proefrit; 2 uiterste en een dikke teleurstelling

_rolo_

Die hard MF'er
27 jan 2009
954
0
bathmen
Facebook
Vandaag was het dan zover!
Na afgelopen woensdag mijn officiele rose pasje te hebben opgehaald ging ik vandaag dus eindelijk een proefrit maken op mijn droommotor.

Laat ik maar met de dikke teleurstelling beginnen.
Het gaat om een kawasaki Z750 uit 2008. Ik was al 2 x bij de motorzaak geweest, een maandje of 2 geleden en vorige week.
Vorige week heb ik duidelijk laten merken dat ik serieuze interesse heb en dat ik vandaag zou komen voor een proefrit. Zelfs een offerte laten maken met allerlei leuke spulletjes voor op de fiets. Ik was redelijk tevreden, moest nog wel een beetje in onderhandeling over de prijs maar dat zou wel goed komen. Ik wilde alleen nog proefrijden en dat kon dus pas na het ophalen van mn rijbewijs. Goed, gister gebeld om aan te geven dat ik vandaag wilde rijden. Geen probleem werdt mij verteld, hoe laat kom je. Afgesproken met de zaak dat het 12 uur zou worden.

Ik vandaag helemaal in mn nopjes samen met mn vriendin naar de motorzaak, een vriend kwam ook mee op de motor om lekker met me mee te rijden. Eenmaal binnen vroeg de verkoper of die mij kon helpen. Jawel ik had een afspraak om op de kawa een proefrit te maken. Op dit moment werd het hoofd van de verkoper nogal rood en hij zei; "euhh ja ik ga even kijken, want er is iemand mee bezig". Er werd druk gebeld en overlegd en mijn 'helemaal in mn nopjes gevoel' begon plaats te maken voor een 'hier is iets niet pluis gevoel'.
2 minuten later komt de verkoper terug en verteld mij dat er net iemand een proefrit heeft gemaakt en dat de motor net verkocht is!
WTF! :( Wat is hier aan de hand? ik had een afspraak voor een proefrit.
Ja, nee, euhh die ander ook.
Opnieuw wtf, je pland toch geen 2 proefritten na elkaar voor dezelfde fiets zonder daarover de ander te informeren. Kom ik hier helemaal voor niets naar toe in mijn motorpakkie.
Er kon echt geen excuus vanaf, een simpele "tja, kan gebeuren" moest mij blijkbaar tevreden stellen.

Nu wist ik dat er nog een zelfde z750 te koop stond, zelfde jaar+kmstand alleen andere kleur.
Nou dan wil ik daar wel een ritje op.
Tuurlijk, ook gister verkocht. Gelukkig was het een grote zaak en hadden ze een demomodel uit 2010 waar ik wel op mocht rijden. Dus gelukkig toch nog de weg op.

Samen met die vriend lekker een stukkie rijden. Eerst even wat onwennig zo zonder oortje en instructeur die je op je kop geeft als je een foutje maakt en zegt waar je heen moet.
Maar na 5 minuten is dat gevoel helemaal weg en dacht ik alleen maar jeetje wat is dit gaaaaaaaf *O*
Wat een heerlijke fiets zeg, een power vergeleken met mijn lesmotor, schakelen zo makkelijk. Heel even wennen aan het zwaardere gewicht met name in de bochten maar wat reed dat heerlijk.
Kleine minpuntjes ondervonden aan de Z750.
Vol in de wind dus met 10 graden echt een koude nek en bevroren handen met mijn zomer handschoenen.
De spiegels van de kawa zijn echt een minpunt want ik zag bijzonder weinig achter me (zijn natuurlijk makkelijk te vervangen voor andere)
Verdere minpunten, helemaal niets. Wat een genot om mee te rijden. Heel even op een droge, lege en overzichtelijke weg 165 in zn 2 wat een geluid en power :9~ , maar ook als je rustig in zn 3 met 50 door de bbk rijd geen enkel probleem.

Na een half uurtje sturen even geruild met mn vriend van motor een bmw R 1200 st.
Het meest fijne aan deze fiets was zijn handvatverwarming. Binnen een minuut waren mijn bevroren vingers heerlijk warm. Wat een verschil met de kawa zeg. Flink zwaar sturen met een 1200 wel heerlijk uit de wind met een ruit en zeker soepel rijden. Zeker zit je hier lekkerder op, alleen schakelen voor de 7000 toeren anders zit je al in het rood. Zeker een motor voor dagelijks gebruik en langere ritten. Na 15 minuten weer omgewisseld en mijn vriend was ook zeker te spreken over de power en rijeigenschappen van de Z750.

Samen er over eens dat de bmw echt een goede toermotor is waar je heerlijk soepel mee rijd.
En ook zeker er over eens dat de kawasaki echt een soepele fiets is met een heel hoog fun gehalte. Precies wat ik in een motor zoek, ik ga er niet dagelijks mee naar mijn werk, is ook maar 10 km. Ook zeker niet met slecht en koud weer gaan rijden. Nee voor de fum km's is dit echt de fiets voor mij.

Teruggekomen vroeg de verkoper, inmiddels de andere die ik vorige week gesproken had, wat ik er van vond. Naja prima fiets echt heerlijk alleen de foute kleur. Knalorange, niet dat dit lelijk is maar ik wil een zwarte (schijnen sneller te zijn :X ). Nog even mn onvrede uitgesproken over mijn inmiddels verkochte favoriet en het gebrek aan communicatie in hun toko. Maar daar ging hij ook zo laks mee om en ik kreeg ook precies hetzelfde antwoord als de andere verkoper. Jammer want ik had zo'n goed gevoel bij deze zaak.
Niet dat dit nu helemaal weg is maar goed toch een klein imagodeukje voor hun van mijn kant.
Hij bood nog wel aan of ik deze fiets wilde kopen voor een redelijke prijs. Gelijk nee geantwoord want ik wil een zwarte. Hij bood aan om hem zonder kosten zwart te laten spuiten bij een goede auto en motorspuiterij die al hun spuitwerk doet.
Hmmm geeft me toch wat om over na te denken want dan heb je toch een 2010 model met 4500KM voor een redelijke prijs. Hmmm what to do :? Ga ik nog maar eens over nadenken.

Zit er nu nog iets nuttigs of educatiefs aan dit verhaal?
Waarschijnlijk niet echt, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt en dat mag vast wel op het MF.
Fijn weekeind aan allemaal en ik kan niet wachten op het voorjaar en het aanschaffen van een motor.
:W
 
Laatst bewerkt:
tl;dr

maaruh, ik zou nooit een demo motor kopen, meeste zijn met een koude motor vol in de begrenzer gegooid, motorisch niet in opperbeste staat vaak.
 
mja, wie eerst komt, eerst maalt zeker.

als een proefrit is ingeplanned voor jouw proefrit...en diegene besluit hem na proefrit te kopen....
vind ik niet vreemd. motorzaak had je even kunnen bellen dat de motor inmiddels verkocht was maar omdat proefritten vlak achter elkaar ingeplanned waren was dat blijkbaar te kortdag, want je stond er al.


weg is pech denk ik. idd. niet zoveel aan te doen. je kan moeilijk verwachten dat ze die motor voor jou speciaal een maand lang vast gaan houden omdat je er heel geintresseerd in bent.

da's handel.

volgende keer beter denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik had helemaal niets meer in die zaak gekocht :N

Wel gefeliciteerd met je aankoop iig :Y :]
 
Onthoud even: Demo motor & over laten spuiten = Dramatische waardevermindering.

Maar sowieso vind ik het raar dat die zaak niet even meld dat er meer gegadigden zijn voor die motor die die dag een proefrit hebben, lijkt me een kleine moeite om dat erbij te zeggen en voorkomt teleurstellingen zoals deze.
 
mja, wie eerst komt, eerst maalt zeker.

als een proefrit is ingeplanned voor jouw proefrit...en diegene besluit hem na proefrit te kopen....
vind ik niet vreemd. motorzaak had je even kunnen bellen dat de motor inmiddels verkocht was maar omdat proefritten vlak achter elkaar ingeplanned waren was dat blijkbaar te kortdag, want je stond er al.


weg is pech denk ik. idd. niet zoveel aan te doen. je kan moeilijk verwachten dat ze die motor voor jou speciaal een maand lang vast gaan houden omdat je er heel geintresseerd in bent. da's handel.

volgende keer beter denk ik.

Tuurlijk weg is pech, meerdere proefritten geen probleem, en ze hoeven echt geen maand een fiets voor me vast te houden. Kon m wel reserveren maar dat kost 10% aankoopbedrag en wie weet reed het voor geen meter, weg 700€. Dat risico wilde ik niet lopen.
Waar ik van baal is dat toen ik gister belde voor een proefrit de andere al gepland was. En dat dat me dus niet verteld is. Anders had ik wel vrijdag die proefrit gemaakt en hem ook wel gekocht.

@ ratz, heb voorlopig nog niets gekocht -O-
@ razadull, okee thanx geen demomodel voor mij dus
 
Laatst bewerkt:
Nou, je maakt iig een proefrit. Das al helemaal goed.

Ga je ook op andere modellen rijden?
 
tl;dr

maaruh, ik zou nooit een demo motor kopen, meeste zijn met een koude motor vol in de begrenzer gegooid, motorisch niet in opperbeste staat vaak.

Ja, een motor waar ik nog nooit een meter op gereden en dus niet vertrouwd op ben trek ik ook altijd na 150 meter al gelijk door tot de toerenbegrenzer er in hakt. })

:]
 
Nou, je maakt iig een proefrit. Das al helemaal goed.

Ga je ook op andere modellen rijden?

Vond de Z1000 en CB1000R ook erg mooi, maar zijn in mijn ogen geen beginnersfietsen.

Misschien de nieuwe gsx 750 van suzuki ook proberen, maar eigenlijk wil ik geen gloednieuwe fiets om mee te beginnen.

ohhhh keuzes, keuzes en keuzes. Het is zo lastig :z
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal! :) Ik bedoel dus leuk geschreven, het verhaal zelf is natuurlijk wat minder.

Als ik jou was zou ik nog eens op wat andere fietsjes gaan sturen. Je hebt net je rijbewijs, dan is alles leuk. Het zegt dus niet zoveel. Ik kan je iig een 2-cilinder van harte aanbevelen. Maar dat is persoonlijk denk ik.
 
Ja, een motor waar ik nog nooit een meter op gereden en dus niet vertrouwd op ben trek ik ook altijd na 150 meter al gelijk door tot de toerenbegrenzer er in hakt. })

:]
Ik heb ooit eens een testrit gedaan op een daytona 675 met maar 300km op de teller. Toen ik vroeg of ik het rustig aan moest doen, vanwege het inrijden, vertelden ze me dat de vorige testrit er 240km/u mee gereden was, dus dat het toch al te laat was.
 
Ik heb ooit eens een testrit gedaan op een daytona 675 met maar 300km op de teller. Toen ik vroeg of ik het rustig aan moest doen, vanwege het inrijden, vertelden ze me dat de vorige testrit er 240km/u mee gereden was, dus dat het toch al te laat was.


Er is niks mis met fors inrijden. :]
 
Ja, een motor waar ik nog nooit een meter op gereden en dus niet vertrouwd op ben trek ik ook altijd na 150 meter al gelijk door tot de toerenbegrenzer er in hakt. })

:]

Er zijn er zat die er de ballen wel voor hebben en er niks om geven :Y
 
tl;dr

maaruh, ik zou nooit een demo motor kopen, meeste zijn met een koude motor vol in de begrenzer gegooid, motorisch niet in opperbeste staat vaak.


Zo rijdt jij dus kennelijk met een demo.
Ik heb diverse proefritten gemaakt en eerst gewoon warm gereden.

Hoe denk jij dat monteurs met jouw motor omgegaan zijn?
 
Er is niks mis met fors inrijden. :]

Definieer fors. Bovendien weet je nooit hoe er met een demomotor is omgegaan. Imo koop je gewoon een 2e hands fiets. Zat mensen die kijken wat dat ding kan en hem even mishandelen. Nee, geen demofiets voor mij. :N Maar goed, voor de een wel, de ander niet.

Ik zou iig niets kopen bij die zaak. Als jij een afspraak maakt voor een proefrit (is gewoon een overeenkomst die je aangaat met de verkoper), en je komt, en hij blijkt verkocht te zijn zonder ook maar iets te laten weten... Nee, zeker niet netjes.
Ze hadden op z'n minst even kunnen melden dat er meerdere geinteresseerden zijn. En achteraf is een excuus toch wel op z'n plaats.

Maar leuk dat je zo te spreken bent. :Y Iig doen waar jij je goed bij voelt! :)
 
Hebben ze het toch netjes voor je opgelost.
Ze zullen je teleurstelling ook wel begrijpen.
En dat aanbod van dat overspuiten in een door jouw gewenste kleur is ook goed.

En over een demo vol in de begrenzer?
Je weet toch ook niet wat er met een 2e hands motor is gebeurt?
Imo zijn demo's vaak gebruikt om voorzichtig proef mee te rijden en niet om af te trappen.


Denk er niet te lang over, anders is tie straks weer weg.
Succes!
 
tl;dr

maaruh, ik zou nooit een demo motor kopen, meeste zijn met een koude motor vol in de begrenzer gegooid, motorisch niet in opperbeste staat vaak.

Ik wel :Y

Motor ingereden, alle foutjes zijn al boven water gekomen.
Volledige fabrieksgarantie en in jouw geval nog nieuwe lak ook.
En dat alles voor weinig...

Nee en een 2e hands is altijd eerst warm gereden en goed verzorgd :N
 
Hebben ze het toch netjes voor je opgelost.
Ze zullen je teleurstelling ook wel begrijpen.
En dat aanbod van dat overspuiten in een door jouw gewenste kleur is ook goed.

En over een demo vol in de begrenzer?
Je weet toch ook niet wat er met een 2e hands motor is gebeurt?
Imo zijn demo's vaak gebruikt om voorzichtig proef mee te rijden en niet om af te trappen.


Denk er niet te lang over, anders is tie straks weer weg.
Succes!


de meeste die bij een motorzaak proef rijden gaan echt niet gelijk van kiet dus ik sluit me aan bij dit verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan