Preview Grand Prix Groot Brittanië

Wie wint de laatste Grand Prix van Donington

  • Valentino Rossi

    Stemmen: 33 53,2%
  • Jorge Lorenzo

    Stemmen: 9 14,5%
  • Casey Stoner

    Stemmen: 10 16,1%
  • Dani Pedrosa

    Stemmen: 8 12,9%
  • Ander ( licht toe )

    Stemmen: 2 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    62

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
Preview Grand Prix Groot-Brittanië.

2958y74.jpg



Met het raceweekend van Duitsland nog in de benen, zullen de MotoGP rijders uitkijken naar de race in Engeland.
Met name Valentino Rossi die toch een zware dobber had aan Jorge Lorenzo in het derde deel van de race, kwam Rossi weer als vanouds als een duveltje uit het doosje.
Met de contractonderhandelingen tussen Lorenzo en Yamaha nog vol in gang waarbij Lorenzo meer wil verdienen dan Yamaha hem zou kunnen/willen betalen.
Zou deze strijd weleens beslecht kunnen gaan worden met een overstap van Lorenzo naar een nieuw op te richten eenmans team ( Telefonica Movistar ) waarbij Lorenzo zeker weet dat hij de eerste man word binnen het team.
Ondanks dat direct na de Grand Prix van Engeland de heren coureurs enkele weken uit mogen rusten, staat de GP van Engeland veelal in het teken van the Day of Champions welke voorafgaand aan het raceweekend traditioneel gehouden word.
Naast dat er allerlei memorabilia gedoneerd word door verschillende rijders uit verschillende klassen welke aan de hoogste bieder verkocht worden is het voor de fans ook een mogelijkheid om de coureurs van dichtbij te kunnen zien.
Dat de heren coureurs wat eerder aan het werk moeten vinden zij vast niet erg, aangezien ze een leuk vooruitzicht hebben.
Tot op heden kenmerkt dit seizoen zich door een felle strijd tussen de Yamaha rijders Valentino Rossi, Jorge Lorenzo daarnaast hebben we de bemoeienissen van Australiër Casey Stoner welke helaas al enkele races meer langs de zijlijn toe moet kijken hoe de nummers 46 en 99 de strijd beslissen voor het kampioenschap dit door zowel lichamelijke als fysieke problemen moeten missen.
Ondanks diverse medische onderzoeken welke plaats vonden kort na de Grand Prix van Californië, lijkt het er nog niet echt op dat het lek bij Casey Stoner boven is.
Echter valt er vanuit het Marlboro Ducati team wel te melden dat Nicky Hayden steeds meer zijn draai begint te vinden en dat de stijgende lijn die hij vanaf Assen heeft lijkt door te zetten.
Met de overwinning van Pedrosa in Amerika lijkt Honda eindelijk vooraan mee te kunnen doen, maar wellicht komt de redding iets te laat en is het nog maar afwachten of de overwinning in Amerika nog eens herhaald kan gaan worden in Engeland.

Terugblik GP Groot Brittanië 2008:
Vorig jaar wist Casey Stoner 3 races op rij te winnen waarvan hij de reeks startte in Donington.
Dat Stoner en Donington bekend zijn met elkaar komt door dat hij met zijn ouders verhuisde naar Europa om zijn talent beter te ontwikkelen en al veel ervaring heeft opgedaan op de Engelse circuits.
Naast de overwinning van Stoner wist Stoner ook de snelste tijd te noteren tijdens de 30 ronden tellende race en met een voorsprong van bijna 6 seconden op tweede man Valentino Rossi is dat best indrukwekkend te noemen.
Of Stoner dit jaar op Donington zijn dominantie weer weet te tonen is echter nog maar afwachten gezien zijn problemen welke opspelen na enige inspanning.

Einduitslag:

1. Casey Stoner 44.44,982 = 161,820 km/uur
2. Valentino Rossi +5,7890
3. Dani Pedrosa +8,3480
4. Colin Edwards +12,678
5. Andrea Dovizioso +14,801
6. Jorge Lorenzo +15,690
7. Nicky Hayden +18,196
8. Chris Vermeulen +21,664
9. Shinya Nakano +29,354
10. Anthony West +41,030
11. Toni Elias +44,426
12. Randy dePuniet +46,199
13. Sylvain Guintoli +48,731
14. *Ben Spies +49,591
15. Alex deAngelis +1.22,186
16. Marco Melandri +1.30,021
17. James Toseland tijd onbekend

*wildcard rijder

Niet geklasseerd:

John Hopkins uitgevallen na 14 ronden

Snelste ronde: lap 5 Casey Stoner 1.28,773 = 163,144 km/uur

donington-park-new-layout.jpg
 
Laatst bewerkt:
Valentino Rossi en Donington zijn als vergroeid met elkaar.
Naast de vele overwinningen in de lichtere klassen heeft Valentino hier zijn eerste 500cc overwinning gehaald.
Niet veel later besloot Valentino ( voor de belastingdienst ) te verhuizen naar Engeland aangezien hij niet meer ongestoord over straat kon in Italië.
Rossi zelf beschouwd deze race als een van zijn 4 thuisraces ( mugello, barcelona, misano zijn de overige drie )
Het zal niemand meer op gaan vallen dat Rossi hier niet hoeft winnen, maar dat hij hier juist boven de rest uitstijgt.
Vanaf woensdag veranderd dit circuit en de omgeving van de East Midlands in Rossi land.
Lorenzo kan zijn vlag thuis laten!
 
Lorenzo zal het Rossi wel moeilijk maken, maar mocht het uberhaupt al op een duel aankomen... dan wint Rossi dat vrij zeker.

Gebeurt zelden dat Rossi het onderspit delft wanneer het op een duel aankomt. Helemaal voor de 1e plek.
 
Dat de strijd weer zal gaan tussen Rossi, Lorenzo, Stoner en Pedrosa zal niemand meer verrassen. Op wie ik zal stemmen laat ik nog maar even afhangen van de trainingen. Alhoewel dat ook lang niet alles wil zeggen natuurlijk, het hangt van zo ongelooflijk veel factoren af.

Ik hoop dat het weer een beetje redelijk is. Hoevaak we nu al wel geen regen hebben gezien in Donington? En natuurlijk is dit het laatste jaar dat de MotoGP op Donington rijdt, volgend jaar zal er op Silverstone gereden worden. Rossi, gevoelig voor historie, zal dit weten en deze laatste GP dus graag op z'n naam willen zetten.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of Hayden en Dovisiozo eindelijk eens mee kunnen doen voor de strijd aan de kop. Hayden is echt aan een opmars bezig, maar verprutste vandaag helaas z'n start om terug te komen tot een nette 8e plaats.
Dovisiozo zit er vaak in het begin redelijk tot goed bij en moet dan halverwege de race terrein prijs gaan geven. Hopelijk is dat as. weekend nu eens anders.
 
Laatst bewerkt:
~SportsPhotography schreef op 19 juli 2009 @ 15:00
... dit door zowel lichamelijke als fysieke problemen moeten missen.


En niet te vergeten zowel de geestelijke als mentale problemen _O-

Er zijn zo veel favorieten voor Donington dat voorspellen eigenlijk onmogelijk is.
Maar ok:

1)Lorenzo
2)Rossi (alleen maar omdat het geen feest kan blijven)
3)Stoner (in een laatste krachttoer voor drie weken rust)
 
:? meer stemmen voor Pedrosa dan voor Lorenza :?



Ik ga weer voor Rossi alhoewel Stoner de meest directe concurrent zal zijn op dit circuit.

  1. Rossi
  2. Stoner
  3. Lorenzo


standing%20sach2006.JPG
 
Wij gaan morgenavond weg!!
Vandaag wezen posten op de kade van Stena Line en het hele motoGP circus gezien!
and i got lucky! 2 paddockpasjes gekregen en een hoop merchandise!

Roll on Donington!! *O*
 
Rossi wil met overwinning afscheid nemen van Donington Park


Valentino Rossi en Jorge Lorenzo zullen komende zondag alweer het duel aan kunnen gaan tijdens de Britse Grand Prix, die voorlopig voor de laatste keer op Donington Park zal worden gehouden. Rossi is daarom extra gemotiveerd om op het circuit waar hij graag komt, de overwinning te pakken.

27817.jpg



Naast het feit dat de Italiaanse coureur met een overwinning afscheid wil nemen van het circuit in East Midlands, hoopt Rossi zijn voorsprong in het wereldkampioenschap verder uit te kunnen breiden, voordat het kampioenschap aan haar korte zomer stop gaat beginnen.

Valentino Rossi:

"Vorig jaar reed ik een goede wedstrijd op het circuit van Donington en werd ik er tweede, maar dit jaar wil ik er absoluut winnen. Ik heb altijd gezegd dat het circuit van Donington één van mijn favoriete circuits is; het is snel en vloeiend maar het is ook zeker een hele technische baan. Maar ook Engeland is altijd heel speciaal voor mij geweest, ik heb er enkele jaren met veel plezier gewoond.

Dit is het laatste jaar dat we voorlopig op Donington zullen rijden en dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, maar daardoor ben ik alleen maar meer gemotiveerd om er juist nu te gaan winnen. Voor mijzelf, maar zeker ook voor de fans die mij er altijd het gevoel hebben gegeven dat ik er thuis hoor. Ik heb niet meer op dit circuit gewonnen sinds 2005 en dat is te lang geleden. Ik zou graag vaarwel willen zeggen tegen het circuit met een overwinning. Vorig jaar waren we niet opgewassen tegen Stoner maar dit seizoen is onze machine heel erg competitief en staan we aan de leiding van het kampioenschap dus we staan in een goede positie.

Er is niet veel tijd om te herstellen van de wedstrijd op de Sachsenring maar na de race in Engeland is er gelukkig de zomerstop waar ik erg naar uitkijk. Ik hoop voor de onderbreking in het seizoen mijn voorsprong in het kampioenschap nog verder uit te kunnen bouwen."


BRON: Racesport.nl
Disclaimer en copyright ©
 
Alsof 'ie een andere race niet wil winnen.
Tuurlijk wil die elke race op zijn naam zetten. Rossi is echter zeer gevoelig voor historie, en dus zal die deze race - de voorlopig laatste race op dit circuit - achter zijn naam willen zetten. Wie weet keren we hier over een jaar of 6 pas weer terug, en dan is Rossi echt al gestopt hoor.

Dit kan dus wel eens de laatste keer zijn dat Rossi hier rijdt, en dat maakt het extra speciaal voor hem. ;)
 
Ik stond in 2002 bij het TT circuit bij de tunnel te wachten. Komt zo,n man van het Suzuki motogp team op een scootertje aan tuffen. Wil met ze scooter op de buiten ring maar komt er niet in. De man draait zich weer om en geeft 2 mensen zo even 2 VIP passen in hun handen. Dus die huppelden ook wel blij de tunnel in toen.

Dat krijg je als je 10 meter verkeert staat :+
 
Hoop dat stoner gaat winnen, goed voor het kampioenschap:P
Weet iemand of je de training ergens online kan kijken, heb ik wat te doen op mn werk:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan