Wisselt, maar gemiddeld 1-2 dagen in de week >135, waarbij het ook wel eens volle weken zijn (Nu heel veel met het blik van de baas en daar kom ik op >45k per jaar). De rest van de vestigingen zit tussen 60-100 met een uitzondering en die kan op de fiets, maar daar kom ik alleen als ik geen andere afspraken heb, soms 2-3 keer per maand, soms 2 maanden niet. Ik kan wel op elke vestiging laden, dus enkele reis is voor mij een reeele rekenafstandHi Zjanke,
Hoe vaak zit je op de werkplekken welke op meer dan 135 km zitten?
Op wat voor afstanden zitten je andere werkplekken?
mijn werkgever overtuigen is niet de eerste (en niet de grootste) uitdaging.
Vraag voor mij is dus of er niet een regelaar te ontwerpen is die er voor zorgt dat ik niet de keien uit de straat trek, maar wel ruim 175 km bruikbare range heb. Ik lees wat dingen over IE1-4 classificaties waarbij wordt gezegd dat er motoren zijn die 20-30% zuiniger zijn (dus meer range halen?) en ik weet uit ervaring dat electrisch snel optrekken er voor zorgt dat de beschikbare reserves heel hard achteruit gaan, dus als een regelaar is die dat beperkt of een motor die ontworpen is op minder verbruik zou je toch ook verder moeten kunnen komen? Of denk ik dan echt te simpel?
Wisselt, maar gemiddeld 1-2 dagen in de week >135, waarbij het ook wel eens volle weken zijn (Nu heel veel met het blik van de baas en daar kom ik op >45k per jaar). De rest van de vestigingen zit tussen 60-100 met een uitzondering en die kan op de fiets, maar daar kom ik alleen als ik geen andere afspraken heb, soms 2-3 keer per maand, soms 2 maanden niet. Ik kan wel op elke vestiging laden, dus enkele reis is voor mij een reeele rekenafstand
Dat wil ik dus niet. Ik heb een hele leuke baan en het enige wat me tegenstaat is de reistijd. Mijn koekblik inruilen tegen een motor van de baas vind ik een prima optie (de baas nog niet), maar dat wordt voor een electrische variant pas een echte optie voor mij als ik alle vestigingen kan halen zonder tussenstops of constant billenknijpen omdat ik bij lage temperaturen niet harder mag dan 110 omdat ik het dan niet haal.Hoe sta je tegenover een kwartiertje (pauze) onderweg naar een werkplek die wat verder weg zit?
Dat wil ik dus niet. Ik heb een hele leuke baan en het enige wat me tegenstaat is de reistijd. Mijn koekblik inruilen tegen een motor van de baas vind ik een prima optie (de baas nog niet), maar dat wordt voor een electrische variant pas een echte optie voor mij als ik alle vestigingen kan halen zonder tussenstops of constant billenknijpen omdat ik bij lage temperaturen niet harder mag dan 110 omdat ik het dan niet haal.
Een andere optie is dat de auto van de baas wordt vervangen door een mobiliteitsbudget, dan koop ik een electrische voor alles <100 km en doe ik de grotere afstanden wel op gesmolten dinosaurus. Nu ga ik af en toe ook op de motor, maar da mag ik dus allemaal zelf betalen
mijn werkgever overtuigen is niet de eerste (en niet de grootste) uitdaging.
De genoemde 135 is niet de maximale afstand, maar dat zijn vestigingen waar ik regelmatig kom en die verder weg liggen dan 135 km (wat nu zo'n beetje de maximale bruikbare range lijkt te zijn voor mijn manier van gebruik), de grootste afstand is 165 enkel. Het is wel voor >95% snelweg.
Bij een brandstofmotor gebruik je zelden het maximale kopppel en vermogen en zou je met 50-60 pk prima kunnen meekomen met het verkeer op de snelweg,
Vraag voor mij is dus of er niet een regelaar te ontwerpen is die er voor zorgt dat ik niet de keien uit de straat trek, maar wel ruim 175 km bruikbare range heb. Ik lees wat dingen over IE1-4 classificaties waarbij wordt gezegd dat er motoren zijn die 20-30% zuiniger zijn (dus meer range halen?) en ik weet uit ervaring dat electrisch snel optrekken er voor zorgt dat de beschikbare reserves heel hard achteruit gaan, dus als een regelaar is die dat beperkt of een motor die ontworpen is op minder verbruik zou je toch ook verder moeten kunnen komen? Of denk ik dan echt te simpel?
Dat is dus precies het issue, als ik normaal met het verkeer mee rijd haal ik het net niet. Vraag blijft dus: kun je iets van prestatie opofferen om range te winnen?
Maar een Zero met extra (accu)tank kan toch makkelijk 140km rijden?
Lijkt me een duidelijk verhaal dan denk ik? Electrisch alleen op 4 wielen. Elektrische tweewielers gaan dit niet redden. En dus iets op benzine.Een Zero SR/F kan bij 113 km/u 132 km ver rijden volgens hun eigen opgave en dat is dus net niet genoeg. Ik wil 120-130 rijden en heb eigenlijk 175 km range nodig.
Het is niet persé een afweging, maar bij brandstofmotoren zie je vaak dat iets minder vermogen uit eenzelfde blok een iets lager verbruik oplevert.
.....Vraag voor mij is dus of er niet een regelaar te ontwerpen is die er voor zorgt dat ik niet de keien uit de straat trek, maar wel ruim 175 km bruikbare range heb. Ik lees wat dingen over IE1-4 classificaties waarbij wordt gezegd dat er motoren zijn die 20-30% zuiniger zijn (dus meer range halen?) en ik weet uit ervaring dat electrisch snel optrekken er voor zorgt dat de beschikbare reserves heel hard achteruit gaan, dus als een regelaar is die dat beperkt of een motor die ontworpen is op minder verbruik zou je toch ook verder moeten kunnen komen? Of denk ik dan echt te simpel?
....
Dat heeft vooral te maken met milieu eisen en mogelijke slijtage. Als een sterker (gechipt) blok zuiniger zou zijn zonder dat het meer slijtage zou opleveren en voldoet aan milieu-eisen dan zou dat toch elke fabrikant standaard zo bouwen?Bijzonder, vaak is het bij auto's namelijk zo (tot een bepaalde grens natuurlijk) dat meer vermogen een beter verbruik oplevert. D.w.z.; je auto heeft standaard 105pk, maar als je hetzelfde blok laat chippen naar 130pk gaat je verbruik naar beneden.
Lagere snelheid = meer range begrijp ik, maar ik wil (nog) geen concessies doen aan rijstijl en snelheid. Het scheelt ook in reistijd en aangezien het woon-werkverkeer is en geen plezierritje is reistijd gewoon een argument wat ik belangrijk vind. Betere stroomlijn is wel interessant, daar ga ik eens wat meer over lezen.Wat wél belangrijk is voor de range is de genoemde luchtweerstand en daardoor vooral de gereden snelheid. Als jij absoluut 120 a 130 km/h wilt rijden maak je het jezelf moeilijk, rijd je iets minder hard dan kom je al een heel stuk verder.
Dat zou je denken maar er speelt meer.....Als een sterker (gechipt) blok zuiniger zou zijn zonder dat het meer slijtage zou opleveren en voldoet aan milieu-eisen dan zou dat toch elke fabrikant standaard zo bouwen?....