Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Proefrit schade gemaakt

Ach, wat weet zo'n ANWB jurist daar nou van... Als dat een goede jurist was, werkte hij niet bij de ANWB.





 
Oké over een soortgelijk geval is al een keertje geprocedeerd, hierbij de rechtspraak ook interessant om te lezen hoe een rechter tegen deze aannames aankijkt.

Het Hof in Den Haag heeft op 2 februari 2016 (ECLIL:GHDHA:2016:159) arrest gewezen in een kwestie over een motorfiets die tijdens een proefrit total loss was gereden.
 
Laatst bewerkt:
Interessant stuk. Vind die van de ANWB wat korter en bondiger.

(Overigens wel slordig dat de achternaam van appellant meerdere malen in het stuk vermeld staat)
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk moet de ondernemer de motor allrisk verzekeren voor de proefrit of gebruik maken van groene platen met allrisk (wat sommigen ook gewoon doen).
 
Dus eigenlijk moet de ondernemer de motor allrisk verzekeren voor de proefrit of gebruik maken van groene platen met allrisk (wat sommigen ook gewoon doen).
Nee, de ondernemer moet de consument duidelijk aangeven wat de risico's zijn.

Ik verkoop zeer zelden motorfietsen, maximaal 1 of 2 per jaar.
Die staan op mijn eigen naam, en ik ben niet van plan om vele duizenden Euros per jaar te gaan betalen voor groene platen en een allriskverzekering. Dan worden die motoren ook onbetaalbaar voor de klant.
 
Interessant stuk. Vind die van de ANWB wat korter en bondiger.

(Overigens wel slordig dat de achternaam van appellant meerdere malen in het stuk vermeld staat)
Inderdaad, ik heb via de Whatsapp die eronder staat even melding gemaakt daarvan.

De uitspraak komt wel op hetzelfde neer als het ANWB stuk (in mijn bewoordingen, kort samengevat (oeh. gevaarlijk!! ;-)):
In beginsel moet proefrijder er vanuit gaan dat schade voor rekening van de proefrijder is, tenzij het bedrijf heeft aangegeven hiervoor verzekerd te zijn / dit risico zelf te dragen. Het ontbreken van een overeenkomst verandert hier niets aan.
Proefrijder gaf aan, dat het gebruikelijk zou zijn dat het bedrijf hiervoor verzekerd is. Bedrijf heeft onderbouwd aannemelijk gemaakt dat dat helemaal niet gebruikelijk is. (!) Zelfs als het gebruikelijk zou zijn dat bedrijven hiervoor verzekerd zijn, mag proefrijder daar niet vanuit gaan als het bedrijf hier niets over gecommuniceerd heeft. (!)
Bewijslast voor een technisch mankement wordt bij de proefrijder gelegd (die had op zijn minst moeten vragen om na het ongeval onderzoek te laten plegen, als hij dit in twijfel trok).

Dus eigenlijk moet de ondernemer de motor allrisk verzekeren voor de proefrit of gebruik maken van groene platen met allrisk (wat sommigen ook gewoon doen).
Nee, de ondernemer moet de consument duidelijk aangeven wat de risico's zijn.
(...)
Nee, er staat in de uitspraak van het gerechtshof juist, dat consument er vanuit moet gaan dat de risico's voor de berijder zijn, tenzij het bedrijf communiceert dat het anders is!


Topic kan op slot dus!
 
Waarderingen: SP1R
Dat ben ik ook zeker met je eens, maar de meeste proefritten bij motorzaken die ik gedaan heb gingen zonder tekenen of waarschuwing. Misschien waren ze allrisk verzekerd maar misschien ook wel gewoon WA. Het gros van potentiële klanten zoals ik gaat er dan wel vanuit dat het wel goed zit bij een bedrijf.
 
Het zit ook goed, het risico ligt gewoon bij de bestuurder.
Misschien klopt dat volgens de letter van de wet, maar zo denkt het gros van de consumenten niet als ze enthousiast op een motor stappen.
 
Ik denk dat het gros van de mensen die een proefrit gaan maken niet bewust bezig is met het feit dat het ook mis kan gaan.
Daarnaast is het niet een dagelijkse bezigheid van een particulier om proefritten te maken, de dagelijkse bezigheid van een motorzaak is wel motoren verkopen.

Het is logisch dat de bestuurder verantwoordelijk is voor zijn/haar rijgedrag en de daaruit volgende schade, maaarrr ik vind wel dat de voorwaarden door de motorzaak vooraf kenbaar MOETEN worden gemaakt. De klant is vanaf dat moment bekend met de risico's en heeft dan een keuze.
 
Waarderingen: JBi
Misschien klopt dat volgens de letter van de wet, maar zo denkt het gros van de consumenten niet als ze enthousiast op een motor stappen.
Je bedoelt (zoals in het voorbeeld van de jurisprudentie) een ontvanger van een uitkering die een ‘proefrit’ (lees: gratis wheelies) gaat maken?

Een goede consument doet onderzoek. Naar het product, maar ook risico’s.
 
Het zijn geen voorwaarden van de motorzaak, maar aansprakelijkheid die bij wet is geregeld. Moeten ze ook alle verkeersregels gaan opsommen?
 
Op veler verzoek, een indicatie van mijn ervaring.

Schuifschade op de kuip,
Verbogen schakelpootje,
Afgebroken spiegelsteun,
Scheurtje in kopkuip

 
Zaterdag proefgereden, formulier mogen ondertekenen met €1250,- eigen risico.
Volgens mij wel vaker een formulier moeten ondertekenen, net als vroeger een doodvalbriefje bij de Luchtmacht.
Gaat het mis dan ben je zelf (gedeeltelijk) aansprakelijk
 

In beginsel, als jij iets kapot maakt dat eigendom is van een ander, dan ben jij verantwoordelijk voor de schade. Als er bij een proefrit geen andere afspraken worden gemaakt, dan blijft dat uitgangspunt dus gewoon staan.

In een overeenkomst voor een proefrit kan staan dat het anders is geregeld. Dat is vaak het geval als de verkoper verzekerd is voor schade veroorzaakt tijdens een proefrit. Dan staat in de overeenkomst dat de verkoper het risico draagt, maar dat de proefrijder een eigen risico heeft.

In dit geval is er geen overeenkomst, waarbij TS verantwoordelijk is voor de volledige schade die aan de motorfiets is veroorzaakt. Of dat meer of minder dan de betaalde 1000 euro is kan ik uiteraard niet beoordelen.
 
Kun je me dat wetsartikel waaraan staat dat je niet mag liegen laten zien?

Mag weldegelijk.. tenzij je onder ede moet verklaren.
 

Ok, en nu een andere vraag: wie is er verantwoordelijk voor een motorschade die opgelopen wordt tijdens de proefrit?

En tijdens een rijles?


Leuk dat de anwb dat zegt, maar ik zie liever jurisprudentie rondom soortgelijke zaken.
 
Ok, en nu een andere vraag: wie is er verantwoordelijk voor een motorschade die opgelopen wordt tijdens de proefrit?

En tijdens een rijles?


Leuk dat de anwb dat zegt, maar ik zie liever jurisprudentie rondom soortgelijke zaken.
Alstublieft....

 
Intelligente mensen liegen nooit.
Die hebben hoogstens ergens geen herinnering of een andere herinnering aan.
Let maar eens op tijdens hoorzittingen in het Amerikaanse congres. Elke antwoord van de professionele leugenaars begint bijna steevast met de woorden: "To the best of my recollection".
Dat is eigenlijk een soort van disclaimer waarmee de ondervraagde eigenlijk zegt dat hij/zij liegt dat hij/zij barst, maar dat je hem/haar daarvoor niet verantwoordelijk kunt houden.
Liegen is geaccepteerd als strategie zolang het maar vergezeld wordt door de juiste toverspreuken, ook onder ede
 


Stel je rijdt een motor in de prak tijdens de proefrit en je denkt dat er iets mis mee is, hoe pak je dat aan? Een verzoek doen om onderzoek te laten verrichten terwijl dat ding alweer terug in handen van de verkoper is dan niet echt handig. Die zou dan met het bewijsmateriaal kunnen rotzooien. In beslag laten nemen door de politie? Mag dat en doen die dat uberhaupt wel? Ik ben geen jurist (for good reason ) maar als ik dit zo lees kan je iemand de weg op sturen met een verrotte motor, de koper op zijn bek laten gaan, een rekening nasturen en de motor in de shredder proppen zodat er geen bewijslast meer is, zonder consequenties.