Het is leuk dat je je gegevens kan verzamelen van het gene wat de motor gebruikt.
B.V.
- Air flow
- Benz gebruik
- Toeren
- Olie temp
- Water temp
- Lucht brandstof verhouding
- enz.
Maar wat je niet kan meten en waar de meeste mensen in geintereseerd zijn is het aantal Nm en de Pk's.
Dus waar wil je een grafiek van maken??
Daarbij komt ook dat je een multiinput meetmodulle moet hebben voor al die data tegelijk binnen te krijgen met een sampletijd van 5 m.sec.
Kortweg, het is allemaal mogelijk maar of het rendabel is vraag ik mij af.
Ja, het neigt naar telemetrie. Je kunt in principe al die sensoren uitlezen en loggen.
Waar het om ging, was dat ik dacht dat het leuk zou zijn als je zelf je gasstand, toerental en AFR zou kunnen loggen. Dan kun je namelijk een hele gerichte goede gok doen omtrent hoe je PowerCommander spreadsheetje in te vullen. Bovendien kun je dan uit een trendje je eigen gedrag aflezen.
Ik was, omdat ik toch nachtdienst had en nog niet naar huis mocht, al even aan't sneupen geweest. [Te veel tijd om te fantaseren, dat is het gewoon].
Er zijn wel telemetrie systemen op de markt voor je auto of motor. Daar kun je alles mee, maar die zijn peperduur. 2000 Euro en een veelvoud daarvan.
Je kunt ook een standalone data logger kopen, kun je ook van alles op aansluiten als je weet hoe, maar die zijn nog steeds duur. 600 Euro.
Heb op de site van Conrad een leuke logger gezien voor op de USB poort. Die heeft 4 kanalen om voltages op te loggen en doet dat volgens mij snel genoeg. PCS-10 50 Euro. Een lambda sensor geeft een volt singaal af volgens mij kun je die er aan knopen. Moet je zelf ff omrekenen naar lambda waardes. Je gasstand en toerental wordt dan moeilijk. Denk dat gasstand al een volts singaal is dat terugkomt van een potmetertje, als dat zo is heb je die ook. Voor rpm's moet je dan pulse naar DC omzetten, dat wordt mij te moeilijk. En dan houd je nog een kanaal over, doe je daar je remlicht op.
Een powercommander, daar ga ik even van uit, heb je al. Die heeft je gasstand en die heeft je toerental en kan deze bovendien op een laptop scherm toveren. En die laptop had je ook al. Een lambda sonde heb ik ook wel en een lasapparaat ook om zo'n moer op mijn uitlaat te lassen. Het is gewoon een simpel optel sommetje.
Alleen de kennis van software om die drie dingen te kunnen gaan loggen, die heb ik dus ff niet.
En een grafiek van mijn vermogenskromme boeit mij persoonlijk niet zo.
Als ik weet, dat ik mijn eigen No budget doe het zelf tuner ben en dat ie dus perfekt staat afgesteld, wat ik dus ook wel in de praktijk kan ervaren. Dan hoef ik daar dan weer niet zo nodig een grafiek van.
Lang verhaal weer...