Project xs850

mcfred

MF'er
17 jul 2011
122
0
Kloosterburen
Afgelopen week begonnen met een nieuw project: de Yamaha XS850.
Ik heb deze gekocht in onderdelen. De vorige eigenaar had de xs uit elkaar gehaald en op zolder in dozen neergezet. Na 25(!) jaar besloot hij de xs toch maar te verkopen.
Ik heb de gok gewaagd en de motor gekocht. Nu maar iets moois van maken.
De bedoeling is om er een caferacer van te maken.
Ik zal proberen zsm de eerste foto's hier op te krijgen. Verder alvast 'sprokkelen' om de motor klaar te krijgen voor de her-activatie, aangezien het kentekenbewijs is ingeleverd destijds.
Op mijn verlanglijstje staat nu:

onderste kroonplaat, kickstarterset en een 18" voorwiel.

Er zal nog wel veel meer bijkomen. Misschien handiger om er een donor bij te zoeken....

Dus als er iemand is die onderdelen voor me heeft, dan hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
Voor onderdelen, een groot deel van de basiszaken tussen de XS750 en XS850 zijn hetzelfde :Y

En voor de kickstarterset, ligt bij mij in bak met blokonderdelen, zelfde geldt voor een kroonplaat. Mijn emailadres staat in mijn profiel.

Een 18 inch voorwiel staat ook op mijn lijstje van wensen.... (niet eenvoudig te vinden). Hou dan ook rekening met de nodige werkzaamheden ivm asdikte verschil tussen een XS400 en een XS850 (een 18 inch komt namelijk uit een XS400).

Voor remonderdelen het is heel handig dat Yamaha destijds modulair gebouwd heeft. De remmen van XS400, XS500, XS650, XS750 en XS850 zijn namelijk nagenoeg gelijk. En voor de XS650. In Amersfoort zit een bedrijf in Amersfoort die gewoon nieuwe remklauwen (en onderdelen) kan leveren.

Ook in de duitse XS-triple site Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe heel handig veel info en je kan daar veel onderdelen bestellen. Verder natuurlijk The Yamaha Triples Community

Ook kan je bij Yamaha-dealer nog de nodige onderdelen nieuw bestellen.

Verder verwijs ik je naar de nodige topics over de XS750. Hier is veel info te vinden.
Samengevat welkom op MF (en zorg dat er weer een triple op de weg komt *D )


Voor de rest, heel veel succes met je project :)


PS We zijn hier gek op foto's (zorgt ook voor de nodige feedback) :+
 
:P
full
 
Deze week weer wat kunnen doen; onderste kroonplaat en kickstarterset binnen gekregen.
Kroonplaat gelijk gestraald:
full



Verder veel uitgezocht, schoongemaakt en lezen/leren. De remklauwen ontdaan van de zuiger en dat viel bij de achterrem niet mee. Daarom na een kleine week geduld met kruipolie, toch maar een stukje 'speciaal gereedschap' gemaakt: een bout door geboord en een vetnippel op gemaakt,
full


vervolgens in de remklauw gedraaid

full


en pompen maar *O*

full


en daar is ie -O-

full


:( dat was te verwachten...dusdanig beschadigd dat deze is afgeschreven.

Iemand adresje?

Verder vraag ik me of iemand het al eens geprobeerd heeft om van een achterwiel een voorwiel te maken. Ik kan dit nergens vinden. Lijkt me wel iets dat mogelijk is; heb je gelijk 18" en een mooie brede velg. Is immers ook gelukt bij de XV caferacer.
 
Waarom niet omspaken,gewoon een bredere velg gebruiken.
Kun je hem ook netjes in het midden van je vork zetten.
Ik gebruik de voor of achtervork om het wiel in te spannen met bijbehorende busjes en as.
Gewoon even goochelen: velgen spaken
Het is niet zo moeilijk,je bent handig genoeg.
 
Giet wielen omspaken, dat wil ik wel eens meemaken.

Wat betreft onderdelen, krijg binnenkort een schade XS850 met 17.000 km
Wellicht zit er iets voor je tussen.
 
Hoefijzer,

Een XS850 of een XS750 hebben nu eenmaal een cardan en dan is het lastig omspaken (zoniet onmogelijk...).
 
Ja,sorry .nu zie ik dat je gietwielen hebt,bij een caferacer denk ik al gauw aan spaakwielen.
Dan is een achterwiel ombouwen naar voorwiel inderdaad een betere oplossing.
Met wat draai en prutswerk moet dat te doen zijn,je hebt alleen gezien de diameter van de velg een flinke draaibank nodig.
 
De avonden worden weer langer en de weg naar 'het schuurtje' is weer gevonden. Eindelijk verder met mijn project.
full


Afgelopen week het frame weer op de tafel, vork erin, wiel erin en alle dozen en bakjes bij langs om mijn geheugen weer op te frissen waar alle onderdelen zich bevinden!
Waar ben ik aan begonnen.....
 
Cardanklok heb ik bijna in elkaar met nieuwe afdichtingen. Morgen nog een nieuwe m14 borgmoer erop draaien en dan passen. Ik vind hem nog wel moeilijk draaien. Misschien dat dat straks beter wordt met olie erin.
full



Verder heb ik de achterbrug erin gehangen, maar er zit nogal ruimte tussen wat resulteert in enorme speling. Volgens de tekening klopt het zo. Wat vinden jullie:
full

full
 
Ha, stom. Probleem met de achterbrug is opgelost. Gewoon de stift/bout tot 'aan' vastdraaien en het verschil tussen beide ruimtes mag niet meer zijn dan 1,6 mm.

Verder deze week clip-ons gekocht, maar bleek dat de mp-advertentie niet klopte; het zijn 38mm clip-ons terwijl ik 36mm nodig ben.
Een vriend van me die timmerman is, kwam met de oplossing; zelfklevend epdm....perfect!
full


vanmiddag beetje passen en meten alvast:
full


Hopelijk a.s. week het achterwiel erin voor een completer plaatje.
En dan denk ik maar beginnen met het blok, waar ik nog het meest tegenop zie. Deze ligt compleet uit elkaar (wat ik niet zelf heb gedaan) en hoop dat alles erbij zit.... Wie heeft er nog een pakkingset van een 850 nog in de aanbieding? Oh, en evt nog 2 remzuigertjes.
 
Voor remzuigertjes zoek op XS650 Heiden tuning. Zit in Amersfoort en levert allerlei spul voor XS650.

Het mooie is dat Yamaha destijds modulair bouwde, dus de originele remmen van een XS650 zijn gelijk aan een XS750/XS850. Dus remzuigertjes zijn gewoon nieuw verkrijgbaar.

Succes met het opbouwen van je blok.
 
Oh..., die's wel klaar voor de komende bikeshow in Rosmalen. Oranje met zwart en zwart-wit geblokt biesje zeker? *O*
 
@ triple r1; laten we het hopen. Ik ga in ieder geval mijn best doen!
@Wim: Dank je, ik zal het nodig hebben....
@Theo; Rosmalen 2015 eerder..... en oranje/zwart/wit klinkt een beetje als een XR... :P
 
Drukke tijden, helaas weinig tijd voor de XS. Maar toch wel wat stappen gemaakt.
Ik heb besloten om niet het ducati zitje te gebruiken, aangezien ik de originele 'kont' van de XS toch dusdanig mooi vind, dat ik deze ga gebruiken.
Om een mooie aansluiting naar het achterste te krijgen heb ik gebruikt gemaakt van de bestaande ijzeren grondplaat van de buddyseat.

full
 
Achterzijde frame komt nog een buis verbinding die tevens de achterzijde een beetje vult. En ik denk dat ik daar een led strip tussen plak als achterlicht.
 
Laatst bewerkt:
Fred, ik weet niet of ik dat EPDM zou gebruiken als opvulling voor m'n clip-ons: het is als thermoplast samendrukbaar en een wegdraaiend handvat tijdens het rijden/ remmen is levensgevaarlijk.
Beter is een strip latoenkoper toe te passen 1 à anderhalve millimeter dik.
Dat kan nergens heen, al draai je de clip-ons helemaal vast..

Voor de rest: "goed bezig hoor Herman!"
 
Terug
Bovenaan Onderaan