Problemen FZR1000; lage toeren en starten (soms)

1nt3rfe4r

MF'er
20 okt 2003
155
0
omg Alphen
Ik heb een FZR100 uit '93 die een beetje kuurtjes vertoont. Vanavond bijvoorbeeld stond ik voor het stoplicht, slaat ineens mijn motor af (Ik deed niks raars ofzo)... Ik dacht; geen probleem start ik wel even weer, maar niets was minder waar. Ik druk de start-knop in en de startmotor maakte echt overuren, maar de motor pakte niet aan. Toen heb ik de motor naar de kant van de weg geduwd (genant :( ) om daar eens even beter te kijken wat er nu mis was. Dodemans knop stond goed, motor in zn vrij, choke was uit, benzine genoeg in de tank en ik heb zelf een paar keer met de standaard geklooid.... was het proberen waard. Alles leek mij goed, dus toen heb ik gewoon als een zombie de start-knop vastgehouden en na ogv een sec of 30 a 40 kwamen er zowaar *plop*/*ploep* geluidjes uit mijn uitlaat die elkaar langzamerhand sneller op gingen volgen, gevolgd door een zeer vertrouwd broem!-geluid. Daarna ben ik maar meteen naar huis gereden (jammer, want het weer is best goed).
De motor klonk mij (lees; de oren van een leek) een beetje verzopen.... iets soortgelijks doet hij soms ook als ik in de 1e versnelling bij ogv 1500-2000 toertjes flink aan het gas draai; eerst gaat de motor dan in mijn ogen zowaar langzamer en maakt dan weer zon 'verzopen' geluid, om er een second of 2 a 3 later als een wild beest vandoor te gaan...
Ik ben echt een leek, maar volgens mij zou het wel eens iets met de afstelling te maken kunnen hebben, of misschien die gekke Sebering uitlaat in combinatie met een onveranderde carburatie tov de orginele uitlaat...
Mijn vraag is dus eigelijk; Wat denken jullie dat er loos is, hoe is het te fixen en als het te fixen is, kan ik dat dan zelf doen?
 
Carb checken, vlotterhoogtes, naald standen, afstelling, Carbs dus!!
Als het niet veel moeite is zou ik de wijzigingen eerst ongedaan maken (Sebering) en dan eens kijken wat er gebeurd.
Bougies versleten?
Mogelijk heeft de EXUP wals wat speling en gaat deze te laat open, ook dan smoort de motor!!
Meerdere antwoorden volgens mij mogelijk!! LIjkt me niets ernstig, als je een beetje handig bent en een goed technisch boek hebt dan is het geen probleem. Boek en momentsleutel zijn vereist!!
Je kunt ook naar een Dynobank rijden, er zitten er meerdere in NL, kijk maar op http://www.powercommander.nl (bv)
Daar kunnen ze je motor perfect afstellen!!
 
Bedankt, dan moet ik toch maar eens een keer een goed werkplaatshandboek op de kop zien te tikken :+ . Van al die dingen die jij noemt heb ik namelijk geen idee hoe ik dat moet gaan doen. Het liefst zou ik het wel zelf willen repareren want dat lijkt me wel leerzaam (en het is misschien nog iets goedkoper ook als ik het zelf zou kunnen). Ik zal iig even kijken wat de motor doet als ik de standaard-uitlaat er weer onderknutsel.
Dan gaan het werkplaatshandboek en de momentsleutel nu naar de top van mijn 'verlanglijstje'..
Iig bedankt voor de reactie.
 
Misschien een hele stom vraag: Maar had je de choke wel helemaal uit staan??

Ik heb zoiets ook nl. een keer gehad. Toen was ik aan het rijden en kreeg dezelfde verschijnselen als wat jij had (ook die ploep geluiden ) later sloeg die af en kreeg hem niet meer aan.even later starterde hij weer en toen ik thuis kwam zag ik dat de choke nog heel ietje open stond(maar echt een klein beetje)
 
Misschien een hele stom vraag: Maar had je de choke wel helemaal uit staan??

Stja, over die choke... het zou best eens kunnen dat dat ding stuk is, want of ik de choke nu wel of niet aandoe, als hij koud is blijft hij echt niet stationair lopen (meestal doe ik de choke er dan ook maar af en houd ik em 'met de hand' maar op 2000rpm, dan is het na een half minuutje allemaal weer goed). Zodra ik mn werkplaats handboek heb loop ik dat ding wel na...

Op woensdag 21 januari 2004 15:57 schreef zerogrnd het volgende:
als je hem probeert te starten als ie net afgeslagen is hoef je toch geen choke te gebruiken, of was het blok nog koud?

Ligt er een beetje aan wat je koud noemt... ik had er denk ik net een kilometertje opzitten (binnen bebouwde kom, veel stoplichten/bochten dus 't blokje had wel degelijk iets gedaan...). Als je een blok echter pas 'warm' vind als het temperatuur-meter-wijzertje (galgje anyone?) van de uiterst koude stand af is dan was ie nog behoorlijk koud.. Zelfs na een snelwegtripje Leiden-Delft vertoont dat temperatuurwijzertje geen teken van leven, dus dat ding is ook stuk, of ik rijd gewoon als een oud wijf (Ik hoop het laatste, maar vrees het eerste..). Kan natuurlijk ook een beetje meespelen dat het buiten niet echt warm is....
Het is best een brik, ik weet het, maar ik vermaak me er prima op hoor :] , alleen die kleine rarigheidjes er nog uit en dan is het perfect voor mij :)
 
zoals je het zegt staat dat ding gewoon veel te arm, misschien een combi van open pijp (lees ik), goor luchtfilter en niet afgesteld op die pijp (lees ik ook)

Te arm? Als in te weinig lucht of te weinig benzine (jaja, zo'n leek ben ik nog op dat gebied :+ )? Ergens in mijn hoofd zit namelijk de rare gedachte dat een motor die snel verzuipt juist te rijk staat (als in; teveel benzine in verhouding tot lucht)... En dat die gekke Sebering uitlaat een 'open pijp' is wist ik geneens... ik ga meteen maar ff lekker hier op 't MF zoeken wat dat nou weer mag voorstellen ;) . Het luchtfilter zou goed moeten zijn, die is (naar wat mij is verteld) vrij recentelijk vervangen.....
Die afstelling ga ik nog na (door de standaard-blaashoorn er weer is onder te hangen)...
 
Uhm.. ik denk dat een kleine correctie trouwens ook wel even aan de orde is. Ik bekijk namelijk net mijn benzine-bonnetje van vanochtend en ik zie tot mijn lichte verbazing dat mn fietsje vanochtend toch mooi wel even bijna 16 liter benzine heeft gedronken.... misschien zat de benzinetank dus toch niet zo vol als mijn ogen en oren (ik schud altijd n beetje met mijn motor :9 ) mij deden vermoeden (lach er maar om, ik ben nog maar een beginnende motorrijder O-) ).... Ik weet niet hoeveel er in zon tank past maar dat zou best wel eens meegespeeld kunnen hebben bij het 'afslaan'/moeilijk starten gedeelte van mijn verhaal....
Dit neemt niet weg dat hij nogsteeds sputtert en pruttert als ik het gas bij zeer lage toeren opengooi....
 
YAMAHA FZR 1000 (3LF) 3LE'94- (Is je duits oké?)
Die technischen Daten für dieses Modell hat Louis für Sie mit größter Sorgfalt ermittelt. Eine Gewährleistung für die Richtigkeit der Angaben ist jedoch ausgeschlossen. Bitte berücksichtigen Sie vor Montage die Angaben aus dem Bordbuch Ihres Motorrades und/oder informieren Sie sich beim Hersteller.
Baujahr / Fahrgestellnr.
Baujahr: 1994 bis 1996
Fahrgestellnr.: 3LE-038101 bis UND HÖHER
Technische Daten
Hubraum: 1002 ccm
Zylinder: 4
PS/KW: 98/72
Ventilspiel (Ein): KALT 0,11-0,20 MM
Ventilspiel (Aus): KALT 0,21-0,30 MM
Leerlaufdrehzahl: 950-1050 U/MIN
Vergaserluftschraube: 3 AUSDREHUNGEN
Reifendruck (vorn): 2,5 BAR
Reifendruck (hinten): 2,5 BAR
Zündkerze 1: NGK DR8EA
Zündkerze 2: CHAMPION RA2HC
Elektrodenabstand: 0,6-0,7 MM
Lenker/Standrohr Ø: 43 MM
Ritzel/Kettenrad: 17/47 ZÄHNE
Kette: 110 GLIEDER
Anzugsdrehmomente in Nm
Zündkerzen: 18
Sicherungsmutter:
Ventileinsteller:
Ölfilterdeckel:
Auspuffrohr (vorne):
Auspuffrohr (hinten):
Vorderachse: 48
Hinterachse: 150
Bremssattel (vorne): 35
Seitenständer:
Füllmengen
Gabel pro Holm: 470 CCM SAE 5W
Öl ohne Filter: 2,7 L. SAE 20W40
Öl mit Filter: 3,0 LITER
Bremsflüssigkeit: DOT 4
Endgetriebe: -
Betriebsstoff: 19 LITER NORMAL
Kühlflüssigkeit: 2,8 LITER
 
algemeen (Oké ook in NL) Bron www.motozoom.nl motobase!
framenummer van 3LE-000101 tot 3LE-043101 en hoger
motorinhoud 1002 cc
cylinders 4
klepspeling in koud 0,11-0,20 mm
klepspeling uit koud 0,21-0,30 mm
carburateur stelschroef 2,5 slagen uitdraa
luchtdruk voor 2,4 (2,5) bar
luchtdruk achter 2,6 (2,9) bar

bougies
bougie NGK DR8ES-L
alternatieve bougie CHAMPION RA2HC
electrodenafstand 0,6-0,7 mm

vervanginsonderdelen
vorkpoot 41 mm / EXUP 43 mm
tandwiel 17/47 tanden
ketting 110 schakels

vloeistoffen
vorkolie per poot 535 cc SAE 10W
motorolie zonder filter 2,7 L. SAE 20W40
motorolie met filter 3,0 liter
remvloeistof DOT 4
versnellingsbakolie -
brandstof 19 L. euro lv
koelvloeistof 2,8 Liter

aanhaalkoppels
bougie 17,5
zekeringsmoer
klepsteller
oliefilterdeksel
uitlaat voor 15
uitlaat achter 20
vooras 48
achteras 150
cylinderkopbouten
remcylinder 35
zijstandaard 46
 
Ik sta met mijn FZR ook regelmatig stil langs de snelweg omdat ik vergeten ben dat ik al een tijdje op reserve rijd... Ik leer het ook nooit |( Ik ga binnenkort denk ik eens een benzinemeter monteren. Iemand ervaring hiermee?
 
Ik sta met mijn FZR ook regelmatig stil langs de snelweg omdat ik vergeten ben dat ik al een tijdje op reserve rijd... Ik leer het ook nooit |( Ik ga binnenkort denk ik eens een benzinemeter monteren. Iemand ervaring hiermee?

Lijkt me niet echt haalbaar. Je dient allereerst een volledig vlottersyteem in je tank in te bouwen. Komt niet echt goed imho. Gewoon elke tankbeurt je tripteller op 0 zetten en rond de 180 km een pomp gaan opzoeken lijkt me eenvoudiger :) .

Oh ja, de knop AF reserve zetten met een volle tank helpt ook :P
 
Uhm.. ik denk dat een kleine correctie trouwens ook wel even aan de orde is. Ik bekijk namelijk net mijn benzine-bonnetje van vanochtend en ik zie tot mijn lichte verbazing dat mn fietsje vanochtend toch mooi wel even bijna 16 liter benzine heeft gedronken.... misschien zat de benzinetank dus toch niet zo vol als mijn ogen en oren (ik schud altijd n beetje met mijn motor :9 ) mij deden vermoeden (lach er maar om, ik ben nog maar een beginnende motorrijder O-) ).... Ik weet niet hoeveel er in zon tank past maar dat zou best wel eens meegespeeld kunnen hebben bij het 'afslaan'/moeilijk starten gedeelte van mijn verhaal....
Dit neemt niet weg dat hij nogsteeds sputtert en pruttert als ik het gas bij zeer lage toeren opengooi....

Als hij toch blijft sputteren zou ik hem idd. eens laten afstellen, alsook de exup. Daar ga je geen fortuin mee kwijt zijn. Aan het warmrijden en/of de choke kan het niet liggen volgens mij.
Ikzelf zet mijn choke altijd af als ik de straat uit ben. Een FZR heeft die nauwelijks nodig.

:)
 
Lijkt me niet echt haalbaar. Je dient allereerst een volledig vlottersyteem in je tank in te bouwen. Komt niet echt goed imho. Gewoon elke tankbeurt je tripteller op 0 zetten en rond de 180 km een pomp gaan opzoeken lijkt me eenvoudiger :) .

Oh ja, de knop AF reserve zetten met een volle tank helpt ook :P

Haha!Je hebt helemaal gelijk, maar je weet misschien zelf ook wel hoe makkelijk dat te vergeten is! :)
 
algemeen (Oké ook in NL) Bron www.motozoom.nl motobase!
framenummer

...bla bla bla...

cylinderkopbouten
remcylinder 35
zijstandaard 46
Kijk, daar heb ik wat aan... feitjes over mijn fietsie. Ik heb het maar meteen in n Word-bestandje gegooid, dan raak ik het ook niet meer zo snel kwijt (Ik had op internet al gezocht naar iets meer info over mn FZR, maar heb niet echt iets kunnen vinden). Bedankt...
Alleen die olie... volgens motozoom motobase drinkt mijn motor graag 20W40... maar ik heb er gewoon halfsynth. 10W40 in, dat kan toch ook wel?

En die aanhaalkoppels zijn ook handig... nu kan ik lekker gaan slopen en hoef ik niet meer te wachten op mn werkplaatshandboek :9 . Alleen nu nog een momentsleutel (steeds uitrekenen hoeveel gewicht ik aan het uiteinde van mn ratel moet hangen is ook niet echt handig :+ ...)
 
Kijk, daar heb ik wat aan... feitjes over mijn fietsie. Ik heb het maar meteen in n Word-bestandje gegooid, dan raak ik het ook niet meer zo snel kwijt (Ik had op internet al gezocht naar iets meer info over mn FZR, maar heb niet echt iets kunnen vinden). Bedankt...
Alleen die olie... volgens motozoom motobase drinkt mijn motor graag 20W40... maar ik heb er gewoon halfsynth. 10W40 in, dat kan toch ook wel?

En die aanhaalkoppels zijn ook handig... nu kan ik lekker gaan slopen en hoef ik niet meer te wachten op mn werkplaatshandboek :9 . Alleen nu nog een momentsleutel (steeds uitrekenen hoeveel gewicht ik aan het uiteinde van mn ratel moet hangen is ook niet echt handig :+ ...)

20W40 :? Nog nooit horen voorschrijven. Je rijdt met een fizzer1000 best met halfsynthetische, met volsynt begint ie (nog meer) olie te zuipen.
In principe gaat een minerale ook, maar dat wordt nergens voorgeschreven.
 
Okay... leuk... olie.... maar nu de meest blonde vraag ooit, hoe vul ik mijn olie bij (ik heb geen user-manual bij mijn bike)? Mijn motor heeft namelijk geen middenbok maar alleen zon zielig jiffy ding. Ik heb begrepen dat je eerst je blokje moet laten lopen alvorens het een tijdje later af te lezen bij eoa glaasje (die ik nog niet heb kunnen ontdekken), en vervolgens olie moet bijvullen tot de 'max'.... maar dit schijnt te moeten bij een verticale motor. Nu ben ik een vrij ver-gevorderd yogaist, maar ik denk niet dat ik 1) mn motor rechtop kan houden, 2) glaasje af kan lezen en 3) olie bij kan vullen in mn eentje... is hier een truucje voor of moet ik gewoon ff een assist regelen?

[edit] glaasje gevonden.... maar hoe werkt het :?
[edit] Ga morgen lang eind rijden, dus ik open voor dees wel ff een nieuw topic
 
Laatst bewerkt:
Aan de rechterkant van je blok (daar waar ook de koppelings platen zitten) zit een zwart dopje...Die draai je er af, en kan je er olie in gooien...Beste is gewoon de 10W40 half syntheet.

Als je het niet aandrurft om in je eentje je fiets overeind te houden, laat dan ff iemand er op gaan zitten.

Succes...
 
Die problemen die je hebt had ik ook met mijn fzr 1000 uit 95. Bij mij was het zo dat mijn gasnaalden en gasbuizen waren versleten. Hierdoor stond mijn motor veel te rijk afgesteld. Als de motor koud was hoefde ik de choke ook niet te gebruiken. En als de motor wat warmer werd had ik precies dezelfde problemen als dat jij hebt. Pruttelen en inhouden in de lage toeren en afslaan. Op een gegeven moment zo erg dat het midden op de snelweg gebeurde. Het werd steeds erger. Wat je kunt doen, maar dat is een tijdelijke oplossing, is je carburateurs heel zuinig af laten stellen. Eventueel kun je later een dynojetkit kopen waar nieuwe gasnaalden en buizen in zitten. Origineel zijn ze namelijk veel duurder. Wat ik voor de zekerheid ook zou laten doen is kijken naar de ontluchting van je tank. Die was bij mij ook niet helemaal optimaal.
Nog een tip: wordt lid van de FZRCLUB www ervoor en .nl erachter. Hier kun je al je vragen kwijt en leer je een hoop nieuws. Het heeft al bijna 300 leden dus en de kennis wordt met iedereen gedeeld
Groetjes
 
Hallo 1NT,
Ik heb ff geinformeerd en er gelijk 4 voor mezelf besteld. Ik heb het over gasnaaldbuizen a 17 euro per stuk. Als de buizen zijn versleten zijn naar alle waarschijnlijkheid ook de naalden versleten. Naalden zitten in een dynojetkit of origineel te bestellen. Dynojetkit stage 1 is echter beter en zuiniger. Stage 1 hoeft niet perse in combinatie met een K&N luchtfilter maar is wel aan te raden. Dynojetkit a 104,40 K&N luchtfilter 62,00 4 X gasnaaldbuis 68,00. Ik zal je de links geven van de gasnaaldbuizen en de goedkoopste dynokits:
Gasnaaldbuizen, gewoon even tel. nr bellen of email sturen:
http://www.xs4all.nl/~dynojet/contact.htm
Voor de dynojetkits(en dit zijn echt de goedkoopste):
http://www.powercommander.nl/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan