Proef met variabele maximumsnelheid
door Joost Ruempol
AMSTERDAM - Vanaf volgend jaar kunnen automobilisten op sommige snelwegen als het minder druk is harder rijden. Tegelijkertijd kan de maximumsnelheid op bepaalde trajecten tijdelijk omlaag als het slecht weer of druk is.
Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) gaat de wet wijzigen om dit soort experimenten mogelijk te maken. Rondom de grote steden waar nu maximaal 100 kilometer gereden mag worden, zou volgens de minister in de nacht de snelheid opgetrokken kunnen worden tot maximaal 120 kilometer per uur. Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag." Halverwege 2007 gaan de eerste proeftrajecten van start.
Veiligheid
Het plan betekent een aanpassing van de matrixborden boven de weg, want die kunnen geen drie cijfers aangeven. " En bij sneeuw, regen of ijzel gaat de snelheid meteen omlaag ", zegt de CDA-bewindsvrouw, die de veiligheid voorop stelt.
Met de experimentwet kan de minister de snelheid direct aanpassen. Tijdens het experiment worden de strenge geluidsregels versoepeld. Wordt het definitief, dan moet alsnog de normale procedure worden gevolgd. Schoon
Peijs waarschuwt er wel voor dat de snelheid niet hoger kan worden dan het maximum van 120 kilometer per uur. Pas als het wagenpark schoner en stiller is, zou een verdere verhoging mogelijk zijn.
Bron: telegraaf.nl
Ideaal, maar dan moeten ook deze overwegingen nog even meegenomen worden.
Heerlijk, temp. boven de 15 graden--> motorrijders mogen harder dan 120 wegens rijwindkoeling van de motorrijder. Dit ter voorkoming van warmtestuwingen, zonnesteek etc.
Regen: --> om je vizier door de rijwind regendruppelvrij te krijgen moet je o.g.v. verkeersveiligheidsoverwegingen minimaal 140 mogen, en motorbanden hebben wegens bolle i.p.v. platte vorm minder tot geen last van aquaplanning.
Onweer: wegens omntbreken kooi van Faraday is het te gevaarlijk om niet te kunnen schuilen en waar kan je dat beter doen dan thuis/plek v. bestemming etc. ergo in onweer forse verhoging v-max voor motorrijders.
Mist leidt tot verminderde zichtbaarheid en tot minder zicht door waterafzetting op des rijders vizier. Dit laatste is te voorkomen door juist voor motorrijders de v-max fors te verhogen, omdat van wegparelen van mistafzetting bij lagere snelheden, onder de 160km/u, geen sprake is.
De verminderde zichtbaarheid is voor motorrijders geen extra gevaarzetting, nu het zo is dat bij het overgrote deel der niet eenzijdige ongevallen met motorrijders de wederpartij vaak zich beroept op "SMIDSY" (Sorry Mate, I did'nt see ya) en dit dus niet typisch mistgerelateerd is.
Bij temperaturen onder de 15 graden loop je wegensrijwindkoeling onder omstandigheden risico op onderkoeling en om zo kort mogelijk aan gevaar bloot te staan moet je als veilige motorrijder zelf uit kunnen maken hoe snel de veiligheid optimaal gewaarborgd wordt, dus keuze om de v-max ook boven de 120 te laten zijn.
Sneeuw en ijzel veroorzaken zelfs in geringe mate al dermate verkeers- en andere overlast en de verstandige motorrijder blijft dan thuis, of meot zo snel mogelijk op plek bestemming zjn om niet letterlijke en/of figuurlijk slachtoffer te worden van de weersgerelateerde verkeerschaos en zal daarom ook de v-max van 120 ongestoord moeten kunnen overschrijden.
"Harde" wind is sowieso geen belemmering om harder dan 120 te mogen rijden op een motor, want als je dat kan en mag ondervindt je altijd ook al rijwindeffecten, dus een verlaging tot minder dan 120 is niet terzake doend.
Drukte op de weg en/of files: wegens potentieel gevaar door of vanwege medeweggebruikers is het den motorrijwielberijder toegesaan om zoals reeds wettelijk toegestaan is links en rechts in te halen en/of over de zelfde rijstrook en zal de maximum snelheid volledig ter discretionaire bevoegdheid van de motorrijder zijn.
door Joost Ruempol
AMSTERDAM - Vanaf volgend jaar kunnen automobilisten op sommige snelwegen als het minder druk is harder rijden. Tegelijkertijd kan de maximumsnelheid op bepaalde trajecten tijdelijk omlaag als het slecht weer of druk is.
Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) gaat de wet wijzigen om dit soort experimenten mogelijk te maken. Rondom de grote steden waar nu maximaal 100 kilometer gereden mag worden, zou volgens de minister in de nacht de snelheid opgetrokken kunnen worden tot maximaal 120 kilometer per uur. Peijs: "Mensen snappen het niet dat je 's nachts op een lege weg niet harder mag." Halverwege 2007 gaan de eerste proeftrajecten van start.
Veiligheid
Het plan betekent een aanpassing van de matrixborden boven de weg, want die kunnen geen drie cijfers aangeven. " En bij sneeuw, regen of ijzel gaat de snelheid meteen omlaag ", zegt de CDA-bewindsvrouw, die de veiligheid voorop stelt.
Met de experimentwet kan de minister de snelheid direct aanpassen. Tijdens het experiment worden de strenge geluidsregels versoepeld. Wordt het definitief, dan moet alsnog de normale procedure worden gevolgd. Schoon
Peijs waarschuwt er wel voor dat de snelheid niet hoger kan worden dan het maximum van 120 kilometer per uur. Pas als het wagenpark schoner en stiller is, zou een verdere verhoging mogelijk zijn.
Bron: telegraaf.nl
Ideaal, maar dan moeten ook deze overwegingen nog even meegenomen worden.
Heerlijk, temp. boven de 15 graden--> motorrijders mogen harder dan 120 wegens rijwindkoeling van de motorrijder. Dit ter voorkoming van warmtestuwingen, zonnesteek etc.
Regen: --> om je vizier door de rijwind regendruppelvrij te krijgen moet je o.g.v. verkeersveiligheidsoverwegingen minimaal 140 mogen, en motorbanden hebben wegens bolle i.p.v. platte vorm minder tot geen last van aquaplanning.
Onweer: wegens omntbreken kooi van Faraday is het te gevaarlijk om niet te kunnen schuilen en waar kan je dat beter doen dan thuis/plek v. bestemming etc. ergo in onweer forse verhoging v-max voor motorrijders.
Mist leidt tot verminderde zichtbaarheid en tot minder zicht door waterafzetting op des rijders vizier. Dit laatste is te voorkomen door juist voor motorrijders de v-max fors te verhogen, omdat van wegparelen van mistafzetting bij lagere snelheden, onder de 160km/u, geen sprake is.
De verminderde zichtbaarheid is voor motorrijders geen extra gevaarzetting, nu het zo is dat bij het overgrote deel der niet eenzijdige ongevallen met motorrijders de wederpartij vaak zich beroept op "SMIDSY" (Sorry Mate, I did'nt see ya) en dit dus niet typisch mistgerelateerd is.
Bij temperaturen onder de 15 graden loop je wegensrijwindkoeling onder omstandigheden risico op onderkoeling en om zo kort mogelijk aan gevaar bloot te staan moet je als veilige motorrijder zelf uit kunnen maken hoe snel de veiligheid optimaal gewaarborgd wordt, dus keuze om de v-max ook boven de 120 te laten zijn.
Sneeuw en ijzel veroorzaken zelfs in geringe mate al dermate verkeers- en andere overlast en de verstandige motorrijder blijft dan thuis, of meot zo snel mogelijk op plek bestemming zjn om niet letterlijke en/of figuurlijk slachtoffer te worden van de weersgerelateerde verkeerschaos en zal daarom ook de v-max van 120 ongestoord moeten kunnen overschrijden.
"Harde" wind is sowieso geen belemmering om harder dan 120 te mogen rijden op een motor, want als je dat kan en mag ondervindt je altijd ook al rijwindeffecten, dus een verlaging tot minder dan 120 is niet terzake doend.
Drukte op de weg en/of files: wegens potentieel gevaar door of vanwege medeweggebruikers is het den motorrijwielberijder toegesaan om zoals reeds wettelijk toegestaan is links en rechts in te halen en/of over de zelfde rijstrook en zal de maximum snelheid volledig ter discretionaire bevoegdheid van de motorrijder zijn.