Probleem met rijstijl of probleem met banden?

@ 2-stroker: merk je veel verschil in de stap van 60 -> 70, en word hij hier spitser van..?

Motor duikt een stuk gretiger de bocht in, en in vergelijk met de 60 Bt20 ligt íe een stuk vaster in de bocht. Was voor mij een groot verschil.
Spitser :? Heb in ieder geval voor de schaamrand niet meer weg kunnen rijden met de Bt14.
 
Doe maar liever een 014 achteraan ook, mixen geeft zelden een beter "overall" resultaat dan een paartje van het ene of andere type 8-)
deze combinatie werkt erg goed
de 020 is een fijne achterband en slijt niet zo hard
heb de mix eerder al gedaan met de 010 daarna 012 en nu dus 014
mixen met verschilende type's binnen hetzelfde merk gaat vaak wel goed
mixen met 2 verschillende merken ,idd niet doen
 
volgens mij is er hier iets niet goed, je band ziet er voor de rest namelijk niet bepaald uit alsof je vreselijk de bocht door gaat.. alleen die wazige afgesleten schuine kant.
als je veels te lage bandenspanning had zou hij eventueel aan kunnen gaan slijten natuurlijk..
 
Ik heb dit topic even helemaal gelezen omdat me dit verhaal heel erg bekend voor komt.

Zelf zwoer ik bij de BT020 en dus kwam er het zoveelste setje op.
Echter kreeg ik idd ook last van dit soort slijtage.
Nou blijkt de BT020 verandert (verbeterd) te zijn zoals men dat wil beweren :?
Ik houd het op verandert.
De band heeft een beter loopvlak gekregen (zegt men)
De wangen flexibeler en wat zachter om beter grip op de buitenkanten te krijgen.
En daar zit volgens mij al een zwak punt.
de band heeft nu eerder de neiging om af te rollen in mijn ogen, hierdoor ontstaat extra wrijving op het uiterste gedeelte van het loopvlak en dus extreme slijtage.
Overigens is mij door kenners verteld dat dat sterk per type motorfiets verschilt.

Als hierbij je motorfiets ook nog eens niet helemaal goed spoort word de slijtage dubbel of meer versnelt.
 
Volgens mij puur met de 60 band te maken, R6'en hadden er ook 'last' van. En dat je het randje raakt wil nog niet zeggen dat je aan de limiet zit he. Een 70 band zal boller staan en dus ronder, je houdt meer reserve. Je kunt ook de overstak naar Michelin's maken/overwegen. Pilot Road ofzo.
 
Doe maar liever een 014 achteraan ook, mixen geeft zelden een beter "overall" resultaat dan een paartje van het ene of andere type 8-)
Bridgestone adviseerde het zelfs een paar jaar terug. :Y Ik had nogal last van een blokkerend voorwiel met de 020... dus nam ik de 014.
 
De BT020 is idd. een te smal bandje voor het sportieve werk. Dit probleem had ik wel eens met mijn achterband, maar nooit met de voorkant: meer bodemvrijheid dan de band aan kon -O- Wel vreemd dat je achter nog een schaamrandje hebt en voor te weinig. Dan zou ik zeker eens Michelin PP's nemen want die 020's lijken me dan niet zo geschik voor je motor. Met 014's voor heb ik ook slechte ervaringen :r
 
Laatst bewerkt:
Idd een zachte bandenspanning heeft de rare slijtage gebracht.
Overigens vind ik 14.000km eerrrug veel, dat ga je niet meer halen met de MPP's.

Dat je de rand van de band bereikt hebt is niet erg, de wangen kunnen nog een aardig eindje meebuigen.
Zeker straks op de MPP's, daar zit je vrij snel op de max van de band, maar dan kun je toch nog zo'n 15 graden meer pakken!!!

De MPP is toch een band waar je een 500 km aan moet gaan wennen, de 020 heeft een redelijk hard compount (niet aan de zijkanten) en een stug karkas.
De Mpp is juist heel flexibel met een zachtere compount soort.

Ga eens genieten in de regen met de MPP's.... Een waar feest.

En hou in het vervolg je bandenspanning meer in de gaten ;)
 
Idd een zachte bandenspanning heeft de rare slijtage gebracht.
Overigens vind ik 14.000km eerrrug veel, dat ga je niet meer halen met de MPP's.

Ooh, ja die 14.000km had ik even gemist. Dan begin ik ook te twijfelen of sportief rijden hier het probleem is. Ik zie ook geen flink opgeruwd loopvlak. Ik vond de MPP's kwa slijtage niet minder dan de 020's, dus misschien doet de TS met zijn rijstijl en een goede bandenspanning daar ook wel lang mee.
 
deze combinatie werkt erg goed
de 020 is een fijne achterband en slijt niet zo hard
heb de mix eerder al gedaan met de 010 daarna 012 en nu dus 014
mixen met verschilende type's binnen hetzelfde merk gaat vaak wel goed
Het kan natuurlijk wel maar waarom op je eigen intuitie afgaan als de fabrikant zo zijn best doet om voor- en achterband perfect op elkaar af te stemmen wat betreft opwarm-karakteristiek, karkas-stijfheid, profiel en compound / grip?

Het veelgehoorde argument dat meer grip vooraan "veiliger" is omdat de achterband dan eerder waarschuwt in het grensgebied is twijfelachtig omdat een sportievere voorband bij kou soms juist minder grip kan hebben dan een toer-sport achterband.
Bovendien bestaat er altijd een kansje dat een fabrikant die al jaren banden ontwikkelt voor Grand Prix en Formule 1 wellicht misschien iets meer verstand heeft van banden dan wij hier en de voorband wat meer grip meegeven dan de bijbehorende achterband _O-
 
14.000 is eigenlijk een stand waarop je je moet af vragen of je de kwaliteit uberhaubt nog aan de kaak kan stellen :o

Zal maar zwijgen over mijn rubber verbruik :X ;)
 
@gsxr-team & rick_smits: de slijtage op zich was niet iets waar ik me heel druk om maakte.. 14.000 is idd netjes. Het ging me voornamelijk om de rand tussen wang en oppervlak en de beschadiging hierop. (rijd ik hem over de rand of houd ik de motor misschien te weinig trekkend in een snelle bocht? dat soort dingen..)

heel droog was eigenlijk de reply of ie niet gewoon aanliep. Ik heb dit gecontroleerd en dit is iig niet het geval. :+ (ik vond hem verdomd scherp opgemerkt iig.. :P )

donderdag of vrijdag komt er een setje pilot powers onder.. heb dr nu al zin an *O*
 
@gsxr-team & rick_smits: de slijtage op zich was niet iets waar ik me heel druk om maakte.. 14.000 is idd netjes. Het ging me voornamelijk om de rand tussen wang en oppervlak en de beschadiging hierop. (rijd ik hem over de rand of houd ik de motor misschien te weinig trekkend in een snelle bocht? dat soort dingen..)

heel droog was eigenlijk de reply of ie niet gewoon aanliep. Ik heb dit gecontroleerd en dit is iig niet het geval. :+ (ik vond hem verdomd scherp opgemerkt iig.. :P )

donderdag of vrijdag komt er een setje pilot powers onder.. heb dr nu al zin an *O*

Dat snap ik allemaal wel.
Maar het verhaal trekt een beetje uit zijn verband om dat er bepaalde realisaties over het hoofd gezien worden in mijn ogen vandaar dat ik die opmerking plaatste over de inmiddels verrede kilometers.

Mijn banden redden dat bij langena niet.
Daarnaast word er nergens vermeld hoe oud de banden zijn (doel hierbij op DOT) en niet op aanschaf.
Eigenlijk dien je minimaal elk seizoen te starten met nieuwe banden.
Men kijkt alleen maar naar het profiel maar iedere kenner weet dat een band na een seizoen al minimaal 40% aan kwaliteit inleverd.

Vandaar dat je pas een oordeel over extreme slijtage kan doen als je de wezelijke gegevens hebt.
Zou zo maar kunnen dat je rubber gewoon OP is door weersinvloeden en ouderdom waardoor de randen gaan extra hard slijten, vreemde krasachtige schuurplekken gaan vertonen of afbrokkelen onder de hevige druk (randen vangen de grootste krachten op) en wrijving.
En ja het ene merk en type is daar gevoeliger voor dan de andere.

Ik zou dat nieuwe setje gaan proberen en kijken hoe die zich houden.
Binnen 1000 tot 2000km en anders voor het eind van het seizoen weet je of het in de banden zit of in je motorfiets.

Drive safe ;)
 
onderstaat een linkje van de freaks bandentest, daar kan je al een hoop info vandaan halen.

wat betreft je slijtage, is vrij simpel...14.000 km met een voorband is veel...dus het is niet vreemd dat je dit krijgt.

hou je bandenspanning regelmatig in de gaten en vering en demping doen veel op bandenslijtage. maar 14.000km is de voornaamste reden dat je band er zo uit ziet.

ik zou me geen zorgen maken, gewoon vervangen punt.

:)
 
iedere kenner weet dat een band na een seizoen al minimaal 40% aan kwaliteit inleverd.
Ik ben razend benieuwd waar dat getal van 40% vandaan komt (waarschijnlijk uit dat ding wat je nogal es aantreft op de hoek van handen). :P

Maar op zich herken ik wel de tegenstrijdige gewoontes van nogal wat motorrijders die pertinent de best grippende compound menen nodig te hebben op hun motor maar wel vrolijk tot 2 mm profiel-diepte blijven rondrijden en bij een wissel alleen de achterband vernieuwen als de voorband nog wat profiel over heeft. Op die manier is er bar weinig profijt in de potentiele "super-kwaliteiten" van een sportief rubber.
 
Kan iemand mij uitleggen wat j=het verschil is qua sturen als ik mijn 120 60 band vervang door een 120 70?
Rijdt het minder sportief?

Rij een SV650N.
 
Kan iemand mij uitleggen wat j=het verschil is qua sturen als ik mijn 120 60 band vervang door een 120 70?
Rijdt het minder sportief?

Rij een SV650N.
Ik weet niet hoe fingerspitse gevoelig dat jij bent , maar durf te zeggen dat de meeste het verschil niet eens merken op de weg, al beweren ze van wel ;)
Circuit word anders.
Maar in theorie zou je met een 70, meer comfort hebben en iets minder strak stuurwerk, maar dat is theorie O-)
 
Ik ben razend benieuwd waar dat getal van 40% vandaan komt (waarschijnlijk uit dat ding wat je nogal es aantreft op de hoek van handen). :P
Dat word her en der beweerd door kenners op het gebied van banden.
Daarmee doel ik niet op Jantje op de hoek , maar mensen die zich erg verdienstelijk gemaakt hebben op het gebied van ontwikkeling van banden voor het circuit.

Sommige mensen komen nog eens ergens *D

Daarnaast kan je in de praktijk zelf ook het nodige proefondervindelijk vast stellen.
Pak maar eens een nieuwe band en een die al 1 jaar op oud is en aan alle weertypes is blood gesteld.
Dan zie je wat voor invloeden het op het rubber gehad heeft, je zal nog schrikken, laatstaan als er een jaar mee gereden is :o
 
Dat word her en der beweerd door kenners op het gebied van banden.
Daarmee doel ik niet op Jantje op de hoek , maar mensen die zich erg verdienstelijk gemaakt hebben op het gebied van ontwikkeling van banden voor het circuit.

Sommige mensen komen nog eens ergens *D

Daarnaast kan je in de praktijk zelf ook het nodige proefondervindelijk vast stellen.
Pak maar eens een nieuwe band en een die al 1 jaar op oud is en aan alle weertypes is blood gesteld.
Dan zie je wat voor invloeden het op het rubber gehad heeft, je zal nog schrikken, laatstaan als er een jaar mee gereden is :o
Het zal allemaal niet bevordelijk zijn, maar met mijn ruim anderhalf jaar oude Roadtecs reed ik nog steeds de stepjes aan de grond, 2 weken terug op Snetterton trackday. Nu zitten die dingen niet overdreven hoog op mijn Buell maar het lukt ook nog in de regen met wat beleid. Ik geloof best dat de eigenschappen zullen verslechteren maar zo heel snel gaat het nu ook weer niet, iig niet met wegbanden waar wij als gewone stervelingen mee rondkarren.

Wat ik me alleen afvraag is hoe je "40%" meet van "kwaliteit"? Dat klinkt bijna net zo vaag als een reclame voor anti-rimpel creme :+ Of bedoel je maximale grip / frictie van circuit banden oid?
 
Dat werd geroepen o.a. toen ik een excursie kreeg in Duitsland bij een banden fabrikant.

Dat is een algeheel percentage cq uitkomst uit laboratorium proeven die gedaan zijn ter verbetering van compounts etc.
Krachtsverlies van materialen.
Structuur veranderingen.
Rekbaarheid.
Reacties van diverse materialen onderling.
en nog een aantal zaken.

Helemaal weet ik het ook niet anders was ik wel laborant geworden :?

Maar ik schrok ook behoorlijk van dit percentage.
Uiteraard snapte ik dat elk materiaal inleverd door UV etc. maar zo erg ...nee

Nou geloof ik idd dat je het op de weg niet echt zal merken maar een beetje racer voeld wel degelijk of hij met oude of nieuwe banden rijd!
Wil niet zeggen dat er gelijk niet meer mee te rijden valt he |(
 
Ik heb het ook met de 020 voor. Ik vond het al zo raar maar nu blijker er meer te zijn. Harder op de middellijn op de plek waar de slijtage zit het zachtst. Daarom is het ook een sport tour band en houden ze rekening met de rijeigenschappen van degene die dus zoon sport tour band heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan