segway 300se vs bmw ce02m1

Met 125cc kom je er denk ik ook wel. Toch zou ik als ik nu zelf één motorscooter zou rijden (ik heb er nog een motor naast), toch minimaal een 300cc kopen. Om binnendoor ook gewoon net even wat sterker te zijn. SYM heeft ook wel 300's te koop.
Een 125cc loopt altijd hoogtoerig en vol gas bij hogere snelheden en zal dus ook minder zuinig lopen dan een goed-afgestelde 300.
Een Yamaha XMAX 300 moet zuiniger kunnen zijn dan mijn NMAX 155 waarbij ik veel 80km/u+ rijd.
 
Verbruik is zonder getallen weinig zeggends. Een netter dylan 150 doet easy 1:30. De nieuwe pcx al gauw 1:45.
De 300cc zijn niet zo zuinig als die pcx zo ver ik weet.

Ik heb altijd aangehouden minimaal 15 pk te hebben, alles eronder is voor tegenwind gewoon niet leuk. Koppel kan mooi geregeld worden met andere gewichtjes door de vario overbrenging.
 
Ik weet van iemand die een XMAX 300 woon-werk reed, dat ie ergens tussen de 1 op 35-39 zat met gewoon relaxt rijden.
Van de ADV350-test van Testmotor zie ik dat die met een zeer vlotte rit 1 op 22 reed, dus dan klinkt dat minder zuinig dan de XMAX 300. De ADV350 is dan ook 330cc, de XMAX 300 is 292cc ofzo. Ik heb verder geen ervaring meer met Honda, dat test ik zelf ook niet meer sinds een wissel van het marketingteam, laatste Honda's die ik gereden heb was 5 jaar terug. Dus ik kan daar inhoudelijk eigenlijk weinig over kwijt hoe zuinig ze nu moeten lopen.

Maar het is meer op hoge snelheid dat ze zuiniger zijn, omdat ze dat met een lager toerental doen. Gewoon in de stad zal een 125/155 zuiniger zijn dan een 300. Met de NMAX zit ik op gemiddeld verbruik zo rond de 1 op 32 incl. stukjes snelweg en ik trek meestal wel rap op.

Ik reed 2 jaar terug een Yamaha Tricity 300, met XMAX 300 motorblok. Dat ding is topzwaar en met flink gassen reed dat ding 1 op 26, maar rustig aan netjes mee met het verkeer en aan de snelheid houden haalde ik 1 op 37. Dat ding weegt 239 kg. Een XMAX 300 weegt 183 kg.

Anyway, ik zou wel gewoon minstens een 300cc kopen als het mijn enige tweewieler was, puur omdat ik gewoon meer pit wil hebben dan de gemiddelde auto. Met een 125cc ben je de underdog en het verkeer wordt steeds drukker en auto's worden krachtiger (met name door de elektrische auto's met instant koppel). Zo'n Segway reageert ook als een 300cc'er tot ik denk 60 km/u.

Een Beverly 350 is ook een leuke 2e hands motorscooter. 330cc, met flink rap sturen had ik die op 1 op 27,6, dus met rustig aan doen moet 1 op 35 mogelijk zijn. Rap ding, een zee van ruimte onder het zadel. Heb 'm ook 2x gereden op Gran Canaria.

Hier mijn test van de Beverly 350;
Test: Piaggio Beverly 350 35kW A2-rijbewijs

Hier mijn test van de NMAX 155;
Test: Yamaha NMAX 155 motorscooter 35kW A2-rijbewijs


Of dus een 3e accu in die Segway drukken. Omgerekend zal een Segway t.o.v. een NMAX denk ik 1 op 90 oid lopen met de huidige brandstofprijzen. Dat is toch ook wel weer mooi...
 
Ik weet van iemand die een XMAX 300 woon-werk reed, dat ie ergens tussen de 1 op 35-39 zat met gewoon relaxt rijden.
Van de ADV350-test van Testmotor zie ik dat die met een zeer vlotte rit 1 op 22 reed, dus dan klinkt dat minder zuinig dan de XMAX 300. De ADV350 is dan ook 330cc, de XMAX 300 is 292cc ofzo. Ik heb verder geen ervaring meer met Honda, dat test ik zelf ook niet meer sinds een wissel van het marketingteam, laatste Honda's die ik gereden heb was 5 jaar terug. Dus ik kan daar inhoudelijk eigenlijk weinig over kwijt hoe zuinig ze nu moeten lopen.

Maar het is meer op hoge snelheid dat ze zuiniger zijn, omdat ze dat met een lager toerental doen. Gewoon in de stad zal een 125/155 zuiniger zijn dan een 300. Met de NMAX zit ik op gemiddeld verbruik zo rond de 1 op 32 incl. stukjes snelweg en ik trek meestal wel rap op.

Ik reed 2 jaar terug een Yamaha Tricity 300, met XMAX 300 motorblok. Dat ding is topzwaar en met flink gassen reed dat ding 1 op 26, maar rustig aan netjes mee met het verkeer en aan de snelheid houden haalde ik 1 op 37. Dat ding weegt 239 kg. Een XMAX 300 weegt 183 kg.

Anyway, ik zou wel gewoon minstens een 300cc kopen als het mijn enige tweewieler was, puur omdat ik gewoon meer pit wil hebben dan de gemiddelde auto. Met een 125cc ben je de underdog en het verkeer wordt steeds drukker en auto's worden krachtiger (met name door de elektrische auto's met instant koppel). Zo'n Segway reageert ook als een 300cc'er tot ik denk 60 km/u.

Een Beverly 350 is ook een leuke 2e hands motorscooter. 330cc, met flink rap sturen had ik die op 1 op 27,6, dus met rustig aan doen moet 1 op 35 mogelijk zijn. Rap ding, een zee van ruimte onder het zadel. Heb 'm ook 2x gereden op Gran Canaria.

Hier mijn test van de Beverly 350;
Test: Piaggio Beverly 350 35kW A2-rijbewijs

Hier mijn test van de NMAX 155;
Test: Yamaha NMAX 155 motorscooter 35kW A2-rijbewijs


Of dus een 3e accu in die Segway drukken. Omgerekend zal een Segway t.o.v. een NMAX denk ik 1 op 90 oid lopen met de huidige brandstofprijzen. Dat is toch ook wel weer mooi...
De Beverly 350 werd me enigszins afgeraden omdat de onderhoud interval eerder komen dan een merk als Yamaha/honda of sym.

Ik zag laatst een filmpje van een Nederlandse dame die met een Forza en nmax gewoon naar Frankrijk/Italië enz heen reist. Dan denk ik wel weer het is net hoeveel haast heb je…. En tegenwoordig mag je overal bijna 100km/h.

De 3de accu blijft zeker nog een optie voor mijn Segway. Maar Segway inruilen en gaan voor een nieuwe Sym jet x 125 of Honda pcx 125 gaan is voor mij ook zeker een optie. Een 2dehands 300cc is lastiger, omdat mijn dealer deze niet heeft. Dan moet ik de Segway zelf verkopen en dat valt niet mee, ondanks dat die zo goed als nieuw is 800km.
 
De Beverly 350 werd me enigszins afgeraden omdat de onderhoud interval eerder komen dan een merk als Yamaha/honda of sym.

Ik zag laatst een filmpje van een Nederlandse dame die met een Forza en nmax gewoon naar Frankrijk/Italië enz heen reist. Dan denk ik wel weer het is net hoeveel haast heb je…. En tegenwoordig mag je overal bijna 100km/h.

De 3de accu blijft zeker nog een optie voor mijn Segway. Maar Segway inruilen en gaan voor een nieuwe Sym jet x 125 of Honda pcx 125 gaan is voor mij ook zeker een optie. Een 2dehands 300cc is lastiger, omdat mijn dealer deze niet heeft. Dan moet ik de Segway zelf verkopen en dat valt niet mee, ondanks dat die zo goed als nieuw is 800km.

Klopt niet, de Beverly 350 is juist erg gunstig. Elke 10.000km olie, elke 40.000 km kleppen. Bij de XMAX 300 mag je elke 5.000 km olie doen en 20.000 km klepspeling checken. Bij de Honda ADV350 elke 12.000 km olie, elke 24.000km klepspeling.

Bij de SYM ADX 125 mag je elke 5.000 km nieuwe olie en elke 6.000 km klepspeling checken. Dus eigenlijk elke 6.000 km een grote beurt (ik zou 1000 km doorrijden met de olie ipv 2x naar de dealer), want de boel moet open. Overigens geldt dat voor mijn NMAX 155 ook, elke 6.000 km olie + klepcontrole. Bij de PCX125 heb je ook ongeveer dat onderhoud. Uit mijn hoofd mag die ook elke 6.000 km kleppen doen of misschien zelfs al bij 4.000km. Al dat kleine grut moet gewoon snel open, ik denk ook omdat ze gewoon over het algemeen bijna altijd wel het uiterste moeten geven van wat ze hebben qua vermogen.

Het enige waar je écht heel goed op moet letten bij de Beverly, is de juiste olie te gebruiken. Anders gaat het blok kapot. Ik meen met name de viscositeit wat belangrijk is. De grootste reden dat hier geen Beverly 350 staat, is omdat ik dan mijn motor teveel laat staan, omdat deze ook makkelijk de snelweg op kan. Overigens staat de motor ook vaker stil met de NMAX... die pak je gewoon zo lekker makkelijk.


Misschien is een Aprilia SR GT 200 ook nog wat? Ook een beetje allroad-achtig uiterlijk.
Olie elke 10k, kleppen om de 20k. Is een 174cc'er, beetje vergelijkbaar qua vermogen me de NMAX 155.
Hier mijn test van 2022; Test: Aprilia SR GT 200 Sport A2-rijbewijs

Een Segway verkopen zal idd best lastig kunnen zijn, maar wat geeft de dealer er voor terug? Een extra accu kost je in elk geval 1500 eur. Hoeveel groter gaat je reisafstand eigenlijk worden? En ga je na een half jaar weer terug naar de kortere afstand?
 
Laatst bewerkt:
Klopt niet, de Beverly 350 is juist erg gunstig. Elke 10.000km olie, elke 40.000 km kleppen. Bij de XMAX 300 mag je elke 5.000 km olie doen en 20.000 km klepspeling checken. Bij de Honda ADV350 elke 12.000 km olie, elke 24.000km klepspeling.

Bij de SYM ADX 125 mag je elke 5.000 km nieuwe olie en elke 6.000 km klepspeling checken. Dus eigenlijk elke 6.000 km een grote beurt (ik zou 1000 km doorrijden met de olie ipv 2x naar de dealer), want de boel moet open. Overigens geldt dat voor mijn NMAX 155 ook, elke 6.000 km olie + klepcontrole. Bij de PCX125 heb je ook ongeveer dat onderhoud. Uit mijn hoofd mag die ook elke 6.000 km kleppen doen of misschien zelfs al bij 4.000km. Al dat kleine grut moet gewoon snel open, ik denk ook omdat ze gewoon over het algemeen bijna altijd wel het uiterste moeten geven van wat ze hebben qua vermogen.

Het enige waar je écht heel goed op moet letten bij de Beverly, is de juiste olie te gebruiken. Anders gaat het blok kapot. Ik meen met name de viscositeit wat belangrijk is. De grootste reden dat hier geen Beverly 350 staat, is omdat ik dan mijn motor teveel laat staan, omdat deze ook makkelijk de snelweg op kan. Overigens staat de motor ook vaker stil met de NMAX... die pak je gewoon zo lekker makkelijk.


Misschien is een Aprilia SR GT 200 ook nog wat? Ook een beetje allroad-achtig uiterlijk.
Olie elke 10k, kleppen om de 20k. Is een 174cc'er, beetje vergelijkbaar qua vermogen me de NMAX 155.
Hier mijn test van 2022; Test: Aprilia SR GT 200 Sport A2-rijbewijs

Een Segway verkopen zal idd best lastig kunnen zijn, maar wat geeft de dealer er voor terug? Een extra accu kost je in elk geval 1500 eur. Hoeveel groter gaat je reisafstand eigenlijk worden? En ga je na een half jaar weer terug naar de kortere afstand?
Ok dat is goed dat ik dat weet, want voordat ik de aankoop deed van de Segway twijfelde ik tussen de Beverly 350. Ik ben toen voor het zuinige gegaan en de Segway rijdt wel echt heel lekker vlot.

Ik rijd nu 13km enkeltje naar werk en dat gaat 40a50km worden voor een half jaar. Daarna zal ik waarschijnlijk weer terug gaan. Ik ga een soort re-integratie traject in waarbij ik zeker in het begin maar een paar 2 uur op de werkplek zal zijn, dan kan de accu denk ik niet genoeg bijladen van die afstand. Maar 1500,- euro joh. Ik dacht aan 800,-…..de dealer zou het nog even uitzoeken voor me. Ik vind het moeilijk waar ik goed aan doe, want ik wil niet weer zoveel geld neerleggen. Zeker aangezien de Segway pas 3 maanden oud is.
 
Ok dat is goed dat ik dat weet, want voordat ik de aankoop deed van de Segway twijfelde ik tussen de Beverly 350. Ik ben toen voor het zuinige gegaan en de Segway rijdt wel echt heel lekker vlot.

Ik rijd nu 13km enkeltje naar werk en dat gaat 40a50km worden voor een half jaar. Daarna zal ik waarschijnlijk weer terug gaan. Ik ga een soort re-integratie traject in waarbij ik zeker in het begin maar een paar 2 uur op de werkplek zal zijn, dan kan de accu denk ik niet genoeg bijladen van die afstand. Maar 1500,- euro joh. Ik dacht aan 800,-…..de dealer zou het nog even uitzoeken voor me. Ik vind het moeilijk waar ik goed aan doe, want ik wil niet weer zoveel geld neerleggen. Zeker aangezien de Segway pas 3 maanden oud is.

Zo'n Bev 350 is dus qua onderhoud best goedkoop. De Bev 400 is wel weer naar 20.000km klepcontrole.

40-50km en dan dus de extra accu. Dan zit je dus wel op 100 km. Ik weet niet hoe de wegen er uit zien, maar dat kan spannend worden. Ik weet niet hoe je financieel zit, maar is een oudere goedkope 125cc'er tijdelijk erbij niet iets?
Hier bijv. een Yamaha YBR 125 voor €1.250,- vraagprijs. Zoiets in die geest. Een top van 105-110 km/u, loopt verder zuinig.
≥ Yamaha YBR 125 — Motoren | Yamaha — Marktplaats

Of eentje dan voor 1650;
≥ Yamaha YBR 125 a1 — Motoren | Yamaha — Marktplaats

Zo heb je nog wel wat varianten hoor, maar deze zie ik even snel voorbij komen. Goedkoper dan een extra accu, los dan van verzekering/belasting/evt. onderhoud.

Als je dan weer terug op je honk bent, dan doe je die 125cc'er weer weg.
Meestal in het eerste jaar verlies je veel op een voertuig. Ik wilde eens een Suzuki Address 110 binnen een jaar inruilen. Kreeg er 50% voor van de nieuwwaarde. Heb bedankt en 'm in Amsterdam ingeruild op de NMAX. Daar gaven ze wat meer voor een 110cc'er, omdat het in de stad wel bruikbaar is.
 
Ok dat is goed dat ik dat weet, want voordat ik de aankoop deed van de Segway twijfelde ik tussen de Beverly 350. Ik ben toen voor het zuinige gegaan en de Segway rijdt wel echt heel lekker vlot.

Ik rijd nu 13km enkeltje naar werk en dat gaat 40a50km worden voor een half jaar. Daarna zal ik waarschijnlijk weer terug gaan. Ik ga een soort re-integratie traject in waarbij ik zeker in het begin maar een paar 2 uur op de werkplek zal zijn, dan kan de accu denk ik niet genoeg bijladen van die afstand. Maar 1500,- euro joh. Ik dacht aan 800,-…..de dealer zou het nog even uitzoeken voor me. Ik vind het moeilijk waar ik goed aan doe, want ik wil niet weer zoveel geld neerleggen. Zeker aangezien de Segway pas 3 maanden oud is.
vraagje aan jou over je segway. Hoe gedraagt hij zich als accu onder de 20% komt? ik heb die accubesparing uit staan, maar vind dat topsnelheid echt serieus inlevert onder 20% onderhand. Heb toch lichtelijk vermoeden dat dat niet zo hoort.
 
vraagje aan jou over je segway. Hoe gedraagt hij zich als accu onder de 20% komt? ik heb die accubesparing uit staan, maar vind dat topsnelheid echt serieus inlevert onder 20% onderhand. Heb toch lichtelijk vermoeden dat dat niet zo hoort.
Ik heb dit nog niet zo vaak gehad omdat ik steeds kan opladen op mijn werk. Laatst had ik voor het eerst dat er een batterij logo ging branden en ik merkte toen wel dat ik lastig boven de 60 kon rijden, maar toen was ik eigenlijk al thuis. Ik rijd trouwens eigenlijk alles op stand 1. Heel soms eens 3 als ik snel weg wil rijden bijvoorbeeld.
Met de kou en wind van de afgelopen tijd merkte ik wel dat je erg veel actieradius in boet
 
Ik zat net naar de Segway te kijken voor 4800 euro waar 1500 bij kwam voor een 3e accu.
6300 dus.
Bij specificaties zag ik niet vermeld staan dat er een 2e accu was . De accu word als een 27 ah uur opgegeven.

Segway E300SE Zwart scooter kopen bij Central Scooters

Weet iemand hier precies hoe dit zit of heb ik niet goed gekeken?

Ben hier gekomen vanwege het Tinbot topic.
Ik vind dit gewoon leuke dingen.
Inmiddels een 2500 km op mn crf250L er op zitten, maar zodra ik uitklapbare zonnepanelen op de camperbus voor elkaar kan krijgen is zoiets als een Segway, Talaria of Niu toch wel mooi.

Wat betreft de accu prijs zat die van niu van ongeveer 30 Ah rond de 1700.
 
Standaard komt ie met twee accu's onder de treeplank. De derde kan onder het zadel.
Das toch goedkoper dan de Niu die er maar 1 had en het bereik ook ( dus) een stuk minder.
Maar dat is een jaar geleden ( 2 🤔) en het net nieuwe model liep 90 ipv 80.

Ik ga gewoon echt niet proefrijden, wordt ik veel te hebberig van 🤐
 
Een 200 ah Accu van 12,8 volt is tegenwoordig van Renogy uit Duitsland te koop voor ongeveer 650 euro.
Met 2560 wh tegen de 1950 van de Segway is 1500 best geld, maar uiteraard type specifiek.

Dan nog een misschien minder voorkomende 74 volt BMS en wat extra spul om het waterdicht en schokproof te maken.

Een 500 wh fiets accu is ook gauw 450 euro en is die van Segway wel redelijk geprijsd.
 
Vergis je niet in de soorten accu's kwaliteit vwb ondersteunde Amperage. Die 10kW motor van Segway kan hard aan de electronen zuigen en heeft dus niet de simpele 18650 cellen die max 5A aankunnen. De 30A of meer cellen zijn dusdanig duurder, dat ga je terug zien in de prijs.
 
Vergis je niet in de soorten accu's kwaliteit vwb ondersteunde Amperage. Die 10kW motor van Segway kan hard aan de electronen zuigen en heeft dus niet de simpele 18650 cellen die max 5A aankunnen. De 30A of meer cellen zijn dusdanig duurder, dat ga je terug zien in de prijs.
Ik heb dus ook het idee dat dit 1 vd ( vele) dingen is die snelladen duurder maken.
Dat Zero nou extra geld vraagt voor een snellader houd dat niet automatisch in dat alleen de lader meer ampère hoeft te hebben en je vervolgens alles kan snelladen.

Ik heb zelf een vouwfiets met een 2e accu parallel aangesloten op de laadstekker van de originele. 7 Ah + 16 Ah.
Dat werkt prima en al 3 jaar inmiddels en omdat er 2 accu's zijn, dus ook 2 oplaad contra stekker 🤔 (Het gaatje waar je de stekker van de lader insteekt 😋 ) , kan je beiden accu's dus tegelijkertijd laden.
Maar ik ben lui, heb de tijd, maar wil vooral dat ze op hetzelfde voltage uitkomen dus het volladen moet toch met dezelfde lader gebeuren.

Ik heb mijn 'kennis' ( zoals de meesten denk ik) van internet en denk dat het voornamelijk is dat men iets simpels wil verkopen met een zo hoog mogelijke winstmarge.

En een lange dagrit gaan maken met dit soort voertuigen is niet wat de meesten vaak doen, zoals uit veel onderzoeken wel blijkt.
En om een kleine scooter nou vol met accu's te hangen met een topkoffer met meerdere laders 🤔 .
 
Ik snap dan ook niet met die idiote kWh getallen waar auto's al mee geladen kunnen worden, dat men moet betalen als je energie aanlevert.
Of kreeg je nou juist geld toe 🤔 .
Ik wil het niet weten 👍🏿
 
Ik snap dan ook niet met die idiote kWh getallen waar auto's al mee geladen kunnen worden, dat men moet betalen als je energie aanlevert.
Of kreeg je nou juist geld toe 🤔 .
Ik wil het niet weten 👍🏿

Bij sommige energieboeren betaal je omdat je zonnepanelen hebt. Voor terugleveren krijg je een habbekrats, die gaat een paar keer over de kop en gaat dan naar de buurman.
 
Bij sommige energieboeren betaal je omdat je zonnepanelen hebt. Voor terugleveren krijg je een habbekrats, die gaat een paar keer over de kop en gaat dan naar de buurman.
Daarom heb ik ze van AliExpress en een accu van Renogy. Vandaag een matige dag met 0,6 kWh, maar misschien zat de accu wel vol 🤷🏼‍♂️ .
Altijd genoeg voor de koelkast en met een gebruikelijke 1,2 kWh gaat koken op inductie en de fiets accu ( halfleeg) opladen ook prima.
 
Daarom heb ik ze van AliExpress en een accu van Renogy. Vandaag een matige dag met 0,6 kWh, maar misschien zat de accu wel vol 🤷🏼‍♂️ .
Altijd genoeg voor de koelkast en met een gebruikelijke 1,2 kWh gaat koken op inductie en de fiets accu ( halfleeg) opladen ook prima.

Maar jij hebt iets van een camper in Portugal? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Heb er hier 10 op het dak liggen en ik denk dat ik de investering er nog wel uit heb voor salderen zou stoppen. Of nu was het weer deels van de baan geloof ik. Het is altijd wat. In de zomer maak ik meer dan genoeg, in de winter te weinig. Er moet wel wat komen met een batterij. Ik denk dat ik 8 kWh per dag verbruik met 4 personen thuis. Over een jaar had ik iets van 700 kWh over. Dus stel dat ik een Segway E300SE zou hebben, dan moet die toch 175x geladen kunnen worden. Zoveel zou ik er niet op rijden, maar dan zou je wel 'gratis' rijden.
 
Daarom heb ik ze van AliExpress en een accu van Renogy. Vandaag een matige dag met 0,6 kWh, maar misschien zat de accu wel vol 🤷🏼‍♂️ .
Altijd genoeg voor de koelkast en met een gebruikelijke 1,2 kWh gaat koken op inductie en de fiets accu ( halfleeg) opladen ook prima.
wat voor piek vermogen kan je systeem leveren, is dat 3000Watt? Ben erg aan het rondneuzen voor thuis accu, maar al die commerciele packages zijn veel te duur gemaakt (7000+ voor 5kwh etc). Ik denk op Victron uit te komen, maar ben nog lang niet klaar met info vergaren, dus als je wat te delen hebt (of misschien al ergens op het forumhebt staan?), graag..,.
 
Maar jij hebt iets van een camper in Portugal? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Heb er hier 10 op het dak liggen en ik denk dat ik de investering er nog wel uit heb voor salderen zou stoppen. Of nu was het weer deels van de baan geloof ik. Het is altijd wat. In de zomer maak ik meer dan genoeg, in de winter te weinig. Er moet wel wat komen met een batterij. Ik denk dat ik 8 kWh per dag verbruik met 4 personen thuis. Over een jaar had ik iets van 700 kWh over. Dus stel dat ik een Segway E300SE zou hebben, dan moet die toch 175x geladen kunnen worden. Zoveel zou ik er niet op rijden, maar dan zou je wel 'gratis' rijden.
Klopt.

Mn zwager begint altijd gelijk te klagen over salderen en rutte en blabla.
Hij heeft de afgelopen 30 jaar natuurlijk al die oude k*t accu's kapot zien gaan en is misschien mede door onbewuste jaloezie Tesla afzeiker. Wil er dus ook niet aan de lipo gewoon mooie techniek is ipv Turbo aanmaak blokjes die te goed branden :Z

Maar gewoon leuk over zonnepanelen kletsen is er niet meer bij.
Musk zei pas iets dat we de kant opgaan dat we onderweg met zonnepanelen kunnen laden. Toen kwam er een reuze camper in beeld met een uitvouwbaar dak vol zonnepanelen.
Het benodigde oppervlakte was vlgs hem dan ook de bottleneck.

Ik zal niet ingaan op jouw 8 kWh gezien mijn compleet afwijkende situatie en lokatie.

Gisteren wou de motor niet goed starten, vermoedelijk door het ' lange ' stilstaan, ongeveer twee weken en ik vermoed een lekstroom omdat de vorige eigenaresse ook zoiets had.
Punt daarvan is dat ik voornamelijk fiets en niet eens alles electrisch en vaak op minimale ondersteuning.

Zal op zich een grappig beeld zijn van een gorilla in een fietsbroek voorover hangend en puffend op zijn sportieve Emountainbike die wordt ingehaald door een stel 65+ ers op hun E vouwfietsen.

Tldr, zit ik straks met een grote dure constructie op het dak en een Talaria die al een week een volle accu heeft.

Wat voor NL net zo een onnozel apparaat is voor op het fietspad terwijl je hier binnen een paar km midden in de natuur zit, legaal.
 
wat voor piek vermogen kan je systeem leveren, is dat 3000Watt? Ben erg aan het rondneuzen voor thuis accu, maar al die commerciele packages zijn veel te duur gemaakt (7000+ voor 5kwh etc). Ik denk op Victron uit te komen, maar ben nog lang niet klaar met info vergaren, dus als je wat te delen hebt (of misschien al ergens op het forumhebt staan?), graag..,.
Hm , ok .
Mijn 200 Ah 12,8 volt lipo4 accu was 650 euro van Renogy. Heb nu 2 keer een slechte ervaring met AliExpress qua accu's en inmiddels genoeg alternatieven.
Dan kom je op 1400 ofzo uit voor de accu's 400 ah x 12,8 volt= 5120 Wh.
Victron is een bekend merk, voor mij vooral op camper gebied, maar erg prijzig en genoeg alternatieven, Renogy doet ook veel van dat spul.

Maar dan benoem je thuis accu en is het dus de vraag of de installatie op het lichtnet aangesloten gaat worden.

Ik heb zelf geen ervaring met systemen die vanzelf schakelen.
Bij fabriek campers schakelt de converter ( van 12 naar 220) af en terug aan bij het aansluiten van walstroom, zoals ze daar het lichtnet noemen.

In een huis heb je meerdere groepen en nog meer stopcontacten dus zal het geen eenvoudig stekker erin en eruit kwestie meer zijn 😉 .

Als je nog even aangeeft wat voor systeem je voor ogen hebt kan ik nog wel verder gaan.
Ook een set die je zelf wilt combineren met het lichtnet, waar ik zelf aan zat te denken. Maar ik zit nu volledig off grid wat stroom betreft, dus niet meer van toepassing.
 
Klopt.

Mn zwager begint altijd gelijk te klagen over salderen en rutte en blabla.
Hij heeft de afgelopen 30 jaar natuurlijk al die oude k*t accu's kapot zien gaan en is misschien mede door onbewuste jaloezie Tesla afzeiker. Wil er dus ook niet aan de lipo gewoon mooie techniek is ipv Turbo aanmaak blokjes die te goed branden :Z

Maar gewoon leuk over zonnepanelen kletsen is er niet meer bij.
Musk zei pas iets dat we de kant opgaan dat we onderweg met zonnepanelen kunnen laden. Toen kwam er een reuze camper in beeld met een uitvouwbaar dak vol zonnepanelen.
Het benodigde oppervlakte was vlgs hem dan ook de bottleneck.

Ik zal niet ingaan op jouw 8 kWh gezien mijn compleet afwijkende situatie en lokatie.

Gisteren wou de motor niet goed starten, vermoedelijk door het ' lange ' stilstaan, ongeveer twee weken en ik vermoed een lekstroom omdat de vorige eigenaresse ook zoiets had.
Punt daarvan is dat ik voornamelijk fiets en niet eens alles electrisch en vaak op minimale ondersteuning.

Zal op zich een grappig beeld zijn van een gorilla in een fietsbroek voorover hangend en puffend op zijn sportieve Emountainbike die wordt ingehaald door een stel 65+ ers op hun E vouwfietsen.

Tldr, zit ik straks met een grote dure constructie op het dak en een Talaria die al een week een volle accu heeft.

Wat voor NL net zo een onnozel apparaat is voor op het fietspad terwijl je hier binnen een paar km midden in de natuur zit, legaal.

Het is wel zo in Nederland dat ze je eerst lekker maken om de boel te verduurzamen en dan doe je dat en dan mag je extra gaan betalen. Kijk naar de zonnepanelen, kijk naar elektrische auto's. Straks de wegenbelasting erop en met de kilootjes wil dat wel.

Mijn situatie met 8 kWh is idd niet te vergelijken. Ook de opbrengst niet. Op de beste zomerdagen zit ik op een dikke 29 kWh, misschien dat ik een keer de 30 aan kan tikken. Vrienden in Florida pakken dat al in de winter, in de zomer het dubbele. In Florida kan je denk ik echt enkel op zonnepanelen leven, maar ook dan is opslag nodig, want het zonnetje schijnt daar zeker niet altijd.

Maar je gaat voor een Talaria en toch geen Segway? :) Het zijn natuurlijk ook twee compleet andere voertuigen.

Wat betreft elektrische fietsen en bejaarden; vroeger was ik op mijn trapfiets één van de snelste op het fietspad. Tegenwoordig de langzaamste. Het gros fietst elektrisch. Ik zou bijna gaan groeten naar andere niet-elektrische fietsen. :+
 
Het is wel zo in Nederland dat ze je eerst lekker maken om de boel te verduurzamen en dan doe je dat en dan mag je extra gaan betalen. Kijk naar de zonnepanelen, kijk naar elektrische auto's. Straks de wegenbelasting erop en met de kilootjes wil dat wel.

Mijn situatie met 8 kWh is idd niet te vergelijken. Ook de opbrengst niet. Op de beste zomerdagen zit ik op een dikke 29 kWh, misschien dat ik een keer de 30 aan kan tikken. Vrienden in Florida pakken dat al in de winter, in de zomer het dubbele. In Florida kan je denk ik echt enkel op zonnepanelen leven, maar ook dan is opslag nodig, want het zonnetje schijnt daar zeker niet altijd.

Maar je gaat voor een Talaria en toch geen Segway? :) Het zijn natuurlijk ook twee compleet andere voertuigen.

Wat betreft elektrische fietsen en bejaarden; vroeger was ik op mijn trapfiets één van de snelste op het fietspad. Tegenwoordig de langzaamste. Het gros fietst elektrisch. Ik zou bijna gaan groeten naar andere niet-elektrische fietsen. :+
Ik wil niet te cynisch overkomen maar mij maken ze niet lekker.
Heel Duitsland zat al aan de panelen met blijvende! Subsidies en hier/ in NL 🤷🏼‍♂️ ..

1 winter vol paniek en opeens moet iedereen aan een pomp om het milieu te redden.

Maar hoeveel je binnen haalt hangt van de zon af en je aantal panelen.
Ik heb 5X100 watt, wat voor de meeste campers erg veel is gezien de 2 dakluiken, schotel antenne en andere meuk qua dak oppervlakte.

Een Duitser had 2x 240 ( wat groter of gewoon efficiënter) met 2 x 140 Ah uur ofzo en een bluetooth app.
Hij wou niet zeggen wat het gekost had, de volgende dag kwam eruit dat hij liever niet vertelde dat er voor 15.000 euro aan was versleuteld daarvoor 🤐 .
( Zei iemand nou iets over Victron 😜)

Voorlopig ga ik nog nergens voor. Heb net afgelopen jaar de CRF250L 2e hands gekocht en hoewel ik wat meer financiële ruimte heb ben ik daar nog hartstikke blij mee.

Een Talaria lijkt me een mooie middenweg tussen de CRF en mijn E mountainbike.
Die heb ik nu beiden bij me en dat bevalt ook prima.
99 % vd mensen ziet alleen een bromfiets, ik zie iets wat minder intimiderend is dan bijvoorbeeld een KTM freeride, waar ik een vergelijks filmpje van zag, maar iig voor mij net zo snel en bijna 1/3 vd prijs.
Maar ook daar wel die mountainbike remmen, dus tja 🤔.

Ik zie zelf alleen maar voordelen bij de Ebikes, maar kan mij goed voorstellen dat het voor de fitte en getrainde fietsers nogal ontnuchterend kan overkomen als je ' talent ' opeens niet meer opvalt danwel zichtbaar is.

De meeste wielrenners kunnen ruim 25+ , maar heuvelop zie ik de oudjes voorop rijden met een dikke smile om zich heen kijkend met een wielrenner er een paar honderd meter achteraan, over z'n stuur hangend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan