hoi,
heb de test gedaan met rem reiniger maar daar reageert hij helemaal niet op, er zit een electronische ontsteking op en de kleppen worden bediend door zelfstellende stoterstangen.
heb toch de temperatuurtest gedaan en de temperatuur op het kleppendeksel en aan de voet van de cilinder schelen nogal tussen de voorste en achterste cilinder
kleppendeksel voor na ongeveer 20 min draaien 94oC achter 66oC cilinder voor 153 oC en achter 110oC de olie is dan 46 oC .
volgens mij zijn het 2 verschillende problemen die eventueel wel met elkaar te maken hebben.
probleem 1 is dat de motor na een tijd rijden op 1 cilinder gaat lopen en probleem 2 is dat de voorste cilinder warmer wordt dan de achterste.
het slecht lopen gebeurt dus pas na een tijdje rijden en zou dus ook een probleem kunnen zijn met de electronische ontsteking want ik heb de rest al vervangen (bougies/bougiekabels en bobine)
ik durf nu echter niet te gaan rijden omdat die cilinder/kleppendeksel zo warm wordt.
heb wel proberen uit te vinden hoe heet een cilinder/kleppendeksel mag worden maar kan daar geen antwoord op vinden. Als iemand daar een antwoord op weet? graag
kan het zijn dat de motor zo geconstrueerd is dat de voorste heter mag worden omdat die tijdens het rijden meer koeling krijgt en doordat de olie eerst naar de achterste cilinder gaat en dan pas naar de voorste(ik weet dat olie niet gebruikt wordt om te koelen maar om te smeren, maar deze neemt toch ook warmte op?)
Olie is bedoeld voor koeling. En voor smering. En voor afvoer van afval.
Normaliter wordt de achterste cilinder heter dan de voorste, bij deze blokken. Dus er is wel degelijk iets aan de hand.
Het niet meer goed functioneren van de voorste cilinder, zal een gevolg zijn van...
Alleen moeten we nu achterhalen wat de reden is van 1 het heet lopen en 2 niet meer werken van. 2 KAN een gevolg zijn van 1, maar het kan ook van een net andere (gezamenlijk) oorzaak komen. Andersom is het iig niet. Een cilinder kan niet (te) heet worden, als die niet mee draait
Er is maar 1 carb voor beide cilinders. Aangezien achter goed gaat, lijkt die uitgesloten.
Je hebt stoterstangen, maar ook daar kan na verloop van tijd een probleem ontstaan. Bijvoorbeeld bij verstopte of versleten hydrounits. Of slecht werkende oliepomp.
Ook een ontstekingsunit kan van slag raken. En dat is nagenoeg niet nat te meten of te controleren. Wel uit te sluiten, door bij een eenvoudig puntensetje te monteren, en te kijken of het probleem zich herhaald.
Ik heb geen idee van je kunde en durf mbt sleutelen.
Zelf zou ik proberen te ontsteking uit te sluiten, omdat dit relatief het meest eenvoudig en goedkoop is.
Daarna zou ik de oliepomp en aanverwanten demonteren en controleren. Geen idee vd km stand, maar het is ene slijtagedeel.
Tot slot zou ik de lifters en hydrounits bekijken.
En voordat het zover is: is er genoeg olie, en welke? Kun je bij stationair lopen de olie goed zien stromen in het tankje?