Project: Fz 750 Race-Canarie

Leuk dat jullie hem volgen!!

De achterband die er op het R6 wiel zit is een 170.
Dit is inderdaad om eventuele problemen met de ketting tegen te gaan.
Wel een super tip over de 520 ketting. Thanks Dutch!

De blue spots zitten ook op mijn Thunderace en die werken echt heel goed.
Dat ze nu op de FZ zitten heeft er ook mee te maken dat ik ze er gewoon goed uit vind zien 8-)
 
Het was weer even stil rond de FZ maar er is wel weer wat gedaan.

Ten eerste was ik druk met het bouwen van een soort van veranda aan de garage.
Compleet nutteloos maar het staat wel leuk en nu kan ik tenminste buiten zitten als het regent......
En ten tweede vond mijn baas het nodig dat ik weer ging werken..... pffff

full


Op het oog is er niet veel gedaan en wordt er nog steeds gewerkt aan de achterbrug.
De R6 achterveer wil niet al te makkelijk passen. Door het link systeem komt het bovenste montage punt veel hoger dan ik had gedacht en gehoopt.
Het gevolg is dat er dus geslepen en gelast moet worden om de veer er goed in te krijgen. Om dat tegen te gaan ben ik wat aan het passen en meten geweest het verschillende link systemen en achterveren die ik had slingeren.

Aan het einde van het liedje komt het er op neer dat er toch echt wat geslepen en gelast moet gaan worden.
Aangezien dat dan toch niet te voorkomen is nog even aan het kijken geweest naar welke veer ik wil gaan gebruiken.

full


De Sachs veer (RSV mille) is heel mooi maar toch gaat de linker veer er in. Dat is de R6 veer.
Verder het linksysteem er nu zo gemonteerd dat het goed zit en de hoogte van de motor ook nog okay is.
Als ik het originele montage punt onder aan het frame wilde gebruiken moet de achterkant te veel zakken. Dus een nieuwe plek uitgemeten en gaten gemaakt. Er moeten nog wel verstevigings plaatjes opgelast worden.

full
 
Dit stuk heb ik heel voorzichtig verwijderd uit het frame.
full


Nu is er ruimte om de veer te kunnen plaatsen en uit te meten waar de nieuwe steun moet komen.
full


full


Uit wat speur werk blijkt dat de veer in een R6 niet naar voren helt zo als bij veel motoren maar min of meer recht op staat.
Voor mij komt dat goed uit want dan komt het montage punt in lijn met de twee omhoog lopende frame delen. Dat is in ieder geval steviger dan wanneer het er voor of achter zou zitten.

full


full



Morgen even wat staal halen om een goed montage punt in elkaar te lassen.
Ik zal het punten maar af laten lassen door een prof met betere apparatuur,
Het passen en meten is toch het mooiste om te doen :P
 
En er is weer een rollend geheel!!

full


Vandaag een montage punt gemaakt. Passen en meten maar gelukt!

full


full


Het zit nu gepunt en moet nog afgelast worden. Ook moeten er nog verstevigingen in aangebracht worden.
Maar voor dat werk gaat het frame morgen naar Nico Bakker frame bouw.
Ben benieuwd wat voor een commentaar ik krijg op mijn braggel werk :X
 
Een pafdak?

Zo heet dat zeker bij de mensen die naar buiten moeten van hun vrouw? O-)
 
Vanavond toch nog met het blok in de weer geweest.

Even een frame gelast waar het blok wat handiger op kan staan.

full


Mijn hemel wat is dat kreng zwaar zeg!!
En vies!!!!

Slechts 1 dingetje is niet roestig, vuil of verweerd.......

full
 
Jajaja Oma..... Ik weet het.....

Het is een hele tijd stil geweest in het FZ750 Canarie topic.

Dat betekend niet dat er niets gedaan is!
In tegendeel!!

Ik zal even een paar posts maken met veel ploaties.
 
Eind july stond het blokvan de Canarie er wat zielig bij.
Het was ee pittig klusje maar uiteindelijk is alle oude verf van het blok gekomen, zijn de nodige pakkingen vervangen en is er wat verse verf opgekomen.

full

full


Het volgende punt was het aan passen van het frame om de R6 achterkant er knap in te monteren. Aangezien ik zelf niet de juiste gereedschappen heb (lees Tig apparaat) om dit te doen heb ik de basis vast gelunt en is het afgelast bij Nico Bakker Frame bouw.

full

full


Erg mooi gelast want die gasten weten precies wat mensen willen. Top!
 
Het volgende puntje was de top kuip. De kuip die ik heb is een oude race kuip. Dat was wel te zien want alles was kapot en gebroken.
Maar met veel geduld, polyester en plamuur er wel weer wat van weten te maken.

full

full

full

full

full


Het bepalen van de uiteindelijke vorm van de kuip (hoeveel er van af te zagen) bleek toch wat lastiger. in een stap of 3 gekomen tot de uiteindelijke vorm.

full

full


En die eerst in de primer gezet en daarna in glanzend zwart wat de onderlaag is voor de uiteindelijke kleur.

full

full

full


Bij de kuip kwam ook het originele kuip frame *D das best handig!
Met een tweetal metalen profilen de kuip op de juiste hoogte geplaatst.

full

full

full
 
Aangezien er een andere kont/zitje opkomt was het ook nodig om het subframe aan te passen.
Aan passen bleek te veel werk dus heb ik een nieuwe gelast en is het weer bij Nico Bakker gericht en afgelast. Ik was zelf behoorlijk tevreden over de lasjes die ik in het frame zelf had gelegd maar toen ik het frame ophaalde ware ze een stuk netter dan wanneer ik het inleverde :9 .

full

full
 
Qua las werk is het bijna klaar. Het rem en schakelset is voor een GSX-R 1000 uit 2006 (of zo iets) en de montage punten moeten dus nog verplaatst. Al dat gedaan is kan het frame naar een poedercoater. En kunnen we bouwende voort :P

full

full


Alvast het kontje ook strak gemaakt en in de primer gezet.

Het kontje heeft zo een welving naar binnen die uitnodigd om daar een nummer op te plakken of een een andere kleur op te spuiten.

En vandaag aan het expirimenteren geweest om te kijken wat ik er mee wil doen.

Het is nu over de primer gespoten en de kleuren zijn ook niet helemaal wat het moet gaan worden maar het is wel precies het idee wat het worden moet.

full
full


De lengte van het zitje is ook perfect zo!
Goed kort!!
full


Het oogt wel okay denk ik.

full

full
 
Verder stonden er oom regelmatig busjes met pakketjes voor de deur *D

Als je het mij vraag een uber gave uitlaat demper van G&G.
Wat zal dat een pleuris herrie gaan maken!!

full

full


Ook liggen er een nieuw, smoked, kuip ruitje en een kenteken plaat houder van een nieuw model Z750.

Een collega attendeerde me op de internet site Ali express. Dat is een onderdeel van Alibaba uit china en dat betekend dus dat het gegarandeerd nep artikelen zijn.
Iets met een logo van brembo maar dan staat er brenbo.

Ook de levertijden zijn anders dan bij Bol.com. Bij veel artikelen staat er iets van een maand ofzo.

Maar heb toch de gok gewaagd en "Rizoma" reservoirs besteld voor de Voorrem, achterrem en de hydraulishe koppeling. Quanta Costa? 60 euro voor 3 reservoirs inclusief verzenden van uit china......
En een paar clip-ons besteld voor een bedrag waarvan je zeker weet dat je kinderarbeid instand aan het houden bent.

De reservoirs en de clip-ons zijn nog bezig met hun wereld reis maar de bestelde rem en koppelings pompen voor op het stuur had ik binnen een week.

Het merk...... geen idee...
Ziet het er knap uit: Ja
Voelt het solide: Ja
Lijkt de kwaliteit okay: Ja
Functioneren ze: Geen idee, maar als ik tegen een boom rij doordat ze niet werken laat ik het weten.

full

full

full


Het volgende wat er gebeuren moet is het laaste las werk aan het frame en de kuip, kont en tank in kleur zetten.
De Tank is nog een uitdaging want ik ben het sleuteltje kwijt...... |(
De reserve tank is zwaar verroest maar de dop kan ik goed gebruiken en daar heb ik dus WEL een sleuteltje van. Alleen vraag ik me af of ik de tank dop er uit kan krijgen zonder de sleutel.
Even proberen maar.
 
Had ik laatst ook, even bij sleutelboer geweest voor 10,- was hij open. je kan het ook zelf, twee stripjes van een ijzerzaagblad maken, eentje haaks om buigen als hevel om slot te draaien, andere met een bultje op het eind van ca 1,5 mm, kracht zetten op de hevel en met de andere langs de pennetjes gaan. Je Hoeft maar aan een kant de pennetjes te raken met het bultje met het andere stripje
 
Als oplossing voor de tank heb ik in het achterhoofd gehouden dat ik ook nog een reserve slot heb dat hoort bij de tank waar ik wel een sleutel van heb,
De oplossing was dus best wel gewelddadig maar het werkte :)
 
De afgelopen week best veel vorderingen gemaakt.

De montage punten voor het remschakel set zitten er op en het frame was klaar voor een laagje poedercoating.

full


In Alkmaar een poedercoater gevonden die alleen maar klein spul doet en het frame daar heen gebracht. Ik ben benieuwd naar het resultaat en hopelijk is het morgen klaar.

Ondertussen stond er ook weer een busje met een chinese lading voor de deur :)

full


Een knap setje clip-ons. Ik had goedkope bende verwacht maar zelfs de boutjes zijn RVS ipv pisbakken staal. Ben echt een beetje onder de indruk.
 
En de afgelopen paar dage ook de nodige verf dampen ingeademd (dit is gelul want ik werk met een koolstof mond/neus filter).

Alle delen strak gemaakt, of zo strak mogelijk, en in de primer gespoten. Daar na in het zwart als onder laag en daarna de uiteindelijke kleur.

full


Een soort van koper/goud/bruin achtige kleur. In metallic dan.

En mijn kleur vlakken / accenten uitgewerkt naar iets wat past bij de kleur van de motor.

Eerst alles afgeplakt en daar na maar begonnen.

full


full


full


full


Het spuiten van het kontje is nog een uitdaging op zichzelf omdat deze rondingen twee kanten op heeft. Ik moet nog de juiste manier vinden omdat ook zo te kunnen spuiten.

Verder mag ik nu wachten op de coater en op nieuwe achterbrug lagers.
Maar ik geloof dat het plaatje binnenkort beter zichtbaar gaat worden. :P
 
Geen posts betekend niet dat er niets gebeurd.
Sterker nog...... veel gedaan aan de FZ.

Het spuit werk was al klaar. Alles gemonteerd en ook het een en ander aan koppelings en rempomp, rem schakel sets, vloeistof reservoir endergelijke gemonteerd.

Het mooiste werk is eigenlijk dat de uitlaat klaar is.
Het is een soort van side winder geworden.
Leuke klus en ik ben tevreden over het resultaat.
Aangezien mijn las kwaliteiten nog niet ultiem zijn zit er "titanium" wrap om heen :P

full

full

full


Nu is het wachten op andere remschijven want de huidige zijn slechts 3.5 mm dik.
Ook dienen er nieuwe voorwiellagers geplaatst te worden.

En de cockpit moet aangepakt.
De originele tellerset past niet dus alle tellers en lampjes moeten er op een andere manier in. Dat wordt nog puzzelen maar er is genoeg ruimte.

full


En het zitje moet vorm gaan krijgen. Gaat nog een kls worden want het moet demontabel worden omdat de schroeven van het kontje er onder zitten.
Ik zit te denken aan een losse plaat die er van onder aan geschroeft kan worden.
To be continued!
 
Wat voor maat band komt er achter op? 180 loopt nèt aan op een 530 ketting, als je een 520 ketting gebruikt heb je ruimte genoeg ;)

Zit nu een 520 ketting onder en past allemaal prima.
Ook de verwachte offset was niet nodig. Door het tandwiel om te draaien kwam hij precies in lijn. Dat was weer een mee valler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan