Oke, een sleutel blundertje uit de oude doos:
Toen ik 14 was nam ik een puch macho rider over van mijn zus om op te crossen.
Dat ding heeft in die periode nogal wat te lijden gehad. Om te beginnen trok de achterbrug altijd wel krom, de oplossing was simpel, leg hem op z'n rechterkant, ga op de linkerkant van de brug staan en ik kon weer een uurtje vooruit.
Op het trommelremmetje voor zitten twee uitsteeksels die de buitenkabel op z'n plek houden. Op een bepaalde dag was was 1 van die twee uitsteeksels afgebroken. Geen probleem echter want met een beetjes ijzerdraad kun je de buitenkabel wel op z'n plek houden en remmen en dat werkt inderdaad.
Een tijdje later ben ik het tonnetje van de achterrem kwijtgeraakt.
Ach, ik haal morgen wel een nieuw tonnetje, nu is het mooi weer en rijden.
Jammer genoeg schoot de buitenkabel van de voorrem die middag ook los. Ik kwam er achter op het moment dat ik toch echt wel moest remmen. Ik had op dat moment een keuze, proberen die haakse bocht te halen, of kijken wat het remmend vermogen is van een composthoop van een meter hoog....
Het wiel is toen ongeveer 25 cm in de compost geramd en in dat stukje ben ik van 30 km\u naar 0 gegaan.
Ik heb nooit gemerkt dat de voorvork krom(er) is geworden door dat tikje, wel heb ik de toch maar even dat tonnetje gehaald om de achterrem te fixen en heb ik toch maar even voor elke volgende rit gecontroleerd of de buitenkabel voor goed vast zat.
Andere manko's die dat ding vaak had:
Het ding had een bananenzadel, de achterste bevestiging zit vast op de bagagedrager, die heb ik wel een keer of 10 moeten lassen omdat die maar bleef breken.
Het voorspatbord was niet opgewassen tegen de klei die vast kwam zitten tussen wiel en spatbord, dus is die op een gegeven moment afgebroken. Geen probleem, ik kan hem wel missen.
Hierdoor kwam wel al die klei tegen de cilinderkop terecht. Uiteindelijk was het hele blok dus een grote hard klei bal. Niet al te best voor de koeling.
Een plank die tussen wiel en het blok hing verhielp dit wel.
Gelukkig had ik nog een flesje olie voor het blok, want die ene keer dat ik het heb afgetapt was het niet goud, zoals nieuwe olie, ook niet zwart als gebruikte olie, nee deze olie was zilver metallic
Uiteindelijk toen ik een brommer kocht voor op de weg moest de puch weg, ik kan me niet voorstellen dat er nog 1 onderdeel opzat die bruikbaar was.
Heel veel plezier gehad met dat ding maar uiteindelijk was het een compleet wrak.
mvg
db