Ploffen uit uitlaat cilinder 4 Boldor 900 bij tussengas

bolly 900

MF'er
28 apr 2012
127
5
Goedemorgen beste mensen. Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Ik zal eerst even vertellen wat ik allemaal gedaan heb. Het betreft een boldor 900 uit 1979
Carbs gedemonteerd, ultrasoon gereinigd, nieuwe o-ringen, pakkingen, blinddoppen viltringen, membramen. Vlotternaalden zijn nog goed. Vlotterbakjes afgesteld. Bougies, kappen, kabels vernieuwd. Synchroon afgesteld.Goed....tik lopen, op choke wegrijden en als je dan bijvoorbeeld 50 in zijn 3 rijdt ( halfgas ) ploft cilinder 4. Rij ik met hogere snelheden in zijn 5, dan rijdt de motor prima. Extra benzinefilter tussen gebouwd en inmiddels ook weer vervangen en de benzineslang ingekort richting carbs voor betere toevoer. Neemt dan ook goed op, geen probleem.Ik heb een 4 in 2 systeem onder de motor zitten. Heb voorgaande jaren nooit problemen gehad, alleen kom ik er nu even niet meer uit.. Of ik heb de carbs niet goed afgeregeld ( carb tune )...of iets electronisch..Oki's heb ik ook al gewisseld. Wie kan mij helpen. Heel graag verneem ik reacties hierop.
 

Bijlagen

  • Boldor blauw 10.jpg
    Boldor blauw 10.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 19
Hoi Vol d'or...Daar ben ik weer. Vorig jaar heeft u mij ook al willen helpen. Super. Ehhhm. Alle 4 de schroefjes staan 1.75 slag uitgedraaid. Carburateurs zijn helemaal uit elkaar geweest en heb ze zelf ultrasoon gereinigd met Tickopur 33. Hierna alles in elkaar en pakkingen, o-ringen, zelfs de viltringen bij de gaskleppen etcetera vervangen.
Gisteren wederom vlotterbakjes eraf gehaald en alle sproeiers die erin zitten gecheckt. Brandschoon.......Hahaha...dit is echt ongelooflijk en ik rij al Bol vanaf 1987. maar ja...ik kan ook iets over het hoofd zien. Heb wel vorig jaar ook nog alsnog de bobines vervangen voor 1tje van een CBR600 uit 1992. Dit merk je echt wel. Zo ook bougies en kleppen nagelopen, compressie gemeten. Noem maar op.

Ik heb ook de rubberen membramen vernieuwd, al zij die qua rubber aanzienlijk dikker dan degenen die ik eruit heb gehaald. Zou het kunnen zijn dat dit de boosdoener is, dat het rubber te stug is of zo, dat het vacuumgedeelte de rubbers niet in kan drukken ???. Ja ik roep ook maar wat...
1.75 x 360 graden deze keer?
 
Het is wel heel vreemd. Carbs waren dusdanig vervuild en de motor reed gewoon op 4 cilinders. Nu dan gereinigd en plots een probleem.
Als hij voor de reiniging wel goed draaide zal de oorzaak zeer waarschijnlijk toch in de carbs zitten,misschien ergens iets niet goed in elkaar gezet,kortom alles nog maar eens heel goed nalopen,overigens is de fabrieksopgave van het aantal slagen uit een indicatie en
kan het soms noodzakelijk zijn om die pilot schroeven iets verder uit of in te draaien per cilinder om een motor goed te laten draaien.
Controleer ook of het vlotterniveau nog goed is,en zorg dat de gasschuiven brandschoon zijn en nog soepel op en neer gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Vol d'or. Sorry voor mijn late reactie. Ja ik bedoel de cut off valves. Inmiddels ben ik alweer verder gevorderd en draait de motor nu naar behoren. Op de één of andere manier zat er toch nog ergens een vuiltje in de richting van carb nummer 4. Vlotterbak van 4 er weer onderuit gehaald en toen via de aanvoer met benzine gevuld. Na een halve liter zag ik toch een paar piepkleine vuildeeltjes op de bodem van het bakje waarin ik de benzine opving. De cut off valves doen hun werk goed en het is en blijft natuurlijk een motor van 1979......
 
Voor een ieder die dit leest.....Ik ben nog wel op zoek naar een setje bobines van een CBR 600 uit de bouwjaren 1991-1993. Deze geven een veel betere vonk dan de originele. Ze zijn wel iets korter, maar met een beugeltje ertussen is dit goed op te lossen. Ik lees het graag. Groet en een fijne dag.......Bolly 900.
 
Hallo RG Gamma. Ik zag uw reactie ook nog staan. Ehhm ik heb zoals u ziet een reactie achtergelaten aangaande de motor. Wat is wijsheid....De carbs staan op 1.5 slag uit...en bij deze bol gaat dat goed. De andere die ik heb staan ben ik nu aan begonnen en staan ook op 1.5 uit, en daar zoek ik dus ook bobines van een cbr voor. Deze motor heeft door omstandigheden zeker 2 jaar stilgestaan in mijn garage en dan kan je erop wachten. Bobines origineel is drama. Veel te weinig vonk. Ik lees de reacties graag. Groet Bolly 900
 
Terug
Bovenaan Onderaan