Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
Wat een toeval.... Ik zag zojuist dat er in een achterband van mijn boodschappenauto een flinke spijker zit. Kwik fit rekent even 32 euro voor een bandreparatie, dat is de waarde van een nieuwe band voor mijn auto. Ik ga morgen een reparatiesetje kopen voor 8 euro, waarmee ik 50 banden zelf kan repareren met een prop. :} Mocht dit fout aflopen dan horen jullie mij de komende tijd even niet meer.:+
Ik wil het adres wel ik heb €27 betaald voor 5 banden
 
Ik wil het adres wel ik heb €27 betaald voor 5 banden
Het reparatiesetje heb ik bij HBM in Moordrecht gekocht.
 
Het reparatiesetje heb ik bij HBM in Moordrecht gekocht.
Ik heb voor bijna de zelfde set bij een bekende hilversumse motorzaak €27 betaald achteraf zetten er denk ik ook wel zoveel pluggen in daar heb ik niet zo goed naar gekeken,en mijne heeft plastieke handvaten,wel mooi sterk ook
bedankt voor de tip
 
Ik heb voor bijna de zelfde set bij een bekende hilversumse motorzaak €27 betaald achteraf zetten er denk ik ook wel zoveel pluggen in daar heb ik niet zo goed naar gekeken,en mijne heeft plastieke handvaten,wel mooi sterk ook
bedankt voor de tip
Van mij ook rond de 25 euro, alleen daar zaten CO2 patronen bij zodat je de band nog een beetje op druk kan zetten. Helaas heb ik nog niet zo'n handzaam compressortje
 
Ja nu je het zegt die heb ik er ook bij,maar ik zou niet weten hoe die te gebruiken
Slangetje op ventiel, patroon op slangetje draaien en schiet de band zich vol. Al is 1 patroon volgens mij niet genoeg voor volle druk.

Zo'n klein compressortje is ideaal!! Kan zowel op 12v als met 2 kleine klemmetjes direct op de accu
 
Slangetje op ventiel, patroon op slangetje draaien en schiet de band zich vol. Al is 1 patroon volgens mij niet genoeg voor volle druk.

Al is zo'n klein compressortje ideaal!! Kan zowel op 12v als met 2 kleine klemmetjes direct op de accu
Ik heb nooit gezien dat er ook een slangetje bij zit wel heb ik 2 patronen gezien
 
Ik heb nooit gezien dat er ook een slangetje bij zit wel heb ik 2 patronen gezien
Ik heb dit erbij
Screenshot_20220531-212200_Gallery.jpg
 
Mmm, dat slangetje heb ik ook niet volgens mij.... Dan heb je dus aan die patronen niks behalve dan voor je spuitwater fles.
 
Ik heb deze



Maar de patronen gebruik ik niet. Ik heb deze erbij


Paste beiden onder het zadel, altijd bij.
 
Bij de sloop een compressor van VW;
ook compact, maar past niet onder een zadel denk ik.

Zo'n 1 heb ik ook achterin de auto liggen. Zulke zijn toch een keer zo groot als die mini compressortjes. Werken wel wat sneller, dat wel :t
 
Een paar dagen terug had ik voor het eerst problemen met een prop. Ik had hem een week of 7 geleden gepropt, maar moest de afgelopen week wel erg vaak m’n band oppompen. Wat bleek: er was een klein lekje ontstaan langs de prop.
Gaatje geboord in de prop en naar binnen gedrukt, opnieuw licht opgeschuurd met een echte vijl en een nieuwe prop erin 😬

Ik vermoed dat de vorige prop is gaan lekken doordat ik een beetje te zuinig was met de solutie of doordat de bijgeleverde ‘ruimer’ niet echt optimaal opschuurt, een vijltje van dezelfde diameter werkt volgensmij veel beter
 
Hier in het voorjaar helaas ook een kleine schroef in mijn Michelin power RS 190-55-17 achterband gereden met mij Yamaha r1. Schroef zat net iets uit het midden. Band was circa 3000km oud dus flink balen.

Vervolgens zelf een prop gezet om in eerste instantie een paar weken te kunnen overbruggen en nog naar de dealer te kunnen rijden. Iedere dag de bandenspanning (2.9bar) gecontroleerd en geen lek of andere problemen. Inmiddels heb ik er nu circa 1000km op zitten. Snelweg, N wegen en bebouwde kom, ook flink doorrijden en ook een paar burn-outs. Gewoon om te kijken wat de band en prop kunnen hebben.
Aangezien het gewoon goed gaat en ik nergens problemen mee heb ben ik van plan de zomer door te rijden en na de winterstop een nieuwe band te kopen. Volgend jaar ga ik het circuit en worden de 180pk's wel benut, maar anders had ik hem gewoon opgereden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken meerdere verhalen waarbij een prop in een motorband goed is gegaan, ook weet ik dat het bij enkele niet zo goed is gegaan. Naarmate de het profiel minder wordt (dunner) heeft ook de prop kleiner oppervlakte om zich in uit te zetten Lang verhaal kort maken, je kan mazzel hebben dat het goed gaat en evengoed kan je pech hebben en gaat het niet goed. Risico is altijd dat de koordlagen beschadigd kunnen zijn.
 
  • Eens
Waarderingen: jbt
Maar hoe uit zich dat 'niet goed gaan' dan in de gevallen die je kent?

Weer een kleine lekkage, of een klapband en in 1 keer de band leeg?
 
Maar hoe uit zich dat 'niet goed gaan' dan in de gevallen die je kent?

Weer een kleine lekkage, of een klapband en in 1 keer de band leeg?
Dat laatste komt amper voor.

Wat ik weet uit ervaring, is dat t toch beetje kan lekken. Kan.

Of prop er uit, ligt dan in de band.

Maar eerlijk gezegd is dat nog geen 10% vd banden die ik heb gezien met een prop reparatie, op best wel veel banden.
 
Een paar keer een prop gehad, zowel zelf geplaatst als bij een bandenboer. Nooit enig probleem gehad, ook een paar keer met een prop op een circuit rond getuft (250 kmh+), nooit enig probleem ervaren, behalve dan van lui die het allemaal eng vinden *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan