Problemen met 5de versnelling ZXR 400

Boudijn

MF'er
29 sep 2021
78
33
Rotterdam
Goedenavond allen,

Vanmiddag tijdens een lekker ritje met het mooie weer viel het mij op dat mijn 5de versnelling op mijn zxr400 uit 1999 raar begon te doen. Zodra ik namelijk schakelde wilde het nog wel eens gebeuren dat terwijl ik het gas open trok, mijn koppelingshendel introk alsof je ging schakelen. Nog voordat ik in de buurt van thuis was begon het problem te verergeren. Van soms dat de koppelingshendel in trok, gebeurt het nu bijna altijd. ZIt je in zijn 5, al ga je omhoog of omlaag inde versnellingen, zodra je gas heeft trekt mijn koppelingshendel in. Dit werd voordat ik thuis was nog erger en begon hij af en toe ook te skippen op sommige momenten, dan begon hij te stotteren en knalde een enkele keer nog uit versnelling.

Nu heb ik een aantal basis zaken al nagelopen, mijn ketting is gespannen en gevet, mijn schakelpook staat goed en comfortabel, en het is ook alleen de 5de versnelling waarin het gebeurt. In andere versnellingen ervaar ik dit probleem niet en is dus echt gelimiteerd tot zijn 5de versnelling. Op de formus zie ik dit probleem niet verder voorkomen voor dit model en hoop dan ook graag dat een van jullie wellicht hier meer ervaring mee heeft en mij zou kunnen helpen met dit probleem verhelpen.

Alvast bedankt!

- Boudijn
 
Dat zou enorm balen zijn en de tweede keer in twee jaar dat ik het blok van de motor af kan halen... Nou kan ik verder niemand anders vinden die een soort gelijk probleem heeft als dat van mij en om nou heel die bak te gaan sleutelen zit ik niet op te wachten. Nou zag ik wel andere post voorbij komen van versnellingsproblemen waar de olie vervangen, ketting aanpassen, koppeling stellen het probleem verhelpt en dit ga ik dan ook eerst proberen.
 
Zojuist na het stellen van de koppeling een stukje gaan rijden. Nou gaat mijn vermoeden uit naar het schakelmechanisme waar iets niet lekker zit. Als ik zonder koppeling schakel of schakel en dan zonder gas te geven de koppeling laat schieten blijft hij meestal wel zitten. Als hij dan ook in zijn 5de versnelling zit kan ik het gas opentrekken van onderin tot einde toeren bereik en dan levert dit geen problemen. Toch blijft hij vaker niet in versnelling zitten dan wel en begint hij te schokken of gooit hij hem in een soort neutraal tussen 5 en 6 in. Zou dit te maken kunnen hebben met het schakelmechanisme aan de zijkant via de karter toegankelijk?
 
Heb hem in de garage maar gezet, ga van de week bij de motorzaak langs om te kijken of hun mij wat meer kunnen vertellen wat er mogelijk mis is. Echt tandwielen in de olie drijven zal wel meevallen want kan hem wel degelijk in versnelling krijgen, alleen heel erg moeizaam
 
Versleten grijp mechanisme de zgn dog/box transmissie; hij wordt bij het uitoefenen van kracht agv gasgeven uit de versnelling gedrukt.

Bij een cassette bak kun je geheel aan de zijkant eruit halen maar ik niet dat jouw motor een dergelijke constructie heeft.

Carter splitsen is dan de oplossing om de versnellingsbakassen/schakelwals te eruit te lichten.
 
Vanochtend ben ik nog even langs de motorzaak gegaan en deze geven hetzelfde aan, bak open en waarschijnlijk een tandje versleten of het mechanisme niet helemaal lekker. Helaas heb ik geen constructie die ik er vanaf de zijkant af kan halen en zal het blok eruit moeten en dan carter eraf. Als ik zo kijk naar de handleiding is dit best wel toegankelijk (eenmaal blok eruit). Gelukkig (en helaas) is dit niet de eerste keer dat het blok eruit gaat dus weet ik hoe het moet en aangezien het een wat oudere motor is, is het redelijk simpel allemaal.

Beetje jammer dat dit gebeurt 2 maanden voordat ik een zwaarder rijbewijs mag en dus deze wordt verkocht...

Bedankt voor jullie hulp! Zal het wel even updaten wanneer ik de bak open heb wat de oorzaak is.
 
Na enig sleutelwerk ligt het blok op een werkbank nu en heb ik samen met mijn pa de karterhelften weten te splitten. Met de olie pan eraf konden wij zien dat door rond te draaien aan de as en bewegen van de schakelpook dat op het moment dat je hem in zijn 5 zet, de dog teeth of tandwielen niet compleet in elkaar schuiven, lang niet zo ver in elkaar als alle andere versnellingen. Dit verklaart waarom hij "wel" in zijn 5 ging maar bij beetje gas en dus kracht er alweer uit schoot, dan schoven de tanden dus langs elkaar en knalde hij eruit, dit voelde ik ook wel in mijn schakelpook.

Na het splitten van de helften zie ik dat de tanden en dog teeth allemaal nog intact zijn en niet versleten, ze zien er hetzelfde uit als een andere as welke ik heb gekocht samen met een hoop andere motoronderdelen ter reparatie van dit blok.

Bij het zien van de schakelvork voor zijn 5 ben ik wel vrij zeker geworden dat deze vork de oorzaak is voor alle problemen. Bijgevoegd heb ik de fotos van de vork die er nu in zit en van dat andere blok/reserve onderdeel. Degene die nu in mijn bak zit is helemaal gesleten en heeft een inkeping/schaafsel/ribbel erin zitten waar de tandwielen mee worden verplaatst. Dit lijkt mij wel de oorzaak te zijn geweest, zal de karterhelften weer in elkaar zetten en dan nogmaals het schakelmechanisme gebruiken om te kijken of hij nu anders schakelt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-04-18-22-36-31-78_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-04-18-22-36-31-78_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    167,7 KB · Weergaven: 69
  • Screenshot_2023-04-18-22-36-19-90_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-04-18-22-36-19-90_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 73
  • Screenshot_2023-04-18-22-36-14-35_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-04-18-22-36-14-35_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 70
Ik dacht eigenlijk dat een versleten schakelvork een gevolg is van een versleten tandwielpaar.

Normaal komt er niet zo heel veel kracht op een schakelvork, hij schuift de tandwielen in elkaar gestuurd door de schakelwals en daarna blijven die als het goed is mooi in elkaar zitten. Willen ze door slijtage weer uit elkaar als je er vermogen op zet dan gaat het ene tandwiel stevig tegen de vork aanlopen met dit beeld als gevolg.

Niet dat versnellingsbakken technisch gezien mijn allersterktste punt zijn maar het zou zonde zijn als je een verkeerde diagnose stelt en het nog steeds niet goed blijkt te zijn als de boel weer helemaal in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Zelf vind ik het inderdaad ook erg raar dat het dan alleen de vork zou zijn. Aleen andere sluitage op de tanden of iets zie ik verder niet. Heb een complete versnellingsbak nog liggen voor de zxr en kwa slijtage zit er niet echt verschil tussen mijne en die van het andere blok.

Hij knalde hem inderdaad soms uit versnelling, maar dan voelde ik aan mijn schakelpook dat hij er niet echt lekker in klikte, gaf ik dan gas schoot hij er uit. Soms voelde ik wel dat hij in versnelling schoot zoals bij de andere versnellingen en als hij er dan goed in zat, dan schoot hij er ook niet uit bij gasgeven.

Mijn idee is om de andere karterhelft waar het complete (goede) schakelmechanisme in zit erop te zetten, niet compleet vastschroeven maar wel een aantal bouten vast, en dan weer aan de as bewegen en proberen te schakelen. Voordat het karter eraf ging zag ik de tanden niet volledig in elkaar schuiven bij zijn 5de schakelen, als ze er met de andere vork wel volledig in schuiven dan ben ik denk ik wel zeker dat het de vork was welke het probleem leverde. Zal van de week dat karter erop zetten en dan proberen en dan laat ik het hier weer weten! Of wellicht zien jullie iets op de fotos wat ik niet zie?
 
Ik zou graag close-up foto's van de nokken van het ene en de uitsparingen in het andere tandwiel van het vijfde-versnellingspaar willen zien, op je foto's is daar niets van te zien. Met deze symptomen zie je vaak slijtagesporen dus ik ben wel benieuwd.

Dat uitwisselen van het schakelmechanisme is wel een goede test.
Zie je trouwens niets aan de schakelwals van blok #1?
 
Transmission-Undercutting-Explained.png


Bij mijn XR600 waren deze nokken licht ingesleten afgerond, hierdoor werd hij uit de 3de versnelling gedrukt.

Ter illustratie heb ik dit plaatje er even bij geplaatst, is niet van de XR;)
 
Als ik vanmiddag uit werk ben zal ik meteen even de gevraagde fotos maken, ook meteen dan in goed daglicht en deze doorsturen. Goede illustratie met bovenstaande foto. De tanden zien er hetzelfde uit als die van een andere as die ik heb liggen van een werkende versnellingsbak. Alvast bedankt!
 
Deze fotos had ik nog, links de as van een werkende bak/doner blok waarvan ik weet dat ze het doen, en rechts zoals ze nu in mijn eigen bak liggen. Is dit een beetje wat je wilde zien?
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-04-19-13-57-13-38_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-04-19-13-57-13-38_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    140,4 KB · Weergaven: 43
  • Screenshot_2023-04-19-13-57-58-38_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2023-04-19-13-57-58-38_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    135,4 KB · Weergaven: 45
Heb inderdaad de as naast een andere as gelegd waarvan ik weet dat deze goed is en daar zien ze er hetzelfde uit.

Als ik kijk naar de vork is deze lichtelijk gebogen en gesleten aan de 5de versnellings tand. Ook bij de motorzaak bij mij in de buurt de foto van de vork laten zien en deze was er bijna 100% zeker van dat het de vork was. Sind ik de motor heb deed hij al heel zelden een beetje raar met zijn 5 de versnelling en terug denkende is dat steeds erger geworden. Dit alles bij elkaar zorgt er wel voor dat ik zo goed als zeker weet dat het de vork is.

Morgen de carters wisselen en dan keertje schakelen voordat alles weer terug gaat en kijken hoe dit gaat
 
Na enige stilte heb ik helaas slecht nieuws. Na het vervangen van de vork en as van zijn 5de versnelling ging het heel even 2 a 3 keer in zijn 5 schakelen goed, echter na 10km te hebben gereden weer terug bij af. Probleem weer precies hetzelfde als voorheen, weer niet in zijn 5 en schiet er ook uit weer.

Na enig beraad, en vloeken, toch maar besloten weer de helften te splitten en binnen 3 uur met pa sleutel lag het blok er weer onderuit en op de werkbank. Bij het openen weer de 5de versnelling, zelfde beschadiging alleen vele male minder uiteraard. Nu op het punt dat er een aantal zaken zijn waar mijn gedachte naartoe gaat wat het mogelijk kan zijn.

1. Assen
Deze heb ik niet vervangen want ze zagen er hetzelfde uit als de andere welke er nu in liggen. Nu dit probleem weer terug is en ik niet voor de zoveelste keer het blok uit elkaar wil halen wil ik deze maar preventief vervangen.

2. Schakelwals
De wals ziet er niet beschadigt uit maar het lijkt erop dat hij niet lekker in zijn versnelling duwde en een van de belangrijkste onderdelen hiervoor is natuurlijk de wals. Nu ziet deze er ook niet verkeerd uit, maar wederom wil niet weer het blok eruit halen.

3. Koppeling
Idee van mijn vader, de platen zijn wellicht wat oud/versleten of de veren waardoor hij niet genoeg kracht uitoefent en niet lekker blijft zitten. Waarom specifiek zijn 5? Geen idee, wellicht de positie op de as, de kracht benodigd hem in zijn 5 te houden? Geen idee maar wil wel de specs even nameten.

Na al dit hoop ik hem weer in elkaar en werkende te krijgen en hij weer goed is voor de komende kilometers :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan