probleem met laadstroom

dekneet

MF'er
2 aug 2009
48
0
maassluis
motor vrienden
ik heb iets raars met mijn oude cbr600 uit 89
mijn laadstroom bij stationair is 13,8-14,2v en komt op toeren boven de 3500 of hoger niet boven de 14,9 v
als ik mijn licht aanzet lijkt het wel of de accu leeg getrokken wordt met draaiende motor het loopt dan langzaam terug van 14,9 tot 13,2

heb de dynamo al gemeten zoals voorgesteld in het forum hierin geen afwijkingen gevonden met warme en koude motor,ook de regelaar heb ik al gewisseld voor een verse

enige wat niet standaard is aan de moto is dat er xenon is ingebouwd vorig jaar,na de inbouw heb ik hier geen problemen mee gehad

ook de accu is goed deze is doorgemeten door een accu specialist(volle accu 13,4),ook mijn optimate geeft aan dat de accu in goede conditie is
wie heeft er nog optie wat het kan zijn ?? :Z ;( :X
 
_O- _O- Hing je als een vlag aan het stuur zeker waardoor je niet meer bij de knopjes kon om ze te bedienen _O- _O- :+
FF serieus als bij die snelheden het allemaal al niet meer werkt dan is er ech well wat aan de hand.
Moet je dus zeker niet op de deutsche autobahn komen want dan wordt het levensgevaarlijk voor je zonder knipperlichten.
Blij dat ik Yammie rij _O- *O*
Claxon is bij die snelheden niet zo belangrijk _O-


hey grappenmaker, :] :W


het is wel een fiets uit 87 hé, een beetje respect voor die oldskoolbike :9
het werkte wel alleen iets minder, de knipperautomaat was al wat slechter in vorm.
[bleek later condensator kapot] >> org relais dus vervangen.
verder gaat ie als de brandweer.


deutshlandia kom ik nooit.
 
Laatst bewerkt:
Bmw K100 uit 1986 220km/u op de tellert nix geen probleem met 13,2 V
Yamaha FZR1000 uit 1991 270km/u op de tellert en nog gas over nix geen geen problemen en alles gewoon werkend.
Honda CBR1000F 1987 250km/u op de tellert en alles gewoon werkend dus weet wel wat oldscool bike rijden is _O-
O enne ik woon 16km bij das autobahn vandaan dus ik kan en mag tenminste gewoon ff lekker ongegeneerd en zonder risico op je rijbewijs kwijt raken lekker knallen *O* *O* 8-)
 
Bmw K100 uit 1986 220km/u op de tellert nix geen probleem met 13,2 V
Yamaha FZR1000 uit 1991 270km/u op de tellert en nog gas over nix geen geen problemen en alles gewoon werkend.
Honda CBR1000F 1987 250km/u op de tellert en alles gewoon werkend dus weet wel wat oldscool bike rijden is _O-
O enne ik woon 16km bij das autobahn vandaan dus ik kan en mag tenminste gewoon ff lekker ongegeneerd en zonder risico op je rijbewijs kwijt raken lekker knallen *O* *O* 8-)



bij mij inmiddels ook na relais te hebben vervangen en claxon afgesteld en accu bijgevuld. 8-)



die luxe heb ik niet,
en da's trouwens niet overal op de Autobahn meer zo, alleen bepaalde stukken. :+
 
Ik woon bij de A31 in de buurt en die is vanaf oberhausen naar boven toe nog onbegrensd qua snelheid. Alleen een stukje bij papenburg in de buurt moet je ff langzaam rijden want daar zijn ze met de weg aan het werk.
 
bij mij inmiddels ook na relais te hebben vervangen en claxon afgesteld en accu bijgevuld.
Had ik toch gelijk dat er wel degelijk wat aan de hand was met je bike _O- 8-) :+
En lag het dus niet aan de hoogte van de laadspanning of de snelheid 8-)
 
Laatst bewerkt:
Had ik toch gelijk dat er wel degelijk wat aan de hand was met je bike _O- 8-) :+
En lag het dus niet aan de hoogte van de laadspanning of de snelheid 8-)



speciaal voor jou doe ik de volgende keer een onderzoek. :+ 8-)

en ga rijden met aangesloten multimeter/alle verbruikers aan/ en harder dan 180kp/h.
dan ben ik heel benieuwd wat de multimeter aan laadspanning op de accu aangeeft.
dat laatste ben ik nog niet zeker van.

want ik denk dat dat wel degelijk van invloed kan zijn, als je een laadsysteem hebt wat maar 13,2 volt aan spanning geeft [dus te weinig laadstroom] en je gaat deze snelheden rijden,
misschien trekt die dan wél je accu leeg, sneller dan je wilt :? :$

ik weet het niet,
;)



en TS geeft zelf aan dat dit "probleem" er alleen maar is als de motor idle draait en het licht aanzet, zodra ie gas geeft loopt de voltmeter naar 14,9.

dus dat laatste lijkt me goed toch?


ik zal bij mijn motor eens een keer precies meten qua voltages wat er gebeurt met licht aan/idle/gas geven etc.
 
Laatst bewerkt:
Bmw K100 uit 1986 220km/u op de tellert nix geen probleem met 13,2 V
Yamaha FZR1000 uit 1991 270km/u op de tellert en nog gas over nix geen geen problemen en alles gewoon werkend.
Honda CBR1000F 1987 250km/u op de tellert en alles gewoon werkend dus weet wel wat oldscool bike rijden is _O-
O enne ik woon 16km bij das autobahn vandaan dus ik kan en mag tenminste gewoon ff lekker ongegeneerd en zonder risico op je rijbewijs kwijt raken lekker knallen *O* *O* 8-)
Die luxe heb ik ook wel *O*
Altijd weer leuk zo,n dure bak kwijt te rijden _O- _O-
 
Bmw K100 uit 1986 220km/u op de tellert nix geen probleem met 13,2 V
Yamaha FZR1000 uit 1991 270km/u op de tellert en nog gas over nix geen geen problemen en alles gewoon werkend.
Honda CBR1000F 1987 250km/u op de tellert en alles gewoon werkend dus weet wel wat oldscool bike rijden is _O-
O enne ik woon 16km bij das autobahn vandaan dus ik kan en mag tenminste gewoon ff lekker ongegeneerd en zonder risico op je rijbewijs kwijt raken lekker knallen *O* *O* 8-)
Een volle accu geeft meer dan jou laadspanning.
Je accu komt dus nooit vol.
Of je meter klopt niet of je zit te zwetsen.
 
net gemeten op de motor-accu

contact uit; 12,6
contact aan; 12,3

tijdens idle/ bij 2,5 k rpm's
motor aan/verbruikers uit; 13,9/14,5
motor aan/licht aan etc; 14,6/14,8

en gelijk mijn knipperlichten gefixt, van de 91ér, tussen de aansluitstekkers zat een overgangsweerstand.
[hij deed het alleen nog maar met lopende motor/hoger voltage op de knippers]
nu gesoldeerd alle aansluitingen nagelopen op oxidatie en probleem is weg. *D
 
Laatst bewerkt:
Heb net even gekeken op mijn spanningsregelaar van de bmw en die regelt hem af op maximaal 14V. Dit geeft hij alleen af als het ook echt nodig is dus een laadspanning van 13,2V meten is dan niet echt raar. De anwb man die onderweg mijn oude spanningregelaar vervangen had voor een tweedehandse heeft ook niet meer dan 13,6 V gemeten en dat was net nadat we de bmw weer gestart hadden mbv startkabels dus de accu was vrijwel helemaal leeg. Ik was gestrand omdat de motor er vanwege stroom gebrek mee was gestopt.
Thuis heb ik gelijk een nieuwe spanningregelaar gekocht en gemonteerd. Mijn accu was toen inmiddels alweer helemaal vol geladen en toen ik de bmw startte heb ik 13,2V laadspanning gemeten en dat wordt ook niet meer enne bmw start na 1,5maand stil staan en niet aan de druppellader gewoon in 1 keer probleemloos.
 
Laatst bewerkt:
Heb net even gekeken op mijn spanningsregelaar van de bmw en die regelt hem af op maximaal 14V. Dit geeft hij alleen af als het ook echt nodig is dus een laadspanning van 13,2V meten is dan niet echt raar. De anwb man die onderweg mijn oude spanningregelaar vervangen had voor een tweedehandse heeft ook niet meer dan 13,6 V gemeten en dat was net nadat we de bmw weer gestart hadden mbv startkabels dus de accu was vrijwel helemaal leeg. Ik was gestrand omdat de motor er vanwege stroom gebrek mee was gestopt.
Thuis heb ik gelijk een nieuwe spanningregelaar gekocht en gemonteerd. Mijn accu was toen inmiddels alweer helemaal vol geladen en toen ik de bmw startte heb ik 13,2V laadspanning gemeten en dat wordt ook niet meer enne bmw start na 1,5maand stil staan en niet aan de druppellader gewoon in 1 keer probleemloos.
Je spanningsregelaar regelt af op een vaste spanning (tussen 13.8 en 14,5 volt)onafhankelijk van de belasting.
Hij kijkt niet hoever de accu ontladen is o.i.d.
Als er meer stroom gebruikt word zal de spanning dalen.
De regelaar maakt dan de rotor meer magnetisch waardoor de spanning weer op zo'n 14 volt zit.
Word de spanning te hoog doordat er minder gebruikers zijn dan word de rotor minder magnetisch en je spanning stabiliseert weer op zo'n 14 volt.
Dat jou accu bijgeladen word komt niet doordat 13,2 volt voldoende is maar doordat hij vaak wel met 14 volt laad.
 
Tja sleutel nog maar 30 jaar aan alles waar een verbrandingsmotor in zit.
Dus weet er gelukkig helemaal nix van. _O- 8-) :+
Heb ook met alles hulp nodig van alle technici van MF _O-
 
Hahahaha _O- wat jij wil joh. Ik weet er gelukkig nix van _O- 8-)
Het lachen gaat je beter af dan het onderbouwen.
Zoek voor de grap eens wat volgens de fabrikanten de laadspanning moet zijn.
Graag zie ik dan de link naar die site.
Ik vind er alleen nog maar die zeggen dat het tussen 13.8 en 14,5 volt moet zijn maar die sleutelen waarschijnlijk minder dan 30 jaar aan motoren :Z
 
een "auto" laadsysteem werkt anders dan een "motor" laadsysteem geloof ik he?

is het niet zo dat die "auto" laadsystemen ook op sommige motoren voorkomt? dan kan daddy wel weer gelijk hebben, en jij ook :)
 
Voor mensen die nog iets willen leren en niet denken dat ze alles beter weten omdat ze het al 30 jaar verkeerd doen is dit een interessante uitleg.
Dynamo - MVWautotechniek.nl
In zijn verhaal worden sommige begrippen verkeerd benoemd. Bijvoorbeeld bij het plaatje van de losse rotor met de koolborstels die door hem de regelaar genoemd wordt. In grote lijnen klopt het verhaal wel.
 
In zijn verhaal worden sommige begrippen verkeerd benoemd. Bijvoorbeeld bij het plaatje van de losse rotor met de koolborstels die door hem de regelaar genoemd wordt. In grote lijnen klopt het verhaal wel.
Bij een autodynamo zit de regelaar in de koolborstelhouder.
Waar klopt het verhaal niet ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jullie beweren dus dat alle koekblikken lang moeten rijden omdat anders de accu niet opgeladen wordt?
De meeste koekblikken komen niet boven de 13,5V uit tydens het rijden. Als het dit ook maar blijft met alle gebruikers aan dan is dat geen enkel probleem.
De laadspanning moet hoger zijn als de accuspanning maar verder bepaalt de laadstroom of de accu wel vol genoeg wordt.
Oftewel V boven de 13 en voldoende amps en je accu wordt gewoon geladen.
Als je al 30 jaar sleutelt en nog niet weet dat de gemiddelde auto op 14.2v laad of zou moeten laden op 14.4V. (Lager dan 13.5, dan is er iets mis)
 
Wat prominent in beeld is zijn de koolborstels en de sleepringen. Had hij in het verhaal beter kunnen schrijven dat de koolborstels te zien zijn waaraan de spanningsregelaar vastgebouwd is.
Rechts naast de foto staat wat verduidelijking, al was de foto wel duidelijker geweest als de regelaar er ook helemaal op stond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan