Pk's Hoe en Wat?

Cristophe

MF'er
27 feb 2003
154
0
Antwerpen
De search gaf me weinig over pk's dus probeer ik het hier effe.

Het gaat hem dus om pk's.
Ok, je meet ze op een testbank.

Maar ik vroeg me dit af:
motor 1 = motor 2 = motor 3 kwa cc's.

Motor 1: rijdt 200km/h en heeft 100pk
Motor 2: rijdt 250km/h en heeft 130pk
Motor 3: rijdt 190km/h en heeft 150pk

Kan een motor met gelijke cilinderinhoud meer pk's hebben terwijl hij een tragere topsnelheid heeft?

kan iemand mijn redenering volgen?

Trouwens nog iets:
Hoe krijg je het meeste pk's op de testbank eruit? vieze trukjes hiervoor?
 
Op je eerste vraag: ja,een motor kan met dezelfde inhoud en een hoger vermogen en lagere top hebben..(dit ligt namelijk aan je (eind-)overbrenging) ;)
Twee: smerige trucjes voor vermogenswinst op de testbank??
Wat heeft dat voor zin dan, dat je tegenover je vrinden een uitdraai kunt laten zien waarop meer vermogen staat dan dat er daadwerkelijk inzitten??
Dat kan wel,mot je de testbank een knal verkopen denk ik :P
Elke motor heeft een bepaald toerental waarop het maximum vermogen wordt vrijgegeven.Het is dus aan de tester om dit toerental op te zoeken.
Maar meer dan je fiets heeft geeft de meter niet aan...(?)
 
en de topsnelhied ligt niet zo zeer aan het aantal pk's, het is heel erg afhankelijk van de aerodynamica!! want een vrachtwagen heeft ook veel pk, en trejt dus hard op, maar geen top!!
daarom heeft de busa zo een "druppel" vorm, om knoeperd hard te gaan!!!
 
niet verkeerd begrijpen van dat vieze trukje.

ik had zoiets in gedachte van een zodanige eindoverbrenging of iets dergelijk dat hij voor geen meter vooruit gaat (lees: iets trager rijdt :) ) maar dat hij wel plots pak meer pk's heeft...


stel je gaat met je tandwielen spelen.

je neemt een grotere achteraan... dan ga je sneller optrekken en minder snel rijden normaal gezien... wat geeft dit op de bank? (of andersom kleiner steken, zodat je harder gaat rijden).
 
niet verkeerd begrijpen van dat vieze trukje.

ik had zoiets in gedachte van een zodanige eindoverbrenging of iets dergelijk dat hij voor geen meter vooruit gaat (lees: iets trager rijdt :) ) maar dat hij wel plots pak meer pk's heeft...


stel je gaat met je tandwielen spelen.

je neemt een grotere achteraan... dan ga je sneller optrekken en minder snel rijden normaal gezien... wat geeft dit op de bank? (of andersom kleiner steken, zodat je harder gaat rijden).

Tandwielverhouding maakt geen enkel verschil op een testbank. Het vermogen zal niet verschillen.
Het verandert alleen de mate van acceleratie.
 
Tandwielverhouding maakt geen enkel verschil op een testbank. Het vermogen zal niet verschillen.
Het verandert alleen de mate van acceleratie.

Inderdaad. Door het veranderen van de overbrengverhouding verander je niks aan de vermogenskromme. Enige wat er gebeurt is een verschuiving van de complete kromme langs de x-as.
 
ook niet. je verlegt je vermogen niet naar een ander toerentel. je snelheid daarentegen wel
Dat is de X-as.. toch?

Laten we nemen dit:
dynojet.jpg


Dan wordt alles een beetje als harmonica uit elkaar getrokken toch?
 
Het enige wat ik me kan voorstellen bij als je je overbrengen heb veranderd is dat je koppel wat toe/afneemt..
Ook niet.. Vermogen en koppel zijn puur afhankelijk van je blok. De overbrenging naar het achterwiel heeft daar geen fluit mee te maken.
Koppel is kracht maal arm. Stel je neemt de uitgaande as. Die heeft een kleine diameter en een hele grote kracht, kijk je naar het achterwiel dan zie je dat die een grote diameter heeft en een kleinere kracht. Het product van de kracht en de arm blijft altijd gelijk! Het enige verschil dat er kan zitten in het koppel van de uitgaande as en het koppel aan het wiel is het verlies dat de versnellingsbak en de wieloverbrenging geeft.
Is dat duidelijk zo?
 
Trouwens nog iets:
Hoe krijg je het meeste pk's op de testbank eruit? vieze trukjes hiervoor?
Even simpel gesteld:

Vermogen = Koppel x Toetental.

Het Koppel wordt gemeten op de bank. Om het toerental te meten dient een kabel aangesloten te worden op de ontsteking/CDI unit van je motor. Soms wordt een truckje toegepast waarbij het toerental van je toerenteller wordt afgelezen en deze ingegeven in de testbanksoftware. Via wat deelfactoren wordt dan het toetental afgeleid van de snelheid van het achterwiel. De software berekend dan het toerental en zet die keurig in de grafiek. Een kabelaansluiting is dan niet meer nodig.

Maar nu, de gemiddelde toerenteller wijkt af en zelfs behoorlijk af naar boven. 10% is een aardig gemiddelde en 20% komt ook voor. Als je nu kijkt naar de formule, zie je dat zo ook je vermogen als snel 10 tot 20% toeneemt .........
 
Dus zoals jullie zeggen:

stel ik neem een Heel groot tandwiel vooraan, en een heel klein achteraan.
maar zodanig, dat mijn motorblok het gewoon niet meer zou kunnen trekken (dus eindversnelling niet meer kan trekken)
dan valt dit niet te zien op de curve?

zou nog steeds identieke pk's moeten geven?
 
Sorry dat het in het Engels is ... |(

"What horsepower means is this:" :]

In Watt's judgement, one horse can do 33,000 foot-pounds of work every minute. So, imagine a horse raising coal out of a coal mine as shown above. A horse exerting 1 horsepower can raise 330 pounds of coal 100 feet in a minute, or 33 pounds of coal 1,000 feet in one minute, or 1,000 pounds 33 feet in one minute. You can make up whatever combination of feet and pounds you like. As long as the product is 33,000 foot-pounds in one minute, you have a horsepower. :}

Niet meer en niet minder . :+
By the weg ... Tandwielverhoudingen hebben niets te maken met koppel of pk's, meer met hoe je je koppel en pk's wilt gebruiken !!!
Massels Jack
 
Dus zoals jullie zeggen:

stel ik neem een Heel groot tandwiel vooraan, en een heel klein achteraan.
maar zodanig, dat mijn motorblok het gewoon niet meer zou kunnen trekken (dus eindversnelling niet meer kan trekken)
dan valt dit niet te zien op de curve?

zou nog steeds identieke pk's moeten geven?

curve verandert aangezien deze werkt met km/u op de x-as...
 
en de topsnelhied ligt niet zo zeer aan het aantal pk's, het is heel erg afhankelijk van de aerodynamica!! want een vrachtwagen heeft ook veel pk, en trejt dus hard op, maar geen top!!
daarom heeft de busa zo een "druppel" vorm, om knoeperd hard te gaan!!!

uuuh nee dat heeft weer met koppel (nm) te maken. Pk`s zijn wel degelijk belangrijk, net als de aerodynamica idd. Koppel zorgt ervoor dat je snel optrekt (in principe) en de pk`s voor de snelheid (bv dikke chopper tegen sportmotor, chopper vaak meer nm`s en trekt daardoor iets sneller in het begin, daarna neemt door het pk verschil met de sportmotor, als die er is, de overhand)

s4s
 
Terug
Bovenaan Onderaan