Probleem Suzuki GT500

GerriT250

MF'er
3 mei 2004
204
30
Schiedam
Vanwege een olielekkage heb ik het blok volledig uit elkaar gehad om de pakking tussen de carterhelften te vervangen. Na de eerste keer weer in elkaar zetten bleek de versnellingsbak niet te werken. Blok weer opengemaakt en de versnellingsbakas lag niet goed in de schakelvorken. Vervolgens met het blok nog open gecontroleerd of het schakelmechanisme goed functioneerde. Hierna blok verder in elkaar gezet en weer in het frame gehangen.
Vandaag de laatste hand gelegd aan de opbouw en de motor gestart. Dat ging allemaal prima, en vervolgens kon ik de motor ook zonder probleem in de eerst versnelling zetten, maar vervolgens lukt het niet meer om terug te keren naar neutraal of door te schakelen naar de tweede versnelling. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
 
Even gekeken. Als ik de pook naar beneden duw, komt hij niet spontaan weer omhoog. Als ik de pook naar boven haal, valt hij uiteraard weer naar beneden, maar ik voel geen weerstand van een veer,
 
Gisteren het blok maar weer opengemaakt, alles m.b.t. de versnellingsbak goed gecontroleerd en het blok weer dicht gemaakt. Ook met het blok dicht is het nu weer mogelijk om te schakelen. Waarschijnlijk toch de bouten van het blok te strak gezet....

Vanavond verder met opbouwen, en dan hopelijk in het weekend proefrijden....
 
Een vreemd geval,blokbouten moet je wel in de juiste volgorde vastzetten en met
een momentsleutel.maar dan nog lijkt het mij vreemd dat het daardoor komt.
Kijk ook nog even goed of de veertjes van de schakelwalspalletjes niet gebroken zijn.
Ik heb dat gehad met mijn GT750 en die schakelde af en toe ook niet meer door,dat werd
steeds erger totdat hij zei doe het zelf maar.NR8 op deze tekening,ik heb toen het tandwiel,
veertjes,busjes en palletjes vervangen,toen schakelde hij weer goed.
Suzuki T500 1971 1972 1973 1974 1975 (R) (J) (K) (L) (M) USA (E03) GEAR SHIFTING - buy original GEAR SHIFTING spares online
 
Laatst bewerkt:
Na de zoveelste poging om het blok goed in elkaat te krijgen ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat het me zonder hulp niet gaat lukken. :N :X :X

Het blok keurig in elkaar gezet, alles netjes gecontroleerd, de motor weer opgebouwd, olie er in, en vervolgens lekt de olie zo ongeveer bij de kickstarter-as uit het blok. :?

Ik zie het niet meer zitten om het hele verhaal nog eens op goed geluk over te doen. Is er iemand (bij voorkeur ergens in de omgeving Rotterdam, maar afstanden maken mij niet echt uit) die mij kan en wil helpen om het blok in orde te krijgen, eventueel tegen vergoeding?

Ik kan eventueel met het blok naar je toekomen. Zelf heb ik geen sleutelruimte, en moet ik alles in de tuin doen...
 
Voor jou net zo ver naar Rotterdam als voor mij naar jou. :Y
Aan de andere kant: ik vind binnen Nderland niets ver... O-)
Ben wel gewend om lange stukken te rijden..... 8-)
 
Zit er niet gewoon te veel olie in het blok?
Zo niet de keerring vervangen van de kickstarter,met een beetje geluk kan je
die van buitenaf vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met 500 blok
zal wel niet erg veel verschil zitten tussen de 250/350 en 500 maar het is beter om iemand te vinden die precies weet waar op gelet moet worden

succes en hopelijk rijdend te zien op het treffen

Vr gr Erik
 
Denk dat je de aanwijzing/hint van classicbikefanatic niet helemaal snapte 8-)

Pmetje kost niet veel moeite en zal denkelijk leiden tot de oplossing 8-)
 
Kickstarter keerring en juiste vertanding van versnellingsbak zal ik in de loop van de week nakijken. In ieder geval allen bedankt voor het meedenken! :)
 
Met de hier gekegen adviezen en na gesproken te hebben met een ervaren motormonteur, die me ook nog van de nodige tips voorzien heeft, heb ik gisteren maar weer een poging ondernomen.
Goed gelet op de passing van de lagers, gezorgd dat de tandwielen goed staan, ook goed gelet op de vertanding tussen schakel-as en tandwiel-as.
Blok zit inmiddels weer in elkaar, vanavond weer verder.
Ik heb weer wat nieuwe hoop en energie... :Y
 
gerrit ik heb geen ervaring met jouw motor , maar als het veranderd door je blokbouten wat losser te zetten dan is misschien je nieuwe pakking wel te dun en komt er iets klem te zitten als je hem vast zet.
 
1977 SUZUKI GT500B (Titan) - GEAR SHIFTING

Lijkt mij toe dat veer nr. 22 niet goed over de nok geschoven is, of een pootje mist.

Het kan ook nog zo zijn dat je de vertanding van stuknr. 20 niet goed tegenover de vertanding van stuknr. 4 hebt staan.

grtz,

Cees

Gisteren inderdaad geconstateerd dat de veer niet goed zat. Ik had de nodige twijfels en na wat speurwerk op het internet kwam ik er achter dat bij het terugplaatsen je de veer goed onder spanning moet zetten. Dat had ik dus over het hoofd gezien. |(
De veer netjes geplaatst zoals het moet.

Vandaag gekeken of het nu werkte, maar helaas, weer niet gelukt. Het lijkt wel of het schakelpookje volledig onafhankelijk van de schakel-as draait. :? -O-

Mijn technische kennis is nu niet meer toereikend. Ik ga er nu echt niets meer aan doen zonder op zijn inst iemand die naast me staat en meekijkt. Misschien is het zelfs verstandiger als ik het aan een ander over laat en zelf kijk en leer......

Lekker meerijden bij de toertocht van de T>-club wordt het dus in elk geval niet.... :N

Misschien ga ik er wel heen, gewoon voor de gezelligheid....
Maar nu voorlopig even een potje steving balen.... :X
 
Pookje wel goed vastgezet?Je had eigenlijk eens wat foto,s moeten maken .
Dan kan men zien of er iets niet goed zit.
 
Laatst bewerkt:
full


Hier zie je een soort van identieke situatie van een GSX1100F. Als je nu in de eerdere tekening kijkt dan vallen de veerpoten op spanning om een nok die achterop de vertanding van as 20 zit. Eveneens moet de pen (stuknr 23) zich na montage tussen de beide veerpoten bevinden. (Stuknr 23 zit aan je carter geschroefd.)

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Veer zat eerder niet goed, maar is nu correct geplaatst. Pookje zit ook netjes vastgeschroefd. Kan het zijn dat de pook over de vertanding op de as slipt???
 
Dat moet je dan gewoon kunnen zien toch als de vertanding in de pook of aan de as verdwenen is en doorslipt. Zet desnoods met een kraspen een kras over de pook en de as heen, dan kun je zien of het verdraait ten opzichte van elkaar.

grtz,

Cees
 
Tijdens het clubweekend van de Suzuki T> Club eens even samen met classicbikefanatic en Pepijnwk naar mijn probleem gekeken.
De vertanding op de schakelas is te ver versleten. |( Achteraf is het logisch dat alles wel goed functioneert als ik het blok nog open heb. Als het koppelinghuis teruggeplaatst is, zit de schakelas hier doorheen en dat geeft extra weerstand bij het schakelen. :Y
Inmiddels al contact opgenomen met Marcel Vlaanderen, als het goed is heeft hij er nog een paar op voorraad. *O*

Het was trouwens weer een top-weekend, heel gezellig en voorrijder Edo had een prachtige toerrit uitgezet met veel mooie rivierdijkjes. :}

Nu hopen dat ik snel een nieuwe schakelas heb, zodat ik weer lekker kan :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan