Plakkende koppeling

Jasperrr

Die hard MF'er
1 mrt 2010
859
184
Hoi allemaal,

Dacht vandaag, zal eens een stukje gaan rijden op m'n Yamaha XJ600S Diversion uit '94. Er zijn wat problemen mee en ik wil'm eigenlijk naar een dealer / reparateur brengen. Helaas, zo ver kwam ik niet :]

De motor startte netjes in zijn vrij, maar zo gauw ik hem naar zijn 1 schakel schiet de motor naar voren en slaat-ie af. Vervolgens krijg ik de motor ook niet meer van zijn plaats met de koppeling in, omdat-ie in een versnelling staat.

Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt, en geconstateerd dat het niet de verschillende beveiligingen zijn, zoals van de standaard. Dan zou de motor bv gewoon te verplaatsen zijn met de koppeling in. Op basis van de zoekopdracht denk ik dat de koppeling plakt, en nu stond bij de posts dat ik hem mogelijk "los kon draaien", als iets zonder de koppeling open te hoeven schroeven etc.
Er stond alleen niet bij hoe dat moest :-]
Kan iemand hier kort wat over uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Als ik zijn verhaal goed begrijp staat de motor al in zijn 1 ATM. Verder heb ik er geen verstand van, maar als je baneneman's advies zou opvolgen moet je dus gewoon iemand laten duwen en de motor starten en een stukje rijden. Hij slaat waarschijnlijk af doordat hij al aangegrepen is in zijn 1. Misschien helpt een beetje gas geven, of anders het achterwiel liften voor minder weerstand?
 
Bedankt voor de tips :) Ik had je howto al gevonden, bananeman. Daar kijk ik niet echt naar uit, hoe simpel het ook klinkt. Heb sowieso het gereedschap niet :-]

Freakie:
Ik krijg de motor gelukkig wel weer in zijn vrij, als-ie uit is. Ik stond midden op de "parkeerplaatsweg" stil :-].
 
Weet je zeker dat je koppelingkabel niet kapot is?
Als er een terughaal veer op zit dan komt de hendel terug in z'n ruststand. Als je toevallig ook nog eens een slechte kabel hebt lijkt hij ook zwaar te gaan alsof je de koppeling bediend!
 
De kabel is niet gerafeld, en hij gaat ook heen en weer als ik de koppeling indruk.
Overigens hoor je wel een raar geluid als je'm indrukt, kan het niet goed omschrijven. Lijkt een beetje alsof-ie probeert de platen los te trekken om vervolgens los te schieten omdat ze te vast zitten... Maar let op: dit is wel met een flinke interpretatieslag erover. Krijg het niet voor elkaar om het gewoon te omschrijven :)
 
Daar kijk ik niet echt naar uit, hoe simpel het ook klinkt. Heb sowieso het gereedschap niet :-]
Veel meer dan wat steek/dopsleutels heb je niet nodig.
Zie Bensi in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 7)" voor wat foto's van jouw type koppeling. Ik heb zelf dezelfde, en die ligt momenteel uit elkaar in de schuur *O*
Morgen verder openmaken, alles schoonmaken, en dan hoop ik dinsdag nieuwe olie en pakking in de brievenbus te vinden.
 
Wellicht schieten de platen los als je met een verhoogd toerental je motor in zn versnelling schakelt. Wel opletten dat je de ruimte hebt voor je motor. En er op berekend zijn dat je hem wellicht met de dodemans knop uit moet zetten, als hij de platen niet losschieten is de kans groot dat de motor gaat rijden. YMMV

EDIT: Bij nader inzien, moet je ook wel oppassen dat je niet ongewild een burnout maakt...
 
Laatst bewerkt:
Pinksterweekend weg geweest (helaas niet lekker op de motor, was wel flink jaloers elke keer als er weer iemand voorbij kwam :(), probeer het van de week los te maken.
Bedankt voor de specifieke link Remco, als ik hem open ga maken, houd ik die er mooi bij :)
 
Hoi allemaal,

Dacht vandaag, zal eens een stukje gaan rijden op m'n Yamaha XJ600S Diversion uit '94. Er zijn wat problemen mee en ik wil'm eigenlijk naar een dealer / reparateur brengen. Helaas, zo ver kwam ik niet :]

De motor startte netjes in zijn vrij, maar zo gauw ik hem naar zijn 1 schakel schiet de motor naar voren en slaat-ie af. Vervolgens krijg ik de motor ook niet meer van zijn plaats met de koppeling in, omdat-ie in een versnelling staat.

Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt, en geconstateerd dat het niet de verschillende beveiligingen zijn, zoals van de standaard. Dan zou de motor bv gewoon te verplaatsen zijn met de koppeling in. Op basis van de zoekopdracht denk ik dat de koppeling plakt, en nu stond bij de posts dat ik hem mogelijk "los kon draaien", als iets zonder de koppeling open te hoeven schroeven etc.
Er stond alleen niet bij hoe dat moest :-]
Kan iemand hier kort wat over uitleggen?


Heb ik ook met mn Virago als die een lange tijd heeft stilgestaan, beetje veel gas, voorrem in en in zn 2 of 3 zetten.
 
Nou, eindelijk tijd gehad om het te proberen!
En verrek! Heuveltje af, 3 a 4000 toeren en in z'n twee. De plakkende koppeling is opgelost, hoewel ik een paar minuten later (toen de motor was afgeslagen) weer hetzelfde probleem had. Dit keer ging het echter vanuit stilstand goed ;)

Grootste probleem is nu nog het afslaan, maar daarvoor zal ik eerst ff de zoekfunctie gebruiken en vervolgens een nieuw topic maken. Bedankt voor de tips :)
Heerlijk om iig weer even gereden te hebben, ook al was het niet 100% ontspannen als ik stil moest gaan staan :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan