Procedure RDW van 25 kw naar vol vermogen

marcel_str

Die hard MF'er
6 sep 2009
510
1
Haarlem
Kan uiteraard aan mij liggen, maar ik had na een avond zoeken nog steeds geen concreet antwoord om vragen op te lossen als:

Moet (legaal) ontgrenzen specifiek door een dealer gebeuren of kan ik dit zelf regelen?
Wat zijn de kosten van het overzetten naar origineel vermogen?
Moet de motor opnieuw gekeurd worden?

Vandaar dat ik een mailtje heb gestuurd naar de RDW en het zou erg onaardig zijn als ik dat niet zou delen. Mocht het toch ergens hebben gestaan waar ik niet heb gezocht, bij voorbaat sorrie! ;)

Geachte heer Stringer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u het vermogen van de motorfiets wilt aanpassen naar een hoger vermogen dan zijn er verschillende mogelijkheden om dit aan te passen.

Als op het kentekenbewijs van de motorfiets die u wilt kopen een vermogen staat van 25 kW en de motorfiets heeft al eerder een hoger vermogen gehad in Nederland. Om na te zien of dit het geval is kunt u het kentekennummer aan de RDW door mailen.



Voor het terug brengen naar vol vermogen kunt het volgende doen:



U stuurt een verzoek samen met het Voertuigbewijs (deel 1A) naar de RDW.

Het adres is:

RDW
Unit VRD,
Postbus 30.000,
9640 RA Veendam.



Deze administratieve aanpassing van het kentekenbewijs is gratis.

Ik adviseer u voor uzelf kopien te maken en de originele documenten aangetekend te versturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening.



Vermogen op andere wijze aangepast

Als u het vermogen van de motorfiets op een andere wijze gaat aanpassen dan hierboven genoemd, dan moet het vermogen waarschijnlijk door meting opnieuw worden vastgesteld. U kunt voor informatie hierover rechtstreeks contact op nemen met IKS te Zoetermeer (079-3458302 of iks@rdw.nl) of worden doorverbonden met IKS. Afhankelijk van de documenten die worden overlegd en de wijze van aanpassing, besluit IKS welke testen of beoordelingen er worden uitgevoerd. De kosten zijn afhankelijk van de testen of beoordelingen die IKS voorschrijft.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

--Original Message--
From: ...
Date: 23-9-2009 22:28:58
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

formID: 2000
Aanhef: de heer
Voorletters: M
Achternaam: Stringer
Email: ...
Adres: ...
Postcode: ...
Plaats: ...
Land: Nederland
Telefoon:
Kenteken:
Rijbewijs:
Opmerking: Beste,

Ik zal binnenkort mijn laatste examen voor het motorrijbewijs gaan halen. Om die reden ben ik momenteel druk op zoek naar een leuke motor. Deze denk ik te hebben gevonden, echter is deze motor begrenst op 25 kw en ben ik 30 jaar oud. Ik zou deze motor dus willen ontgrenzen.

Echter de exacte procedure en kosten daarvoor zijn niet zo eenvoudig vindbaar als dat ik gehoopt zou hebben. Ik weet onderhand dat ontgrenzen bij een dealer gedaan kan worden, echter zal mij dit meer geld kosten dan noodzakelijk nodig. Om die reden zou ik de motor graag zelf fysiek ontgrenzen. Kunt u mij wellicht inlichten over welke procedure ik moet volgen om ontgrenzing via deze weg officieel te volbrengen?

Vriendelijke groet,
Marcel Stringer.

De informatie in deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u deze e-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo vriendelijk zijn de afzender te waarschuwen door deze e-mail terug te sturen en de gegevens van uw computer te verwijderen. De RDW kan niet volledig instaan voor de juiste en volledige overbrenging van deze e-mail.

The information in this e-mail is exclusively intended for the addressee. If you have received this e-mail in error, then you are requested to inform the sender by returning this e-mail to him/her and delete the message. The RDW has not secured the contents of this e-mail and can therefore not guarantee the accurate and complete transmission of this e-mail.
 
Laatst bewerkt:
Kan uiteraard aan mij liggen, maar ik had na een avond zoeken nog steeds geen concreet antwoord om vragen op te lossen als:

Moet (legaal) ontgrenzen specifiek door een dealer gebeuren of kan ik dit zelf regelen?
ja
Wat zijn de kosten van het overzetten naar origineel vermogen?
ligt aan manier waarop. hooguit wat manuur.
Moet de motor opnieuw gekeurd worden?
nee
 
top hier heb ik wat aan..1okt mijn fase 25kw voorbij.
echter weet niet helemaal hoe die 25 kw rubbers er uit te halen, dat wordt weer 120 euro verwijderingskosten
 
Hoeft een dealer helemaal niet te doen, het ontgrenzen :N Onzin. De gebruiker Aardappel denkt alles te weten, maar dit moet je echter met een zeer grote korrel zout nemen :P

Mijn vorige motor, een Bandit 600, was legaal 25kw begrensd door middel van gasschuiven. Bij aankoop kreeg ik de originele gasschuiven erbij en toen ik vol vermogen was heb ik die er zelf ingezet en heb m'n kentekenbewijs opgestuurd naar RDW Veendam met een begeleidende brief waarin je vertelt dat hij omgezet kan worden van 25kw naar vol vermogen. Binnen een week had ik de nieuwe papieren binnen.. heel simpel :)
 
Laatst bewerkt:
Hoeft een dealer helemaal niet te doen, het ontgrenzen :N Onzin. De gebruiker Aardappel denkt alles te weten, maar dit moet je echter met een zeer grote korrel zout nemen

Hoezo, hij vraagt toch wat het kost?

Kan wel zeggen dat het makkelijk zelf kan, maar de een kan dat wel en de ander niet.
Bovendien is de ene motor op de CDI begrenst, de ander op inlaatrubbers, weer een ander doordat de gashendel niet helemaal open kan.

Dat vraagt verschillende manieren van omzetten, met verschillende werktijden. Bovendien moet je 'm nog opnieuw afstellen.

Dus je kunt als antwoord geven "zelf een avondje sleutelen, dus zo goed als niks" of "afhankelijk van manier waarop. En aangezien het geen materiaalkosten zijn zijn het alleen de manuren"

Ik vond dat 'ie aan het laatste antwoord meer had, want als je weet hoe je het moet doen vraag je het hier niet, en vraag je al helemaal niet wat het kost.
 
dan is het makkelijker de motor weer te verkopen aan iemand die 'm weer op 25 kW moet hebben :+ die hoeft dan de papierwinkel niet meer te doen.
 
Boete voor onjuiste kentekengegevens :z
En je moet natuurlijk wel de verzekering informeren dat ie weer volvermogen is :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan