Proef met variabele maximumsnelheid

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.368
63
Lelystad
Proef met variabele maximumsnelheid

door Joost Ruempol

AMSTERDAM - Vanaf volgend jaar kunnen automobilisten op sommige snelwegen als het minder druk is harder rijden. Tegelijkertijd kan de maximumsnelheid op bepaalde trajecten tijdelijk omlaag als het slecht weer of druk is.

Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) gaat de wet wijzigen om dit soort experimenten mogelijk te maken. Rondom de grote steden waar nu maximaal 100 kilometer gereden mag worden, zou volgens de minister in de nacht de snelheid opgetrokken kunnen worden tot maximaal 120 kilometer per uur. Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag." Halverwege 2007 gaan de eerste proeftrajecten van start.

Veiligheid

Het plan betekent een aanpassing van de matrixborden boven de weg, want die kunnen geen drie cijfers aangeven. " En bij sneeuw, regen of ijzel gaat de snelheid meteen omlaag ", zegt de CDA-bewindsvrouw, die de veiligheid voorop stelt.

Met de experimentwet kan de minister de snelheid direct aanpassen. Tijdens het experiment worden de strenge geluidsregels versoepeld. Wordt het definitief, dan moet alsnog de normale procedure worden gevolgd. Schoon

Peijs waarschuwt er wel voor dat de snelheid niet hoger kan worden dan het maximum van 120 kilometer per uur. Pas als het wagenpark schoner en stiller is, zou een verdere verhoging mogelijk zijn.


Bron: telegraaf.nl


:} Ideaal, maar dan moeten ook deze overwegingen nog even meegenomen worden. :Y O-) *O* *O* *O*

Heerlijk, temp. boven de 15 graden--> motorrijders mogen harder dan 120 wegens rijwindkoeling van de motorrijder. Dit ter voorkoming van warmtestuwingen, zonnesteek etc.

Regen
: --> om je vizier door de rijwind regendruppelvrij te krijgen moet je o.g.v. verkeersveiligheidsoverwegingen minimaal 140 mogen, en motorbanden hebben wegens bolle i.p.v. platte vorm minder tot geen last van aquaplanning.

Onweer
: wegens omntbreken kooi van Faraday is het te gevaarlijk om niet te kunnen schuilen en waar kan je dat beter doen dan thuis/plek v. bestemming etc. ergo in onweer forse verhoging v-max voor motorrijders.

Mist
leidt tot verminderde zichtbaarheid en tot minder zicht door waterafzetting op des rijders vizier. Dit laatste is te voorkomen door juist voor motorrijders de v-max fors te verhogen, omdat van wegparelen van mistafzetting bij lagere snelheden, onder de 160km/u, geen sprake is.
De verminderde zichtbaarheid is voor motorrijders geen extra gevaarzetting, nu het zo is dat bij het overgrote deel der niet eenzijdige ongevallen met motorrijders de wederpartij vaak zich beroept op "SMIDSY" (Sorry Mate, I did'nt see ya) en dit dus niet typisch mistgerelateerd is.

Bij temperaturen onder de 15 graden loop je wegensrijwindkoeling onder omstandigheden risico op onderkoeling en om zo kort mogelijk aan gevaar bloot te staan moet je als veilige motorrijder zelf uit kunnen maken hoe snel de veiligheid optimaal gewaarborgd wordt, dus keuze om de v-max ook boven de 120 te laten zijn.

Sneeuw en ijzel
veroorzaken zelfs in geringe mate al dermate verkeers- en andere overlast en de verstandige motorrijder blijft dan thuis, of meot zo snel mogelijk op plek bestemming zjn om niet letterlijke en/of figuurlijk slachtoffer te worden van de weersgerelateerde verkeerschaos en zal daarom ook de v-max van 120 ongestoord moeten kunnen overschrijden.

"Harde" wind
is sowieso geen belemmering om harder dan 120 te mogen rijden op een motor, want als je dat kan en mag ondervindt je altijd ook al rijwindeffecten, dus een verlaging tot minder dan 120 is niet terzake doend.

Drukte op de weg en/of files
: wegens potentieel gevaar door of vanwege medeweggebruikers is het den motorrijwielberijder toegesaan om zoals reeds wettelijk toegestaan is links en rechts in te halen en/of over de zelfde rijstrook en zal de maximum snelheid volledig ter discretionaire bevoegdheid van de motorrijder zijn.

8-) O-)
 
met de regen krijg je er nooit door ;) maar dat wist je al.

als het warm weer is vind ik dat motorijders ( met name de supersport rijders ) zowiezo "lekker" mogen rijden oftewel hoe ze het voor hun eigen hobby willen. ( zonder andere in gevaar te brengen natuurlijk ) maar 150 op snelweg is niets mis mee als motor zijnde.
 
die van mist vink wel een beetje te gevaarlijk... alsof aanslag op je vizier het enige probleem is.... ik zou eerder zeggen dat we het wegdek op moeten warmen zodat de mist sneller wegtrekt.. dus met een warmere motor rijden. Dit krijgt men prima voor elkaar door met hoge toeren op hoge snelheden te rijden :)
 
Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag."


Nee inderdaad. Ik snap niet waarom het niet wat harder mag. 120 is niet harder, das terug naar de oude snelheid. 20 tot 30 km/h harder dan de oude snelheid is pas een begin.
En wat is slecht weer?? 3 gevallen regendruppels in Limburg?
 
Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag."


Nee inderdaad. Ik snap niet waarom het niet wat harder mag. 120 is niet harder, das terug naar de oude snelheid. 20 tot 30 km/h harder dan de oude snelheid is pas een begin.
En wat is slecht weer?? 3 gevallen regendruppels in Limburg?

denk ut wel jah

gaat ut onder andere over stukken zoals bijvoorbeeld de A20 bij rotterdam?... nou ik kom er dagelijks langs en als er geen hol is kan je er best met 140 a 160 langs krossen, (tip, niet doen, trajectcontrole op 80) <== jah lees 80 dus het kan allemaal veel harder en nog veilig ook als er niemand op de weg is.. dus 120 vinnik toch wel het minimum.
 
Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag."


Nee inderdaad. Ik snap niet waarom het niet wat harder mag. 120 is niet harder, das terug naar de oude snelheid. 20 tot 30 km/h harder dan de oude snelheid is pas een begin.
En wat is slecht weer?? 3 gevallen regendruppels in Limburg?
:N de oude snelheid was 100 op alle snelwegen... op de meeste wegen heb je nooit 120 gemogen...
 
:N de oude snelheid was 100 op alle snelwegen... op de meeste wegen heb je nooit 120 gemogen...

ut mocht wel maar voordat de aanleg klaar was werd ut al teruggebracht naar 100 :P O-)

ach, als ik weet dat er niet gecontrolleerd wordt krijgt mijn snelheids meter bij voorbaat al de neiging om op 140 te gaan staan.
 
denk ut wel.. maar als zij ut voorstel instuurt dan moet de kamer het behandelen... dus ut wordt sowieso stemmen in de kamertjes


aangezien links nu al een coalitie wilt vormen moeten we dus allemaal rechts stemmen. dus cda of vvd anders gaat de snelheid terug naar 20km/h heeft een dier altijd voorang en komen er meer bomen langs de wegen.
 
:N de oude snelheid was 100 op alle snelwegen... op de meeste wegen heb je nooit 120 gemogen...


volgens mij was het hele traject A6-> A1 120km/h

volgens mij heb ik trouwens bij mijn theorie gehad dat een de max op een autosnelweg 120km/h was! en op autowegen 100. dat dit achteraf gecorrigeerd word met verbodsborden wil niet zeggen dat het Vroegâh nooit 120 is geweest
 
denk ut wel jah

gaat ut onder andere over stukken zoals bijvoorbeeld de A20 bij rotterdam?... nou ik kom er dagelijks langs en als er geen hol is kan je er best met 140 a 160 langs krossen, (tip, niet doen, trajectcontrole op 80) <== jah lees 80 dus het kan allemaal veel harder en nog veilig ook als er niemand op de weg is.. dus 120 vinnik toch wel het minimum.
Bacardi_Breezer_Berry.jpg


Anyway, ze moeten de snelwegen gewoon vrijgeven. We zijn allemaal oud en wijs genoeg om zelf in te schatten wat veilig is, toch? We kennen onze beperkingen en die van de voertuigen, dus dat moet geen problemen geven. O-)

En zo wel: God zegene de greep.
 
Proef met variabele maximumsnelheid

door Joost Ruempol

AMSTERDAM - Vanaf volgend jaar kunnen automobilisten op sommige snelwegen als het minder druk is harder rijden. Tegelijkertijd kan de maximumsnelheid op bepaalde trajecten tijdelijk omlaag als het slecht weer of druk is.

Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) gaat de wet wijzigen om dit soort experimenten mogelijk te maken. Rondom de grote steden waar nu maximaal 100 kilometer gereden mag worden, zou volgens de minister in de nacht de snelheid opgetrokken kunnen worden tot maximaal 120 kilometer per uur. Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag." Halverwege 2007 gaan de eerste proeftrajecten van start.

Veiligheid

Het plan betekent een aanpassing van de matrixborden boven de weg, want die kunnen geen drie cijfers aangeven. " En bij sneeuw, regen of ijzel gaat de snelheid meteen omlaag ", zegt de CDA-bewindsvrouw, die de veiligheid voorop stelt.

Met de experimentwet kan de minister de snelheid direct aanpassen. Tijdens het experiment worden de strenge geluidsregels versoepeld. Wordt het definitief, dan moet alsnog de normale procedure worden gevolgd. Schoon

Peijs waarschuwt er wel voor dat de snelheid niet hoger kan worden dan het maximum van 120 kilometer per uur. Pas als het wagenpark schoner en stiller is, zou een verdere verhoging mogelijk zijn.


Bron: telegraaf.nl


...
Als ze de matrix borden dan toch aanpassen, zorg er dan voor dat het eerste digit een full digit wordt (anders kun je maar max 199 aangeven)
Beetje in de toekomst kijken kan nooit kwaad hé.
 
-O- oud genoeg om me herinneren dat 120 werd ingevoerd...
Het is allemaal de schuld van de oliecrisis, anno 1973.
Als ze de wegenbelasting voor motoren op LPG nu verlagen en het LPG-gebruik stimuleren, heb je geen oliecrisiseffect meer, is het milieu beter af en kan de snelheid omhoog. :Y *O*



















LPG is een oliederivaat. :o
 
gewoon geen max snelheid dat werkt ook tegen de overbevolking


zeg als je een partij vd pedo's hebt en een partij vd dieren, waarom geen partij vd mensen die voor hun plezier rijden? we zetten hem op, who's with me??!
 
Terug
Bovenaan Onderaan