijden is dat ik de meeste dingen wel zelf kan, en anders vraag ik hier op het forum wel iemand.

Wat kun jezelf makkelijk doen:

Olie / Oliefilter / Koelvloeistof / Luchtfilter / Riem / Gewichtjes / Bougie.

Anders zou ik vooraf goed informeren wat het kost
 
Heb zelf een opleiding automechanica genoten en onderhoud en herstelling is geen enkel probleem.

Daar deze nog 1/1/2 jaar in garantie is kan ik dit jammer genoeg niet zelf doen of ik ben mijn garantie kwijt.

Er waren ook enkele kleine probleempje in garantie die moesten worden opgelost, had dus geen keuze

Ik weet het ik had beter prijs op voorhand kunnen vragen maar is hier bij de deur en leek mij het makkelijkste.
Volgende keer rij ik weer naar Eeklo bij moto's Wauters waar ik met mijn GTR 1400 langs ging.
 
Nog wat anders: achterremblokken vervangen...? Dat lijkt mij hoogst ongebruikelijk bij die kmstand. Zeker daar de meesten de achterrem niet of nauwelijks gebruiken; hoe ts dat doet weet ik natuurlijk niet.
 
Ligt aan je rijstijl als je de rem veelvuldig vast houd slijt het harder net als die mensen die in de auto hun voet altijd laten rusten op de koppeling.
 
Ja die remblokken werden vervangen omdat die een enorm piepend geluid maakten.
Tevens merkte ik dat de handrem die functioneert in combinatie met de zijstaander ook niet meer voldoende werkte.
Bij regelen was zo goed als niet meer mogelijk omdat ik zag dat de blokjes hun beste tijd hadden gehad.
Vermoedelijk heeft vorige eigenaar nogal onregelmatig met de achterrem omgesprongen.
Die remblokken vind ik niet onmiddellijk een probleem in de rekening want als je ziet kosten die een 60€ voor een paar + werk.
De rest is enkel voor onderhoud.
Moet de X10 dinsdag nog gaan ophalen. Ben benieuwd wat er allemaal op de rekening gaat staan. Heb wel al even gebeld en zou enkel de remblokken zijn die extra bij het onderhoud zitten.

Dit onderhoud is volgens mij veel geld maar aan de scoot zelf heb ik wel een koopje gedaan.

Is van 02/2013 en gekocht op 06/2013 voor 3800€ met 5800km in perfecte staat. Dus dat was wel een koopje.
Wil gewoon zeker zijn of die dealer zijn prijs niet overdreven is.
 
Is het wel zo dat als je zelf bijvoorbeeld olie ververst dat dan de garantie weg is als daarna de brandstofpomp het begeeft??

Bij mijn scooter verleden week de remblokken achter vervangen en de uitlaat moest eraf de schokbreker los de plaat van de ophanging eraf en het achterwiel moest eruit om de remblokjes te kunnen vervangen.
Bij de x10 gaat dat denk wel makkelijker.
uurloon van pakweg 80 euro per uur en dan nog 21% btw er overheen. wil de rekening nogal doen stijgen.
daarom doe ik ook zoveel mogelijk zelf.
Lijkt me sterk dat bij zelf remblokken vervangen de garantie eraf is als de motor vast loopt.
Lijkt wel of de garantie dingentjes ook bij het uurloon zijn op geteld.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je bijgevoegd filmpje eens bekijken. In dit geval geen Piaggio X10, maar een Honda PCX (mijn scooter). Je bent een halve dag aan het sleutelen voordat je bij het betreffende onderdeel bent, in dit geval het kleppendeksel met daaronder de kleppen. Heb een keer het aantal schroeven geteld die losgedraaid moeten worden. Iets van 40 of 50 stuks.
Zelfs daarna mag je niet al te dikke vingers hebben, anders is stellen helemaal niet mogelijk.
Ik ken de X10 niet in detail, dus kan de plank misslaan. Ga binnenkort bij mijn PCX de kleppen stellen, maar zie op tegen de complete demontage van het plastic werk. (afbrekende lipjes ed.)

 
Laatst bewerkt:
misschien kleppen laten stellen door een dealer voor 300 euro.
Ik hoop niet dat het iedere 4000 km moet gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
....

Moet de X10 dinsdag nog gaan ophalen. Ben benieuwd wat er allemaal op de rekening gaat staan. Heb wel al even gebeld en zou enkel de remblokken zijn die extra bij het onderhoud zitten.

Dit onderhoud is volgens mij veel geld maar aan de scoot zelf heb ik wel een koopje gedaan.

Is van 02/2013 en gekocht op 06/2013 voor 3800€ met 5800km in perfecte staat. Dus dat was wel een koopje.
Wil gewoon zeker zijn of die dealer zijn prijs niet overdreven is.

Een overzicht heb je nog niet, reken dan op zijn minst op 120min arbeid.

Heb je de ABS/ASR uitvoering?
 
Is idd de ABS/ASR uitvoering.

Ja voor onderhoud rekent piaggio 70min arbeid de rest zal voor de remmen zijn.
 
Dat is idd een koopje, proficiat ermee.


He bedankt. Dat is het ook. Altijd met motorfiets naar het werk gereden. Nu reeds een tijdje met scooter. Pak minder in verbruik 3.5L en tevens stukken makkelijker in het verkeer en een ruime bagageruimte onder het zadel. :)
 
Volgens mij met voorbedachte rade. Factuur diende nog te worden gemaakt???? Zal worden opgestuurd.
Remblokken achterrem zijn vervangen maar die van de parkeerrem niet. Deze is hij zelfs vergeten af te regelen want deze werkt niet.
Is natuurlijk betaald maar als ik de factuur heb ontvangen toch eens grondig bekijken want daar klopt iets niet mee heb ik de indruk.
De probleempje in garantie zijn wel prima opgelost en moet nog eens terug voor de starter die blijft hangen want word ook hersteld in garantie maar die is pas aangevraagd.
 
Mijn remblokken zijn 20k meegegaan en bij het laatste onderhoud blijven zitten. Kennelijk waren ze nog goed.
 
Mijn remblokken zijn 20k meegegaan en bij het laatste onderhoud blijven zitten. Kennelijk waren ze nog goed.


Zo zou het eigenlijk moeten. Zou kunnen dat vorige eigenaar er een beetje ongunstig is mee omgesprongen.
Ik zelf heb er slechts 2000km van gereden.

Eén ding is zeker, het zal de laatste keer zijn dat ik in die scooterhandel binnen ben geweest.
 
Volgens mij met voorbedachte rade. Factuur diende nog te worden gemaakt???? Zal worden opgestuurd.

Remblokken achterrem zijn vervangen maar die van de parkeerrem niet. Deze is hij zelfs vergeten af te regelen want deze werkt niet.

Is natuurlijk betaald maar als ik de factuur heb ontvangen toch eens grondig bekijken want daar klopt iets niet mee heb ik de indruk.
Ik neem aan dat de werkplaats je op de hoogte heeft gesteld dat volgens Piaggio de 10K beurt een 70-tal min. in beslag neemt, maar vervolgens de bijhorende controle-/afstelpunten deels niet uitvoert.

Volgens mij is ie verrast dat de parkeerrem apart een remtang met blokken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Heb hier thuis de volledige dvd met het werkplaatshandboek op. Klopt idd vor de x10 is 70 min voorzien voor onderhoud 10000km.
Heb hem ondertussen gecontacteerd voor die handrem. Scooter moet toch nog één van de dagen binnen voor een software update en probleem met starter waarvan de garantie is aangevraagd
 
En..., detailoverzicht al binnen?


Zal er precies zwaar over moeten nadenken welke details er moeten opkomen om zijn kosten te verantwoorden.
Ondertussen hem laten weten dat er demontageschade blijkt te zijn van het wrikken met een schroevendraaier tussen de chroom lijst. Putjes in en ook en klips die stuk is waardoor deze niet op zijn plaats blijft zitten.
 
Vandaag factuur ontvangen.

Kostprijs onderdelen en olie zijn normaal maar de werkuren zijn er zwaar over.

Rekent voor een klein onderhoud (70min voorzien door piaggio) + vervangen achterste remblokken een uurtarief van 4,5 uur werk.

Een echt schande 189€ incl btw enkel voor werk. Zal hem daar zeker over aanspreken want dit is er serieus over.
 
Die lokale scooterboer is een fiasco aan het worden, schrijft met een vork en met diezelfde vork demonteert hij carrosseriedelen. Mss moeten enkele garantie werkuren in rekening worden gebracht. Staat er expliciet 4,5 uur voor de remblokkenwissel?

Hopelijk is het een vergissing en komen jullie er uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan