Problemen met 5de versnelling ZXR 400

Boudijn

MF'er
29 sep 2021
78
33
Rotterdam
Goedenavond allen,

Vanmiddag tijdens een lekker ritje met het mooie weer viel het mij op dat mijn 5de versnelling op mijn zxr400 uit 1999 raar begon te doen. Zodra ik namelijk schakelde wilde het nog wel eens gebeuren dat terwijl ik het gas open trok, mijn koppelingshendel introk alsof je ging schakelen. Nog voordat ik in de buurt van thuis was begon het problem te verergeren. Van soms dat de koppelingshendel in trok, gebeurt het nu bijna altijd. ZIt je in zijn 5, al ga je omhoog of omlaag inde versnellingen, zodra je gas heeft trekt mijn koppelingshendel in. Dit werd voordat ik thuis was nog erger en begon hij af en toe ook te skippen op sommige momenten, dan begon hij te stotteren en knalde een enkele keer nog uit versnelling.

Nu heb ik een aantal basis zaken al nagelopen, mijn ketting is gespannen en gevet, mijn schakelpook staat goed en comfortabel, en het is ook alleen de 5de versnelling waarin het gebeurt. In andere versnellingen ervaar ik dit probleem niet en is dus echt gelimiteerd tot zijn 5de versnelling. Op de formus zie ik dit probleem niet verder voorkomen voor dit model en hoop dan ook graag dat een van jullie wellicht hier meer ervaring mee heeft en mij zou kunnen helpen met dit probleem verhelpen.

Alvast bedankt!

- Boudijn
 
Schakelvork en de as waar deze op zit heb ik vervangen, echter heb ik maar 15 a 20km gereden en begint de goede schakelvork al precies dezelfde inkeping te tonen alleen veel minder erg vooralsnog. De tandwielen en schakelwals zien er prima uit op eerste gezicht en heb ze daarom laten zitten. Nu zat er op de wals een kleine tik/hapering maar ga alles er maar uittrekken en dan bekijken naast elkaar. Ik heb de onderdelen van een werkende bak dus wil niet nog een keer het risico nemen
 
Na het allemaal weer terug bouwen heb ik eindelijk goed nieuws, alles werkt weer naar behoren en voelt aan als nieuw. De laatste keer heb ik samen met mijn pa nog een aantal zaken vervangen:

1. In en uitgaande as zijn vervangen
2. Koppelings huis zat wat beschadiging in waar de veren rusten, deze is gerepareerd zodat de veren weer recht zitten
3 schakelwals is vervangen

Mijn theorie is dat doordat de koppelingsplaten niet lekker zaten de ingaande as bleef draaien ookal had je de koppeling in, waardoor de in as waar zijn 5de versnelling op zit, bleef draaien en zo in de vork is gaan slijten.

Eind goed al goed, paar kleine dingetjes nog gehad met in elkaar zetten als brandstofslang die dubbel zat, gaskabel die veels te strak stond en bobines in verkeerde volgorde maar vandaag heb ik 50km al kunnen rijden na alles zonder ook maar een enkele keer verkeerd te schakelen!

Bedankt voor jullie hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan