Phaedrus
MF veteraan
- 29 jun 2009
- 1.974
- 338
Laatst na 5 dagen niet rijden probeerde ik mijn motor te starten (Suzuki VL800), na een korte startpoging trok de startmotor de accu leeg.
Bij het laden van de accu (los van de motor) aan de optimate lader kon ik bij toeval 2 x ontdekken dat even kort er een geel lampje (laden 0.2A) ging branden tijdens de test fase. De handleiding zelf zegt hierover het volgende: Indien één van de LEDs #8/9/10 (8 is de 0,2A laden led) brandt en één van de LEDs # 5/6/7 (5 is het groene lampje van de testfase die normaal aangeeft dat de batterij nog goed is) brandt continu, dan is dit een absolute indicatie dat er in een accucel een kortsluiting plaatsvindt.
Nu weet ik niet zeker of het lampje continu brande of knipperde (dacht continu) maar kan niet vinden wat het zou betekenen indien het knipperde.
In eerste instantie dacht ik dus, tijd om de accu te vervangen, nieuwe accu ook besteld.
Wel kwam ik er tijdens het meten achter dat er een lekstroom tussen mijn oude accu en de hoofdconnector zat van 0.08A (80.5 ma) (de 2 ringetjes van accessoires die normaal ook op de accu aangesloten zitten op mijn motor gaven geen lekstroom)
Dit is volgens het WPH een te grote lekstroom, hoe kom ik er achter wat dit precies veroorzaakt? en zou dit kunnen betekenen dat mijn oude accu nog gewoon goed is en de lekstroom voor problemen zorgt, of zou de oude accu toch voor de problemen en de lekstroom zorgen? of wellicht het meest waarschijnlijk, is de oude accu aan vervanging toe en zit er ergens een lekstroom die ook nog voor problemen zorgt?
Alle hulp is welkom! alvast bedankt.
Bij het laden van de accu (los van de motor) aan de optimate lader kon ik bij toeval 2 x ontdekken dat even kort er een geel lampje (laden 0.2A) ging branden tijdens de test fase. De handleiding zelf zegt hierover het volgende: Indien één van de LEDs #8/9/10 (8 is de 0,2A laden led) brandt en één van de LEDs # 5/6/7 (5 is het groene lampje van de testfase die normaal aangeeft dat de batterij nog goed is) brandt continu, dan is dit een absolute indicatie dat er in een accucel een kortsluiting plaatsvindt.
Nu weet ik niet zeker of het lampje continu brande of knipperde (dacht continu) maar kan niet vinden wat het zou betekenen indien het knipperde.
In eerste instantie dacht ik dus, tijd om de accu te vervangen, nieuwe accu ook besteld.
Wel kwam ik er tijdens het meten achter dat er een lekstroom tussen mijn oude accu en de hoofdconnector zat van 0.08A (80.5 ma) (de 2 ringetjes van accessoires die normaal ook op de accu aangesloten zitten op mijn motor gaven geen lekstroom)
Dit is volgens het WPH een te grote lekstroom, hoe kom ik er achter wat dit precies veroorzaakt? en zou dit kunnen betekenen dat mijn oude accu nog gewoon goed is en de lekstroom voor problemen zorgt, of zou de oude accu toch voor de problemen en de lekstroom zorgen? of wellicht het meest waarschijnlijk, is de oude accu aan vervanging toe en zit er ergens een lekstroom die ook nog voor problemen zorgt?
Alle hulp is welkom! alvast bedankt.