Proefrit -> motor weg

Rogier

MF'er
28 jun 2004
191
0
Groningen
Zojuist las ik onderstaande op internet. Van dit soort acties zakt je broek toch echt af. Wat kan je aan dit soort dingen doen? Vaak hoor je dat ze eventueel een rijbewijs achterlaten als 'onderpand' maar die blijkt dan vals te zijn. Ik heb zelf ook mijn R1 te koop staan, maar dit zijn dan helemaal geen leuke berichten....

-----------------------------------------------------------------------------
Groningen: motor weg na proefrit
Een tot nu onbekende man stal gisteravond in Groningen onder het mom van een proefrit een motorfiets. De eigenaar, een 27-jarige Stadjer, had de motor, een groene Kawasaki ZX6R, via internet te koop aangeboden. Gisteravond meldde zich een gegadigde. De ongeveer 30-jaar oude man, die beweerde in Zuidlaren te wonen, wilde graag een proefrit maken en liet zijn eigen motorfiets als ‘onderpand’ achter. De gegadigde keerde echter niet terug. De achtergelaten motorfiets bleek achteraf in Meppel te zijn gestolen. Omdat de benzine van de gestolen motorfiets bijna op was, heeft de verdachte mogelijk in de nabije omgeving van Groningen getankt. De man heeft een fors postuur en gemillimeterd haar. Hij droeg een matzwarte helm met donker vizier en motorlaarzen met de kleuren zwart, grijs en rood.
-----------------------------------------------------------------------------
 
enige mogelijkheid die ik nog zie is om achterop te gaan zitten, maar wellicht dat ie dan begint te zeiken dat hij zo geen goede proefrit kan maken. En anders moet je er zelf op 'zijn' of een eigen andere motor meerijden. . .
 
:N

Het is toch triest dat je tegenwoordig al bang moet zijn als je iemand een proefrit op je fiets laat maken :N :(
 
al zou ik een motor verkopen zou ik waarschijnlijk ook met de proefrit meerijden oid. en idd dubbelcheck, dus kijken of zijn papieren ook bij zijn motor horen en anders auto. maar ja, vervelende is natuurlijk dat je dat ook kan vergeten te vragen na een goede/vertrouwde babbel.
zou ik er 1 particulier kopen, mag van mij de eigenaar sowieso op een andere motor/in een auto mee. ben geen navigatie-wonder, dus mag hij me wel een rondje sturen. :P
 
Hmz achterop meerijden lijkt me het beste of op een motorfiets van een vriend (voor hetzelfde geld heeft hij zijn gestolen fiets gesaboteerd). Ik lees heel vaak de methode: eerst geld achterlaten en dan is een proefrit mogenlijk. Ik denk dat we die methode maar vaker motten toepassen maarja ik ben altijd bang dat het vals geld is.
Tot nu toe zijn altijd de ouders van de koper erbij aanwezig geweest (ik heb tot op heden alleen brommers/scooters verkocht) en blijft er altijd een ouder of een ouder met het kind zelf (omdat die niet kon schakelen) achter. Maarja voor hetzelfde geld trekken die opeens een pistool. Eigenlijk gewoon zielig dat je niemand meer kunt vertrouwen B| .
 
Gewoon handgeld vragen. 10% van de koopprijs
 
ik zou nooit iemand zomaar met mn motor een proefrit laten maken, dan ga ik echt zelf mee...
is wel een beetje het domste wat je kan doen. bij een dealer moet je ook altijd papieren achterlaten, rijbewijs, of ze maken er een kopie van ofzo...
 
Gewoon handgeld vragen. 10% van de koopprijs

Ja 10%. Dan hebben ze nog heel goedkoop een motor :+ .
En ja ik heb ook gewoon teveel vertrouwen in mijn medemens. Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen zal hebben als er 2 Ali's van 16 op de stoep staan uit A Dam zonder ouders of papieren (die ook vals kunnen zijn).
 
Gewoon handgeld vragen. 10% van de koopprijs
Voor 10% van de koopprijs wil ik ook wel je motor van een paar duizend euro 'kopen' als dief zijnde :N Ik moet zeggen, deze dief had wel smaak :X :+

Ik weet zeker dat ik een ander met een proefrit op mijn motor nooit zou vertrouwen. Dus me broertje zou dan gewoon mee moeten rijden :)
 
ik heb vroeger het zelfde gehad met een brommer (mbx)
kerel komt kijken 30 min staan praten ik denk nog aardige kerel O-)

hij vraagt of hij een rondje mag rijden nou zeg ik een rondje door de straat
en ik maar wachten |(

later nog ergens gezien met hoge snelhied daarna niks meer
die figuuren zijn het laagste van het laagste van de samenleving :r :r :r :r
 
ik heb van de week ook een motor particulier gekocht *O* en toen ik gevraagd had of ik een proefritje mocht maken was dat geen probleem, ik vroeg zelf nog of ie eventueel gegevens van mij wilde zien/hebben maar hij vond mijn vriendin al onderpand genoeg :+



als iemand echt goede bedoelingen heeft lijkt het me dat ze zelf al vragen hoe de eigenaar het zou willen doen :Y



lijkt me echt verschrikkelijk dat ze je motor jatten tijdens een proefrit :X motor weg, geen geld gevangen, en probeer dat maar eens bij de verzekering uit te leggen |( kan dan best een moeilijk verhaal worden lijkt me.
 
:N

Het is toch triest dat je tegenwoordig al bang moet zijn als je iemand een proefrit op je fiets laat maken :N :(

Altijd. Ik vraag bij een proefrit altijd om het rijbewijs (omdat je als eigenaar altijd deels aansprakelijk bent. Heeft hij geen geldig motorrijbewijs, ben jij ook schuldig voor ongelukschade, omdat jij je motor meegaf).

Ik schijf ff naampje op, en het rijbewijs nummer/sofinummer. Kun je ze altijd terugvinden.

De gelegenheid maakt de dief zoals men zegt. Dus haal de gelegenheid weg.
 
Ja 10%. Dan hebben ze nog heel goedkoop een motor :+ .
En ja ik heb ook gewoon teveel vertrouwen in mijn medemens. Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik minder vertrouwen zal hebben als er 2 Ali's van 16 op de stoep staan uit A Dam zonder ouders of papieren (die ook vals kunnen zijn).

Maar op deze manier haal je imho de slechte er wel uit.

Als je dit voorstelt en ze beginnen meteen te sputteren weet je vaak genoeg
 
laatst had ik mijn gsx-r 750 srad te koop..
1997, 31500 km..
een buitenlandse jongen had interesse en wilde komen kijken, toch even na gedacht..
ik zeg, het is niet dat ik je niet vertrouw, mar ik ken je ook niet, dus...
hij zie, geen probleem , lossen we op..
hij kwam, liet rijbewijs achter en een klap geld, en maakte een proefritje..
tevens bleef een auto achter, en een maat van 'm.
10 min later was hij terug, en de deal was zo gesloten..
hij vertelde dat waar hij woonde je niet eens je 125 cc scooter te koop kon zetten, hij zegt, ze steken je neer, of jatten 'm als ze wetren waar ie staat..

't is toch te gek voor woorden...
 
Gewoon altijd rijbewijs vragen.. Hebben de meesten toch altijd wel bij hun...
 
Rijbewijs achterlaten (of een kopie ervan), lijkt me toch genoeg info om iemand te achterhalen...!

Toen ik afgelopen woensdag mijn motor bij een particulier kocht heb ik trouwens helemaal niets achter hoeven laten, maar de persoon die me een lift had gegeven is wel bij de verkoper blijven wachten.
 
Tja, het is een heel lastig dilemma.

Wil je je motor verkopen zal je toch iemand een proefrit moeten laten maken, maar dan bestaat natuurlijk altijd het eerder genoemde gevaar.

Je gaat er toch niet vanuit dat iemand dan een andere gestolen motorfiets bij je achterlaat.

Doet me een beetje denken aan het verhaal van de autoproefrit en de hoer.
Man komt proefrit maken met dure auto, en laat zijn 'vrouw' als onderpand achter. Na een tijdje vertrekt de vrouw, want ze was slechts betaald voor een uur.
Vrouw weg, auto weg, daar sta je dan als autodealer :(
 
Tja, hoe zeker ben je wanneer je het RBW vraagt. Is ook nie zo moeilijk te vervalsen.

Toen ik mijn VFR verkocht waren ze met zijn tweeen en ben ik samen met de ander er achteraan gereden tijdens de proefrit.
Maar ja, 2 tegen 1 was ook geen partij dus als ze kwaad gewild hadden......
 
Terug
Bovenaan Onderaan