Proefrit schade gemaakt

Is er geen WA verzekering die "schade aan het geleende" dekt.
Ik leen ook wel motorfietsen uit, maar altijd met de mededeling "Zoals je hem krijgt wil ik 'm terughebben" en dat is een breed begrip.
 
Tot op het moment van lezen van dit topic, was ik in de veronderstelling dat een proefrit bij een auto of motorzaak gewoon "all risk" verzekerd was... 😧

Weer wat geleerd. Deze prent ik goed in mijn geheugen.
 
Ervaringsdeskundige hier.

Ging een half jaartje geleden onderuit op een nagelnieuwe MT-10 tijdens een proefrit. 9000 euro schade. Heb het eigen risico van 2250 gelapt en ben het zo snel mogelijk vergeten.
Dat je niks hebt ondertekend is wel vreemd...
Blijft ruk natuurlijk maar 2250 tegen 9000 valt dan nog relatief mee.
 
Nieuwe bandjes, achterwiel schoof weg, motor klaptte tegen de straat schoof een stuk door, klaptte tegen een stoeprand over naar de andere kant.

Olie lek, frame beschadigd, rearsets beschadigd, kappen beschadigd, stuur krom, velg krom, zadel kapot, uitlaat beschadigd enz. Loopt snel in de papieren.

Heb er zelf niks aan over gehouden.

Wist je dat het ding op nieuwe banden stond?
 
1000 euro schade op een motorfiets die ze hebben ingekocht voor zo'n 1000 á 1500 euro is wel een beetje absurd. Met nieuwe delen en installatie zit je daar natuurlijk wel snel op, maar dat is meer voor verzekering. Grote kans dat ze hem gewoon opknappen met 2dehands en aftermarket onderdelen (vooral rond deze tijd) en dus winst maken op jou ongeluk..

Overigens kan je op Motorcycle Ergonomics kijken voor zithouding, dan had je al kunnen zien dat een MT-07 wel wat meer rechtop is dan een Fazer.
 
De 1000,- euro is redelijk normaal. Dag werk en wat onderdelen 8 uur * 75 euro is al 600 euro. Want de monteur kan geen ander betaald werk doen.

Goed je vergelijkt verder en ouder type motor met een mt07. In de prijsklasse van 2500 euro ga je weinig beters vinden.

Had die motor gekocht, knap hem samen op met iemand een leer rijden en jaar of twee. En verkoop hem weer.
 
Is er geen WA verzekering die "schade aan het geleende" dekt.
Ik leen ook wel motorfietsen uit, maar altijd met de mededeling "Zoals je hem krijgt wil ik 'm terughebben" en dat is een breed begrip.

Uiteraard komt dit vaker voor en hebben ze dat uitgesloten (allemaal, komt nogal eens voor en uitbetalen is een dingetje bij verzekeringen)

-> Mag je rijden in de auto van een ander en maak je per ongeluk brokken? Dan kun je helaas geen gebruik maken van je WA verzekering. Deze verzekering dekt schade aan de spullen van anderen, maar niet op het moment dat je gebruik maakt van een motorvoertuig.
 
Is er geen WA verzekering die "schade aan het geleende" dekt.
Ik leen ook wel motorfietsen uit, maar altijd met de mededeling "Zoals je hem krijgt wil ik 'm terughebben" en dat is een breed begrip.
Nee, zelfs mijn verzekering zegt dat dit soort zaken niet door de aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt. Misschien kan jij of anderen je eigen polis nog eens doornemen of informeren of ze dit dekken.
 
Tot op het moment van lezen van dit topic, was ik in de veronderstelling dat een proefrit bij een auto of motorzaak gewoon "all risk" verzekerd was... 😧

Weer wat geleerd. Deze prent ik goed in mijn geheugen.

Ik heb ook meerdere proefritten gedaan en eigenlijk altijd een formulier ondertekend.
Altijd even lezen wat je tekent en naar het bedrag kijken wat je moet betalen bij schade.

Hoe de zaak verzekert is maakt niet zoveel uit, het gaat om je eigen risico bij de proefrit.
 
Professioneel schadeherstel voor een nieuwe of ouwe motor scheelt weinig qua kosten, een oude motor is alleen eerder total loss. Als je het zelf doet ga je waarschijnlijk op zoek naar gestolen gebruikte onderdelen, wat de kosten natuurlijk kan drukken. Aan de andere kant zijn sommige onderdelen bij oudere motoren simpelweg onvindbaar, nieuw of gebruikt.
Dan nòg hadden ze hem op de hoogte moeten stellen en laten tekenen..
 
Ik wil deze ervaring liever zo snel mogelijk vergeten maar wel in mijn achterhoofd houden.
Dus ik ga er ook niet meer achterna en houd het voor gezien €1000 lichter en een ervaring rijker.

Ik denk dat ik wanneer weer beslis om een motor te nemen en ga proefrijden gewoon bij een zaak ga waar ik wel allerlei papieren toegeschoven krijg XD
Dus nog ff langer zonder een motor blijven leven
 
Maar goed, nu wat anders...

Consignatie verkoop.

Stel dat je jouw motor via MotoPort te koop zet. Alle zorgen rondom proefritten en verkoop worden je uit handen genomen, geen gedoe.

Ok...

Nu gaat iemand dus onderuit met jouw motor. Blijkbaar (?) alleen WA verzekerd via MotoPort.

Hoe zou zo'n casus er uit zien?

Verkoper stelt MotoPort aansprakelijk ==> MotoPort stelt degene die de proefrit maakt aansprakelijk?
 
Ik heb ook meerdere proefritten gedaan en eigenlijk altijd een formulier ondertekend.
Altijd even lezen wat je tekent en naar het bedrag kijken wat je moet betalen bij schade.

Hoe de zaak verzekert is maakt niet zoveel uit, het gaat om je eigen risico bij de proefrit.
Blauw: Al-tijd.

Rood: Echt nooit geweten. Heb in mijn leven ook maar 3 proefritten gemaakt. Nooit iets hoeven invullen. Alleen kopie RBW.
 
Is er geen WA verzekering die "schade aan het geleende" dekt.
Ik leen ook wel motorfietsen uit, maar altijd met de mededeling "Zoals je hem krijgt wil ik 'm terughebben" en dat is een breed begrip.
Je hebt MotoShare: Huur voordelig 'n motor of verhuur die van jou dan ben jij gewoon verzekerd maar als huurder heb je nog wel eigen risico (€1200 of €600). En elke motor die als "sport" bij de verzekering staat is daar niet welkom volgens mij. :9
 
Persoonlijk vind ik het onnodig dat er al direct betaald is, er is schade gereden en daar mag een compensatie tegenover staan.
Echter vind ik 2 zaken wel erg belangrijk;
1) De voorwaarden van een proefrit moeten van te voren besproken en akkoord bevonden zijn. Ik heb onlangs 3 proefritten gemaakt 2x een formulier moeten tekenen voor het eigen risico (1x 550 en 1x 750) de derde keer alleen de opmerking gekregen total loss rijden is kopen. Zonder afstemming vooraf vind ik het niet vanzelfsprekend om het totale bedrag verschuldigd te zijn.
2) Het is een motor van pak m beet 20 jaar oud, er zijn bijna niet eens nieuwe onderdelen voor te koop, dus hij wordt opgelapt met 2e hands onderdelen. Ook al zou er een eigen risico van 1000 euro zijn dit betekend niet als je een beetje schade rijd dat dit het standaard in rekening gebrachte bedrag kan zijn. Of ze laten het via de verzekering lopen en de schade wordt door een onafhankelijke partij getaxeerd en jij bent tot een Max van 1000 euro aansprakelijk of ze zijn redelijk zeggen dat ze het zelf gaan fixen en rekenen marktconforme prijzen voor 2de hands onderdelen en normale uurtarieven en je kan dit dan door een derde partij laten verifiëren als je wil.
Zo zou ik het in ieder geval aanpakken, ik zeg niet dat ik niet zou betalen maar zou zeker mijn eigen rechten beschermen en ervoor zorgen dat ik niet een leuke en eenvoudige winstverdubbelaar ben voor de motor.
 
Ik wil deze ervaring liever zo snel mogelijk vergeten maar wel in mijn achterhoofd houden.
Dus ik ga er ook niet meer achterna en houd het voor gezien €1000 lichter en een ervaring rijker.

Ik denk dat ik wanneer weer beslis om een motor te nemen en ga proefrijden gewoon bij een zaak ga waar ik wel allerlei papieren toegeschoven krijg XD
Dus nog ff langer zonder een motor blijven leven
Zoals eerder vermeld, 1000 euro eigen risico is niet gek, dus die was je sowieso kwijt geweest. Je kunt je beter afvragen of de schuiver te voorkomen was, anders kun je het niet eens leergeld noemen.
 
Ervaringsdeskundige hier;

Met mijn huidige 748 (eerste motor) voor aanvang proefrit vanalles getekend. Eigen risico was 1500,-. 200 meter van de motorzaak ligt een rotonde, en door mij nog steeds onbekende rede lag ik plat op mijn buik en de motor 5 meter verderop.

Nu had ik gelukkig een bevriende specialist bij, die meteen al zag dat het voor minder dan 1000,- gefixed kon worden. Motor met schade voor de originele prijs gekocht en in eigen beheer laten maken. Alleen deze winter nog mijn zijkuip retoucheren. En blij als een pauw met 7 lullen met mn Duc 🥰
Je hebt goed gehandeld om een vriend bij te halen die sterk op zijn benen staat. Immers 2 hoofden zijn beter dan 1.
Mag ik vragen wat je uiteindelijk hebt betaald?
 
je moet niet alleen je eigen rechten beschermen, maar ook plichten nakomen. Schade is betalen, hoe oneerlijk hoog het bedrag ook mag lijken. Consignatieverkoop wordt wel schriftelijk dichtgetimmerd (lijkt me, zelf nooit gedaan en slechts zijdelings naar geinformeerd), omdat juist dit soort dingen helder moet zijn voor de zaak die hem namens jou verkoopt. Ze pakken een deel van de verkoopwaarde en daar staat wat werk tegenover, maar ze nemen niet het hele risico. Het zou ook een leuk verdienmodel zijn voor de verkoper: Je zet je motor in consignatie neer voor een topprijs, laat een vriend hem totalloss rijden en de motorzaak de volledige schade betalen...
 
Zoals eerder vermeld, 1000 euro eigen risico is niet gek, dus die was je sowieso kwijt geweest. Je kunt je beter afvragen of de schuiver te voorkomen was, anders kun je het niet eens leergeld noemen.
Ik ben er nog steeds niet uit wat en hoe het kwam dat ik een schuiver maakte op de rotonde.
Nou het was nog redelijk vroeg op een herfst dag, een paar dagen eerder had het gemiezerd en of geregend.
Ik reed langzaam ik weet eigenlijk niet meer in welke versnelling ik zat het was 1 of 2, Ik ging rotonde rechtdoor (2e afslag) ik draaide in, gaf een klein beetje gas bij en bam op de grond. Ik reed niet over een putdeksel of diesel sporen.
Voor mij is het leergeld besteed aan dat ik documenten had moeten ondertekenen en vragen naar voorwaarden
 
Ik ben er nog steeds niet uit wat en hoe het kwam dat ik een schuiver maakte op de rotonde.
Nou het was nog redelijk vroeg op een herfst dag, een paar dagen eerder had het gemiezerd en of geregend.
Ik reed langzaam ik weet eigenlijk niet meer in welke versnelling ik zat het was 1 of 2, Ik ging rotonde rechtdoor (2e afslag) ik draaide in, gaf een klein beetje gas bij en bam op de grond. Ik reed niet over een putdeksel of diesel sporen.
Voor mij is het leergeld besteed aan dat ik documenten had moeten ondertekenen en vragen naar voorwaarden
Opletten als de motor erg glimt. Dan is hij ingespoten met siliconen, en vaak "vergeet" men de banden en remschijven af te dekken.
 
- niks ondertekend
- geen kopie RBW / paspoort

ben ik nou heel slecht om te zeggen dat je 1000 euro kan besparen door je telefoon even niet meer op te nemen?
Ik heb al betaald toen ik weg liep omdat de eigenaar zekerheid wilde voordat ik me mijn verzekeraar belde en hij de zijne
 
Terug
Bovenaan Onderaan